معایب شاسی بلند هایما اس ۷(HAIMA S7) چیست ؟

0

مشخصات فنی هایما اس ۷ ،قیمت هایما اس ۷

هایما S7 در نگاه اول یک شاسی بلند با طراحی قابل قبول است که از اتاقکی جادار و امکاناتی مناسب بهره می برد

طی سال های گذشته حضور رو به گسترش چشم بادامی ها در بازار تشنه و خالی از محصول ایران به اندازه ای بوده که حتی خودروساز با سابقه داخلی یعنی ایران خودرو که روزگاری دست همکاری به سوی فرانسوی ها دراز می کرد نیز این روزها به مونتاژ محصولات چینی روی آورده است.

هایما S7 شاسی بلند جدیدی است که با مشارکت شرکت هایما در کارخانه ایران خودرو خراسان تولید می شود. این خودرو که در سال ۲۰۱۳ یکی از پرفروش ترین محصولات هایما محسوب می شود در ایران حال و روز خوبی ندارد و از فروش قابل توجهی برخوردار نیست.

هایما S7 در نگاه اول یک شاسی بلند با طراحی قابل قبول است که از اتاقکی جادار و امکاناتی مناسب بهره می برد.

این خودرو که از تجهیزاتی نظیر سیستم ورود و روشن شدن بدون کلید، سانروف، صندلی راننده ۸ حرکته برقی، سیستم صوتی با نمایش ۷ اینچی لمسی و گرمکن صندلی راننده راننده برخوردار است انتظار می رود که در بازار عملکرد موفقی از خود به نمایش بگذارد اما واقعیت کاملا متفاوت است. با این وصف خریداران با تردید از خود می پرسند که این کراس اوور ارزان قیمت را بخرند یا نه؟

خروج قریب الوقوع از خط تولید

خودروسازان داخلی معمولا هنگامی که فروش برخی محصولات توجیه اقتصادی نداشته باشد تولید آنها را متوقف می کنند.

این موضوع درباره هایما S7 نیز تا حدودی صادق است چرا که با نگاهی به خیابان های ایران شاهد حضور پر رنگ برخی محصولات چینی هستیم اما از هایما S7 چندان خبری نیست. با این وصف اگر چندی بعد خبر خداحافظی با این محصول را شنیدید تعجب نکنید.

در واقع مشکلات این خودرو ناموفق پس از خروج از خط تولید آغاز می شود. با وجود اینکه خودروسازان پس توقف تولید محصولات نیز تا مدت ها لوازم یدکی آنها را عرضه می کنند اما باید در نظر داشت که هرچه تیراژ تولید یک خودرو کمتر باشد یافتن قطعات آن نیز در بازار سخت تر می شود. افزون بر این، خودروهای ناموفق در خط تولید در بازار دسته دوم نیز خوش اقبال نیستند.

با این وصف اگر این خودرو را خریداری کنید در هنگام فروش آن زیان مالی قابل توجهی را متحمل می شوید.

پیشرانه ای نه چندان قدرتمند

منصفانه باید گفت که هایما به لحاظ طراحی بدنه و اتاقک وضعیت مناسبی دارد اما از لحاظ پیشرانه اوضاع به کلی متفاوت است. خریداران خودروهای شاسی بلند بر خلاف سدان ها و هاچ بک ها معیارهای متفاوتی برای انتخاب دارند.

آنها به قدرت پیشرانه توجه زیادی می کنند و هایما S7 که از موتوری ۲ لیتری با قدرت ۱۴۸ اسب بخار برخوردار است چندان حرفی برای گفتن ندارد. قدرت این پیشرانه برای خودرویی که بدون سرنشین و بار دارای وزنی معادل ۱۵۵۰ کیلوگرم است واقعا نامناسب است. این پیشرانه کم توان دارای بیشینه سرعت مایوس کننده ۱۶۵ کیلومتر بر ساعت و گیربکس ۵ سرعته اتوماتیک است و با توجه به استاندارد آلایندگی یورو ۴ در هر ۱۰۰ کیلومتر به طور ترکیبی ۸.۸ لیتر سوخت مصرف می کند.

باید در نظر داشت که این اعداد ناامیدکننده بر روی کاغذ هستند و در عمل وضعیت از این هم فاجعه بار تر است.

امکانات دلربا، مشکلات متعدد

با نگاهی به مشخصات هایما S7 با امکانات و تجهیزات رفاهی و ایمنی زیادی روبرو می شویم که اگر از برخی موارد نظیر کم بودن تعداد کیسه های هوا چشم پوشی کنیم به نظر قابل قبول می آیند.

اما مشکلاتی که خریداران این خودرو مطرح می کنند نشان دهنده مونتاژ نامناسب و کیفیت پایین برخی قطعات به کار رفته در آن است. به گفته خریداران هایما S7، این خودرو از مشکلاتی نظیر عایق بندی نامناسب و ورود صدای موتور به کابین در سرعت های بالاتر از ۱۰۰ کیلومتر، مصرف بالای سوخت، صدای مزاحم در داخل اتاقک، عملکرد نامناسب گیربکس اتوماتیک و ایجاد وقفه در هنگام تعویض دنده و کاهش شتاب خودرو رنج می برد.

با این وصف به نظر می رسد که حتی اگر قصد خرید خودروی چینی نیز داشته باشیم گزینه های مناسب تری نسبت به هایما S7 پیش روی ما قرار دارند.

منبع: همراه مکانیک Aa
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.