جک جی ۵ (jac j5)در برابر ال ۹۰ اتوماتیک (TONDAR90) !کدام یک بهتر است؟

0

برای خرید خودرو ملاک های مشخصی چون هزینه نگهداری ،مصرف روزانه ،تامین ارزان و سریع قطعات یدکی ،دوام و عمر بالا ،ایمنی مصرف سوخت در اولویت می باشد ولی در بازار کنونی کشور مان نباید از نقش انکار ناپذیر زیبا و خوش چهره بودن براحتی گذشت که این روز ها خودرو های چینی خوش رنگ و لعابی در بازار وجود دارد که از خریدران خودور دلبری می کنند.

اگه بدنبال خرید ارزانترین خودرو با جعبه دنده اتوماتیک باشید حتما ال ۹۰ یکی از گزینه های شما می باشد.اگر کمی سر کیسه را شل نمایید چند گزینه چینی به سبد خرید شما اضافه خواهد شد که ارزانترین آنها جک جی ۵ اتوماتیک خواهد بود

بررسی و معرفی ال ۹۰ اتوماتیک (تندر ۹۰)

هدف از تولید ال ۹۰ در کمپانی رنو –داچیا یک خودروی کاملا اقتصادی با عمر و دوام بالا که از قیمتب پایینی برخودرا باشد تا اکثر اقشار جامعه توان خرید این خودرو داشته باشند .ال ۹۰ که بعد از ورود به ایران به نام تندر ۹۰ تغییر نام داد با همین رسالت  وارد محصولات ایران خودرو شد . در آن سالها پیکان به تازگی از خط تولید خارج  شده بود و قرار بود تندر ۹۰ با قیمتی نزدیک پیکان  در ایران خودرو تولید شود تا همه توان خرید این خودروی ارزانقیمت اروپایی را داشته باشد . اما هرگز چنین شد و این خودرو از اکثر محصولات ایران خودور و وطنی گرانتر شد.

خودروی تندر ۹۰ مجهز به یک موتور ۱.۶ لیتر با ۱۰۵ اسب بخار قدرت می باشد.شاید در نگاه اول قدرت خروجی این خودرو کم به نظر بررسد ولی با توجه به گزینه وزن به قدرت متوجه خواهیم شد که موتور تندر ۹۰ بسیار پر قدرتر از خودروهای هم کلاس خود می باشد.این موتور جهت انتقال قدرت به یک گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک جفت شده است . گیربکس تندر ۹۰ که در بسیاری از محصولات رنو از قبیل داستر و غیره مشترک بوده  بسیار نرم ، بدون ارتعاش وبدون صدا می باشد.این جعبه دنده اتومات در کنار فرمان خوش دست با دفع ضربات بالا رانندگی دلپذیری را برای هر کسی فراهم می آورد.

موارد فنی خودرو را که کنار بگذاریم به کابین و فضای داخلی آن می پردازیم.از مهمترین مزایا تندر ۹۰ که همگان به نیکی از آن یاد می کنند فضای مناسب جهت سرنشینان جلو و عقب خودرو و فضای بزرگ صندق بار آن می باشد. تندر ۹۰ این فضای مناسب را مدیون ارتفاع بلند سقف و عریض بودن  بدنه خودرو بوده بطوریکه برای سرنشینان عقب فضای کافی برای سر و شانه های وجود دارد .

ارتفاع بلند سقف باعث شده که یک شکستگی با شیب زیاد در قسمت اتصال شیشه به  صندوق در طرحی ظاهری بوجود آید. این شکستگی دارای معایب و محاسنی  می باشد. از محاسن آن می توان به بزرگ شدن فضای بار اشاره کرد که این فضای بار بزرگ گزینه مناسبی برای خانواده ها می باشد. ازمحاسن دیگر این مهم می توان به عدم ایستادگی قطرات آب بر روی شیشه عقب بوده که بدلیل شیب زیاد می باشد .این مزیت در تست های مختلف مورد تایید قرار گرفته و نشان از دید کافی در زمان بارندگی دارد.

اما این شکستگی معایبی هم دارد.این شکستگی باعث شده که ارتفاع عقب خودرو بالا تر  از خودروها دیگرباشد همین مسئله باعث شده  کنترل عقب خودرو در سرعت های بالای ۱۵۰ کیلومتر کمی مشکل به نظر برسد.

در خصوص طراحی ظاهری و داخلی کابین تندر ۹۰ باید گفت:از آنجا که این خودرو در دنیا به یک خودروی اقتصادی با عمر بالاتعرف شده بود، رنو تندر ۹۰ بدور از هرگونه تجملات و اداوات اضافی طراحی کرده است که با نشستن در دراخل کابین این خودرو مطمئانا در ذوق شما خواهد خورد زیرا طراحی داخل این خودرو بسیار ساده و نازیبا می باشد.ظاهر این خودرو هم مانند طراح داخلی حرف خاصی برای گفتن ندارد.

