ضعیف‌الاراده کسی است که با هر شکستی بینش او نیز عوض شود.
خوش آمدید - امروز : شنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۷
خانه » آموزش مکانیک خودرو » آموزش حل خطای نشت شیر برقی مخزن CNG در سمند EF7 +عکس
آموزش حل خطای نشت شیر برقی مخزن CNG در سمند EF7 +عکس

آموزش حل خطای نشت شیر برقی مخزن CNG در سمند EF7 +عکس

قیمت شیر برقی مخزن گاز سمند ،شیر برقی گاز خودرو ،قیمت شیر مخزن گاز cng ،شیر سر مخزن cng ،شیر برقی مخزن CNG در سمند

 امروز میخوام در مورد مطلب مهمی باهاتون صحبت کنم که تقریبا ۶ ماهی من رو درگیر خودش کرده بود و دائما چراغ چک ماشین که سمند پایه گاز سوز EF7 مدل ۹۱ هست را روشن کرده بود

مشکل از اینجا شروع میشه که چراغ چک ماشین بدون دلیل خاصی روشن میشه و بعد از دیاگ زدن خطای ” نشت شیر برقی مخزن ” با کد خطای P3317 را نشان میده.
توی چندین شهر مختلف از تعمیرکار های معروفشون سوال و جواب کردم ،حرف های عجیب و ضد و نقیض می شنیدم ،مثلا یکی میگفت این خطا کاملا نرم افزاری و باگ برنامه نویسی ECU هست و اصلا مهم نیست و بهش فکر نکن.به قدری روی این حرفش مصمم و مطمئن بود که من هم کاملا متقاعد شده بودم،دوست خوبم navid 2013 که اون هم مثل خیلی های دیگه گرفتار این خطا شده بود وبیشتر از من پیگیر این مشکل بود استین بالا زد و یه جورایی دل رو به دریا زد و شیر مخزنش رو کامل تعویض کرد و خطای نشتی پاک شد و چراغ چک خاموش شد.
خوب این یه خبر مهم بود چون دیگه نمیتونستیم بگیم این یه خطای نرم افزاری هست و باگه.
از همینجا من هم به فکر تعویض شیر گرفتم تا از شر این خطا خلاص بشم اما قیمت این شیر به شدت بالا در حدود ۵۰۰ هزار تومن و از اون بد تر به شدت نایاب هست.
مثلا من در کل قم گشتم تمام ایساکویی ها رو اما هیچ کدوم نداشتن و می گفتن برو از CNG کار ها بگیر.
اون ها هم میگفتند نداریم یا در بهترین حالت تعمیری ی استوک دارند.
رو همین حساب تصمیم گرفتم شیر را باز کنم و واقعا ببینم مگه چه مشکلی میتونه داشته باشه،چون قبلا باز شده این شیر ها رو دیده بودم و میدونستم چیز پیچیده ای نیست.
خیلی مقدمه چینی کردم بریم سر اصل مطلب تا شاید گره از مشکل کسایی باز کنیم.
قبل از هر چیز باید بگم در مورد دستکاری سیستم CNG و مخزن گاز پر فشار نهایت دقت و احتیاط رو به خرج بدید و بدونید مسئولیت مشکلات و خطرات ناشی از سهل انگاری و بی احتیاطی به عهده خودتان میباشد.
قبل از باز کردن شیر از روی مخزن باید مطمئن بشید که شیر شما خراب هست و نشتی داره برای این کار زمانی که مخزن شما کاملا خالی شده و سوییچ بسته است با احتیاط و ارامی این مهره ای که روی عکس مشخص کردم رو باز کنید.

وقتی مهره رو باز کردید و لوله و ممک داخلش از شیر جدا شد یعنی عکس زیر:
http://up.vbiran.ir/uploads/42667149599111140203_IMAG0358.jpg
در این مرحله اگر شما صدای حتی ضعیف فس فس نشت گاز رو شنیدید قطعا شیرتون مشکل داره برای اطمینان بیشتر حالا سوییچ رو باز کنید تا مرحله قبل از استارت بچرخونید شیر باید به یکباره باز شده و صدای قوی فیس ممتد ناشی از خروج ته مانده گاز در مخزن رو به وضوح بشنوید.
اگر اینطور نشد احتمالا بوبین شیر شما ایراد داره و شیر رو باز نمیکنه.
بگذریم:
وقتی لوله بالایی رو باز کردید چندین بار سوییچ رو باز و بسته کنید تا شیر برقی عمل کرده باز بشه و ته مانده گاز درون مخزن خالی بشه و فشاری پشت شیر نمونه سپس وقتی صدای فیس گاز به مقدار قابل توجهی ضعیف شد لوله پایینی و سوکت تغذیه ۱۲ ولت شیر رو ازش باز میکنیم.

