رفع صدای جیر جیر تسمه دینام و کمپرسور موتور EF7 در دنا، سمند و سورن+ عکس

8

رفع صدای جیر جیر تسمه دینام و کمپرسور

یک ایراد نام اشنا در موتور های ایرانی که در این سالها نیز بیشتر به چشم میخورد با ما همراه باشید جهت رفع این صدا به صورت تضمینی!

اما در واقع منشا این صدا از کجا میتواند باشد؟

در موتور EF7 یک تسمه ی بزرگ وظیفه ی انتقال نیروی چرخشی را به دیگر عناصر دارد و در این بین قطعاتی که در سیستم وجود دارد عبارتند از یک سری پولی و ۳ هرزگرد و یک تسمه سفت کن اتوماتیک به همراه خود تسمه که ایراد قطعا از یکی از این قطعات است.

اگر صدا را از سمت تسمه دینام بود چند اقدام زیر را انجام دهید:

۱.حتما از ایجاد صدا توسط هرزگرد مطمئن شوید و سپس اقدام به باز نمودن انها کنید.
برای این کار از یک شیلنگ تراز استفاده کنید به طوریکه
یک سر شیلنگ را نزدیک گوش خود قرار داده و سر دیگر شیلنگ را در محلی که حس میکنید صدا از انجا شنیده میشود نزدیک کنید… هرجا صدا واضح تر به گوش رسید ایراد دقیقا از همان نقطه است…

۲.در این موتور برای دست رسی به هرزگرد ها ابتدا باید تسمه دینام/کمپرسور کولر باز شود که باید با رینگی ۱۹ تسمه سفت کن رو آزاد کنید(که در EF7 یک تسمه یکپارچه وجود دارد)و در صورت کارایی بهتر و دید بهتر میتوانیددسته موتور را نیز باز کنید اما در کل نیازی به آن نیست.

(محل قرار گیری هرزگرد ها دوتا در وسط مجموعه پولی ها و یکی زیر دسته موتور بالا راست هستند)
و با چرخش هرزگرد ها با دست میتوان فهمید صدا از کدام است

سپس به بخش پولی ها و هرزگرد ها میرسیم:

۳.حال با دست بر روی شیار های پولی های موجود دست بکشید هر جا تیزی یا زائده ای حس کردید ان قطعه معیوب و نیاز به تعویض دارد و ایجاد صدا قطعا از این قطعه نیز میتواند باشد…

و تسمه را پشت و رو کنید و به دنبال اثار خوردگی حتی خیلی خیلی ریز بگردید
این همان کار قطعه ی معیوب هست که اثر خود را بر روی تسمه گذاشته است و ایجاد صدا کرد است.

برای همین است اگر برای صدای تسمه به تعمیرگاه مراجعه کنید و با عوض کردن تسمه صدا برای ۲روز خوب هست و بد از آن دوباره آن صدا سر و کله اش پیدا میشود…
چون اصل عیب یعنی پولی سر جایش هست و دوباره شروع به ساییدن تسمه جدید میکند تا به لایه ای از تسمه برسد که ایجاد صدا کند

برای همین منظور اگر بعد از عوض کردن ۲-۳ بار تسمه و نتیجه نگرفتن از آن اطمینان حاصل پیدا کردید منبع ایراد از پولی ها بوده و در واقع پولی ها اصطلاحا تیز کرده اند و روی شیار تسمه صدای جیغ مانندی تولید میکنند…

۴٫ایراد بعدی نیز میتواند از خود غلتک تسمه سفت کن باشد که تسمه را به خوبی سفت نمیکند، برای اینکار باید میزان لی تسمه را اندازه گیری کنید که نباید زیاد باشد

غلتک تسمه سفت کن اتوماتیک

اگر ایراد از سمت هرزگرد ها باشد باید اولین و راحت ترین اقدام چه باشد؟

اگر قصد دارید دقیقا متوجه منبع صدا شوید
ابتدا با صابون داخل تسمه را هنگامی که ماشین روشن هست به تسمه نزدیک کنید و مراقب دستانتان باشید و صابون را به تسمه بزنید

اگر به محض برخورد صابون با تسمه صدا قطع شد ایراد یا از تسمه هست یا پولی ها

اما اگر صدا ادامه دار بود و تاثیری نداشت ایراد از هرزگرد ها میباشد

یکی از هرزگرد های موتور EF7

نکته ی آخر اینکه سعی کنید از تسمه باکیفیت استفاده کنید تا صدا به صورت کلی از بین برود

ممکن است شما دوست داشته باشید
8 نظرات
  1. مرتضی می گوید

    با سلام دنا توربو اتومات مدل ۱۴۰۰ دارم دنده ۲ به ۳ که عوض میکنه یه صدای قرقر میاد مثل صدای دنده مرده میاد به نظر شما علت این صدا از کجا است ؟ از نمایندگی پرسیدم گفتند تسمه دینامشون یک سایز بزرگه چطور باید این مشکل را برطرف کرد با تشکر

    1. کارستان می گوید

      سلام احتمالش هست که تسمه باشد و روغن گیربکس چک کنید.

  2. عادل می گوید

    سلام دناپلاس دارم تسمه تایم عوض کردم اول صبح ها که استارت میزنم یه صدای فیس فیس میاد تا چند دقیقه بعد قطع میشه تو کابینم هیچ صدایی نمیاد مشکلش چیه

    1. کارستان می گوید

      با سلام ،بلبرینگ و هرزگردها بررسی شود.

  3. Mehdi می گوید

    باسلام ایراد صدای ماشینم تسمه است ایا راه حلی برای رفع صدای تسمه هست یا باید تسمه حتما عوض بشه یک بار بردم تسمه رو عوض کردم.یک روز صدا قطع شد ولی دوباره به صدا افتاد

  4. مهدی درویشی می گوید

    سلام دست تون درد نکنه اطلاعات مفیدی منتشر کردن خیلی خیلی ممنون

  5. اسماعیل می گوید

    با سلام. بنده سمند ef7 خریداری نمودم و تسمه تایم را تعویض نمودم اما بعد از یک هفته صدایی مثل صدای تسمه به گوش میرسد که با کمی اب روی تسمه دینام صدا رفع شد لطفا راهنمایی کنید..

    1. مدیر می گوید

      سلام
      تسمه و بلبرینگ تسمه ها را چک کنید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.