در کل تندر ۹۰ یک خودرو پر قدرت با جعبه دنده نرم و فرمانپذیری عالی بوده که در صورت رعایت اصول نگه داری خودرو مانند تعویض به موفع روغن و فیلتر ها ،تعویض تسمه تایم ،این خودرو مدت ها بدون دردسر خواهد بود و شما از یک رانندگی دلپذیر با آن لذت خواهید برد.همچنین شما اگر کمی در جاده های خاکی و غیر آسفالت هموار علاقمند هستید مطمئن باشید که ال ۹۰ شما را بدون دردسر و یا گیر کردن کف خودرو همراهی خواهد کرد این همه مزایا را شما خواهید داشت در صورتی که خیلی به ظاهر این خودرو اهمیت ندهید.

معرفی و بررسی خودروی جک جی

جک جی ۵ دومین محصول کارخانه جک چینی بود که وارد بازار ایران شد. اولین محصولی که جک وارد ایران شد توجوی j3 بود که نه چهره جذابی داشت و نه سابقه خوبی از خود درمیان خریدران باقی گذاشت .همین موضوع باعث شده بوده که در ابتدا خریدران احتمالی این خودرو نسبت به محصول جدید کرمان موتور واکنش  منفی نشان دهند .

اما داستان جک جی ۵ بسیار متفاوت بود.این خودرو با قیمت مناسبی که برای آن در نظر گرفته شده کم کم جای خود را میان خریدارن ایرانی باز کرد.کیفیت خوب و طراحی دلنشین این خودرو تیر خلاص را به بازار خودروهای ارزانقیمت اتوماتیک شلیک کرد.هر روز خریدران این خودرو بیشتر شدند و این مسئله ادامه داشت تا زمانی شرکت کرمان موتور اعلام کرد به لطف این محصول سال ۹۳ سال شکوفایی کرمان موتور بوده است.

جک j5 در نوع جعبه دنده دستی و جعبه دنده اتوماتیک عرضه شده است.تکلیف ما در این جا مشخص است و ما به سراغ نوع اتوماتیک این خودرو می رویم.جک j5 اتوماتیک از یک موتور پر قدرت ۱۸۰۰ سی سی با توان خروجی ۱۴۱ اسب بخار بهره می برد. پیشرانه این خودرو مانند بسیاری از خودروهای چینی تحت لیسانس  میتسوبیشی ژاپن است که در چین مونتاژ می گردد.تا اینجای کار موتور پرقدرت و میزان توان خروجی جک j5 باعث بیرون راندن ال ۹۰ از گود شده و ال ۹۰ امیدوار است در دیگر مراحل که شاید پر اهمیت تر باشد خودی نشان دهد.

گیربکس جک جی ۵ مانند همتای فرانسوی خود ۴ سرعته تیپ ترونیک بوده که همواره در سرعت های مختلف عملکردی نرم و مناسب را از خود نشان می دهد .ترمز های این خودرو نیز عملکرد عالی از خود نشان می دهد بطوریکه در ترمز گیری های شدید دماغه خودرو تمایلی به پایین از خود نشان نمی دهد. این عملکرد مطلوب را مدیون مجهز بودن ترمز ها به سیستم ABS و EBD می باشد. J5 در آزمایش‌های موسسه ایمنی C-Ncap موفق به کسب هر ۵ ستاره ایمنی شده است و بر اساس گزارش‌ها در تصادف از جلو و طرفین‌، ضربه شدیدی به هیچ یک از اعضای بدن سرنشینان وارد نمی‌شود که نشان‌دهنده طراحی یکنواخت و مهندسی شده این خودرو است‌. در این مقوله هم متوجه شدیم که باز هم تندر ۹۰ حرفی برای گفتن ندارد.

جی ۵ توسط کمپانی پینین فارینا ایتالیا طراحی شده که همین بس که بگوییم این شرکت طراح خودروهای بزرگی از قبیل فراری و چندین مدل فیات بوده است. طراحی این خودرو نسبت به همتایان چینی خود بسیار شکیل و خوش چهره می باشد بطوریکه در صورت برداشتن لوگوی این برند چینی هرگز متوجه نخواهید شد که این یک خودروی چینی می باشد.

با نشتن در فضای کابین این خودرو مطمئنا متحیر خواهید شد زیرا که طراحی داخلی این خودرو با توجه به قیمت آن بسیار عالی می باشد.متریال مورد استفاده در داخل کابین در حد معقول بوده و از خشک بودن و بی کیفیت بودن خبری نیست موردی که در تمامی خودروهای چینی آزار دهنده می باشد.صندلی های ،روکش فرمان و قسمتهایی روکش درب ها و داشبورت از چرم تشکیل شده است قطعات کرمی بکار رفته در بعضی قطعات داخلی باعث شده که حس لوکس بودن به سرنشنیان تلقین می کند.

