آبی پوشان جاده مخصوص در گروه خودرو یکه تازی می‌کند

0

قراردادهایی که در این گروه منعقد شده و خودروهایی که به‌واسطه این قراردادها وارد بازار خودروی کشورمان خواهد شد، می‌تواند تاثیر بسزایی بر روند حرکتی خودروسازان داشته باشد

 روز گذشته و در جریان دادوستدهای گروه خودرویی، برخی نمادهای این گروه روند اصلاحی در پیش گرفتند و به قولی به خود استراحت دادند، در معاملات روز گذشته نمادهای ایران‌خودرو، سایپا، گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو، زامیاد، سرمایه‌گذاری رنا، آهنگری تراکتورسازی ایران، مهر کام پارس و قطعات اتومبیل پارس مثبت شدند، اما در مقابل نمادهای پارس‌خودرو، ایران‌خودرو دیزل، گروه بهمن، فنرسازی زر، چرخشگر، کمک‌فنر ایندامین و سایپا آذین منفی خوردند. در داد و ستدهای گروه خودرویی طی ۱۶هزارو‌۶۷۵‌ نوبت معاملاتی۲۱۲میلیون‌و‌۱۶۲هزارسهم به ارزش ۳۱میلیاردو‌۱۳۱میلیون‌تومان مورد دادوستد قرار گرفت.

این درحالی است که برخی از کارشناسان معتقدند روند حرکتی گروه خودرویی در بلندمدت مثبت خواهد بود و این صنعت بورسی، پتانسیل بسیار زیادی برای سرمایه‌گذاری دارد، از سویی قراردادهایی که در این گروه منعقد شده و خودروهایی که به‌واسطه این قراردادها وارد بازار خودروی کشورمان خواهد شد، می‌تواند تاثیر بسزایی بر روند حرکتی خودروسازان داشته باشد و همچنین موجب شود سهام‌داران نیز از این قراردادها منتفع شوند.

در چهارمین روز معاملات بورس، شاخص کل بازده نقدی و قیمتی بورس اوراق بهادار تهران ۱۱۳ واحد رشد کرد و تا رقم ۹۵هزارو‌۵۹۰واحدی رسید.

همچنین شاخص کل هم‌وزن با ۷۱واحد رشد عدد ۱۷هزارو۸۸۴ را تجربه کرد. همچنین، ارزش معاملات بورس تهران به رقم ۲۶۰میلیاردتومان رسید که این رقم ناشی از دست‌به‌دست‌شدن یک میلیاردو‌۱۹۶میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی ۷۴هزارو۷۶۵ نوبت دادوستد بود.

بر مبنای این گزارش،خوش‌بینی نسبت‌به بودجه سال آینده دولت و درعین‌حال انتظار برای ایجاد رونق نسبی در کسب‌وکار، در کنار پیش‌بینی تحقق برخی انتظارها ازجمله تجدید ارزیابی دارایی‌ها و همچنین افزایش نرخ ارز باعث شده است اقبال به بازار سهام هم‌زمان با پدیدار شدن جریان‌های نه‌چندان قوی از جریان نقدینگی در بازار سهام همچنان در مدار صعودی قرار گیرد، بازاری که افق شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران را تا پایان سال جاری بر قله ۱۱۰هزار واحدی پیش‌بینی می‌کند.

این درحالی است که درباره تاثیر دلار ۳هزارو۵۰۰تومانی و نفت ۵۵دلاری در بازار سرمایه نیز باید گفت، دولت با این اعداد بیشتر به‌دنبال نشان دادن این موضوع است که تمایلی به افزایش قیمت‌ها ندارد.

با توجه‌به نرخ ارزی که در بازار وجود دارد، نرخ ارز تعیین‌شده در بودجه (۳۵۰۰تومان)، خیلی منطقی نیست. هم‌اکنون دلار در بازار در محدوده ۴هزارو‌۲۰۰تومان معامله می‌شود و بسیاری از فعالان اقتصادی کشور بازگشت نرخ ارز به کانال ۳هزارتومان را بعید می‌دانند.

همچنین بودجه باید نشان‌دهنده جهت‌گیری کلی دولت در اقتصاد کشور باشد، چراکه این نکته یکی از مهم‌ترین عوامل در بودجه خواهد بود. با توجه به میزان بودجه عمرانی درنظر گرفته شده، به‌نظر می‌رسد نسبت‌به سال‌های گذشته توجه بیشتری به اشتغال و تولید شده است، اما با وجود پروژه‌های ناتمام فعلی، احتمال اینکه هزینه‌های عمرانی درنظر گرفته شده در لایحه بودجه ۹۷ منجر به افزایش اشتغال شود و در نهایت سطح درآمدی شرکت‌ها را افزایش دهد، خیلی کم است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.