آیا تصمیمات دولت در خصوص واردات خودرو قابل دفاع است؟

0

تغییر تعرفه واردات خودرو نباید موجب ایجاد اختلال در بازار شود

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی می گوید : برای حمایت از خودروسازان قطعا تعیین شرایط می تواند منجر به حرکت های خوبی در حوزه کیفیت و ایمنی در صنعت خودرو شود.

رضا علیزاده با تایید کلیات مورد نظر از سوی مجلس برای حمایت از خودروسازان اظهار داشت : مسلما خودروسازان در مقابل حمایت های مجلس و دولت باید کیفیت و ایمنی خودروها را افزایش دهند.

وی تاکید کرد : باید مشوق هایی در قبال ارتقاء برخی از ایتم ها کیفی و ایمنی خودروها در نظر گرفته شود تا الزامات و شروط دولت و مجلس در صنعت خودرو اثر بخش تر باشد.

وی تصریح کرد : در شرایط کنونی طبعا باید از تمامی واحدهای تولیدی و صنعتی داخل حمایت شود تا سطح تولیدات ارتقاء یابد اما نحوه حمایت از بخش های تولیدی و صنعتی به خصوص خودروسازان باید کارشناسی شده باشد تا بتوان به نتیجه درست و مورد انتظار دست یافت.

نماینده ورزقان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به جزئیات نحوه حمایت از خودروسازان تاکید کرد : البته بحث و بررسی در خصوص جزئیات حمایت از تولید داخل و خودروسازان ورود به مباحث تخصصی تر است اما قطعا برای حمایت از خودروسازان باید زمانبندی مشخصی تعیین شود هر چند این مساله جزء مباحث فنی و تخصصی است که باید در این راستا صورت گیرد.

علیزاده با توجه به موضوع بسته شدن سایت ثبت سفارش و اهداف مورد نظر در این راستا افزود : اقدام دولت در بستن سایت ثبت سفارش و عدم مجوز ترخیص خودروهای خارجی از گمرکات ، ظاهرا به جهت تغییر دستورالعمل واردات و برخی تغییرات در تعرفه واردات خودرو صورت گرفته است اما تاکنون هیچ یک از این گزینه های مطرح نهایی و اعلام نشده است اما این جریان اثر روانی را بر بازار خودرو گذاشته است.

وی گفت : البته مجلس پی گیر این مساله است از این رو کارگروه صنعت کمیسیون صنایع و معادن به دنبال برگزاری جلسه ای در این ارتباط است هر چند همزمان صحبت هایی نیز بین اعضای کمیسیون صنایع و وزارت صنعت و معدن در این زمینه صورت گرفته است .

وی تصریح کرد : طی روزهای آتی مسلما تصمیم وزارت صنعت و معدن در خصوص روند ثبت سفارش و تعرفه واردات خودرو مشخص خواهد شد و پس از آن می توان بررسی کرد که این تصمیمات تا چه میزان قابل دفاع است.

به گفته وی تعرفه ابرازی در اختیار دولت هاست که گاها برای کنترل بازار داخل و حمایت از محصولات داخلی تعیین می شود اما باید کارشناسی شده و با در نظر گرفتن زوایای آن صورت گیرد تا اختلالی در بازار ایجاد نشود قطعا باید منافع مصرف کنندگان نیز در کنار حمایت از تولید داخل در نظر گرفته شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.