جدال فولکس واگن پاسات با کیا اپتیما +عکس

0

مقایسه پاسات با اپتیما ،جدال سدان های گران قیمت

در گذشته نه چندان دور اپتیما و سوناتا تنها گزینه های سدان نیمه لوکس محسوب می شدند و این دو خودرو بدون داشتن رقیب حاکمان بلامنازع بازار ایران بودند. اما با وود رنو تلیسمان به یکباره همه معادلات دچار دگرگونی شد و حالا یک رقیب قدرتمند اروپایی آمده تا بتواند با ظاهر باوقار و مشخصات فنی بهتر کره ای ها را به چالش بکشد . همین امر موجب ریزش خریداران کره ای ها بازار شد و حالا تلیسمان بعنوان یک سدان خانوادگی به گزینه اول خریداران ایران تبدیل شد.

این حضور قدرتمند تلیسمان مانند کره ای ها زیاد به طول نینجامید و در نهایت فولکس واگن پاسات بعنوان یک آلمانی اصیل وارد بازار شد تا رقبات بین این چهار خودرو حساس تر گذشته دنبال شود. البته در این بین پژو ۵۰۸ هم در حالا تلاش برای بقا می باشد اما خریداران ایران با توجه به خاطره نه چندان خوب ۴۰۷ روی خوشی به ۵۰۸ هم نشان نداده اند. در این بین شاید نزدیک بودن قیمت اپتیما به پاسات باعث خواهد شد که این دو خودرو برای کسب سهم بیشتر از بازار به صورت مستقیم رو در روی هم قرار گیرند . در این مقاله مقایسه جامع میان این دو خودرو خواهیم داشت تا متوجه شویم که کدام یک ارزش خرید بیشتری را خواهند داشت.

 

ابعاد بدنه

سدان های بزرگ خانوادگی به دلیل ابعاد کشیده خود بسیار مورد توجه خانواده های پر جمعیت قرار دارد و این راحتی سرنشینان و ابعاد بزرگتر است که شاید بتواند حکم نهایی را صادر نماید.برای مقایسه ابعاد پاسات و اپتیما ابتدا به طول و عرضه خارجی می پردازیم.با نگاه به جدول ذیل مشخص است که اپتیما از نظر عرضی حدود ۲۵ میلیمتر بزرگتر است و پاسات در طول خودرو حدود ۲۰ میلیمتر طویلتر از رقیب خود می باشد. شاید طول بیشتر و فاصله دو محور خودرو مهم تر از عرض خودرو باشد چرا این طول و فاصله دو محور خودرو خواهد بود که منجر به ایجاد فضای بیشتر برای پای سرنشنیان خواهد شد.اما ارتفاع از دو منظر قابل توجه است .

https://cdn-ds.com/media/websites/2548/content/2018-Kia-Optima-A_o.jpg?s=135211

اولین مورد فضای سر سرنشنیان است که هر چقدر ارتفاع کابین خودرو مناسب تر باشد منجر به فضای بهتر خواهد شد.مورد دوم، ارتفاع بیشتر باعث می گردد که خودرو از زمین بیشتر فاصله داشته باشد و در نهایت در خیابان نامناسب داخلی کمتر به مشکل خواهد خورد. اپتیما هم با داشتن حدود ۳۰ ملیمتر بیشتر در ارتفاع مناسب تر از رقیب خود به نظر می رسد.برای نتیجه این بخش باید گفت که ابعاد دو خودرو زیاد تفاوت محسوسی ندارد اما شاید باید گفت پاسات کمی مناسب تر به نظر می رسد.

https://smi-photos.s3.amazonaws.com/sizes/tx0/ab42a612df0ae0b5d6762a9fb4065656.jpeg

نوع خودرو

طول
میلیمتر

عرض
میلیمتر

ارتفاع
میلیمتر

فاصله دو محور
میلیمتر

اپتیما

۴۸۵۵

۱۸۶۰

۱۵۰۰

۲۸۰۵

پاسات

۴۸۷۵

۱۸۳۵

۱۴۷۲

۲۸۰۳

طراحی

کیا چند سالی است که با بکار گیری طراحان برجسته دنیا توانسته خودروهای شیک و باوقار را معرض ظهور برساند از همین رو ظاهر زیبای محصولات کیا در حال حاضر در اکثر دنیا طرفرداران بسیاری دارد. کیا اپتیما که چندین بار مورد فیس لیفت قرار گرفته از چهره جسور و جوان پسندی برخودار است که با وجود سابقه زیاد در بازار ایران بسیار محبوب شده است.چراغهای باریک جلو در کنار جلو پنجره همیشگی کیا موسوم به “بینی ببر” و بدنه کشیده این خودرو دلایل موفقیت ظاهری این خودرو محسوب می گردند.

