سوالاتی پیرامون گاز طبیعی فشرده CNG

1

 CNG یا گاز طبیعی فشرده چیست ؟

CNG معمولاً همان گاز طبیعی است که در منزل یا کارخانه یا صنایع مورد استفاده قرار میگیرد با این تفاوت که فشار گاز مصرفی در منازل و کارخانجات پائین میباشد و در حدود ۴/۱ فشار اتمسفر(فشار جو ) است ولیCNG  دارای فشار بسیار بالا میباشد.

۲. چه تفاوتی بین اتومبیلهای گاز سوز فعلی با اتومبیلهای دارای CNG وجود دارد‌ ؟

جواب ۲- اتومبیلهائی که در حال حاضر در شهرها گازسوز هستند از LPG  استفاده میکنند LPG  یا گاز مایع، گازی است که از مواد نفتی در پالایشگاه بدست میآید و برای تولید آن باید حتماً امکانات پالایشگاهی موجود باشد تا بتوان از نفت خام که در پالایشگاه تجزیه میشود مقداری LPG  تولید کرد که این عمل خود هزینه تولید دارد و گران تمام میشود در صورتیکه CNG  همان گاز طبیعی است که در مخازن زیر زمینی در مناطق  نفتی وجود دارد و فقط کافی است آن را تحت فشار قرار داد تا آماده بهره برداری شود .

۳. آیا CNG  هم مثل LPG  دارای بو است ؟

جواب ۳- خیر ، اتومبیلهایی که CNG مصرف میکنند عاری از هر گونه بو میباشند و اگر هم بوی گاز وجود داشته باشد در محلهای سوخت گیری است که  برای چک کردن نشت در ایستگاههای پمپ میباشد.

۴. آیا اتومبیلهائی که دارای سیستم LPG  هستند را میتوانند با سوخت CNG  حرکت کنند؟

جواب ۴- خیر، چون این دو نوع سوخت دارای نسبتهای مختلفی از ترکیب با هوا هستند و نمیتوانند با یک سیستم انژکتور مشابه کار کنند. در ضمن سوخت CNG  دارای فشار بسیار بالائی میباشد و برای استفاده  از آن تجهیزات خاص فشار بالا احتیاج است در صورتیکه گاز مایع احتیاج به این تجهیزات ندارد .

۵. برای تبدیل سوخت اتومبیل به  CNG  درگیر چه مسائلی خواهیم شد ؟

جواب ۵- برای استفاده از سوخت CNG  با قرار دادن مخزن مخصوص در عقب اتومبیل و اضافه کردن وسایل و تجهیزات تبدیل و انتقال گاز به موتور نیاز میباشد و هیچگونه تغییر عمده ای در اتومبیل شما ایجاد نخواهد شد.

۶. اگر اتومبیلی سوخت خود را به CNG  تبدیل کند آیا میتوان از سوخت قبلی هم استفاده کرد ؟

جواب ۶- بله ، در مواقعی که تمایل داشته باشید از بنزین استفاده کنید میتوانید بوسیله کنترل کننده ای که روی صفحه داشبورت قرار داده شده نوع سوخت را از CNG  به بنزین یا بالعکس  تبدیل کرد .

۷. هزینه تبدیل سوخت اتومبیل به  CNG چقدر است ؟

جواب ۷- هزینه انجام این عمل حدود -/۱,۵۰۰,۰۰۰ الی -/۲,۰۰۰,۰۰۰ ریال میباشد.

۸. قیمت سوخت  چقدر است ؟

جواب ۸- قیمت سوخت طبق مصوبات مجلس باید پائین تر از ۵۰% قیمت بنزین باشد . در حال حاضر حدود ۲۰۰/- الی ۲۵۰/- ریال است .

۹. از نظر اقتصادی اگر اتومبیلم را به سوخت  مجهز کنم چقدر به نفع من است ؟

جواب ۹- از نظر قیمت سوخت، هزینه کمتری برای شما در بر خواهد داشت. ازنظر نگهداری قطعات اتومبیل، بعلت استفاده از گاز قطعات عمر بیشتری خواهند داشت و خرابیهای موتور به حداقل می رسد.از نظر تعویض روغن موتور تعداد دفعات تعویض روغن موتور تقریباً نصف حالت استفاده از بنزین یا گازوئیل میباشد.

۱۰. چقدر وقت لازم است برای اینکه نوع سوخت اتومبیل را به CNG  تبدیل کرد؟

جواب ۱۰- در مجموع کل عملیات نصب و راه اندازی و تبدیل آن به اتومبیل CNG  بیشتر از چند ساعت بطول نمی انجامد.

