پژو ۲۰۷ اتوماتیک بخریم یا دنا پلاس ! کدام یک بهتر است ؟
دنا بخریم یا ۲۰۷ ،دنا بهتره یا ۲۰۷ ،مقایسه دنا پلاس و ۲۰۷ ،پژو ۲۰۷ جدید یا دنا ،مقایسه دنا پلاس و ۲۰۷ جدید ،مقایسه ۲۰۷ با دنا پلاس ،بررسی پژو ۲۰۷ دنده ای جدید
سرانجام پس از مدتها انتشار تصاویر غیررسمی و گفتههای فراوان، ایرانخودرو به صورت رسمی دو محصول جدید خود را در ساختمان ساپکو رونمایی کرد. این دو خودرو دنای جدید و پژو ۲۰۷ صندوقدار هستند که طی مراسمی حدود قیمت و زمان عرضهٔ آنها اعلام شد. این دو خودرو اما چه مشخصات فنی دارند؟
برای دنا پلاس ۵۰ میلیارد و برای ۲۰۷ صندوقدار ۵۵ میلیارد تومان سرمایه گذاری شده است.
دنا پلاس
این خودرو در اصل نسخهٔ فیسلیفت شده و بهبودیافته از دنای کنونی است. البته قبلاً و پیش از رونمایی رسمی، دنای جدید با نام دنا ELX شناخته میشد اما ایرانخودرو تصمیم گرفته است آنرا با نام دنا پلاس به بازار عرضه کند. همانطور که قبلاً هم مشخص شده بود، ایرانخودرو در فیسلیفت دنا بیشترین تغییرات را در بخش جانبی یعنی قسمتی که همواره به دلیل شباهت زیاد به سمند و سورن موردانتقاد بود انجام داده است بهگونهای که در طرفین خودرو با ایجاد یک خط مورب از گلگیر جلو تا گلگیر عقب، یک فرورفتگی بهموازات خط بالایی در قسمت پایینی درها و تغییر لچکی عقب سعی شده دنا از سمند متمایز شود
اما در دیگر قسمتها نیز تغییراتی جزئی صورت گرفته است که ازجملهٔ آنها میتوان به تغییر گرافی داخلی چراغهای عقب و استفاده از LEDهای زیباتر در آنها، تجهیز چراغهای جلو به دیلایت و راهنماهای LED، تغییر آینههای جانبی و مشکیرنگ شدن قسمت میانی جلوپنجره (زیر پلاک جلو) اشاره کرد؛ اما تغییرات عمدهٔ دیگر این خودرو در بخش تجهیزات آن صورت گرفته است زیرا ایرانخودرو دنا پلاس را به سانروف و ایربگهای جانبی مجهز کرده است که این دو مورد برای اولین بار است که در خودروهای داخلی ارائه میشوند.
در داخل اما تغییرات چندانی انجام نگرفته است و تنها سیستم چندرسانهای جدیدی برای دنا پلاس در نظر گرفته شده است. همچنین این خودرو مجهز به دوربین دید عقب شده و تعداد ایربگهای آن نیز همانطور که اشاره شد به چهار عدد افزایش یافته است. تجهیزات دیگری چون کروز کنترل، تهویه اتوماتیک، آینههای جانبی اتوماتیک برقی، صندلیهای برقی جلو و… که در دنای کنونی وجود دارند در دنا پلاس هم ارائه خواهند شد. آنتن این خودرو به نوع موسوم به کوسهای تغییر یافته و سانروف نیز از انواعی است که هنگام باز شدن به داخل سقف میروند.
دنا پلاس فعلاً با همان پیشرانهٔ EF7 تنفس طبیعی ارائه شده است یعنی موتوری ۱.۷ لیتری چهار سیلندر که ۱۱۵ اسب بخار قدرت و ۱۵۷ نیوتن متر گشتاور دارد که این نیرو همچنان از طریق گیربکس پنج سرعتهٔ دستی به چرخهای جلو انتقال پیدا میکند. البته طبق اعلام ایرانخودرو در آیندهٔ نمونههای توربو و اتوماتیک دنا نیز تولید خواهند شد. گفته میشود گیربکس اتوماتیک دنا از نوع دوکلاچه یا DCT خواهد بود. پیشفروش دنا پلاس احتمالاً در دههٔ فجر آغاز خواهد شد و به گفتهٔ کیوان وزیری از اسفند امسال با قیمتی حدود ۳ تا ۴ میلیون بیشتر از دنای کنونی به بازار عرضه خواهد شد؛ بنابراین دنا پلاس قیمتی در حدود ۴۵ تا ۴۷ میلیون تومان خواهد داشت و خودروهایی چون برلیانس H330، جک J5 و امویام ۵۵۰ را بهعنوان رقیب در مقابل خود میبیند.
پژو ۲۰۷ صندوقدار
پسازاینکه بعد از چند سال وقفه دوباره تولید پژو ۲۰۷ یا در اصل همان ۲۰۶ پلاس توسط ایرانخودرو از سر گرفته شد، این شرکت تصمیم گرفت نسخهٔ صندوقدار آنرا هم تولید کند که حالا همزمان با دنا پلاس رونمایی شده است. در قسمت جلویی ۲۰۷ سدان شاهد همان دماغهٔ نسخهٔ هاچبک ۲۰۷ هستیم که شامل چراغهای جلوی جدید مجهز به دیلایت میشود. در قسمت جانبی هم همرنگ بدنه شدن زهها و دستگیرهٔ درها به همراه آینههای جدید راهنما دار از تغییرات ۲۰۷ صندوقدار نسبت به ۲۰۶ صندوقدار هستند.
