فناوری جدید خاموش و روشن‌کردن خودکار موتور اتومبیل

0

سجاد ولدی‌: اهمیت کاهش میزان مصرف سوخت و تولید آلاینده‌‌های سمی در خودروها باعث شده تا هر روز شاهد به بازار آمدن فناوری‌‌های جدید و جالبی باشیم. یکی از بخش‌‌هایی که تاکنون توسعه زیادی یافته و ایده‌‌های نوینی در آن شکل گرفته، موتورهای درون‌سوز است‌. شرکت ژاپنی مزدا به تازگی اقدام به ساخت سیستم جدیدی کرده که از یک اصل ساده  ایده گرفته است: «وقتی از موتور خودرو استفاده نمی‌کنید، آن را خاموش نمایید».

فولکس واگن اولین خودروسازی بود که اقدام به ساخت سیستمی برای خاموش کردن خودکار موتور خودرو در حالت بی‌استفاده (Idle) کرد. بعد از آن ب‌ام‌و‌، مینی‌، اسمارت، سیتروئن و پژو نیز در محصولات خود از سیستم‌‌های مشابهی استفاده کردند.
در این خودروها برای روشن‌کردن دوباره پیشران، از یک موتور الکتریکی استفاده می‌شود. اما مزدا ایده بهتری دارد و برای روشن‌نمودن موتور از یک عملیات احتراقی کمک می‌گیرد.
برای این کار، هنگامی که موتور خاموش است، سوخت به طور مستقیم درون سیلندر پاشیده شده و با یک جرقه و احتراق سوخت، نیروی فشاری برای پایین بردن پیستون به وجود می‌آید. به این ترتیب زمانی که خودرو به مدت طولانی ایستاده، موتور به طور خودکار خاموش شده و دوباره هنگامی که راننده پای خود را بر روی پدال فشار می‌دهد، پیشران اتومبیل به کار می‌افتد.
به این ترتیب پشت چراغ قرمزهای طولانی نیازی به خاموش کردن دستی اتومبیل نیست و مصرف سوخت تا مقدار قابل توجهی کاهش می‌یابد.  مزدا سیستم ابداعی خود را SISS نامیده و بر اساس بررسی‌‌هایش، استفاده از آن می تواند تا ۱۰درصد از مصرف سوخت در مناطق شهری بکاهد. این سیستم با بهره‌گیری از فناوری پاشش مستقیم سوخت، به طور کاملاً مناسبی موتور را روشن می‌کند و باعث می‌شود راننده هیچ احساس ناخوشایندی نسبت به خاموش شدن خودکار اتومبیلش نداشته باشد. ‌قرار است مزدا این سیستم را از سال آینده وارد بازار کند.
سیستم‌‌های فعلی، پیشران اتومبیل را به کمک یک موتور الکتریکی درست با همان پروسه‌ای که اتومبیل به صورت دستی و با پیچاندن سوئیچ روشن می‌شود، به کار می‌اندازند. این درحالی است که در سیستم SISS موتور با عمل احتراق روشن می‌گردد. البته برای موفقیت‌آمیزبودن این کار، پیستون باید در نقطه خاصی قرار داشته باشد تا به این ترتیب، نسبت ترکیب هوا و سوخت متناسب باشد‌.  سیستم SISS با بررسی دقیق وضعیت پیستون، شرایط را مهیا می‌کند.
به این ترتیب با فشرده شدن پدال توسط راننده‌، موتور در عرض ۳۵/۰ ثانیه روشن می‌شود. با این سیستم دیگر رانندگان هیچ تاخیری در روشن شدن اتومبیل خود متوجه نمی‌شوند‌

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.