خودرو، دلار و سکه پس از برجام چقدر گران شدند؟ +جدول

0

توافق هسته‌ای برجام در تیرماه سال ۱۳۹۴ به امضا رسید و دولت یازدهم آن را توافق قرن نامید و حل مشکلات اقتصادی را به اجرای آن گره زد

بعد از برجام قیمت خودرو، دلار و سکه طلا در حد قابل توجهی افزایش پیدا کرده است که کاملا متضاد با باغ سبزی است که دولتمردان درباره اجرای توافق هسته‌ای به مردم می‌دادند

توافق هسته‌ای برجام در تیرماه سال ۱۳۹۴ به امضا رسید و دولت یازدهم آن را توافق قرن نامید و حل مشکلات اقتصادی را به اجرای آن گره زد.

در آن مقطع دولت یازدهم و حامیان آن به گونه‌ای درباره برجام تبلیغ می‌کردند که برای عامه مردم این تصور ایجاد شد که با اجرای برجام، قیمت‌ها کاهش یافته، ارزانی می‌آید و یا حداقل دیگر خبری از گرانی نیست.

اما اکنون با گذشت دو سال و نیم از امضای توافق برجام، آمارها از شکسته شدن این تصور ذهنی مردم نسبت به برجام حکایت دارد، زیرا قیمت کالاهای اساسی در این مدت به شدت افزایش پیدا کرد، دلار گران و سکه طلا رکورد زد. خودروهای بی‌کیفیت داخلی هم با قیمت‌های بالاتر به مردم تحمیل شد.

مقایسه بخشنامه‌های فروش سایپا و ایران خودرو در ماه‌های قبل از امضای برجام و قیمت‌های فعلی نشان می‌دهد خودورهای تولیدی این دو کارخانه اصلی کشور به طور متوسط ۲ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان گران شده‌اند.

دلار نیز پس از برجام بیش از ۲۰ درصد گران شده است تا توهمات حامیان دولت درباره ارزان شدن دلار بر باد رود.

قیمت سکه نیز از زمان امضای برجام تاکنون ۵۲ درصد گران‌تر شده است.

منبع:مشرق

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.