رفع صدای نویز (جیرجیر)در تسمه دینام و هیدرولیک +عکس

5

صدای جیر جیر تسمه دینام ۲۰۶ ،صدای تسمه دینام ۴۰۵ ،شل بودن تسمه دینام ،صدای جیر جیر ماشین ،علت سوت کشیدن دینام ،صدای جیر جیر پژو

رفع صدای جیر جیر تسمه دینام و کمپرسور، یک ایراد نام اشنا در موتور های ایرانی که در این سالها نیز بیشتر به چشم میخورد با ماشینو همراه باشید جهت رفع این صدا به صورت تضمینی! اما در واقع منشا این صدا از کجا میتواند باشد؟

در موتور EF7 یک تسمه ی بزرگ وظیفه ی انتقال نیروی چرخشی را به دیگر عناصر دارد و در این بین قصعاتی که در سیستم وجود دارد عبارتند از یک سری پولی و ۳ هرزگرد و یک تسمه سفت کن اتوماتیک به همراه خود تسمه که ایراد قطعا از یکی از این قطعات است.

اگر صدا را از سمت تسمه دینام بود چند اقدام زیر را انجام دهید:

۱.حتما از ایجاد صدا توسط هرزگرد مطمئن شوید و سپس اقدام به باز نمودن انها کنید.

روش اول: اعمال پوشش به تسمه نئوپرن ،نحوۀ رفع صدای نویز در تسمه پروانه

اکثر وسایل نقلیه مدرن به تسمه نئوپرن مارپیچ مجهز شده اند، البته ممکن است گاهی اوقات آن ها را تسمه های پروانه نیز بنامند. وسایل نقلیه قدیمی تر دارای تسمه هایی هستند که تنها برای خنک نگهداشتن رادیاتور استفاده می شوند. این تسمه ها بسیار شبیه به یکدیگر بوده و می توانند به همان شیوه رفتار کنند. یک فن پر سر و صدا یا تسمه مارپیچ می تواند صدای جیر جیر مانندی را به صورت متوالی یا در گاهی از اوقات ایجاد کند. اغلب این صداها نشان دهندۀ مشکل هستند، ممکن است تسمه شل شده و یا آسیب دیده باشد در نتیجه نیاز به رفع این مشکل دارد.

روش اول: اعمال پوشش به تسمه نئوپرن

اطمینان حاصل کنید که وسیله نقلیه خود را با یک تسمه نئوپرن مجهز نمایید. اکثر وسایل نقلیه مدرن به جای تسمه پروانه ، تسمه مارپیچی دارند، هرچند این نام ها ممکن است به طور متناوب استفاده شوند. وسایل نقلیه قدیمی تر و برخی از برنامه های دارای کارایی بالاتر همچنان از تسمه های پروانه به جای فن های الکتریکی استفاده می کنند. تسمه های قدیمی تر از نئوپرن ساخته شده و از کاربرد پوشاندن تسمه استفاده می کنند، اما تسمه های جدید EPDM ممکن است به دلیل استفاده از پوشش تسمه خشک شوند.

اگر تسمه پروانه شما بعد از سال ۲۰۰۰ نصب شده ، احتمالا تسمه ساخته شدۀ EPDM می باشد. نمی توان این دو تسمه را تا زمانی که از بین بروند و نیاز به جایگزینی داشته باشند از هم تشخیص داد.

کاپوت را باز کنید. شما نیاز دارید پوشش تسمه را مستقیما بر روی تسمه خود قرار دهید. برای انجام این کار، باید کاپوت خودرو را باز کرده و هر پوششی را که ممکن است در بالای تسمه پروانه قرار داشته باشد بردارید. ممکن است این کار نیاز به استفاده از برخی ابزار دستی اولیه مانند سوکت یا آچار دستی داشته باشد.

  • برخی از وسایل نقلیه دارای پوشش موتور می باشند که باید برداشته شود.
  • شما در زمان روشن بودن موتور نیاز به خط مستقیم و دسترسی به تسمه دارید.

 

محل تسمه پروانه را تعیین کنید. احتمالا تسمه پروانه در مقابل موتور قرار دارد،که توسط اتصال به چرخ تسمه خنک کننده فن یا فن ها را برای رادیاتور به چرخش در می آورد و اغلب به رنگ سیاه یا خاکستری می باشد. ممکن است با شروع از فن رادیاتور و رفتن به سمت عقب آن را سریع تر پیدا کنید.در بسیاری از وسایل نقلیه آمریکایی، شناسایی تسمه پروانه به دلیل متصل بودن آن به انتهای فن بزرگ فلزی که در سمت شفت قرار دارد، آسان است. تسمه های مارپیچ یا جانبی عملکرد مشابهی با تسمه پروانه دارند، ممکن است در کنار یک موتور نصب شده به صورت افقی قرار گرفته باشند.

 

1-3 نحوۀ رفع صدای نویز در تسمه پروانه - روش اول: اعمال پوشش به تسمه نئوپرن

 

خودرو را روشن کنید. اطمینان حاصل نمایید که وسیله نقلیه در پارک بوده و ترمز دستی نیز بالا باشد، سپس موتور را روشن کنید. شما می بایست در زمان استارت موتور زنجیر تسمه را به طور مساوی در تمام طول تسمه اعمال کنید. هنگام استارت زدن موتور، کاپوت را باز کرده و کاور موتور را بردارید.

پوشش را به طور مستقیم بر روی تسمه اسپری کنید. در زمان روشن بودن موتور، پوشش را به طور مستقیم بر روی تسمه پروانه اسپری کنید. همانطور که موتور روشن می شود، تسمه پروانه به سرعت حرکت می کند، بنابراین می توانید قوطی را در یک محل قرار داده و آن را بر روی تسمه در حال چرخش اسپری کنید.پوشش تسمه را تا زمانی که تمام تسمه مرطوب شود اسپری نمایید.تقریبا جیر جیر تسمه پروانه بلافاصله متوقف می شود.

تسمه دینام و هیدرولیک اگر ایراد دارد با یک جنس خوب تعویض کنید

هرزه گردها مشکل دارن تعویض کنید

اگر نیاز به ریگلاژ دارند ریگلاز کنید

ودر آخر نیز با صابون ،چند قطره روغن و یا گیر می توانید از صدای جیر جیر و جیغ تسمه ها خلاص شوید

مجله کارستان

ممکن است شما دوست داشته باشید
5 نظرات
  1. محسن می گوید

    تسمه منم جیر جیر میکرد درستش کردم

  2. وحید کاویانی می گوید

    واسه من جیر جیر میکرد تسما از سر جای خودش یه دنده به سمت راست خارج شده بود
    اول یه کم روغن زدم صداش افتاد مطمعا شدم از تسمه است
    بعد دقت کردم دیدم یه کم از جاش خارج شده جا زدم درست شد

  3. محمد می گوید

    خداوکیلی حداقل وقت بذارید ترجمه کنید … زرت میذارید گوگل ترجمه کنه

  4. Saeed می گوید

    خودتون فهمیدین چی گفتین؟ معلوم نیست از کدوم سایت خارجی کپی پیست کردین.

    1. احسان می گوید

      دقیقا !

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.