ارزان ترین هاچ بک های بازار؛ پراید ۱۱۱ و تیبا ۲

0

طرفدارهای افراطی آن را با ۲۰۶ مقایسه می کنند. مصرف سوخت پایینی داردو هزینه های نگهداری و تعمیرش واقعا از ۲۰۶ فرانسوی پایین تر است اما اگر بخواهیم منصف باشیم، نهایت می توان آن را مقابل پراید ۱۱۱ قرار داد.

روزنامه هفت صبح: طرفدارهای افراطی آن را با ۲۰۶ مقایسه می کنند. مصرف سوخت پایینی داردو هزینه های نگهداری و تعمیرش واقعا از ۲۰۶ فرانسوی پایین تر است اما اگر بخواهیم منصف باشیم، نهایت می توان آن را مقابل پراید ۱۱۱ قرار داد.

تیبا ۲ مدت زمان زیادی در بازار حضور نداشته اما در همین زمان کم توانسته محبوبیت زیادی برای خود دست و پا کند و علاوه بر موضوع قیمت، از نظر طراحی هم در موقعیت خوبی قرار دارد. ایمنی آن از پراید بیشتر است و مدرن تر به نظر می رسد. همه اینها باعث می شود از برادر بزرگترش یعنی تیبای صندوق دار هم جلو بزند؛ حتی با وجود قیمت بیشتر.

تیبا ۲

ارزان ترین هاچ بک های بازار؛ پراید 111 و تیبا 2

* موتور: تیبا از موتوری با حجم ۱۵۰۰ سی سی بهره می برد که باعث شده این خودرو قدرت و شتاب خوبی داشته باشد. از این لحاظ تیبا برتری زیادی نسبت به انواع پراید دارد چون در پراید بدون تغییر در موتور، وزن ماشین افزایش داشته که باعث کندی شتاب شده است. موتور خودرو توان تولید نیرویی معادل ۸۷ اسب بخار برای ۵۳۰۰ دور در دقیقه و گشتاور ۱۲۸ نیوتن متری برای چهار هزار دور در هر دقیقه را دارد.

البته این نکته را باید اضافه کنیم که تیبا به کیفیت روغن موتور حساس بوده و شما حتما باید در انتخاب آن دقت زیادی به خرج دهید. اگر برای این خودرو از یک روغن موتور معمولی استفاده کنید تقریبا بعد از دو هزار کیلومتر رانندگی، وقتی خودرو را روشن کنید، صدای غیرعادی از موتور به گوش خواهد رسید که به مرور فراگیر شده و پس از گرم شدن ماشین هم دیگر قطع نخواهد شد.

حداکثر سرعت نیز در این خودرو ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت است. همچنین این خودرو شتاب صفر تا صد را در ۱۲ تا ۱۳ ثانیه طی می کند. این خودرو دارای یک گیربکس پنج دنده دستی است.

* مصرف سوخت: باک سوخت تیبا گنجایش ۴۰ لیتر بنزین دارد. مصرف سوخت در بزرگراه آن ۵.۶ لیتر به ازای هر صد کیلومتر رانندگی بوده و مصرف سوخت ترکیبی آن نیز به ۶.۹۵ لیتر می رسد.

* سیستم فرمان و ترمز: فرمان این خودرو دارای سیستم هیدرولیک با قابلیت تنظیم ارتفاع است. نوع سیستم ترمز این خودرو روغنی با بوستر خلائی بوده و نوع و دیسک و کالیبر ترمز آن در جلو دیسکی و در عقب کاسه ای است.

* ایمنی: از لحاظ تجهیزات ایمنی روز هم باید گفت که این ماشین مجهز به ترمز ABS و دو ایربگ راننده و سرنشین است. این خودرو همچنین سیستم ضد سرقت با کد متغیر (Immobilizer) دارد. بدنه تیبا نیز استحکام کافی را دارد و اصلا نمی توان این خودرو را با پراید مقایسه کرد.

* آپشن ها: یکی از آپشن هایی که در تیبا به کار رفته سیستم تهویه مطبوع است. سیستم پخش این خودرو توان اجرای فایل های MP3 از روی USB را دارد. این ماشین مجهز به چراغ جلوی پرنوری است که رانندگی در شب را راحت تر می کند و این مسئله تاثیر زیادی بر کاهش حوادث ناشی از کاهش دید در شب راننده دارد.

همچنین برای مواقع ضروری دارای مه شکن جلو و عقب است. اضافه بر آن تیبا چراغ هشداردهنده عیب یاب موتور دارد. شیشه های برقی در این خودرو نیز تنها به درهای جلو متعلق است. صندلی راننده تیبا قابلیت تنظیم ارتفاع دارد.

قیمت:

* نمایندگی: ۲۷,۳۶۰,۰۰۰

* بازار: ۲۷,۲۰۰,۰۰۰

پراید ۱۱۱

ارزان ترین هاچ بک های بازار؛ پراید 111 و تیبا 2

* موتور: موتور پراید همچون تیبا دارای چهار سیلندر بوده که به صورت خطی قرار گرفته اند. موتور این خودرو با حجم ۱۳۰۰ سی سی می تواند قدرتی معادل ۶۸ اسب بخار برای ۵۲۵۰ در هر دقیقه به همراه گشتاوری ۱۰۸ نیوتنی برای چهار هزار دور تولید کند؛ بنابرابن تیبا در حجم موتور، قدرت، اسب بخار و دورهای موتور از پراید برتر است.

