بررسی اولین هوندا CBR 1000 SP 2017 وارد شده به ایران +عکس و مشخصات

0

از انقلاب طراحی سال ۲۰۰۸، هوندا تا سال ۲۰۱۶ کم‌ترین تغییرات را داشت، این در حالی است که سوزوکی همواره در طراحی تعداد اگزوز سرگردان بوده و تغییرات فراوانی را تجربه کرده است!

در این مطلب قصد بررسی اولین هوندا CBR 1000 SP 2017 وارد شده به ایران را داریم، موتورسیکلتی هوندا که پس از چندین سال و چند نسل تولید، سرانجام انقلابی در طراحی آن ایجاد کرد.

همواره بین سازندگان موتورسیکلت‌های اسپرت ژاپنی‌ رقابتی عجیب و نزدیک دیده شده که انتخاب بهترین آن کار دشواری است، اما آن چه می‌توان به صورت علمی و با دیدن حقایق عنوان کرد، یکنواخت بودن همیشگی هوندا است، موتورسیکلتی که صفاتی این چنینی باعث فروش بسیار بالای آن در کشورهای گوناگون شده است.

از انقلاب طراحی سال ۲۰۰۸، هوندا تا سال ۲۰۱۶ کم‌ترین تغییرات را داشت، این در حالی است که سوزوکی همواره در طراحی تعداد اگزوز سرگردان بوده و تغییرات فراوانی را تجربه کرده است! یاماها نیز بیش‌ترین هزینه را صرف تولید پیشرانه می‌کند تا در مسافت مستقیم رقیب نداشته باشد و کاوازاکی هر سال تغییری عجیب در طراحی ایجاد می‌کرد بارها شاسی و طراحی آن تغییر کرده است، اما در این سال‌ها هوندا کم‌تر از ۱۰ درصد تغییر داشته و در مقابل سیستم‌های الکترونیکی مقاومت می‌کند و با همان سیستم سنتی رقیب‌های خود را گردن می‌زند! هوندا که با CBR 1000RR 23 قهرمانی را در مسابقات مهیج TT به دست آورده، اکنون در سال ۲۰۱۷ دست به کاری عجیب می‌زند و بیش از ۹۰ درصد موتورسیکلت خود را تغییر می‌دهد.

راهی که تکرار نشد

چندی پیش هوندا مدل RC213V-S را تولید کرد، می‌توان گفت این موتو جی‌پی برای استفاده شهری تولید شد و با قیمت نزدیک به ۲۰۰هزار دلار در تعداد بسیار محدود به فروش رسید، هوندا با این شگرد توانست اطلاعاتی را از مهندسان موتو جی‌پی به دست آورد، موتورسیکلتی که بسیار بی سر و صدا رونمایی شد و چندان در رسانه‌ها مطرح نشد. می‌توان گفت آن هیولا تنها برای بررسی بازار هدف هوندا تولید شد تا در سال ۲۰۱۷ با الگوبرداری‌ فراوان از آن، چنین محصولی به بازار عرضه شود و یک جریان خبری گسترده در دنیای موتورسیکلت‌ها ایجاد کند.

تغییراتی برای پیشبرد اهداف موتوراسپرت

هوندا و دیگر شرکت‌های مطرح آسیای شرقی در مسابقه‌های معتبری مانند سوپربایک و تی‌تی شرکت می‌کنند، نسبت نیرو به وزن موتورسیکلت جدید هوندا ۱۴ درصد بهینه سازی شده، نزدیک به ۱۵ کیلوگرم کاهش وزن و بیش از ۱۰ اسب‌بخار افزایش قدرت در کنار سیستم‌های جدید الکترونیکی و طراحی بسیار پویای آن، البته مهندسان ارشد هوندا می‌توانستند در بحث قدرت پیشرانه را قوی‌تر کنند، اما توان خود را برای رقابت در سال‌های بعد و نسل‌های بعدی این موتورسیکلت نگه داشتند. هوندا اکنون برای رقابت به بهترین جایگاه رسیده، در این سال‌ها شاید بسیاری از رقیب‌های هوندا به برای نداشتن سیستم‌های الکترونیکی خرده می‌گرفتند، اما نکته‌ای که برای طرف‌داران هوندا بسیار مهم است، سواری یکپارچه و یک دست موتورسیکلت به همراه هزینه‌های پایین و راندمان بالای آن است.

