۱۰ ماشین‌ شهری با کمتر از ۱۰ میلیون تومان +تصاویر

0

 خودروهایی که هرچند عمدتا به دلیل کهولت سن! چندان سرحال و رو پا نیستند و بعضا به مراقبت و مراجعه مکرر به تعمیرگاه نیاز دارند، اما در شرایط این روزهای بازار شما را از بیماشینی رها میکنند

احتمالا وقتی تیتر را خواندید، زیر لب گفته‌اید، مگر می‌شود با این پول‌ها صاحب ماشین درست و حسابی شد؟! حق هم دارید؛ در آشفته بازاری که پراید ۲۰ و اندی میلیون تومان و پژو پارس نزدیک به ۴۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌شود، خرید خودرو با بودجه‌ای کمتر از ده میلیون تومان به رویا می‌ماند! با این حال، هنوز گزینه‌های دست دوم و بعضا قدیمی در این بازه قیمتی یافت می‌شوند که در صورت محدودیت بودجه به ده میلیون تومان می‌توان به آنها فکر کرد.

در ادامه به بررسی کوتاه ده مورد از خودروهای قابل خریداری در کمترین بازه قیمتی ممکن خواهیم پرداخت که میتوانند به عنوان نخستین خودروی شما یا حتی در جایگاه یک خودروی ارزانقیمت مورد استفاده قرار بگیرند. البته پیشنهاد میکنیم تنها در صورتی سراغ این گزینهها بروید که اندکی دست به آچار و فنی باشید!

۱. دوو ریسر

کرمان خودرو ریسر را اوایل دهه ۷۰ شمسی یا به طور دقیقتر از سال ۱۳۷۱/ ۱۹۹۲ به بازار کشور عرضه کرد. این خودرو که در دو نسخه سدان و هاچ بک و با پیشرانه ۴ سیلندر ۱/۵ لیتری تک انژکتور (در مدلهای ۱۹۹۲ و ۱۹۹۳) و چهار انژکتور (در مدلهای ۱۹۹۴) در ایران به فروش رسید، خودرویی است که این روزها انواع متفاوتش با قیمت کمتر از ده میلیون تومان در بازار خرید و فروش میشود. ظاهر نهچندان قدیمی، محبوبیت نسبتا مطلوب، سواری نرم، مصرف سوخت بهینه، لوازم یدکی نسبتا فراوان در قیاس با دیگر خودروهای دهه ۹۰ میلادی، از جمله امتیازهای مثبت این خودرو است، اما باید در نظر داشته باشید که ساختار فنی این خودرو را هر مکانیکی نمیشناسد.

۲. هیوندای اکسل

یکی دیگر از خودروهای دهه ۹۰ میلادی که با این بودجه قابل خرید است، هیوندای اکسلی است که در نیمه اول دهه ۷۰ میلادی (سالهای ۱۹۹۲ الی ۱۹۹۴) وارد بازار ایران شد. این خودرو در ردهای مشترک با پراید سدان قرار میگیرد و با وجود پیشرانه ۱۳۰۰سیسی ۶۳ اسب بخاری، قدرت مناسب و مصرف سوخت بهینه هم دارد، اما برتری این خودرو نسبت به دوو ریسر این است که به علت بهرهگیری از سیستم سوخت کاربراتوری، پیچیدگی فنی کمتری دارد و در نتیجه خوش تعمیرتر است. لازم به ذکر است که اکسل خودروی چندان خوش فروش، شناختهشده و محبوبی نیست. پس اگر از جمله افراد تنوع طلب در زمینه خودرو هستید، این گزینه به شما پیشنهاد نمیشود.

۳. دوو ماتیز

کوچولوی کم مصرف و سر به راه کرهای، یکی دیگر از گزینههایی است که با بودجه ده میلیون تومانی پیش روی شما قرار میگیرد.

دوو ماتیز در ایران و توسط کرمانخودرو مونتاژ شد و با توجه به بهرهگیری از پیشرانه ۳ سیلندر خطی ۸۰۰ سیسی، مصرف سوخت بسیار خوبی دارد، اما نکته جالب اینجاست که ماتیز با وجود ابعاد کوچکش (طول کمتر از ۳/۵ متر!)، فضای داخلی بسیار خوبی را به شما ارائه میکند و حتی برای سفر (خصوصا برای خانوادههای کم جمعیت و تازه شکل گرفته) گزینه چندان بدی نیست. نکته قابل توجه درمورد این خودرو این است که ماتیز یکی از ایمنترین تولیدات شرکت دوو است.

۴. پژو ۲۰۶ تیپ ۱

گفتنش کمی عجیب به نظر میرسد، اما در شرایط این روزهای بازار، شما با در دست داشتن ده میلیون تومان قادر به خرید پژو ۲۰۶ تیپ یک نیز خواهید بود! این خودرو که تنها سال ۱۳۸۰ به فروش رسید، پایه ترین تیپ پژو ۲۰۶ و بدون هرگونه امکانات رفاهی است. توجه داشته باشید که بسیاری از قطعات این خودرو فرانسوی بوده و به قول معروف دوام بسیار خوبی دارد! اما اگر قصد خرید این خودرو را دارید، باید گفت بیشتر تیپ یکها تا حد بسیار زیادی مستهلک شدهاند و شاید شما را به دردسر بیندازند. با این حال اگر دستی به سر و روی آن بکشید، میتوانید با کمترین هزینه خودروی خوش وجههای سوار شوید.

