رعایت نکات ایمنی در رابطه با باتری

0

باتری ها از خود گازهای منفجر شونده متصاعد می کنند، به همین علت همواره باید آنها را از جرقه، شعله، سیگارهای روشن یا سایر منابع ایجادکننده احتراق و جرقه دور نگه داشت. همواره هنگامی که در مجاورت و نزدیکی باتری ها کار می کنید، از عینک ایمنی و ماسک ایمنی صورت استفاده کنید. هیچکس نباید در نزدیکی باتری کار کند

اطلاعات هشدار دهنده در مورد سلامتی
باتری تحت شرایط عادی مصرف کاملاً هوابندی شده است.

بلعیدن: بلعیدن محتویات باتری میتواند زیانبار باشد.

محتویات یک باتری باز شده میتواند منجر به سوختگی های جدی شیمیایی دهان، مری و معده و روده(دستگاه جهاز هاضمه)شود. این محتویات شامل سرب و ترکیبات آن میباشند که میتواند منجر به اختلال در سیستمهای معده و روده شود و این اختلال با کاهش اشتها، اسهال یا یبوست همراه با قولنج ، دشواری در بخواب رفتن ، و خستگی مشخص شود. نتیجه نشانه های مزبور احتمالاً مسمومیت کل ساختار بدنی است که بایستی توسط پزشک درمان گردد. قرار گیری در معرض سرب باتری اغلب اوقات در اثنای عملیات احیاء و بازیافت سرب رخ میدهد.

اگر محتویات باتری یا باتری باز بلعیده شد شخص را وادار به استفراغ کردن یا غذا خوردن و یا آشامیدن نکنید. بلافاصله فرد مزبور را به نزدیکترین واحد درمانی معرفی کنید.

استنشاق:

محتویات باتری باز میتواند باعث تحریک مجاری تنفسی شود .استنشاق بخارهای آن ممکن است دستگاه تنفسی فوقانی و ریه ها را تحریک نماید و میتواند باعث بروز نشانه ای شبیه به بلعیدن شود .قرار گیری در معرض گرد و غبار و بخار و گاز سرب اغلب اوقات در هنگام عملیات بازیابی سرب رخ میدهد. شخص مبتلا را به فضای آزاد منتقل کنید و به دنبال رسیدگی و مراقبت پزشکی باشید.

تماس با پوست:

محتویات باتری باز میتواند پوست را تحریک نماید و یا منجر به سوختگیهای شیمیایی شود . لباس آلوده را از تن فرد مبتلا در آورید و پوست او را با آب و صابون بشویید. اگر سوختگی شیمیایی پیش آمد یا تحریک ادامه پیدا کرد او را سریعاً به مراکز درمانی منتقل کنید.

تماس با چشم:

محتویات باتری باز میتواند تحریک و سوختگیهای شیمیایی را باعث شود. چشمها را به سرعت و بطور کامل بمدت لااقل ۱۵ دقیقه و در حالیکه پلکهای بالا و پائین را باز میکنید با آب بشویید تا هیچگونه اثری از مواد شیمیایی باقی نماند و فرد مذکور را سریعاً به نزدیکترین مرکز درمانی چشم پزشکی انتقال دهید.

تذکر: سرب از سوی نمایندگی بین المللی تحقیقات سرطان یک عامل سرطانزا شناخته شده است. “یارک (IARC)”بخارت اسدهای غیر آلی قوی مثل اسید سولفوریک را بعنوان یک عامل سرطانزا طبقهبندی کرده است. این طبقه بندی در مورد شکلهای مایع اسید سولفوریک یا محلولهای اسید سولفوریک که در باتری وجود دارند صدق نمیکند. در شرایط عادی استفاده از باتری منجر به تولید بخارات سمی اسیدی نمیشود. استفاده غلط و بکار بردن نابجای این باتری مانند شارژ کردن بیش از حد آن ممکن است منجر به تولید بخارات اسید سولفوریک گردد.

آرسنیک از سوی طرح مسمومیت ملی (NIP)، یارک (IARC) و OSHA بعنوان یک عامل سرطانزا شناخته شده است.