در مقابل پاسات به اتکا به برند آلمانی  و سابقه حضور بلند مدت خدر بازار جهانی حقانیت خود را در طراحی ظاهری اثبات کرده است .استفاده از خطوط شکسته و چراغهای دوگانه جلو خودرو در کنار جلو پنجره کرکره ای از مشخصات بارز محصولات فولکس واگن محسوب می گردد که در پاسات هم قابل مشاهده می باشد. نمای جلوی پاسات با توجه به خصصیه های فوق کاملا تهاجی و زیبا به نظر می رسد ودر مقابل رقیب خود کم نخواهد آورد.اما نمای عقب این خودر کاملا ساده  و بدور از تجمل خاصی طراحی شده است در صورتی که یکی نقاط قوت اپتیما طراحی زیبا چراغهای عقب خودرو است که در هنگام شب لامپ های LED عقب هوش را از سر هر بیننده ای خواهد برد.

در پایان این بخش باید گفت طراحی دو خودرو کاملا مورد قبول و زیبا به نظر می رسد اما باید گفت که پاسات با توجه تازه وارد بودنش در بازار ایران می توان حس خاص بودن را به مالک خود هدیه دهد اما اپتیما با ظاهرهایی شبیه به یکدیگر سالهاست که در بازار بوده و مطمئنا در حال حاضر با سوار شدن بر این  خودرو نباید منتظر نشانه رفتن انگشت ها باشیم.

مشخصات فنی

اپتیما از یک موتور ۲.۴ لیتری ۴ سیلندر با بیشنه قدرت ۱۷۲ اسب بخار وگشتاور ۲۲۲ نیوتن بر متر بهره می برد . این موتور سنتی بصورت تنفس طبیعی عمل کرده و خبری از توربو شارژر نمی باشد .مصرف سوخت این موتور برابر با ۸.۱ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر خواهد بود.جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک وظیفه انتقال قدرت به چرخهای جلو را بر عهده خواهد داشت.

 

اما پاسات از یک موتور کاملا بروز ۱.۸ لیتری مجهز به توربو شارژر بهره می برد. این پیشرانه توانایی تولید ۱۸۰ اسب بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتن متر گشتاور را خواهد داشت.این موتور جهت انتقال قدرت به یک جعبه دنده  ۷ سرعته کلاچ دوبل متصل شده است. طبق ادعای سازنده مصرف سوخت سیکل ترکیبی پاسات برابر ۵.۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر عنوان شده است.

مشخص است که پاسات در تمام زمینه ها از رقیب سنتی خود پیش است و با حجم کمتر، قدرت بیشتر و مصرف سوخت کمتر را به ارمغان می آورد.

نوع خودرو

حجم موتور

نوع موتور

قدرت خروجی
اسب بخار

گشتاور

نیوتن متر

شتاب ۰ تا ۱۰۰

ثانیه

مصرف سوخت

لتیر

نوع جعبه دنده

اپتیما

۲.۴

تنفس طبیعی

۱۷۲

۲۲۲

۸.۵

۸.۱

۶ سرعته اتوماتیک

ام جی ۳۶۰

۱.۵

توربوشارژر

۱۸۰

۲۵۰

۷.۹

۵.۸

۷ سرعته اتوماتیک

ایمنی

هر دو گزینه موجود در نوع خود جزو ایمن ترین خودروهای جهان محسوب می گردد که توانسته اند از موسسه تست تصادف اروپا موسوم به Euro NCAP پنج ستاره ایمنی را دریافت کنند.

فولکس واگن پاسات به تجهیزاتی از قبیل کنترل پایداری الکتریکی شامل ABS به همراه سیستم کمکی ترمز EDL,ASR,EDTCو کنترل پایداری یدک کش ،سیستم کمکی شروع به حرکت در شیب ،هشدار باز بودن کمربند ایمنی ،سیستم محافظت از عابر پیاده ،سیستم هشدار خستگی راننده ،پشت سری های ردیف جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع ،عایق حرارتی شیشه جلو،کمربند ۳ نقطه ای ردیف های جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع ،۳پشت سری برای صندلی ردیف عقب ،کمربند ۳ نقطه ای و پیش کشنده سرنشینان عقب ،ایربگ راننده و سرنشین جلو با امکان غیر فعال نمودن ایربگ سر نشین جلو ،ایربگ زانو راننده ،سیستم ضد سرقت ،نمایشگر فشار باد لاستیک ها ،قفل امنیتی کودک ،قابلیت اتصال ۲ صندلی کودک روی صندلی عقب ISOFIX  مجهز شده است.