طراحی بوی آسیای شرقی ندارد

در طراحی سری یادبود ۲۵ سالگی هوندا CBR، هوندا سعی داشته درست مانند نسخه ۲۰ سالگی که در سال ۲۰۱۲ معرفی شد، همچنان بهترین موتورسیکلت را عرضه کند. طراحی هوندای جدید خشن‌تر و البته محافظه‌کارانه و ظریف است و بیش‌تر به موتورسیکلت‌های اروپایی به‌ ویژه ایتالیایی‌ها شباهت دارد، خط‌های شکسته و زاویه‌های تند، چیزی که در موتورسیکلت‌ها آسیای شرقی کم‌تر دیده شده بود. هوندا در میان موتورسیکلت‌ها به موتورسیکلتی با فلاپ‌های ساده معروف است، اما طراحی این مدل پیچیده‌تر از سوزوکی است! رنگ‌آمیزی نسخه مورد بررسی (SP) دیگر مانند نسل‌های گذشته نیست و از سورمه‌ای و قرمز خاصی استفاده شده تا نسخه RC213V-S در ذهن شما تداعی شود.

http://www.cambriantyres.co.uk/wp-content/uploads/2016/10/CBR1000RR-SP-2017.jpg

قسمت جلوی موتورسیکلت بادشکن خوبی دارد و نئون جلو و آینه‌های آن تغییر کرده است. چراغ‌های هوشمند و LED موتورسیکلت، یادآور دوکاتی پانیگال است، ریزه‌کاری ایتالیایی این جا است که از کایت‌های کنار موتورسیکلت تا قسمت جلوی آن که روی فیس موتور ادامه پیدا کرده و نقش ورودی‌های هوای موتورسیکلت را نیز بر عهده دارند کاری بسیار زیبا، خاص و اصولی است، کایت‌ها و اسپویلرها نیز مانند رنگ‌آمیزی موتورسیکلت تغییر محسوسی داشته است. به یاد سری انقلابی هوندا در سال ۲۰۰۸، در برق و در کلاچ این موتورسیکلت طلایی رنگ‌آمیزی شده است.

از ویژگی‌های جالب دیگر می‌توان به طراحی خاص کایت‌ها اشاره کرد، به گونه‌ای که قسمت‌هایی از شاسی بیش از پیش مشخص است، دوشاخ عقب و رینگ‌های موتور تغییری نکرده است، موتورسیکلت مورد بررسی تک سرنشین طراحی شده که می‌توان با خرید زین و جاپایی، سرنشین عقب را سوار کنید، مخزن سوخت چند تکه فلاپ دارد و طراحی بسیار پویاتری را نسبت به نسل‌های پیش دارد. کمک‌های الکترونیکی ÖHLINS و دیسک‌های جدید در کنار سیستم فرمان و کورپی جدید و سیستم کیلومتر شمار با LCD TFT و امکانات عجیب جلوه‌ای ویژه دارد. چراغ عقب و جاپلاکی و راهنماها دگرگون شده، آخرین پیشرفت هوندا در موتورسیکلت جدیدش تغییر حالت‌های راندن است که در قلوه‌های چپ و راست موتورسیکلت تعبیه شده است.

هوندا از رقیب‌ها پیشی گرفت

https://www.ridersdomain.com/magazine/wp-content/uploads/2016/10/17-honda-cbr1000rr-sp-5.jpg

۱۵ کیلوگرم وزن کم‌تر و ۱۴ درصد توان بیش‌تر یکی از تغییرهای هوندا برای ماندن کورس رقابت است. سیستم تعلیق ÖHLINS و سیستم‌های الکترونیکی دیگر نیز سبب برتری هوندا در سال ۲۰۱۷ است. کامپیوتر آن تغییر کرده و از سیستم‌های کنترل کشش، ABS با برند بوش و سیستمی که باعث می‌شود موتورسیکلت هنگام آغاز حرکت پرقدرتو تخت گاز یکباره یک چرخ نشود، تمام این سامانه‌ها به وسیله کامپیوتر تنظیم شده است، حالت‌های گوناگون راندن نیز به وسیله موتورسوار قابل تنظیم است، شما با توجه به سلکتور‌های موجود بر قلوه‌های موتورسیکلت می‌توانید در کم‌تر از ۱۵ دقیقه تنظیم این موتورسیکلت را یاد بگیرید و به آسانی با آن دوست شوید.

CBR 1000 SP  در کیلومترشمار و حالت‌هایی که در آن قرار دارد بسیار به نمونه جدید RC213V-S شبیه است، در نمایشگر این قسمت تمام اطلاعات به موتورسوار نمایش داده می‌شود و حالت‌های CIRCUIT، STREET و MECHANIC که به ترتیب از پر قدرت به حالت رام و عادی می‌رسد، قابل انتخاب است. کنترل گشتاور، تنظیم پیشرفته سیستم ترمز، کوییک شیفتر و سیستمی برای معکوس دادن‌های سریع به این جعبه دنده، شما را به یک موتو جی‌پی‌سوار حقیقی تبدیل می‌کند.

https://www.cycleworld.com/sites/cycleworld.com/files/styles/1000_1x_/public/images/2016/10/cw1016-2017-honda-cbr1000rr-sp2-first-look-image-01.jpeg?itok=yaP57Mod&fc=50,50

سیستم‌های الکترونیکی در نظر گرفته شده برای این دست موتورسیکلت‌ها، بیش‌تر از نوع Semi Active Electronic است. این‌گونه سیستم‌ها به دلیل انتقال دقیق اطلاعات به موتورسوار، بهبود سواری موتورسیکلت، بروز بودن با معیارها و استانداردهای جهانی، ارائه بهترین عملکرد و … بر این موتورسیکلت‌ها نصب می‌شود. دیگر تغییر این موتورسیکلت تغییر در سیستم تایمینگ آن است که برای نخستین بار از TBW در ۴ سیلندرهای خطی هوندا استفاده شده است.

