بررسی اجزاء سیستم گاز CNG پراید ،پژو ،سمند + عکس

0

شیر برقی cng ،شیر برقی گاز خودرو  ،قیمت شیر مخزن cng  ،آموزش تنظیم رگلاتور cng، لوازم گاز cng ،قیمت رگلاتور cng ، رگلاتور cng شهاب ،لوازم گازسوز خودرو ،شیر برقی مخزن گاز سمند

شیر مخزن

هر مخزن CNG دارای شیر مخصوصی بنام شیر مخزن است که چند وظیفه را بعهده دارد (شیر چندمنظوره). این شیر راه عبور گاز را باز و یا مسدود می نماید. با بستن شیر مذکور جریان گاز داخل مخزن به دیگر تجهیزات قطع می گردد. همچنین در صورت افزایش فشار بیش از حد مجاز، سیستم ایمنی تعبیه شده در این شیر فعال شده و با هدایت گاز به خارج مخزن از بروز حوادث جلوگیری می نماید. بر روی شیر مخزن ، شیر اطمینان حرارتی دیگری نیز وجود دارد که در صورت بروز آتش سوزی فعال گردیده و گاز را به بیرون هدایت می کند تا از وقوع انفجار جلوگیری نماید. در صورتیکه لوله فشار قوی به هر دلیلی قطع شود و مسیر گاز باز گردد یک سیستم ایمنی موجود در شیر مخزن فعال شده و بلافاصله مسیر خروج گاز را مسدود و مانع بروز حادثه می گردد. نوع برقی شیر مخزن که با سلنوید کار می کند بصورت اتوماتیک مسیر گاز را باز و بسته می نماید بدین معنی که در صورت استفاده از سوخت گاز ، شیر باز و در صورت استفاده از سوخت بنزین مسیر بسته می شود. در این نوع شیرها با خاموش شدن خودرو مسیر بصورت خودکار مسدود می گردد.

کیت CNG

به اجزای بکار رفته از مخزن تا ورودی سیستم سوخت رسانی (کاربراتور یا منیفولد در موتور انژکتوری) کیت CNG گفته می شود. این قطعات در ساده ترین نوع عبارتند از: شیر مخزن، شیر سوختگیری، شیر یکطرفه، شیرهای برقی گاز و بنزین، رگلاتور، میکسر و شیر تنظیم گاز، لوله فولادی، شیلنگها و اتصالات، ادوانسر، کلید انتخاب سوخت و فشارنما.

شیر سوختگیری
عمل سوختگیری توسط یک شیر یک طرفه (با طراحی خاص) انجام می شود که پس از سوختگیری و جدا شدن کوپلینگ سوختگیری ایستگاه ، خروج گاز را در جهت عکس غیر ممکن می سازد. محل نصب شیر سوختگیری معمولاَ در محفظه موتور و یا روی بدنه خودرو در نظر گرفته می شود. شیر سوختگیری در محفظه موتور، جهت جلوگیری از ورود گرد و خاک توسط یک درپوش پلاستیکی به رنگ قرمز و شیرهای نصب روی بدنه بوسیله درب محافظت می گردند ، لذا بستن درب در حفظ سلامت شیر نقش بسیار عمده ای دارد.

شیر یکطرفه
این شیر که صرفاً جنبه ایمنی دارد ، روی ورودی شیر مخزن نصب می گردد. از خروجی شیر سوختگیری به ورودی این شیر بوسیله لوله فشار قوی اتصال برقرار می شود. در زمان سوختگیری مسیر این شیر باز و گاز به راحتی وارد مخزن می گردد. بمحض قطع جریان گاز این شیر مسیر برگشت گاز را مسدود می نماید.

شیر قطع سریع
این شیر که به Cut off valve معروف است در صورت استفاده از شیر دستی سر مخزن در مسیر بین خروجی شیر مخزن و رگلاتور نصب می گردد و بمحض خاموش شدن خودرو بصورت اتوماتیک مانع ورود گاز به رگلاتور می شود و عملاً جریان گاز فشار بالا را به رگلاتور قطع می نماید این شیر صرفاً جنبه ایمنی دارد.

شیر برقی گاز
شیر برقی گازوسیله ای است که در مسیر خروجی گاز از مخزن تا رگلاتور قرار دارد و هنگامی که کلید انتخاب سوخت درحالت وسط و یا بنزین قرار دارد، بسته شده و مسیر گاز را می بندد. این شیر معمولاَ روی رگلاتور نصب می گردد. در صورت تصادف یا بروز هر گونه اختلال در سیستم برق خودرو، این شیر، جریان گاز را به رگلاتور قطع و بعنوان یک وسیله ایمنی عمل می نماید.

