آغاز فرمانراویی شوالیه مک لارن سنا بر خیابان‌ها +عکس

0

 ظاهر مک لارن سنا (McLaren Senna) شبیه به خودروهایی که بتوانید با آن در جاده ها رانندگی کنید نیست و به نظر می رسد جزو خودروهایی باشد که مناسب رانندگی در پیست های مسابقات هستند و در اکثر کشورها رانندگی با آنها غیرقانونی است.

 
اما مک لارن سنا کاملا برای رانندگی در مسیرهای شهری طراحی شده است و با ویژگی های تهاجمی و قدرتمندانه ای که دارد می تواند همچون تیغی برنده در خیابان ها و جاده ها، یکه تازی کند. نسبت توان به وزرن این خودرو ۶۵۸ اسب بخار به هر تن است و به لطف چنین ویژگی های خوب آئرودینامیکی، می توان انتظار عملکرد بسیار ایده آلی از آن داشت.
این خودرو به یاد آیرتون سنا، قهرمان سه دوره مسابقات فرمول وان، نامگذاری شده است و جدیدترین مدل از سری Ultimate است که با مدل هیبریدی P1 تفاوت های عمده ای دارد و انقلابی در میان خودروهایی با پیشرانه های توربو دوگانه ۴ لیتری از نوع V8 به حساب می آید. مک لارن سنا از مدل ۷۲۰S سبک تر و قدرتمندتر است و به همین دلیل عملکرد بسیار بهتری نسبت به آن دارد. در ادامه نکاتی که باعث شده است این خودرو به مدلی ویژه و متمایز بدل شود را مرور خواهیم کرد.
پیشرانه
وقتی در مورد موتور مک لارن سنا مدل ۲۰۱۸ صحبت می کنیم، در واقع به قوی ترین و بهترین پیشرانه ای که تابحال مک لارن روی خودروهای جاده ای اش گذاشته است، اشاره می کنیم. پیشرانه این خودرو با نام M840TR، از نوع ۴ لیتری V8 است که توانی برابر با ۷۸۹ اسب بخار (۵۸۸ کیلو وات) دارد و گشتاور نیرویی به اندازه ۸۰۰ نیوتن متر تولید می کند. این پیشرانه از مخزن روغن خشک که مناسب برای خودروهای اسپرت است بهره می برد و میل لنگ این خودرو نیز از نوع صفحه تخت است که با یک جفت توربوشارژر با اینرسی بسیار اندک همراه شده است. ویست گیت های الکترونیکی پیشرانه توربوشارژ این خودرو، عملکرد واکنش گرا و سریع موتور این خودرو را در هنگام سوخت رسانی تضمین می کند.
 ده نکته ای که باید در مورد مک لارن سنا بدانیم
پنل شیشه ای تعبیه شده روی درب های مک لارن
شاید جذاب ترین و بارزترین بخش از طراحی بدنه مک لارن سنا، تعبیه پنل شیشه ای شفافی باشد که در بخش پایینی درب ها قرار گرفته است. برای طراحی این شیشه ها که بوسیله آنها می توان فضای داخلی خودرو را از بیرون دید، مک لارن بایستی کلیدهای بالابر پنجره ها و دیگر ملزوماتی که معمولا روی درها نصب می شوند را در کنسول جلوی راننده و سرنشین جلو قرار دهد. این کنسول در بالای سر راننده تعبیه شده است و کلید استارت پیشرانه هم در همین قسمت قرار گرفته است.
اندی پالمر، مدیر تولید کمپانی مک لارن، در صحبت هایی که داشته است، به این موضوع اشاره کرده که قسمت های شیشه ای درب ها وزن بسیار اندکی دارند و برای اطمینان از مقاومت بالای آنها، از برند گوریلا در طراحی شیشه های روی درب ها استفاده شده است. همچنین سبک ترین نسخه از خودروهای سنا، دارای بدنه ای از جنس فیبر کربنی در قسمت های یاد شده هستند.