همچنین چینش ادوات کاربردی از قبیل تهویه مطبوع و سیستم صوتی و خروجی های هوا بسیار زیبا و متناسب با همدیگر طراحی شده است .فرمان خودرو هم از ظاهری مناسب بهره می برد که با قرار گرفتن اداوت تنظیم سیستم صوتی بر روی آن حجت را بر ال۹۰ تکمیل می کند.شاید از خود بپرسید که چرا با این دقت که کابین جک جی ۵ را توضیح  دادیم به شرح کابین ال ۹۰ نپرداختیم.این مسئله کامل روشن است .زیرا که کابین ال ۹۰ بسیار ساده و ابتدایی می باشد و موردی برای توضیح ندارد و فقط از خشک بودن و نمای بسیار نازیبا آن باید سخت گفت .اگر موردی هم برای توضیح دادن باشد باید به مکان بسیار نامناسب کلید های بالابر شیشه اشاره کرد.

فضای سرنشنیان نقطه قوت قلب ال ۹۰ سوارن می باشد زیرا که جک فقط در طول از ال۹۰ برتر بوده ولی در عرض و ارتفاع و همچنین وزن خودرو برتری از آن ال ۹۰ می باشد. از همین رو فضای سرنشنان در ال ۹۰ بهتر از جک بوده هر چند که بدلیل بیشتر بودن فاصله بین دو محور در جک فضای زانو برای سرنشنان عقب بیشتر از ال ۹۰ می باشد.

امکانات رفاهی جک می توان به چراغهای هالوژنی در جلو و عقب ،سنسور دنده عقب ،نمایشگر کنترل باد تایر ها ، صفحه نمایش لمسی ،سیستم صوتی با شش بلند گو ،سانروف و تنظیم ۸ حالت صندلهای جلو اشار کرد.امکاناتی که هیچ یک در ال ۹۰ به چشم نمی آید.

مصرف سوخت جی ۵ طبق اعلام کارخانه سازنده برابر با ۷.۶ لیتر در ۱۰۰ کیومتر می باشد اما ال ۹۰ با توجه به حجم  موتور کمتر ۸.۳ لیتر  در ۱۰۰ کیلومتر می سوزاند که باز هم قافیه را به جک جی ۵ واگذار می کند.

نتیجه گیری

ابتدای این بحث باید عنوان کرد این دو خودرو بر روی کاغذ اختلافی در حدود ۱۰ میلیون دارد و مقایسه این دو خودروخیلی مناسب به نظر نمی رسد . ولی باید توجه داشت جک جی ۵ اتوماتیک توسط کرمان خودرو در همه مدت سال در حال عرضه بوده و خرید آن در بازار خیلی سخت نیست زیرا که اختلاف قیمت بازار و کارخانه زیاد نیست . اما این مسئله در خصوص ال ۹۰ صدق نمی کند . پیش فروش ال ۹۰ اتومات بسیار کم و محدود بوده و اختلاف قیمت بازار با کارخانه بسیار زیاد می باشد همین مهم باعث شده که اختلاف قیمت ال ۹۰ در بازار آزاد با جک جی ۵ در حدود ۵ الی ۶ میلیون می باشد. در حال حاضر قیمت جک جی ۵ در بازار ۶۰ میلیون تومان بوده و قیمت ال ۹۰ در بازار آزاد برابر با ۵۴ میلیون تومان می باشد.

خودروی ال ۹۰ سالهاست که در جاده های کشور مان و در تمامی نقاط با آب و هوای مختلفی حضور پر قدرت داشته است بصورتی که ۹۰ درصد از خریدران از عملکرد و دوام خودرو راضی بوده اند .ولی خودروی جک جی ۵ چند سالی است که وارد بازار شده و در خصوص دوام  آن فعلا نمی توان احضار نظر کرد ولی ازآنجا که چینی های مشابه دوام کمی دارند می شود این قضیه را به J5 هم بسط داد. در خصوص خدمات پس از فروش هر دو نمره منفی گرفته اند اما ال ۹۰ یک پله جلوتر می باشد. کرمان موتور خدمات پس از فروش خیلی مناسب ارائه نمی دهد دلیل این امر هم کم بودن نمایندگی در سطح کشور می باشد.قطعات یدکی ال ۹۰ قابل دسترس تر از جک بوده و در قیمت این قطعات در یک پله قرار دارند.

پس اگر شما بدنبال زیبایی و امکانات رفاهی در کنار یک رانندگی دلچسب  در جاده های آسفالت شده هستید جک جی ۵ را به شما پیشنهاد می دهیم ،در صورتی که شما از آن دسته آدمهایی باشید که خودرو را بیشتر یک یا دو سال نگه نمی دارید. اما اگر دوام و پایداری ثابت شده برای شما در درجه اول قرار دارد و کمی هم به خارج از جاده های می روید و از آن دسته خودروسوارنی می باشد که  سالها با یک خودرو سر می کند ال ۹۰ را به شما پیشنهاد می دهیم. این را به یاد داشته باشید که بدلیل تفکر حاکم بر بازار داخلی فروش خودروی دست دوم چینی کمی مشکل می باشد در صورتی که ال ۹۰ همیشه با نقدینگی برابر است.

در پایان اشاره می کنیم که این تفکر که خودروهای چینی آشغال هستند را به زباله بیاندازید زیرا که چینی ها در صنعت خودرو با اینکه در ابتدای کار هستند بسیار پیشرفت کرده اند و در سالهای نه چندان دور بسیاری از مردم جهان خودروی چینی سوار خواهند شد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.