عده‌ای می‌خواهند مصرف بنزین در ایران بالا برود

0

اکنون تاکسی‌های هیبرید وارداتی با افزایش ۶۰‌میلیون‌تومانی قیمت روبه‌رو شده که مزیت قیمتی این خودروها نیز برای رانندگان از بین رفته است. مصوبه هیات وزیران تمایل به خرید خودروهای داخلی به‌جای هیبرید را افزایش می‌دهد

نشست خبری محمدجواد محمد‌ی‌زاده، رئیس هیات‌مدیره شرکت پاکرو سبز قشم نماینده رسمی خودروهای هیوندای هیبرید با موضوع دلایل افزایش تعرفه واردات این خودروها برگزار شد.

نشست خبری محمدجواد محمد‌ی‌زاده، رئیس هیات‌مدیره شرکت پاکرو سبز قشم نماینده رسمی خودروهای هیوندای هیبریدنشست خبری محمدجواد محمد‌ی‌زاده، رئیس هیات‌مدیره شرکت پاکرو سبز قشم نماینده رسمی خودروهای هیوندای هیبرید

محمدی‌زاده در پاسخ به پرسش درباره سیاست‌های دولت درخصوص صنعت خودرو و سایت ثبت سفارش و همچنین چرایی افزایش تعرفه‌ واردات خودروهای هیبرید می‌گوید: «سیاست‌هایی که در ارتباط با ثبت سفارش و همچنین موضوع تعرفه‌ها انجام شده، نه در جهت حمایت از تولید است و نه در جهت تنظیم بازار داخل، بلکه بیشتر برای دولت منافع درآمدی به‌عنوان مالیات و عوارض دارد.»

وی در ادامه با اشاره به وزیر صمت می‌گوید: «من با شخصیت آقای شریعتمداری وزیر صنایع آشنا هستم. اطمینان دارم که ایشان سامانی به این وضع نامطلوب خواهد داد و درجهت حمایت از داخل با ورود تکنولوژی‌های نوین ورود خواهد کرد.»

رئیس هیات‌مدیره پاکرو قشم در پاسخ به این پرسش «دنیای خودرو» که از نظر شما آیا افزایش تعرفه‌ها با هدف حمایت از خودروسازان داخلی بوده یا خیر، می‌گوید: «افزایش تعرفه‌ها بیشتر برای جلوگیری از واردات و حمایت از تولید داخل انجام شد، اما به دلیل نقایص جدی، تولید داخل را هم تحت‌شعاع قرارداد. یعنی سیاست‌های مدنظر دولت محترم حصول نشد و امیدواریم تجدیدنظری انجام شود.»

در این نشست محمدی‌زاده با بیان اینکه موضوع خودروهای هیبرید به‌عنوان اصلی‌ترین چالش صنعت خودرو در جهان مطرح است، اظهار کرد: «صنعت خودرو موتور اصلی و محرک اقتصاد در بسیاری از کشورهاست. البته نباید تنها از دریچه اقتصادی به آن نگاه کرد بلکه باید به لحاظ اجتماعی و سبک زندگی هم آن را مدنظر قرار داد.»

وی با بیان اینکه بیش از ۵۰سال از عمر صنعت خودروی کشورمان می‌گذرد، اما چهار دهه از نسل خودروهای دنیا عقب هستیم، افزود: «بعد از این مدت همچنان خودرویی تولید می‌کنیم که مصرف سوخت بالا و کیفیت و ایمنی پایینی دارد. در تولید خودرو اصولا رضایت مشتری برای ما اهمیت ندارد.»

رئیس هیات‌مدیره پاکرو قشم در ادامه می‌گوید: «دنیا به‌سمت دیگری در حرکت است اما متاسفانه صنعت خودروی کشورمان از یک انحصار بسیار شدید رنج می‌برد. اگر قرار باشد خودروسازی کشورمان به جایی برسد، باید جراحی بشود.»

وی در ادامه با اشاره به تاثیر آلودگی هوا در سلامتی مردم گفت: «مصرف سوخت در ایران بسیار بالا است. مصرف سوخت‌های هیدروکربنی وضعیت محیط زیستی را به‌هم ریخته و موجب بیماری شده است. آثار و تبعات این آلودگی روی سلامت مردم و اقتصاد کشور بسیار وحشتناک است. مرگ‌ومیر ناشی از آلودگی هوا در کشور ما بیش از زلزله است.»

محمدی‌زاده با طرح این پرسش که اگر تلفات و آسیب‌های ناشی‌از آلودگی هوا بیشتر از زلزله‌ است، چرا این بخش موردتوجه قرار نمی‌گیرد، افزود: «در طول این سال‌ها چقدر از حمل‌ونقل عمومی حمایت شده است؟ قرار بود ۲۰سال پیش سهم حمل‌ونقل عمومی از انتقال مسافران به ۷۵درصد برسد. سوال این است که آیا این رقم درحال‌حاضر به ۵۰درصد رسیده است؟ درحال‌حاضر سهم حمل‌ونقل عمومی زیر ۵۰درصد است.»

