استفاده از تایرهای زمستانی چقدر ضرورت دارد؟

0

لاستیک زمستانی ،نام لاستیک مخصوص جاده برفی ،لاستیک مخصوص جاده برفی در جدول،خرید لاستیک زمستانی

برای رانندگان حرفه ای و البته آن هایی که سلامت خودرو و امنیت خود و دیگر سرنشینان همواره برایشان اهمیت دارد، معمولا آماده کردن خودرو برای فصل سرما از واجبات است

حتی اگر برف و سرما در منطقه ای که زندگی و رانندگی می کنید آغاز شده، فکر نکنید دیر شده و همین حالا تجهیز خودرویتان را آغاز کنید. تعویض خودروی مناسب فصل زمستان تقریبا مهم ترین بخش این آماده سازی است که طبق آمارها رانندگان بسیاری از کشورها، حتی کشورهای سردسیر، از آن غفلت می کنند. بسیاری از رانندگان فکر می کنند تایرهای معمولی تایرهایی هستند برای تمام فصول، اما این باور فقط در مناطقی صدق می کند که در تمام سال آب و هوایی معتدل و یکنواخت دارند.

این تایرها برای رانندگی در خیابان یا جاده های برف گرفته و یخ زده مناسب نیستند و اگر در جایی زندگی می کنید که احتمال بارش برف و به تبع آن یخ بندان وجود دارد، تهیه دو جفت تایر زمستانی کاملا ضروری است. استفاده از تایرهای زمستانی دو توجیه کاملا عقلانی دارد: اول اینکه این تایرها چنان ساخته شده اند که در برابر انقباض ناشی از کاهش دما، مقاوم و درواقع انعطاف پذیرند و دوم اینکه از موادی خاص و با طرحی خاص ساخته شده اند که امکان اصطکاک و درگیری با سطح حامل خودرو را بسیار بالا می برد. نباید از یاد برد که در زمستان مساله اصلی فقط حرکت امن تایرها روی سطح خیس، برف گرفته یا یخ زده نیست، بلکه دوام و عمر آنها هم اهمیت دارد.

درست به همین دلیل است که این تایرها برای استفاده در تابستان یا رانندگی در مناطق گرمسیری مناسب نیستند، زیرا مثلا فضای بین عاج های آنها در جاده های گرم به سرعت از بین می رود. بنابراین در فصل زمستان هرگز به تایرهای معمولی که کیفیت چندانی ندارند اعتماد نکنید. بررسی آمار تصادفات رانندگی ناشی از لغزندگی کف و سرخوردن خودرو در ماه های سرد سال نشان می دهد که این اعتماد بی پشتوانه در بسیاری اوقات نتایجی فاجعه بار در پی داشته است.

دلایل متعدد موافق، دلایل اندک مخالف

رانندگان خودروهایی که نیروی محرکشان در محور دو چرخ عقب است (دیفرانسیل عقب) سال هاست که دو چرخ عقب را به یک جفت تایر زمستانی مجهز می کنند و حتی برای انتقال مناسب نیرو تایر دو چرخ جلو را هم عوض می کنند، اما از آشنایی رانندگان خودروهایی با نیروی محرک در جلو یا نیروی محرک در هر دو محور (دیفرانسیل چهار چرخ) با مزایای استفاده از تایر زمستانی بیش از یک دهه نمی گذرد؛ چرا که باور عمومی این است که خودروهای گروه دوم در برف و سرما راحت تر حرکت می کنند، اما در واقع تفاوت چندانی در کار نیست: تایر زمستانی نه تنها انتقال نیرو به چرخ ها و حرکت اولیه خودرو را تسهیل می کند، بلکه توانایی راننده را در هدایت خودرو، مثلا سر پیچ ها، و مهار آن در هنگام کاهش سرعت یا ترمز ناگهانی بالا می برد.

بنابراین علاوه بر افزایش ایمنی، خودروی شما و بخش های حساسی چون جعبه دنده و قطعات سیستم انتقال نیروی آن فشار کمتری متحمل می شوند و از آسیب به دور می مانند.حقیقت آن است که هدایت خودرو به هنگام فشار دادن پدال ترمز، اصلی ترین توجیه استفاده از تایر زمستانی برای خودروهایی با دیفرانسیل در جلو یا دیفرانسیل در هر دو محور است. مهم ترین فایده این تایرها کاهش زمان توقف خودرو از زمان فشار دادن پدال ترمز و همچنین کاهش مسافتی است که خودرو تا توقف کامل طی می کند.

آخرین بررسی ها نشان می دهند که عملکرد خودرویی مجهز به تایر زمستانی در هنگام ترمز، ۳۵ درصد بهتر از خودرویی با تایرهای معمولی است. این اختلاف گاهی فاصله بین مرگ و زندگی است؛ برای شما، سرنشینان خودروی شما یا عابر پیاده ای در اطراف. یکی از مهم ترین دلایلی که راننده ها را از استفاده از این تایرها منصرف می کند هزینه خرید آنها است؛ مثلا در آمریکا قیمت یک جفت تایر زمستانی با کیفیت بالا ممکن است تا ۱۰۰۰ دلار هم برسد و حتی برای صاحبان خودروهای بزرگ و شاسی بلند با تایرهای بزرگ گران تر از این هم تمام شود. (بدیهی است که قیمت این تایرها در ایران بسیار کمتر از اینها است.)

حتی اگر خطر تلفات سنگین جانی ناشی از این تصادفات را نادیده بگیریم، چه کسی می تواند انکار کند که هزینه های بعدی تصادف خودرویی که به طور میانگین بین ۶۰ تا ۸۰ کیلومتر در ساعت سرعت دارد و ناگهان سر می خورد و حتی ترمز کردن هم کمکی به وضعش نمی کند، کمتر از هزینه خرید یک جفت تایر تازه است؟ این همه ماجرا نیست: تعویض تایرهای معمولی با تایرهای زمستانی عمر تایرهای معمولی را هم افزایش می دهد، چرا که اغلب این تایرها برای حرکت در دمای پایین یا چرخش روی سطوح یخ زده طراحی نشده اند و انقباض و انبساط مداوم آنها در فصل سرما عمرشان را به طرز چشمگیری کاهش می دهد. و توصیه آخر: پیش از آنکه فصل سرما آغاز شود و اولین برف زمستانی غافلگیرتان کند، به فکر خرید دست کم یک جفت تایر زمستانی باشید. این تایرها ممکن است همیشه و همه جا در دسترس نباشند. ممکن است بارش برف سنگین بسیاری رانندگان دیگر را هم ناگهان به فکر خرید تایر زمستانی بیندازد و بنابراین نتوانید به موقع تایر مورد نیازتان را تهیه کنید. پس کار را هرچه زودتر شروع کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.