بیش‌تر قطعه‌های موتورسیکلت ساخته شده از منیزیوم است، رادیاتور ۳۰ میلی‌متر باریک‌تر شده، سیستم اگزوز آن ۴-۲-۱ است و از جنس تیتانیوم ساخته شده و در وزن نیز سبک‌تر از سیستم اگزوزهای پیشین است و گفته می‌شود تکنولوژی آن از تیم موتو‌جی‌پی هوندا گرفته شده است. شما می‌توانید با هوندای جدید در سه حالت FAST، ENGOY و SAFE برانید و این ویژگی  بیانگر این است که می‌توانید سریع‌ترین باشید و با توجه به شاسی و سیستم زیربندی و ترمز آب در دلتان تکان خورد، می‌توانید با آن لذت ببرید و در نهایت لذت می‌توانید سواری بسیار ایمنی داشته باشید. در مسابقه‌های حرفه‌ای حالت کامپیوتر آن را روی تنظیم دستی می‌گذارند تا هر موتورسوار با توجه به شرایط‌اش تنظیم موتورسیکلت را انجام دهد.

شاسی و توانایی‌های حرکتی عالی

شاسی این موتورسیکلت سبک‌تر و در آزمایش‌هایی که از آن گرفته شده ۱۰ درصد انعطاف‌پذیری بیش‌تری نسبت به نسل پیش دارد، این شاسی خوب و اصولی در تمامی فاکتورهای راندن و فرمان‌پذیری این موتورسیکلت نقش بسزا و مستقیمی دارد، در سال ۲۰۱۷ دو نسخه HRC برای هوندا در نظر گرفته شد که یکی مانند موتورسیکلت مورد بررسی ما SP و دیگری SP2 است که تفاوت‌های دیگری با آن دارد و گران‌تر است. از ویژگی‌های SP می‌توان به بالانس و پایداری خوب در کنار شتاب و دور عالی اشاره کرد.

از زبان ساتو

«ساتو» مدیر ارشد پروژه SP 2017 می‌گوید: تمام ۱۰۰۰ سی‌سی‌هایی که در دنیا تولید می‌شود فوق‌العاده و ایده‌آل هستند، موتورسیکلت‌هایی که عملکرد بالایی دارند و ما سعی کردیم تا هوندا در سال ۲۰۱۷ خاص‌ترین آن‌ها باشد. تمام محصولات و خط مشی آن‌ها را در این چند سال بررسی کردیم، سعی کردیم تا این‌جا بهترین شاسی و بهترین نسبت نیرو به وزن را داشته باشد، قدرتی که ما از این موتور گرفتیم منطقی است مانند دیگر رقیب‌ها تا جایی که می‌توانستیم قدرت را بالا نبردیم. همواره یکی از راه‌های موفیقت هوندا ایمن بودن پیشرانه‌های این شرکت است که امید داریم هر سال با تغییر شاسی و بدنه، عملکرد را بهبود بخشیم. موتورسیکلت جدید ما برای رقابت و لذت بردن طراحی شده و با توجه به تغییراتی که در این موتور انجام شده و افزودن سیستم‌های جدید الکترونیکی، امتیاز کامل را هوندا دریافت کرده است.

از ۱۹۹۲ تا ۲۰۱۷ در چند خط

نخستین سری موتورسیکلت‌های اسپرت و ریس هوندا در سال ۱۹۹۲ تولید شد، درست ۲۵ سال پیش. نخستین مدل آن ۹۰۰RR بود، موتورسیکلتی که جثه‌ای بزرگ داشت و مانند محصول‌های دیگر آن دوره درشت و قوی هیکل بود. روز به روز در مدل‌های دیگر موتورسیکلت‌های هوندا کوچک‌تر و قوی‌تر شدند، در سری‌های ۹۱۹ و ۹۲۹ این روند ادامه پیدا کرد تا این‌که در سال ۲۰۰۲ موتورسیکلتی با کد ۹۵۴ تولید شد و بسیار مورد توجه استانت کاران دنیا قرار گرفت. نخستین سری ۱۰۰۰ سی‌سی نیز در سال ۲۰۰۴ تولید شد، با طراحی جالبی که اگزوز زیر زین موتورسیکلت قرار گرفت و این مدل نیز چاشنی کلاسیک بودن را داشت، در سال ۲۰۰۸ بهترین طراحی موتورسیکلت هوندا به مرحله تولید و فروش رسید، طرحی که تا سال ۲۰۱۶ درست هشت سال با کم‌ترین تغییر به بازار عرضه شد و اکنون در سال ۲۰۱۷ شاهد محصولی با تکنولوژی عجیب و غریب هستیم. هوندا در این مدل آمده تا بهترین باشد و مانند گذشته افتخارات خود را تکرار کند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.