مرد پارسی دروغ نگوید حتی بهنگام مرگ در جنگ
خوش آمدید - امروز : یکشنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۷
خانه » آموزش مکانیک خودرو » آموزش معرفی رله و فیوز های دنا با سیستم برق اکوماکس + عکس
آموزش معرفی رله و فیوز های دنا با سیستم برق اکوماکس + عکس

آموزش معرفی رله و فیوز های دنا با سیستم برق اکوماکس + عکس

نقشه جعبه فیوز دنا ،دفترچه راهنمای دنا ،جعبه فیوزدنا ،نقشه سیم کشی دنا ،راهنمای جعبه فیوز رانا ،راهنمای تعمیرات دنا ،فندک دنا ،عیب یابی خودرو دنا

آموزش معرفی رله و فیوز های خودرو دنا با سیستم برق اکوماکس

در مقدمه به معرفی رله و فیوز میپردازیم.

۱-رله:

رله چیست؟ رله قطعه ای است که…

عبور جریان قوی از برخی اجزای الکتریکی (مانند سوئیچ و کلید های خودرو) و مخصوصا قطعات الکترونیکی (مانند واحد کنترل) ، باعث آسیب دیدن آنها می شوند. از این رو مدارات الکتریکی و الکترونیکی خودرو به نحوی طراحی می شوند که سوئیچ ، کلید و واحد کنترل حتی الامکان مدارات فرمان که جریان الکتریکی ضعیفی مصرف می کنند را کنترل کنند و برای عبور جریان قوی از مدار قدرت رله یا ترانزیستور قدرت استفاده شود. بنابراین در خودرو ها معمولا از تعدادی رله ،مانند رله فن خنک کننده ، رله پمپ بنزین برقی ، رله بوق ، رله چراغ های جلو ،رله اصلی ، رله دوبل و غیره استفاده می شود.

۲-فیوز:

جهت محافظت از سیم کشی، تجهیزات برقی و الکترونیکی خودرو به نوعی محافظ مدار نیاز می باشد که به نام فیوز شناخته شده است. به زبان ساده فیوز حلقه ضعیف مدارات الکتریکی می باشد و اگر جریان بیش از حد ظرفیت مدار از آن عبور نماید فیوز ذوب شده و مدار قطع می شود.

فیوزهای مورد استفاده در خودروها عموما سه نوع می باشند:

  • فیوز شیشه ای.
  • فیوز تیغه ای.
  • فیوز سرامیکی.

در حال حاضر استفاده از فیوزهای تیغه ای با توجه به ساختمان ساده و مقاومت در برابر ارتعاشات متداول تر می باشد.

خودرو دنا دارای دو نوع سیستم برق میباشد که کروز(اکوماکس) و ساپکو(اس ام اس) نام دارند.

حال ما در این بخش میخواهیم سیستم برق کروز رو به شما معرفی کنیم:

چیدمان و جانمایی رله ها و فیوز های خودروی دنا اکوماکس به شرح زیر می باشد.

  1. رله ها و فیوز های داخل محفظه موتور

 

فیوز محفظه موتور

مشخصات رله های داخل محفظه موتور:

داخل موتور

 

نکته : رله های اصلی ecu و پمپ بنزین در سیستم های مالتی پلکس جدید خودرو های ایران خودرو به صورت مجزا هستند که در واقع با هم وظیفه رله دوبل را بر عهده دارند.

مشخصات فیوز های داخل محفظه موتور:

برق فیوز

۳- رله ها و فیوز های داخل اتاق:

داخل اتاق

مشخصات رله های داخل اتاق:

رله داخل اتاق

مشخصات فیوز های داخل اتاق:

فیوز داخل اتاق

نکته : رنگ رله ها ممکن است در برخی خودرو های تولیدی ایران خودرو با این جدول مطابقت نداشته باشد و ملاک ،
میزان آمپر و تعداد Contact رله می باشد.

اشتراک گذاری مطلب

تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است