ناگفته نماند که من کاور لاستیکی شیر رو قبلا باز کرده بودم.
حالا باید خود شیر رو از مخزن باز کنید،شیر به شدت محکم و سفت بسته شده برای این کار باید از بزار قوی و بازو قوی تر استفاده کنید.
اچار قفلی و سنقل میتونه کمک کنه.
اما شاید باورتون نشه اون مثلا اوستا کاری که برای بار اول شیر منو باز کرد چطوری این کارو کرد.
یه تیکه چوب گذاشت روی قسمت بالایی شیر و با چکش در جهت باز شدن شیر بهش ضربه زد،چند درجه که چرخید شیر با دست باز شد.(این روش واقعا دیزلیه ولی جواب میده)
خوب حالا شیر ما باز شده

ابتدا باید بوبین رو از شیر جدا کنیم برای این کار مهره بزرگ روی بوبین رو باز شل کرده تا با دست باز بشه:
http://up.vbiran.ir/uploads/15879149599196734227_IMAG0363.jpg

http://up.vbiran.ir/uploads/18706149599285911747_IMAG0365.jpg
دوستان به شدت دقت کنید واشری مهره ای اورینگی چیزی رو گم یا خراب نکنید که رسما گرفتار میشید .
حالا این قسمت که درواقع هسته بوبین میشه رو از شیر باز میکنیم
http://up.vbiran.ir/uploads/304614959929775417_IMAG0366.jpg
این هم متعلقات شیر تا اینجای کار

توی هسته بوبین یه قطعه سوپاپ مانند هست که نوکش یه اورینگ مشکی ریز داره دقت کنید:
http://up.vbiran.ir/uploads/25051149599330229502_IMAG0368.jpg
این اورینگ در اثر باز و بست زیاد خورده شده و از بین رفته و دیگه صیقلی نیست،باید تشریف ببرید فروشگاه های واشر بری و اورینگ فروشی و نمونه روی شیر رو با احتیاط باز کنید و نشونشون بدید و یدونه نوش رو بخرید و تعویض کنید.
این فنر ریزه رو هم یکمی بکشیدش (خیلی کم )تا حالت فنریتش تقویت بشه.

تفاوت اورینگ معیوب و نو رو ببینید
http://up.vbiran.ir/uploads/21167149599374744660_IMAG0373.jpg
حالا اورینگ نو رو جا بزنید شیر رو همه جاشو وارسی کنید اشغالی چیزی توش نباشه و شروع کنید به بستن شیر.
http://up.vbiran.ir/uploads/43814149599374825409_IMAG0374.jpg
این هم همون کاور لاستیکی که الات تنش کردم
http://up.vbiran.ir/uploads/45325149599389411970_IMAG0375.jpg
http://up.vbiran.ir/uploads/42109149599389541000_IMAG0376.jpg
این هم نتیجه کار که بعد از حدود ۶ ماه با کلی پول خرج الکی کردن اپدیت ECU و …
http://up.vbiran.ir/uploads/1290714959940162289_photo_2017-05-28_22-23-12.jpg
ضمنا ECU که وقتی عیب رفع میشه بدون اینکه لازم باشه سرباتری بردارید یا دیاگ بزنید خودش چراغ چک رو خاموش میکنه.

امتیاز 5.00 ( 1 رای )
اشتراک گذاری مطلب

تاکنون 3 نظر ثبت شده است.

  1. باسلام.این بوبین مثل همان بوبین توی موتورهسته یافرق میکنه.موقعی که گازمیزنم روی گاز نمیره بایدبا پیچ گوشتی بزنم روی پیچ بوبین تابرود روی گاز

  2. سمند ef7 مدل ۸۹ دارم. چند وقتیه وقتی ماشین تو تابستون گرم میشه ( درجه آب تزدیک وسط میاد)دیگه رو گاز نمیمونه. باید سر باطری رو چند ساعت بردارم تا مشکل موقت برطرف بشه. راهنمایی بفرمایید علت چی هست؟تشکر

تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است