این خودرو همانند تیبا به یک گیربکس پنج دنده دستی مجهز شده است. حداکثر سرعت در پراید ۱۷۰کیلومتر بر ساعت بوده و با این خودرو شما به ۱۴ تا ۱۵ ثانیه زمان لازم خواهید داشت تا از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسید، بنابراین از نظر سرعت و شتاب نیز تیبا با داشتن سرعت ۲۰۰ کیلومتری و زمان ۱۲ تا ۱۳ ثانیه ای از پراید برتر است.

* سوخت: باک بنزین در پراید ۱۱۱ گنجایش ۳۷ لیتر بنزین دارد که به ازای هر صد کیلومتر رانندگی به صورت ترکیبی هفت لیتر بنزین از آن کاسته می شود. در واقع پراید در شهر صدی ۹.۵ لیتر بنزین می سوزاند که این عدد در اتوبان ها ۵.۳ لیتر است.

* سیستم فرمان و ترمز: فرمان این خودرو دارای سیستم هیدرولیک با قابلیت تنظیم ارتفاع است. نوع سیستم ترمز این خودرو روغنی با بوستر خلائی بوده ونوع دیسک و کالیبر ترمز آن در جلو دیسکی و در عقب کاسه ای است.

* ایمنی: پراید نیز همچون تیبا دارای سیستم ترمز ABS است. در پراید دو ایربگ برای راننده و سرنشین جلو در نظر گرفته شده است. پراید نیز به سیستم ضد سرقت با کد متغیر (Immobilizer) تجهیز شده است. در نمونه های جدید که به عنوان خانواده X100 شناخته می شوند بدنه این خودرو تقویت شده است.

* آپشن ها: در پراید نیز همچون تیبا از سیستم تهویه مطبوع استفاده شده است. سیستم پخش پراید علاوه بر سی دی از USB استفاده می کند و قابلیت اجرای فایل های MP3 را دارد. در جلو و عقب پراید مه شکن تعبیه شده است.

قیمت:

* نمایندگی: ۲۰,۳۵۰,۰۰۰

* بازار: ۲۰,۷۰۰,۰۰۰

* موتور پراید، ۱۳۰۰ سی سی و موتور تیبا ۱۵۰۰ سی سی است. با وجه به اختلاف ۲۰۰ کیلوگرمی وزن این دو، افزایش حجم موتور مزیت چندانی برای تیبا نیست. این مقایسه در مورد حداکثر قدرت موتور دو خودرو که برای پراید ۶۳ و برای تیبا ۸۰ اسب بخار است نیز صدق می کند. حداکثر گشتاور و حداکثر دور موتور تیبا نیز در اعداد بیشتر است، حال آنکه وزن بالاتر آن عملا این برتری را تا حدودی بی اثر می کند.

* ارتفاع تیبا نسبت به پراید حدود سه سانتیمتر بیشتر و طول و عرض تیبا نیز در قیاس با پراید اندکی بیشتر است.

* در مورد شتاب تیبا آنچه اعلام شده است رقم شتاب صفر تا ۱۰۰، ۱۳.۵ ثانیه است والبته بسیاری از مالکان این خودرو و نیز کارشناسان این عدد را نمی پذیرند. البته در اینکه شتاب تیبا نسبت به پراید اندکی بیشتر است، شکی نیست.

* وزن پراید ۷۹۰ کیلوگرم و وزن تیبا در حدود ۱۰۰۰ کیلوگرم است. عده ای از کارشناسان وزن بیشتر تیبا را مزیتی برای آن می دانند چرا که مقاومت آن را در برابر واژگونی نسبت به پراید افزایش می دهد و به نوعی ضریب ایمنی بالاتری به آن می دهد.

* کیلومترشمار و دورسنج تیبا خیلی با پراید متفاوت نیستند. رودری های این دو خودرو نیز شباهت زیادی به هم دارند.

* بخش میانی (کنسول میانی) تیبا در مقایسه با پراید از طراحی جدیدتری برخوردار است و داشبورد آن نیز شکل و شمایل نوینی دارد.

مقایسه بازار فروش

در بازار فروش، پراید خودرویی شناخته شده تر است و هر زمان که بخواهید می توانید آن را به پول نقد تبدیل کنید اما تیبا با وجود شهرتی که برای خود دست و پا کرده، تا رسیدن به بازار پراید فاصله زیادی دارد. با اینحال چون در این بازه قیمتی هیچ خودروی رقیبی وجود ندارد، هر دو در بازار صفرکیلومترها برنده هستند.

شاید قدمت بیشتر پراید، نکته ای باشد که باعث شود خریداران با اطمینان بالاتر و آگاهی بیشتری نسبت به نقاط ضعف و قوت آن به سراغ خریدش بروند. از طرف دیگر، تیبا نسبت به پراید دارای مزیت هایی است و البته قیمت بالاتری دارد.

مصرف سوخت خودرو

مصرف سوخت نیز از نکاتی است که هنگام خرید یک خودرو باید به آن توجه کرد. مصرف سوخت تیبا در بزرگراه طبق اعلام سایپا حدود ۷.۵ در ۱۰۰ کیلومتر است و مصرف سوخت پراید ۱۱۱ نیز چیزی در همین حدود است. این در حالی است که مصرف سوخت پراید در شهر به حدود ۹ لیتر لیتر هم می رسد ولی تیبا در همین شرایط چیزی حدود ۷.۱ لیتر مصرف دارد. حجم باک پراید ۳۷ لیتر و حجم باک تیبا ۴۰ لیتر است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.