 ده نکته ای که باید در مورد مک لارن سنا بدانیم
باله پشتی
باله پشتی بزرگ سنا، علاوه بر اینکه به این خودرو ظاهری خشن و تهاجمی داده است، در میان خودروهای مناسب برای جاده ها هم به مک لارن سنا ظاهری خاص و منحصر بفرد داده است. این باله از جنس فیبر کربنی ساخته شده است و زمانی که خودرو ساکن باشد، بالاترین نقطه آن ۱,۲۱۹ میلی متر از سطح زمین ارتفاع دارد. به نظر می رسد این باله پشتی به نحوی طراحی شده است که در هنگام حرکت نیروی رو به پایین مناسبی فراهم می کند و در زمان ترمز گرفتن هم مانند یک ترمز بادی، در مواجهه با نیروی اصطکاک ناشی از هوا عمل می کند.
 ده نکته ای که باید در مورد مک لارن سنا بدانیم
دیفیوزر عقب
دیفیوزر عقب تعبیه شده در مک لارن سنا، در نگاه اول به نظر دارای دو قطعه جدا از هم می رسد؛ اما در واقع قطعه ای یک تکه از جنس فیبر کربن است. این قطعه از زیر محور عقب خودرو شروع می شود و به تدریج تا انتهای خودرو با افزایش ارتفاع امتداد پیدا می کند. از طریق این دیفیوزر، جریان هوا عبور می کند و باعث می شود که خودرو به خوبی به کف جاده بچسبد و نیروی رو به پایین، به طور مناسبی تقویت شود.
 
چرخ ها و ترمزها
چرخ های در نظر گرفته شده برای مک لارن سنا، دقیقا همان چیزی است که خریداران از خودرویی با این کلاس انتظار دارند. این چرخ ها به طور ویژه برای این خودرو ساخته شده اند و همچون خودروهای مسابقه ای، مجهز به سیستم قفل مرکزی می باشند. چرخ های سنا ۲۰۱۸، مدل P Zero Trofeo R هستند که توسط شرکت پیرلی، مختص این خودرو ساخته شده اند و در درجه اول برای رانندگی در پیست مناسب هستند، اما با وضعیت رانندگی در جاده هم تطابق دارند.
بنا به گفته طراحان کمپانی مک لارن، توان توقف این خودرو بوسیله پیشرفته ترین سیستم ترمزی که تاکنون روی خودروهای مناسب جاده، نصب شده است، مهیا می گردد. تجهیزات مربوط به سیستم ترمز این خودرو از دیسک های بسیار سبکی از جنس فیبر کربن تشکیل شده است که توسط کمپانی Azura Blu ساخته شده اند.
 ده نکته ای که باید در مورد مک لارن سنا بدانیم
فضای داخلی
همچون تمام خودروهایی که برای رانندگی در پیست طراحی می شوند، فضای داخلی سنا ۲۰۱۸ هم روی تجهیزات مربوط به راننده تمرکز بیشتری داشته است و از تجهیزات و امکانات اضافی که به وزن خودرو می افزایند، چندان خبری نیست. با وجود اینکه مک لارن به طراحان خود تاکید کرده است که از حذف صندلی های سرنشینان خودرو خودداری کنند و از وسوسه کاهش وزن کلی خودرو با حذف صندلی ها چشم پوشی نمایند، اما فضای اختصاص داده شده به کابین بسیار محدود است. در واقع کل این فضای داخلی، شامل محل نشستن سرنشینان جلو و فضای محدودی در پشت آنهاست که وسایل لازم برای رانندگی در پیست مانند کلاه کاسکت ها را با خود داشته باشد.