اما عجیبترین قسمت ۲۰۷ SD قسمت عقب آن است چراکه هرچند ایرانخودرو در این بخش از چراغهای جدید ۲۰۷ هاچبک استفاده کرده است اما سپر عقب هیچ تغییری نداشته و کاملاً با سپر عقب ۲۰۶ SD یکسان است. این در حالی است که ۲۰۷ صندوقدار اصلی تولید پژو از سپر متفاوتی مشابه ۲۰۷ هاچبک استفاده میکند که دارای دو مه شکن در طرفین است. همچنین نوار چراغهای پلاک نیز در ۲۰۷ سدان اصلی کمی متفاوت بوده و آنتن هم در قسمت انتهایی سقف نصب شده است درحالیکه در ۲۰۷ SD تولید ایرانخودرو آنتن در قسمت جلو قرار داشته و نوار جا پلاک عقب هم مشابه ۲۰۶ SD است. بااینحال مشخص نیست که چرا ایرانخودرو در ۲۰۷ صندوقدار از سپر عقب ۲۰۶ صندوقدار استفاده کرده است.
با گذر از این اقدام عجیب ایرانخودرو به کابین ۲۰۷ صندوقدار میپردازیم که کاملاً مشابه ۲۰۷ هاچبک جدید بوده و مجهز به نمایشگر لمسی و غربیلک فرمان جدید با دکمههای کنترلی شده است. ۲۰۷ SD مانند نسخهٔ سدان از تجهیزاتی چون آینههای برقی، تهویه اتوماتیک، کروز کنترل، دوربین دید عقب و… سود میبرد. پیشرانهٔ این خودرو هم مانند نسخهٔ هاچبک و دیگر اعضای خانوادهٔ ۲۰۶ همان موتور آشنای ۱.۶ لیتری TU5 است که طبق اعلام ایرانخودرو ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتن متر گشتاور دارد. نیروی این موتور نیز توسط گیربکس دستی انتقال پیدا میکند و فعلاً خبری از نمونهٔ اتوماتیک نیست هرچند که طبق گزارشات ایرانخودرو در آینده برنامهٔ تولید نسخهٔ اتوماتیک ۲۰۷ را هم دارد.
بنا بر اعلام مدیر مرکز تحقیقات ایرانخودرو، تولید انبوه پژو ۲۰۷ صندوقدار از اسفند امسال آغاز شده و از شهریور سال آینده به بازار عرضه خواهد شد. به گفتهٔ وی این خودرو حدود ۵ میلیون تومان قیمت بیشتری از ۲۰۶ تیپ ۵ خواهد داشت و این یعنی ۲۰۷ سدان با قیمتی در حدود ۴۲ میلیون تومان به بازار عرضه خواهد شد
مقایسه اطلاعات فنی
فهرست مطالب
پژو، ۲۰۷ اتوماتیک
دنا، ۱.۷ لیتر
موتور ۴ سیلندر – شهری کوچک – ۲ ایربگ – ترمز ABS – تهویه اتوماتیک |
موتور ۴ سیلندر – دیفرانسیل جلو – ۲ ایربگ |
ویژگی ها | ||
۴ دنده اتوماتیک cc | ۵ دنده دستی cc | گیربکس |
۱۵۷۸ cc | ۱۶۴۵ cc | حجم موتور | ||
جلو | جلو | دیفرانسیل | ||
۴ | ۴ | سیلندر | ||
۱۶ | ۱۶ | تعداد سوپاپ | ||
۵۸۰۰/۱۱۰ | ۶۵۰۰/۱۱۴ | اسب بخار | ||
۴۰۰۰/۱۴۲ | ۵۰۰۰/۱۵۵ | گشتاور |
۳۹۰۰ mm | ۴۵۵۸ mm | طول | ||
۱۶۸۰ mm | ۱۹۴۴ mm | عرض | ||
۱۴۶۸ mm | ۱۴۶۰ mm | ارتفاع | ||
۱۰۹۶ kg | ۱۲۷۷ kg | وزن | ||
۱۸۵/۶۵R14 | ۱۸۵/۶۵R14 | سایز تایر |
۱۹۰ km/h | ۱۹۰ km/h | حداکثر سرعت | ||
۱۱.۴ | ۱۲.۰ | شتاب |
۷.۱ | ۷.۹ | سوخت | ||
۵۰ | ۷۰ | ظرفیت مخزن | ||
یورو ۳ | — | استاندارد محیط زیست |
راننده – سرنشین | راننده – سرنشین | کیسه های هوا | ||
جلو و عقب دیسکی – ABS – EBD – EBA | ABS – EBD | ترمز |
دستی – تنظیم ارتفاع | برقی | صندلی | ||
اتوماتیک | اتوماتیک | تهویه مطبوع | ||
برقی – قفل شیشه عقب | برقی | پنجره | ||
برقی – گرمکن | برقی | آینه | ||
مه شکن جلو و عقب | هالوژن – LED | چراغ | ||
— | کروز کنترل | متفرقه |