۵. رنو پیکی

ترکیبی از پراید و رنو۵! این فرمولاسیونی است که پارس خودرو برای ساخت محصولی به نام پیکی استفاده کرده بود تا یک خودروی ارزانقیمت مردمی تولید کند. در نتیجه هنوز میتوان نمونههای متفاوت این خودرو را با قیمتی کمتر از ده میلیون تومان (یا حتی کمتر از پنج میلیون تومان!) خریداری کرد. پی کی از پیشرانه و سیستم انتقال قدرت مشترک با پراید بهره میبرد و به همین دلیل خودرویی کم مصرف و کم خرج از نظر نگهداری است، زیرا بیشتر مکانیکها با ساختار فنی پراید آشنا هستند و همچنین قطعات یدکی این خودرو در بازار فراوان است. پیکی در دو سال آخر تولید خود تغییر چهره داد و با ظاهری متفاوت به بازار عرضه شد. در این نمونه فلاپهای پلاستیکی بالای چرخها با قوسهایی از جنس بدنه جایگزین شد.

۶. کیا پراید

بله، باز هم پراید! شما با در دست داشتن ده میلیون تومان، یکی از بهترین گزینههایی که برای سواری بی دردسر میتوانید انتخاب کنید، پراید است. در شرایط این روزهای بازار، شما با این بودجه میتوانید یک پراید سالم تا مدل ۱۳۸۶ بخرید که فقط ده سال کار کرده است و لزوما مسافت زیادی را هم ممکن است نپیموده باشد. نمونههای بدون تصادف و بیرنگ آن نیز کم نیست. برای افرادی که به دنبال خودروی متفاوتتری هستند، نمونههای کرهای هاچ بک این خودرو را که البته مدلهای پایینتر را شامل میشود پیشنهاد میکنیم. در ضمن، پرایدهای دهه هفتادی کاربراتوری نیز میتوانند گزینههای کم دردسر و خوش شتابی برای شما باشند. هرچند این روزها نمونههای کرهای هاچ بک تمیز این خودرو، گرانتر از برخی نمونههای مدل بالاتر سدان برچسب قیمت میخورند.

۷. اپل کورسا

یکی از هاچبکهای داغی که در دهه ۷۰ شمسی وارد بازار ایران شد، محصولی از شرکت اُپل آلمان با نام کورساست که در دو نمونه سه در و پنج در در بازار ایران حضور دارد. البته نمونههای سه در که از پیشرانه ۱/۶ لیتری بهره میبرند، بسیار کمیاب بوده و قیمتشان اصولا با بودجه مدنظر ما همخوانی ندارد، اما نمونه پنج در که بیشتر کورساهای موجود در بازار از همین نوع هستند از پیشرانه چهار سیلندر ۸ سوپاپ ۱۲۰۰سیسی به همراه ۴۵ اسب بخار قدرت بهره میبرند که این موضوع مصرف سوخت بسیار عالی را برای این هاچبک دوست داشتنی به ارمغان میآورد. کورسا گزینهای نسبتا اسپرت و ایدهآل برای جوانان است.

۸. بامو ۵۱۸

برای افرادی که به خودروهای اروپایی و خصوصا محصولات کلاسیک بامو علاقه دارند، بامو ۵۱۸ میتواند گزینه جالب و جذابی محسوب شود. در نظر داشته باشید که این خودرو خصوصا در نمونههایی که با کمتر از ۱۰ میلیون تومان میتوان خرید، استهلاک نسبتا بالایی دارد و قیمت قطعات آن چندان پایین نیست! اگر واقعا عاشق خودروهای کلاسیک هستید و تنشها و دردسرهای آن را به جان میخرید، سراغ این خودرو بروید. ۵۱۸ از موتور چهار سیلندر ۱۸۰۰ سیسی به همراه محور فعال عقب و جعبه دنده چهار سرعته دستی بهره میبرد و در کنار هندلینگ و پایداری بسیار خوب، سواری بسیار نرم و راحتی دارد.

۹. پژو روآ

روآ همچون پیکی حاصل ترکیب دو خودروی محبوب برای ساخت خودرویی ارزان قیمت است. این محصول از ساختار فنی پیکان به همراه ظاهری شبیه پژو ۴۰۵ بهره میبرد. روآ یک پیکان نیمه مدرن برای افرادی است که به ساختار سادهتر فنی به همراه ظاهر مدرنتر علاقه دارند. این خودروی چهار سیلندر دیفرانسیل عقب با قیمت کمتر از ۱۰ میلیون تومان قابل خریداری خواهد بود و از نظر فراوانی قطعات یدکی و تعدد مکانیکهای کاربلد برای انجام تعمیرات در وضعیت بسیار خوبی به سر میبرد. البته لازم به ذکر است که در این بازه قیمتی مدل سادهتر روآ یعنی پژو آر دی نیز قابل خریداری است.

۱۰. پیکان

در پایان این فهرست به پیکان فقید میرسیم؛ خودرویی که طی بیش از چهار دهه با نسخههای متفاوت در اختیار مردم ایران قرار گرفته و هنوز تعداد زیادی از آن در ناوگان تاکسیرانی و خیابانها به چشم میخورد. پیکان ارزان قیمت به دنیا آمد و ارزان قیمت ماند؛ پس به همین خاطر این خودرو میتواند یکی از گزینههای شما برای خرید یک خودروی کمتر از ۱۰ میلیون تومان باشد. از آنجا که ما در ایران با پیکان بزرگ شدهایم و برایمان محصولی آشناست، بررسی ویژگیهایش به توضیحات چندان زیادی نیاز ندارد، اما باید گفت که در صورت خرید یک نمونه سالم و سرحال، خودرویی بیدردسر و ساده خواهید داشت که اگر تنها اندکی دست به آچار باشید از پس بسیاری از ایرادات احتمالی آن بر خواهید آمد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.