همچنین سرب بعنوان عاملی در ایجاد زایمان های معیوب و صدمات تناسلی شناخته شده است.

اقدامات احتیاطی برای راهاندازی و استفاده مناسب و ایمن

انبار کردن:

باتری در محل خنک و جایی که از تهویه هوای خوب و مناسبی بر خوردار است نگهداری کنید. در صورتی که دما بالا باشد ممکن است عمر باتری کاهش یابد.

محدودیت مکانیکی:

اگر لازم باشد که باتری در ظرف هوا بندی شده یا آب بندی شده قرار گیرد توصیهها و اقدامات احتیاطی لازم را حتماً رعایت کنید. این باتریها در حالت عادی هیدروژن آزاد میکنند و وقتی این هیدروژن با اکسیژن هوا ترکیب شود میتواند یک مخلوط قابل احتراق یا قابل انفجار را تولید نماید مگر آنکه تهویه شود. در صورتیکه چنین مخلوطی وجود داشته باشد، اتصال کوتاه درجه حرارت بالا یا جرقههای الکتریسیته ساکن میتواند باعث احتراق شود.

روزنه های تهویه موجود بر روی درب خانههای باتری را مسدود نکنید. در پوشش و یا در ظرف قراردادن باتریها به باتری اجازه نمیدهد تا تهویه شود و میتواند منجر به انفجار ناشی از فشار بالا گردد.

حمل و نقل:

اتصال کوتاه اتفاقی برای چند ثانیه بطور جدی بر روی باتری اثر نمیگذارد . اتصال کوتاه طولانی مدت یا مداوم سبب میشود که انرژی باتری از دست برود و روزنه ایمنی تهویه باز شود. منابعی که میتواند باعث اتصال کوتاه شود عبارتست از : قرار گیری باتریها بطور نامنظم و درهم و برهم درون ظرفهای بزرگ، میزهایی که پوشش فلزی دارند و یا تسمه های فلزی مورد استفاده برای سوار کردن باتریها در دستگاه ها.

اگر لازم است روی باتری لحیم کاری یا جوشکاری انجام شود اقدامات احتیاطی مناسب را انجام دهید تا از تخریب آب بندی و اتصال کوتاه جلوگیری بعمل آید.

شارژ کردن:

این نوع باتریها برای این منظور ساخته شده است که بارها و بارها شارژ شود . چون باتری بتدریج در طول چند ماه شارژ خود را از دست میدهد روال صحیح آن است که باتری قبل از استفاده شارژ شود . از دستگاه شارژ استفاده کنید. شارژ کردن نامناسب میتواند منجر به تخریب حرارتی یا حتی انفجار ناشی از فشار بالا گردد. توصیه شده دقت کنید که بهنگام شارژ ، قطب گذاری مناسب انجام داده باشید. از استعمال دخانیات ، ایجاد جرقه ،شعله و غیره در محل شارژ باتری خودداری کنید.

علامت گذاری (اتیکت):

تهیه یک اتیکت روی بسته بندی که حاوی مطالب و موارد زیر باشد حائز اهمیت است:

اخطار: تنها از دستگاههای شارژر استاندارد (بر طبق دستورات سازنده) استفاده کنید. باتری را باز نکنید و در معرض آتش یا اتصال کوتاه قرار ندهید. احتمال انفجار ،نشتی و یا داغ شدن آن وجود دارد که در اینصورت سبب آسیب دیدگی افراد میشود.

توجه: در صورتی که پوسته باتری بدون ریزش ترک برداشته است از آن استفاده نکنید.

دور ریختن: باتری را طبق مقررات زیست محیطی دور بریزید و یا آنکه آن را برای بازیافت مجدد به مراجع مجاز (مراکز و یا نمایندگیهای شرکت توان باتری) عودت دهید.

محتویات این باتری بعنوان یک ماده مضر و بدرد نخور میتواند بصورت یک ماده ضایعاتی و دور ریختنی متشکل از سرب و یک ماده خورنده تحت نظارت در آید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.