در مقبل اپتیما هم از امکاناتی نظیر قفل مرکزی به همراه ریموت کنترل ، سیستم استارت بدون کلید،سیستم های کمک راننده EBD , HAC , TCS , ABS , ESP , ESC ،۱۰ کیسه هوا ،سیستم نگه دارنه خودرو در سر بالایی ها HAC ، سیستم هشدار خروج از خط ،رادار نقاط کور ،دوربین عقب به همراه نمایشگر داخل آینه ، سیستم ECO و غیره بهره می برد.

امکانات رفاهی

کیا اپتیما بطور اختصار از امکاناتی نظیر صفحه نمایش ۸ اینچی ،گرمکن صندلی جلو و عقب ،سرد کن صندلهای جلو ،گرمکن فرمان،ترمز دستی برقی ،اتو هلد،سقف پانورما،حافظه صندلی ،صندلیهای برقی جلو ،گرمکن آینه های جانبی ،سیستم صوتی پیشرفته دارای ۶ بلند گو ،سیستم ورود بدون کلید،دوربین دید عقب ،پدال تعویض دنده پشت فرمان ،فرمان سه حالت،سیستم هشدار خروج از خط ،رادار نقاط کور و چراغهای جلوی پویا HID بهرمند می باشد.

فولکس واگن پاسات هم جهت فراهم آرودن آسایش سرنشنیان به امکاناتی نظیر آینه‌های جانبی تاشو و برقی همراه با حافظه و گرمکن ،گرمکن اتوماتیک نازل آب پاش شیشه‌های جلو ،پانارامیک سانروف ،شیشه های سولار و دودی ،اگزوز دوبل در سمت چپ ،سیستم یدک کش با قابلیت تاشوندگی به صورت الکترونیکی ،سنسور عقب و جلو ،ترمزهای دیسکی چرخها و سنسور باران مجهز شده است.

مدت زمان گارنتی و خدمات پس از فروش

فولکس واگن پاسات با گارانتی ۵ ساله توسط شرکت ماموت خودرو عرضه می گردد و در مقابل هم اپتیما توسط اطلس خودرو با همین مدت زمان گارانتی بفروش می رسد. اما باید توجه داشت که اطلس خودرو از شرکت های باسابقه ایران می باشد و تقریبا در تمامی شهرها دارای نمایندگی خدمات پس از فروش می باشد اما ماموت خودرو شرکتی تازه تاسیس بوده و به تازگی در حال گسترش خدمات پس از فروش خود بوده و مطمئنا در چند سال اول فعالیت خود در دسترس همگان نخواهد بود.

قیمت

اپتیما توسط اطلس خودرو با قیمتی در حدود  ۲۲۰ الی ۲۳۰ میلیون تومان عرضه می گردد البته این قیمت مربوط به مدلها ۲۰۱۷ می باشد که پس از ورود مدل ۲۰۱۸ تا حدود ۲۴۰ الی ۲۵۰ میلیون افزایش خواهد داشت. اما فولکس واگن پاسات ۲۰۱۸ توسط ماموت خودرو با قیمت برابر با ۲۷۸ میلیون تومان به فروش می رسد.

کلام پایانی

فولکس واگن برندی معتبر در سرتاسر جهان محسوب می گردد و علاقمندان فراوانی برای محصولات این شرکت وجود دارد بطوریکه این شرکت در حال حاضر بزرگترین تولید کننده خودروی جهان به شمار می آید . محصولات فولکس واگن هم به شدت مورد اعتماد بازار های بزرگ دنیا قرار دارد و شاید ایرانی ها برای حضور محصولات برند اصیل آلمانی لجظه شماری می کردند. از همین رو فولکس واگن پاسات می تواند با قیمت گذاری مناسب انجام شده و با توجه به مشخصات فنی فوق العاده مناسب به یکی از بازیگران بازار سدان های نیمه لوکس خانوادگی تبدیل شود. اما از اپتیما هم نباید به سادگی گذشت چرا که این خودرو در کالبد مردمان ایران جایی ابدی برای خود دست و پا کرده و شاید رقیبی نتواند براحتی جای این خودرو را در بازار ایران پر نماید .ولی درنهایت باید گفت این فولکس واگن است که با داشتن موتوری قدرتمندتر و برند اصیل تر می تواند ارزش خرید بیشتری را داشته باشد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.