۱۱. چقدر زمان لازم است تا بتوان مخزن سوخت را پر کرد ؟

جواب۱۱- زمان لازم برای پرکردن مخزن سوخت به حجم مخزن مورد استفاده بستگی دارد ولی بطور معمول ۸ الی ۱۲ دقیقه بطول می انجامد که مخزن ۱۰ الی ۱۵ لیتری پر شود .

۱۲. سوخت گیری چطوری انجام می شود ؟

جواب۱۲- سوخت گیری در جایگاههای مخصوص انجام می گیرد . این جایگاهها مثل جایگاههای بنزین میباشد و بامراجعه به آنها میتوان عمل سوخت گیری را انجام داد .

۱۳. آیا اتومبیلی که دارای تجهیزات  CNG است میتواند از گاز طبیعی معمول استفاده کند ؟

جواب۱۳- خیر ، چون گاز طبیعی مورد استفاده در منازل ، کارخانه ها و صنایع تحت فشار پائین استفاده میشود در صورتیکه CNG  تحت فشار بسیار بالا مورد استفاده قرار میگیرد. گاز طبیعی بعد از تحت فشار بالا قرار گرفتن و سپس تحت فشار بالا وارد مخزن میشود  درصورتیکه شما کمپرسور مخصوص داشته باشید حتی میتوانید از گاز منزل برای سوخت گیری CNG  اتومبیل استفاده کنید .

۱۴. چطور متوجه شویم که مخزن CNG  چه مقدار سوخت دارد ؟

جواب۱۴- از جمله وسایل مربوطه کیت CNG  یک نمایشگر الکترونیکی مشخص کننده مقدار سوخت موجود در مخزن میباشد که برروی داشبورت نصب میگردد. توسط این وسیله میتوان فهمید چه مقدار سوختCNG  وجود دارد.

۱۵. یک بار سوخت گیری CNG  چند کیلومتر کارکرد برای اتومبیل دارد ؟

جواب۱۵- مقدار مصرف سوخت بستگی به نوع اتومبیل ، تعداد سیلندر و میزان مصرف اتومبیل دارد. ولی بطور متوسط مخزن ۱۰ تا ۱۵ لیتری CNG برای یک اتومبیل CC 1300در حدود ۱۵۵ کیلومتر میباشد

۱۶. آیا تجهیزات CNG  از نظر ایمنی مطمئن است ؟

جواب۱۶-CNG  نسبت به بقیه سوختها دارای ایمنی بالائی است که چهار مورد از آن بشرح ذیل میباشد:

الف : CNG  دارای جرم حجمی ۰.۵۸۷  میباشد که این جرم حجمی از جرم حجمی هوا کمتر است  بنابراین درصورت نشت گاز ، گاز مربوطه بالا میرود و خطر انفجار را به حداقل        می رساند در صورتیکه بقیه سوختها در سطح زمین باقی میماند وامکان خطرات آن زیاد است .

ب  :  دمای احتراق برای CNG  ، ۷۰۰ درجه میباشد در صورتیکه برای بنزینن ۴۵۵    درجه است. بدین مفهوم که در شرایط مساوی اگر دمای  سیستم بالا رود خطر انفجار در بنزین بیشتراز CNG میباشد.

ج  : برای سوختن CNG  درصد هوای لازم ۶ الی ۱۶ درصد میباشد . درصورتیکه در بنزین این مقدار بیشتر است و این ،خطر بنزین را بیشتر از CNG  می کند .

د   :  مخازنCNG  از آلیاژهای مخصوص و مقاوم ساخته میشود در صورتیکه مخزن بقیه سوختها مثل بنزین و گازوئیل از آهن معمولی ساخته شده و خطر آن بیشتر از مخازن CNG میباشد.

۱۷. فشار مخزن CNG چقدر است ؟

جواب۱۷- فشار مخزن CNG  در حدود PSI / G 3000 ( KG /CM 200 ) میباشد.

۱۸. آیا با داشتن فشار بالا ، سوخت گیری اتومبیل از امنیت برخوردار است ؟

جواب۱۸- بله ، این عمل کاملاً از امنیت برخوردار است . کلیه وسایل مربوط به سوخت گیری و سوخت رسانی و مخزن CNG  اتومبیل از استاندارد بسیار بالائی برخوردار میباشد و همه آنها تحت فشارهای بالا تست فنی میشوند.

۱۹. آیا با داشتن فشار بالا در مخزن،در صورت تصادف و حادثه اتومبیل ایمنی دارد؟

جواب۱۹- بله ، در کلیه تستهای انجام شده در کشورهای مختلف از جمله ایتالیا ، تستهای ضربه ، انفجار و حتی شلیک مستقیم گلوله به مخزن ، مخزن مقاوم بوده و هیجگونه حادثه ای نداشته. حتی     آتش سوزی که در یکی از پارکینگ های کشور هلند اتفاق افتاد ، اتومبیلی که دارای مخزن CNG  بود باتوجه به سوختن کامل در آتش ، مخزن آن بدون تغییری سالم باقی ماند و این نشانه ضریب  بالای ایمنی آن میباشد.

