۱۰ اشتباه مهم که ماشینتان را دق مرگ می کند ؟!

0

برخلاف سایر کشورها، ماشین در وطن ما حکم سرمایه دارد. پراید را به ۲۰ میلیون می‌خریم و در سال پنجم با ۲۰۰ هزار کیلومتر کارکرد به همان قیمت می‌فروشیم! طبیعی است که در چنین شرایطی نگهداری از سرمایه اهمیت بیشتری پیدا می‌کند و حتی مالک حاضر است در گرما از فشردن دکمه‌ی کولر خودداری کند، که مبادا بلایی سر کولر ماشین نازنینش بیاید! در این بین کسانی نقطه‌ی مقابل این افراد هستند و زحمت زیادی برای اوراق کردن هر چه زودتر ماشینشان می‌کشند! ۱۰ تا از مهلک‌ترین عادات این گروه را برای شمازمان لیست کردیم، اگر طول عمر خودرو برایتان اهمیت دارد اینجا جای شماست! این عادات را آویزه‌ی گوش کنید و هرگز انجام ندهید!

۱. سرویس روغن را به موقع انجام نمی‌دهند

درست است که روغن در خودرو حکم خون در اندام انسان را دارد، ولی زیاد برای کنترل سطح روغن وسواس به خرج نمی‌دهند، حتی کیلومتر تعویض روغن و کارکرد روغن برایشان اهمیت چندانی ندارد. تازه گرید و استاندارد روغن کیلویی چند است؟ به عقیده‌ی این دسته از افراد تعویض روغنی‌ها استاد دستورالعمل هستند و خودشان بهترین روغن را برای شما انتخاب می‌کنند.

۲. باد لاستیک‌ها را کنترل نمی‌کنند

این افراد تنظیم باد تایرها را فقط سالی یکبار قبل از مسافرت‌های نوروزی انجام می‌دهند و برایشان هیچ اهمیتی ندارد که کنترل منظم فشار باد تایرها باعث کاهش مصرف سوخت، عمر بیشتر لاستیک‌ها و مجموعه‌ی فرمان و تعلیق و افزایش قابلیت ترمزگیری می‌شود!

۳. توربو راخُنک نمی‌کنند

گونه‌های پیشرفته‌ی این دسته از افراد، در پشت رُل خودرو‌های توربوشارژ قرار می‌گیرند، آنها تا حد امکان بر پدال گاز می‌کوبند، در این حالت پره‌های توربو با سرعت ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار دور بر دقیقه می‌چرخند و حرارت بسیار بالایی تولید می‌کنند. برای آنها خنک شدن توربو واژه‌ی غریبی است، پس به محض رسیدن به مقصد خودرو را خاموش می‌کنند و شانس گردش روغن در توربو و خنک شدنش را صلب می‌کنند!

۴. خودرو را گرم نمی‌کنند

به عقیده‌ی این افراد خودرو به محض روشن شدن آماده‌ی حرکت است، حتی می‌توانید با بیشترین دور با موتور خُنک رانندگی کنید، مگر آهن گرما سرما می‌فهمد؟ آنها متوجه نیستند که خودرو باید بعد از استارت با کمترین دور تا رسیدن به دمای ایده‌آل رانده شود.

۵. برای کمترین مسافت هم از ماشین استفاده می‌کنند

مقصدشان سبزی فروش سرکوچه هم که باشد با خودرویشان می‌روند، استفاده‌ از خودرو برای مسافت‌‌های کوتاه علاوه بر افزایش استهلاک موتور باعث از بین رفتن کاتالیست کانورتر (کاتالیزور اگزوز) در کوتاهترین زمان ممکن می‌شود، فساد کاتالیزور هم باعث کاهش شتاب و افزایش مصرف سوخت می‌شود و برای جایگزین کردن آن نیاز به کمی دست و دلبازی دارید!

۶. دور بالا می‌‌روند

به صورت بی وقفه دور بالا رانندگی می‌کنند و پیشرانه را تحت فشار و استرس زیادی قرار می‌دهند.

۷. دستشان را بر جای نامناسبی تکیه می‌دهند

این دسته از افراد از اهرم تعویض دنده به عنوان تکیه‌گاه دستشان استفاده می‌کنند، از آن‌جایی که اهرم تعویض دنده در بیشتر خودروها به صورت مستقیم با مجموعه‌ی جعبه دنده در ارتباط است، انجام این عمل استهلاک شدید مجموعه را به همراه خواهد داشت.

۸. پایشان را بر جای نامناسبی تکیه می‌دهند

خودروی خود را به صورت نیم کلاچ کردن در سربالایی‌ها مهار می‌کنند و اغلب کلاچ محل مناسبی برای استراحت پایشان است! برای آنها هیچ اهمیتی ندارد که کلاچ در این وضعیت به صورت نیمه درگیر است.

۹. دنده نامناسب را انتخاب می‌کنند

در دور بالا یا در دور پایین رفتن به صورت افراطی عمل می‌کنند و دید درستی از انتخاب صحیح دنده ندارند.

۱۰. نظافت را رعایت نمی‌کنند

ماشینشان معمولا با عبارت‌ “لطفا مرا بشویید” مزین شده است، البته داخل اتومبیل هم دست کمی از بیرونش ندارند و بیشتر شبیه به یک سطل زباله‌ی سیار است!

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.