وی در ادامه با اشاره به مصوبه هیات‌دولت درخصوص تغییر در تعرفه‌ها گفت: «براساس مصوبه هیات وزیران در ششم دی‌ماه جاری تعرفه واردات خودروی هیبرید چند برابر شده و به اعتقاد دست‌اندرکاران این بخش، تصویب نرخ‌های جدید زمینه‌ساز تقویت انحصار و دوری از رقابت در بازار خودرویی کشور می‌شود.»

محمدی‌زاده می‌افزاید: «اصلاح تعرفه‌ها در جهان با سه هدف اصلی تنظیم بازار، حمایت از تولید داخل یا به‌عنوان منبع درآمدی برای دولت انجام می‌شود،اما به‌نظر می‌رسد مصوبه هیات دولت در ماه جاری برای اصلاح تعرفه خودروهای هیبرید که از سوی معاون اول رئیس جمهوری ابلاغ شده، می تواند آثار زیانباری دربر داشته باشد.»

وی می‌گوید: «تعرفه خودروهای هیبرید ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰سی‌سی از ۵ به ۴۵درصد رسید که درواقع رشد ۹برابری دارد، درحالی که انتظار می‌رفت براساس پیشنهاد وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت و امور اقتصادی و دارایی، خودروهای هیبرید از افزایش نرخ تعرفه معاف شوند یا نرخ تعرفه‌شان به صفر برسد.»

رئیس هیات‌مدیره شرکت پاکرو سبز قشم با بیان اینکه این افزایش تعرفه به معنی تحریک مردم به خرید خودروهای بنزینی و مصرف بنزین به جای استفاده از خودروهای برقی و هیبرید است، گفت: «مجلس شورای اسلامی مطابق قانون هوای پاک، دولت را مکلف به حمایت از تولید یا واردات خودروهای هیبرید کرده، اما متوسط تعرفه واردات این خودروها چهار برابر خودروهای بنزینی افزایش یافته است.»

محمدی‌زاده همچنین مصوبه افزایش تعرفه واردات خودرو ازسوی دولت را ضد قانون هوای پاک خواند و اظهار کرد:«‌۸۵درصد واردات در عرصه خودرو، مربوط به واردات قطعات یا کالاهای نیم‌ساخته است؛ بر این اساس وقتی تعرفه‌ها افزایش پیدا کند، قیمت خودروهای تولید داخل نیز با افزایش همراه می‌شود که به این ترتیب هدف تنظیم بازار محقق نمی‌شود.»

وی با اشاره به تاثیر این مصوبه روی قیمت تاکسی‌های این شرکت گفت: «اکنون تاکسی‌های هیبرید وارداتی با افزایش ۶۰‌میلیون‌تومانی قیمت روبه‌رو شده که مزیت قیمتی این خودروها نیز برای رانندگان از بین رفته است.»

محمدی‌زاده اظهار داشت: «مصوبه هیات وزیران، تمایل به خرید خودروهای داخلی به‌جای هیبرید را افزایش می‌دهد که خود تقویت‌کننده انحصارگرایی است. این مصوبه در جهت حمایت از تولید داخل نیست. اگر لایحه بودجه را مطالعه کنید ۳۵درصد از درآمد دولت از محل واردات تامین می‌شود.»

وی تصریح کرد: «انحصار بلامنازع، درد کهنه صنعت خودروی کشور است که در سال‌های گذشته نیز درمان نشده و تولید خودروهای بی‌کیفیت، گران و با مصرف سوخت بالا انجام شده که آثار آن در کلان‌شهرها مشهود است.»

وی می‌افزاید: «رنو، پژو و سیتروئن هر سه قرارداد بسته‌اند و هر سه هم قرارداد تولید خودروی بنزینی منعقد کرده‌اند. یعنی کل این رویکرد، حمایت از تولید خودروهای هیدروکربنی و بی‌اعتنایی به خودروهای نسل جدید و هیبرید است.»

محمدی‌زاده در پاسخ به این پرسش که آیا وزارت صنعت در بحث افزایش تعرفه نظر واردکنندگان را جویا شده یا خیر، می‌گوید: «درخصوص این آیین‌نامه از ما نظری خواسته نشد اما متاسفیم که سایت ثبت سفارش بسته شد. وزارت صنعت باید خودروهای هیبرید و برقی را از این بخش مستثنی می‌کرد.»

وی همچنین از اعتراض به وزارت صمت خبر داد و گفت: «ما جلساتی را با کمیسیون بهداشت و شورای شهر تهران در این خصوص برگزار کردیم. امیدوار هستیم مجلس قوی‌تر وارد این قضیه شود. یکی از عواملی که باعث باز شدن سایت ثبت‌سفارش شد، فشارهای مجلس شورای اسلامی بود وگرنه قصد باز کردن این سایت را نداشتند.»

وی در پایان درخصوص عوامل تاثیرگذار بر واردات خودروهای هیبرید گفت: «تردید نکنید مافیایی در حوزه بنزین اعمال نظر کرده و بعضا در تصمیم‌گیری‌ها دخالت می‌کند. یعنی عده‌ای می‌خواهند مصرف بنزین بالا برود و برای همین از ورود نسل جدید خودروها ممانعت می‌کنند.»

منبع:اخبار خودرو

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.