هفت تفنگدار فرانسوی بازار خودرو ایران + عکس و مشخصات
به واسطه بازار انحصاری خودرو در ایران تا حدی بدنام اند اما این هیچ چیزی از ارزش های صنعت خودروی فرانسه کم نمی کند و بیش از سهل انگاری آنها در زمینه کیفیت،
پیامد دولتی کردن صنعتی پر تاثیر و مهم مثل خودروسازی در ایران است وگرنه خودروسازان فرانسوی نظیر پژو یا رنو از حدود ۱۰۰ سال پیش در کنار سازندگان آلمانی، ایتالیایی و انگلیسی همواره جزو بهترین خودروسازان اروپا و جهان هستند.
این برندها البته در ایران سال هاست همپای مردم متولد، محبوب، پیر و فرسوده شده اند و اغلب نیز اتومبیل های بی دردسری بوده اند. به غیر از اتومبیل های سیتروئن که به استفاده از تکنولوژی های نامتعارف و طراحی عجیب مشهورند، خودروهای ساخت رنو و پژو در شمار بهترین و بادوام ترین محصولات بازار ایران در پایین ترین رده های قیمتی بوده اند.
حالا که پس از دهه ۷۰ قرار است دوباره بازار ایران رنگ و بوی کاملا فرانسوی به خود بگیرد، مروری بر بهترین گزینه های خرید در این بخش از بازار خالی از لطف نیست مخصوصا که به لطف برند دی اس، سبد سازندگان فرانسوی در بازه ۵۰ تا ۳۵۰ میلیون تومان کامل است و از خودروی کوپه تا سدان نیمه لوکس و از کراس اوور کامپکت تا اس یووی لوکس و اقتصادی را می توان در میان تولیدات فرانسوی حاضر در بازار ایران به راحتی یافت.
طراحی ظریف، قیمت مناسب، دوام بالا و کارایی خوب موتور از جمله دلایلی است که خریداران را هنگام انتخاب خودرو به سمت ساخته های فرانسوی متمایل می کند. لازم به یادآوری است که اطلاعات فروش هر خودرو تا پایان ماه دهم میلادی و بر اساس فروش در دو بازار بزرگ چین و اروپا محاسبه شده است.
رنو ساندرو استپ وی
- قیمت: ۶۰ میلیون تومان
- نوع موتور: ۱۶۰۰ سی سی چهار سیلندر
- قدرت موتور: ۱۰۷ اسب بخار
- فروش متوسط سال در بازارهای جهانی: ۱۰۰ هزار دستگاه
این خودروی کوچک شهری این روزها برگ برنده رنو در بازار خودروهای ارزان و میان قیمت ایران است که به لطف کیفیت ساخت خوب و سواری نرمش توانسته در رقابتی فشرده گوی سبقت را از رقبای چینی خود برباید. متوسط عمر محصولات رنو نیز چون بالاست از این رو مشتریان برخلاف نمونه های چینی ترسی از خرید مدل های دست دوم ساندرو نداشته و با اشتیاق تمام به خرید این اتومبیل اقدام می کنند.
پژو ۳۰۱
- قیمت: ۹۵ میلیون تومان
- نوع موتور: ۱۶۰۰ سی سی چهار سیلندر
- قدرت موتور: ۱۱۳ اسب بخار
- فروش سال ۲۰۱۷ در بازارهای جهانی: ۳۰ هزار دستگاه
درباره این خودرو قضاوت های بسیار بدی صورت گرفته اما انصافا ماشین بدی نیست و نمونه های مونتاژی نیز که فیس لیفت ۲۰۱۷ مدل ۳۰۱ است محصولی به غایت اقتصادی، مدرن و پویاست و در عین حال نام برند پژو را که نسبت به خودروهایی مثل لیفان یا چری لوکس تر و بالاتر است بر سینه دارد. ۳۰۱ گرچه فعلا روزهای ناموفقی را در بازار ایران می گذراند اما با افتتاح خط تولید آن و نیز کاهش قیمت تمام شده به کمتر از ۸۰ میلیون احتمالا خواهد توانست بخشی از خریداران هیوندای اکسنت، لیفان ۸۳۰ و چری آریزور را به سمت خود بکشاند.
پژو ۲۰۰۸
- قیمت: ۱۱۵ میلیون تومان
- نوع موتور: ۱۶۰۰ سی سی چهار سیلندر توربو
- قدرت موتور: ۱۶۵ اسب بخار
- فروش سال ۲۰۱۷ در بازارهای جهانی: ۱۵۱ هزار دستگاه
رنو تالیسمان
- قیمت: ۲۱۰ میلیون تومان
- نوع موتور: ۱۶۰۰ توربو
- قدرت موتور: ۱۹۰ اسب بخار
- فروش سال ۲۰۱۷ در بازارهای جهانی: ۴۰ هزار دستگاه
رنو کولئوس
- قیمت: ۲۳۵ میلیون تومان
- نوع موتور: ۲۵۰۰ سی سی چهار سیلندر
- قدرت موتور: ۱۷۰ اسب بخار
- فروش سال ۲۰۱۷ در بازارهای جهانی: ۲۵۰ هزار دستگاه
دی اس ۷ کراس بک
- قیمت: ۳۲۰ میلیون تومان
- نوع موتور: ۱۶۰۰ سی سی چهار سیلندر توربو
- قدرت موتور: ۱۶۳ اسب بخار
- فروش سال ۲۰۱۷ در بازارهای جهانی: –
دی اس ۴ کراس بک
- قیمت: ۱۸۰ میلیون تومان
- نوع موتور: ۱۶۰۰ توربو
- قدرت موتور: ۱۵۵ اسب بخار
- فروش سال ۲۰۱۷ در بازارهای جهانی: ۱۵۰ هزار دستگاه
واقعا خودروی خوب و متفاوتی است. با این که اساس آن هاچ بک محبوب سی ۴ سیتروئن است اما کیفیت ساخت به مراتب بالاتری داشته و به لطف ادواتی که به بدنه اش اضافه شده سواری و ظاهر بهتری دارد. سی ۴ کراس بک که توانایی خوبی هم در زمینه آفرود دارد، در مقایسه با جوک اندکی ضعیف تر است ولی وزن سبک تر و کابین لوکس ترش کمک می کند تا نکات منفی اش را فراموش کنید. این خودرو جاذبه اصلی خود را در خاص جلوه دادن شما نشان می دهد؛ وقتی پشت ترافیک همه نگاه ها به سمت شما جلب می شود.