 ده نکته ای که باید در مورد مک لارن سنا بدانیم
وزن
با توجه به اینکه وزن کلی این خودرو در حدود ۱,۱۹۸ کیلوگرم است، باید گفت که محصول جدید مک لارن، سبک ترین خودروی این شرکت بعد از محصولات افسانه ای فرمول وان مک لارن در دهه ۱۹۹۰ میلادی است. با به کارگیری پنل هایی از جنس فیبر کربن در تولید بدنه این خودرو، این مهم میسر شده است. همچنین بخش های داخلی و موتور سنا هم تا حد ممکن از ترکیباتی ساخته شده اند که سبک ترین وزن ممکن را دارند. در عین حال طراحی داخل اتاق نیز به گونه ای است که تا حد ممکن وزن اندکی را برای این خودرو فراهم کند.
 ده نکته ای که باید در مورد مک لارن سنا بدانیم
قیمت
با وجود کارایی فوق العاده این خودرو و تولید محدود آن (تنها ۵۰۰ دستگاه از این خودرو تولید خواهد شد)، از گران بودن مک لارن سنا چندان تعجب نخواهید کرد. در حال حاضر این کمپانی، قیمت محصول جدیدش را تنها برای بازار بریتانیا اعلام کرده است که خرید آن هزینه ای بالغ بر ۷۵۰,۰۰۰ پوند خواهد داشت. این قیمت با محاسبه مالیات بر ارزش افزوده، تقریبا معادل ۱ میلیون دلار یا ۸۵۳,۰۰۰ یورو خواهد بود.
 ده نکته ای که باید در مورد مک لارن سنا بدانیم
نام مک لارن سنا ۲۰۱۸
برای بزرگذاشت راننده افسانه ای و برزیلی فرومول وان، آیرتون سنا داسیلوا، که قهرمان سه دوره این مسابقات است، آخرین محصول طراحی شده توسط کمپانی مک لارن، با عنوان سنا شناخته شده است و به همین دلیل طراحان این کمپانی تمام تلاششان را نموده اند تا با یاد این قهرمان اتومبیلرانی، خودرویی تولید کنند که از نظر دینامیکی بسیار عالی و بی رقیب باشد. برونو سنا، برادرزاده آیرتون، که خود راننده مسابقات اتومبیلرانی، و نماینده ویژه کمپانی مک لارن است، گفته است که “خانواده ما به خاطر نامگذاری آخرین محصول مک لارن با نام سنا بسیار مفتخر است و از این بابت به خودمان می بالیم.
تولید این محصول، اولین پروژه ای است که با روح مبارزه طلبی آیرتون و عملکرد او در مسابقات، در ارتباط است. مک لارن سنا به راستی باعث بزرگداشت عموی مرحوم من خواهد بود، زیرا این خودرو می تواند تجربه بهترین رانندگی را برای کسانی که با این محصول رانندگی خواهند کرد، بیافریند.”
 ده نکته ای که باید در مورد مک لارن سنا بدانیم
آنچه از مک لارن سنا ۲۰۱۸ آموخته ایم
در حالی که خودروی سه سرنشینه BP23 با صندلی راننده در وسط کابین، به طور عمده ای با مدل سنا تفاوت دارد، اندی پالمر مدیر تولید کمپانی مک لارن در مصاحبه ای اذعان داشته است که در طول دوره طراحی و تولید سنا، این شرکت درس های بسیار مهمی را آموخته که می تواند از این آموزه ها به خوبی در طراحی خودروهایش در آینده بهره گیرد. البته مک لارن سنا خودش از تغییرات انقلابی که در سیستم تعلیق خودروی مدل P1 اعمال شده بود، بهره می برد.
دانشی که در زمینه آئرودینامیک مک لارن سنا و طراحی سبک این خودرو به دست آمده است، می تواند در آینده ای نزدیک برای تولید بسیاری از خودروها مورد استفاده قرار گیرد. به علاوه پالمر در صحبت هایش به این موضوع نیز اشاره کرده است که از پنل های شیشه ای تعبیه شده در این مدل، برای دیگر خودروها در آینده نیز استفاده خواهد شد.
منبع:برترینها
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.