 شیر برقی بنزین
شیر برقی بنزین وسیله ای است که در مسیر بنزین و قبل از کاربراتور قراردارد و هنگامی که سوئیچ بسته یا کلید انتخاب سوخت در حالت وسط و یا گاز قرار دارد ، مانع ورود بنزین به کاربراتور می گردد. این شیر هم بصورت اتوماتیک و هم بصورت دستی عمل می کند و در صورت بروز اشکال برقی، امکان باز و بسته کردن شیر بصورت دستی وجود دارد ( از پیچ زیر شیر جهت باز و بسته نمودن شیر بصورت دستی میتوان استفاده نمود)، این قطعه معمولاَ در محوطه موتور روی گلگیر نصب می شود.

رگلاتور
رگلاتور یکی از مهمترین قسمتهای کیت CNG می باشد که وظیفه آن کاهش فشار گاز از ۲۰۰ بار به فشار معین و قابل استفاده جهت خودرو می باشد. در اثر همین کاهش فشار در رگلاتور به موجب پدیده انبساط گاز سرمای شدیدی ایجاد می شود که بایستی جهت جلوگیری از یخ زدگی، بدنه رگلاتور را گرم نگاه داشت. بهترین شیوه گرم نگهداشتن رگلاتور استفاده ازجریان آب گرم رادیاتور می باشد. رگلاتورانواع مختلفی داشته و معمولاَ نیاز به بازبینی و تنظیم دوره ای دارند که این کار بایستی توسط متخصصین و تکنسینهای آموزش دیده در نمایندگیهای مجاز انجام شود. این ق‌طعه معمولاَ در محوطه موتور روی گلگیر نصب می شود.

http://www.cng.lpg.loxblog.com/upload/c/cng.lpg/image/IMG_1757.JPG میکسر
وظیفه میکسر، مخلوط کردن گاز و هوا است. میکسرها متناسب با نوع موتور محاسبه ، طراحی و ساخته می شوند. در خودروهای کاربراتوری میکسر بین هواکش و کاربراتور، و در سیستمهای انژکتوری که مجهز به دبی سنج مکانیکی هوا هستند یا در بالا دست این واحد و یا در دهانه ورودی هواکش قرار می گیرد.

کلید انتخاب سوخت
کلید انتخاب سوخت از جمله قطعات الکترونیکی می باشد که اجازه انتخاب نوع سوخت را به راننده می دهد. باز وبسته نمودن شیر برقی رگلاتور و شیر برقی بنزین و نشان دادن میزان گاز موجود در مخزن بوسیله چراغهای LED از دیگر وظایف این قطعه می باشد.

نشان دهنده LED
کلید انتخاب سوخت مجهز به یک ردیف چراغهای LED می باشد. این کلید چهار چراغ LED سبز دارد که مقدار گاز درون مخزن را نشان می دهد.

روشن شدن چهار چراغ : مخزن از گازCNG پر می باشد.
روشن شدن سه چراغ : سه چهارم مخزن از گازCNG پر می باشد.
روشن شدن دو چراغ : نصف مخزن از گاز CNG پر می باشد.
روشن شدن یک چراغ : یک چهارم مخزن از گاز CNG پر می باشد.

روشن و خاموش شدن اولیه چراغ سبز به معنای رسیدن مخزن به مقدار ذخیره است. بهتر است همواره از کیلومتر شمار و نشانگر سوخت استفاده شود، تا به موقع به ایستگاه سوختگیری مراجعه نمایید. برخی از کلیدهای انتخاب سوخت نیز مجهز به چراغ قرمز بوده که پس از خاموش شدن چراغ سبز چهارم، روشن شده و نشانگر کاهش حجم مخزن به مقدار ذخیره می باشد.

واحد پیش انداز جرقه ( Timing Advancer)
پیش انداز جرقه یک وسیله الکترونیکی می باشد که زمان جرقه را در حالت استفاده از گاز در خودرو بصورت اتوماتیک تنظیم می نماید، این قطعه معمولا در محوطه موتور نصب می شود و به آب حساس می باشد، لذا هنگام شستشوی موتور از ریختن آب بر روی آن خودداری فرمائید. با وجود سیستم بای پس در این دستگاه الکترونیکی، در صورت بروز اشکال می توان با تغییر محل کانکتور از مادگی سفید به قرمز و یا استفاده از کانکتور بای پس، سیستم برقی خودرو را به حالت قبل از تبدیل برگرداند و خودرو در حالت بنزین سوز به کار ادامه می دهد.

فشارنما (   ( گیج فشار
فشارنما معمولاَ روی رگلاتور و در محل ورودی گاز به رگلاتور نصب می گردد، که به کمک آن می توان از فشار درون مخزن گاز CNG و در نتیجه از میزان گاز موجود در آن آگاهی یافت. با علائم الکتریکی که از این دستگاه برای کلید انتخاب سوخت ارسال می گردد میزان گاز موجود داخل مخزن بوسیله چراغهای سبز رنگ(LED) روی دستگاه انتخاب سوخت برای راننده مشخص می شود.

توجه: هیچ گاه نگذارید باک بنزین خالی شود. همواره به اندازه نصف یا ۴/۱ باک سوخت داشته باشید و با رسیدن به این میزان مخزن را پر کنید

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.