۲۰. آیا CNG اثرات مضر برای موتور دارد ؟

جواب۲۰- در حقیقت باید گفت نه ، بلکه عمر مفید موتور راهم افزایش میدهد. یکی از اثرات آن روی موتور در حالتی است که چون بنزین و گازوئیل بصورت پودر شده وارد سیلندر میشود باعث خوردگی در مجاری ورودی سوپاپ میشود در صورتیکه CNG  چون بصورت گاز وارد میشود این اثر را ندارد. در هنگام ورود سوخت به پیستون چون سوخت بنزین و گازوئیل بصورت پودر وارد شده مقداری از آن در جداره سیلندر بصورت شبنم می نشیند که این عمل با روغن باقیمانده از حرکت رینگ به جداره سیلندر مخلوط شده و در عملیات انفجار موتور ، این روغن به همراه سوخت می سوزند و باعث ناقص شدن عملیات روغنکاری جداره میشود و این عمل باعث استحکاک جداره و پیستون شده که CNG  بعلت عدم چنین کاری عمر قطعات را زیاد میکند . یکی دیگر از دلایل ،که  میتوان مطرح کرد باعث افزایش عمر روغن مصرفی میشود. چون در حالت استفاده از سوختهای بنزین و گازوئیل مقداری از مواد سوختی باروغن موتور مخلوط شده و باعث کم شدن عمر مفید روغن میگردد. در صورتیکه در CNG  این عمل اتفاق نمیافتد.

۲۱. چرا خروجی اگزوز اتومبیلهائی که CNG  دارند خیلی کم است ؟

جواب ۲۱- یکی از بالاترین محاسن استفاده از CNG  نداشتن آلودگی زیست محیطی میباشد.

۲۲. بازده اتومبیل تبدیل شده به CNG  با اتومبیل بنزینی چقدر متفاوت است ؟

جواب ۲۲- اتومبیل مجهز به CNG  خیلی زود روشن میشود. سریع و به نرمی شتاب میگیرد . تفاوت آن با اتومبیل بنزینی فقط در شتابهای سریع است که شما احساس می کنید . اتومبیل شما دارای شتاب شروع کمتری نسبت به بنزینی میباشد . این تفاوت حدود ۵ الی ۱۵ درصد بوده و هرچه تعداد سرنشین بیشتر باشد و اتومبیل دارای وزن بیشتر ، این درصد بالاتر میرود .

۲۳. آیا استفاده از سوخت گازوئیلی بهتر از   CNGمیباشد ؟

جواب ۲۳- ترکیب سوخت در CNG  در شرایطی است که بهسوزی آن را بالا میبرد بطوریکه ضریب اکتان آن ۱۳۰۰ میباشد. در صورتیکه ضریب اکتان موتور گازوئیلی ۸۷ میباشد. این بیانگر بالا بودن  بهره بری CNG  میباشد .

۲۴. آیا تجهیزات CNG احتیاج به سرویسهای ویژه دارد ؟

جواب ۲۴- تجهیزات CNG  آنقدر پیچیده نیست که احتیاج به تخصص خاصی داشته باشد و بسیار ساده است با این حال این تجهیزات تا ۱۰۰۰۰۰ کیلومتر احتیاج به سرویس ندارد و پس از این مقدار برای بالا بردن کیفیت کاربرد وسایل بهتر است سرویس ساده ای برای تجهیزات در نظر گرفته شود .

۲۵. آیا منبع  تولید CNG  در کشور ما موجود است ؟

جواب ۲۵- بله ، کشور ما دومین منبع گاز طبیعی جهان را در اختیار دارد و باتوجه به عدم نیاز به پالایشگاه و تجهیزات پیچیده برای تولید CNG این سوخت بهترین سوخت برای استفاده در کشور ما میباشد .

۲۶. اگر استفاده از  CNG اینقدر خوب است چرا کشورهای پیشرفته از آن استفاده نمیکنند ؟

جواب ۲۶- کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه در حال حاضر از این سوخت استفاده میکنند بطوریکه ایتالیا با ۲۵۰۰۰۰ اتومبیل، نیوزلند با ۴۵۰۰۰ اتومبیل ، آرژانتین با ۷۰۰,۰۰۰ اتومبیل، پاکستان با ۲۰۰,۰۰۰ اتومبیل و دیگر کشورها مثل امریکا ، کانادا ، انگلیس ، فرانسه . هلند و استرالیا و دیگر کشورها در حال استفاده از این سوخت هستند .

گردآوری از سایت مرکزی شرکت گاز

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. mehdi porrahdar مهدی پورراهدار می گوید

    باسلام بسیار عالی ومفید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.