به چه خودرویی، خودروی سوپر اسپرت گفته می‌شود؟ +عکس

0

بهترین ماشین های سوپراسپرت ،ماشین های سوپراسپرت در ایران  ،خودرو اسپرت بریتانیایی ،خودروهای اسپرت ،خودرو آرش ،سیروان موتورز ،عکس ماشین های سوپراسپرت

موضوع غیر قابل انکار این روز‌های دنیای خودرو، جا به جا شدن معیارها و پارامترها در کلاس‌های مختلف اتومبیل‌ها است. امروزه به دلیل رشد فناوری‌های مختلف در جنبه‌های متفاوت، شاهد ساخته شدن اتومبیل‌هایی فوق سریع با طراحی‌های خاص هستیم.

در سال ۱۹۹۱، کارشناسان حوزه خودرو برای اولین بار اقدام به کلاس‌بندی اتومبیل‌های موجود کردند که همین امر باعث بوجود آمدن عبارت (خودروی سوپر اسپرت) یا (Supercar) شد. به طور کلی خودروی سوپر اسپرت به خودرویی گفته می‌شود که از استاندارد‌های بالا‌تری پیروی می‌کنند و در ساخت آن‌ها بالا‌ترین سطوح تجمل و امکانات در نظر گرفته شده است. در گذشته خودرو‌های سوپر اسپرت، خودرو‌هایی بودند که مجوز حضور در خیابان‌های شهری را نداشتند و برای استفاده از آن‌ها می‌بایست یک پیست اتومبیل‌رانی با سطح استانداردی A در نظر گرفته می‌شد؛ اما امروزه در با توسعه خیابان‌های شهری و جاده‌های برون شهری، خودرو‌های سوپر اسپرت نیز مانند مابقی اتومبیل‌ها می‌توانند در سطح شهر تردد کنند.

ویژگی‌های متمایز خودرو‌های سوپر اسپرت

اگر بخواهیم برای خودرو‌های سوپر اسپرت، ویژگی‌های جامع و البته متمایز بیان کنیم، می‌توانیم سرعت بالای آن‌ها را به عنوان اصلی‌ترین برتری آن‌ها معرفی کنیم. همانطور که گفتیم خودرو‌های سوپر اسپرت از معیار‌ها و استاندارد متفاوتی پیروی می‌کنند و یکی از این معیار‌ها داشتن سرعت و شتاب بسیار بالا است، به شکلی که امروزه برای سنجش و مقایسه شتاب خودرو‌های سوپر اسپرت، از معیار ۰ تا ۲۰۰ کیلومتر استفاده می‌کنند؛ زیرا سرعت خودرو‌های سوپر اسپرت به قدری بالا است که معمولا زیر ۳ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت می‌رسند.

امروزه کمپانی‌های مختلفی خودرو‌های سوپر اسپرت تولید می‌کنند؛ اما معمولا این خودرو‌ها در تعداد محدود تولید می‌‌شوند و در بسیاری از موارد قبل از عرضه به صورت پیش‌فروش، خریداری می‌شوند. خودرو‌های سوپر اسپرت به دلیل تولید محدود آن‌ها و همچنین فناوری و امکانات در نظر گرفته شده در ساختار این خودرو‌ها، بسیار گران‌قیمت هستند. در تولید خودرو‌های سوپر اسپرت، وزن نهایی اتومبیل بسیار مهم است و تولیدکنندگان و طراحان این خودرو‌ها، معمولا از متریال‌هایی گران قیمت و منحصر به فرد در تولید آن‌ها استفاده می‎‌کنند که همین موضوع یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت نهایی خودرو‌های سوپر اسپرت می‌باشد. خودرو‌های سوپر اسپرت خاصیت آیرودینامیکی بالایی دارند و معمولا از اصول استریم لاینینگ در طراحی بدنه آن‌ها استفاده شده است؛ زیرا این اتومبیل‌ها برای رسیدن به سرعت‌های بالا می‌بایست کمترین میزان برخورد را با حجم هوای محیط داشته باشند.

تفاوت خودرو‌های سوپر اسپرت و هایپر خودرو‌ها

در سال ۲۰۰۷ برای اولین بار، عبارت هایپر خودرو در گزارشات یکی از معروف‌ترین کارشناسان اتومبیل استفاده شد. هایپر خودرو‌ها در واقع نسل جدید‌تری از خودرو‌های سوپر اسپرت هستند که از معیار‌های متفاوتی پیروی می‌کنند. هایپر خودرو‌ها در واقع اتومبیل‌های فوق سریعی هستند که معمولا به صورت یک کانسپت یا پورتوتایپ تولید می‌شوند و در نهایت در تعداد بسیار محدود عرضه می‌شوند. تفاوت یک خودرو‌ سوپر اسپرت و یک هایپر خودرو معمولا در پیشرانه آن‌ها است؛ تولیدکنندگان هایپر خودرو‌ها از پیشرانه‌های فوق قدرتمند استفاده می‌کنند که اتومبیل با بهره‌گیری از آن قادر است به شتاب و سرعت بسیار بالایی دست پیدا کند. در نظر بگیرید که رانندگی با هایپر خودرو‌ها نیاز به مهارت‌های منحصر به فردی است اما برای رانندگی با خودرو‌های سوپر اسپرت نیازی به آن‌ها نیست.

آرین موتور تابان

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.