چه زمانی از کوپن بیمه شخص ثالث استفاده کنیم و کی نکنیم؟

0

 تحلیلی عمیق‌­تر در سود و ضرر استفاده از کوپن بیمه شخص ثالث

مطالب زیادی تا حالا در مورد اینکه کِی توی تصادف از کوپن ثالث استفاده کنیم و کِی استفاده نکنیم نوشته شده. ما یکمی این موضوع رو بیشتر بررسی کردیم و دیدیم که این تصمیم­‌گیری “واقعا” نیاز به اطلاعات و تحلیل بیشتری داره. در ادامه این مطلب، با بررسی یک مثال، توضیح می‌دیم که این تصمیم “واقعا” باید چجوری گرفته بشه.

نمودار زیر، نرخ قیمت بیمه ثالث پراید ۱۳۱ از بیمه ایران در طی ۸ سال رو نشون می­‌ده. همون­‌طور که می‌­دونید هر سال اگر از کوپنتون استفاده نکنید، از یک‌سال تخفیف بیشتر عدم خسارت بهره‌­مند می‌شید تا وقتی که ۷ سال تخفیف پر بشه. اصلا همین تخفیف عدم خسارته که باعث می‌­شه ما همیشه و راحت از کوپنمون استفاده نکنیم.

 

ما معمولا موقع تصمیم در مورد استفاده از کوپن، حساب می­‌کنیم که تخفیفی که سال بعد می­‌تونستیم داشته باشیم چقدره. ولی مهم‌­ترین موضوع در تصمیم‌گیری در این مورد اینه که به جای اینکه فقط اختلاف قیمت بیمه همان سال را ببینیم، این اختلاف رو در سال‌­­های بعد نیز در نظر بگیریم. معنی این جمله این است:

فرض کنید در سال سوم تخفیف هستید و تصادف می­‌کنید. اگر از کوپنتون استفاده کنید، سال بعد ۱،۱۴۱،۲۰۰ تومان برای بیمه بدون تخفیف خود پرداخت خواهید کرد و اگر از کوپنتون استفاده نکنید، مقداری پول نقد باید پرداخت کنید ولی سال بعد بیمه رو ۷۹۸،۸۰۰ تومان می­‌خرید. اختلاف این دو عدد، ۳۴۲هزار تومان است و در نگاه اول به نظر می‌­رسد اگر خسارت شما بیش از ۳۴۲هزار تومان است، باید کوپن رو بکنید و اگر کمتر از این عدد است، بهتر است نقد حساب کنید.

ولی در واقع اگر شما از کوپن استفاده کنید، نه فقط سال بعد، بلکه تا ۷ سال بعد هم بیمه­‌تون رو گرون­‌تر خواهید خرید. در نمودار زیر، ستون‌های آبی رنگ حالتی رو نشون می‌­دن که از کوپن استفاده نشده و ستون­‌های زرد رنگ، حالتی که از کوپن استفاده شده:

بیمه ثالث

همچنین اختلاف بین این دو نمودار در جدول پایین آورده شده:

بیمه ثالث

پس توی مثال ما، وقتی شما از کوپنتون استفاده می­‌کنید، نه تنها باید به اختلاف ۳۴۲ هزار تومانی سال بعد فکر کنید، بلکه باید اختلاف سال­‌های بعد رو هم در نظر بگیرید. تو این مثال، کل هزینه استفاده کردن از کوپن تو سال چهارم، برابر با مجموع عددهای جدول بالا یا ۲،۶۸۲،۰۰۰ تومان می­‌شه. البته این هزینه­‌ها تو سال­های آینده اتفاق می‌­افتند و ارزش اون­‌ها در زمان فعلی با احتساب تورم، یه چیزی حدود ۱ میلیون و ۹۰۰هزار تومان می‌­شه.

درسته که این تمام چیزی نیست که شما باید تو تصمیم‌تون در نظر بگیرید. مثلا ممکنه شما نخواهید ماشین رو تا چند سال آینده نگه دارید و هزینه‌­های سال­‌های بعد براتون مهم نباشه، ممکنه در حال حاضر اون هزینه خسارت رو نتونید نقدی حساب کنید و یا دلایل دیگه؛ ولی مهمّه که بدونیم وقتی داریم کوپن رو می­‌کنیم، در مجموع چه قدر هزینه داریم به خودمون تحمیل می‌کنیم.

حتما متوجه شدید که هرچی تخفیف بیمه بیشتری داشته باشیم، هزینه استفاده از کوپن بیشتر می‌­شه. توی جدول زیر، نشون دادیم که هزینه واقعی شما (ارزش حال پول) در صورت کندن کوپن، در مقایسه با اینکه چند سال تخفیف داشتید چقدر می­‌شه. عددها مربوط به همون پراید مثالمون هستن.

بله! عددها خیلی بیشتر از انتظارمون هستن! طبق این جدول، اگر تو سال هفتم تخفیف بیمه‌ه­امون تصادف کنیم، برای هر خسارتی کمتر از ۳،۰۲۳،۰۰۰ تومان می­‌ارزه که نقدی حساب کنیم!

حالا یه جمع‌­بندی هم بکنیم. توی علوم رفتاری یک خطای ذهنی تعریف می‌­شه که طبق این خطا، ما آدم‌ها معمولا ضررهای آینده رو کمتر از مقدارشون ارزیابی می­‌کنیم، چون دارن تو آینده اتفاق می‌­یوفتن و الان به چشممون نمیان. همین خطا باعث می‌­شه با اینکه عددهای این جدول رو می‌­دونیم، ولی به خاطر اینکه این عدد رو باید سالیانه و در سال­‌های آینده پرداخت کنیم، اون رو کمتر ارزیابی کنیم و نهایتا فقط اختلاف بیمه برای سال بعدمون رو در نظر بگیریم. ما همه اطلاعاتی که برای این تصمیم ظاهرا ساده لازم بود رو براتون آوردیم، اگر تونستید از دست این خطا خلاص شید (که البته کار خیلی سختیه!)، خسارت رو با این عددها مقایسه کنید و بعد تصمیم بگیرید. تو صفحه مقایسه قیمت بیمه بازار، می­‌تونید قیمت بیمه‌­نامه‌­تون رو با سال­‌های تخفیفش ببینید و یه حدودی از این عددها رو برای بیمه خودتون حساب کنید. به امید اینکه هیچ وقت این عددها و جدول­‌ها و کوپن‌­ها به کارتون نیاد!

مجله بیمه

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.