كسي كه هرگز تحت فشار نزيسته باشد، آزادي را لمس نمي كند.
خوش آمدید - امروز : دوشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۶
خانه » آموزش مکانیک خودرو » ترمز دستی و نحوه ریگلاژ ترمزها

ترمز دستی و نحوه ریگلاژ ترمزها

ترمز دستی و نحوه ریگلاژ ترمزها

ترمز دستی پژو ۴۰۵ ،ترمز دستی کشیدن ،ترمز دستی پراید ،رگلاژ ترمز دستی زانتیا ،نام دیگر ترمز دستی ،ترمز پایی ،سیم ترمز دستی زانتیا ،ترمز دستی پدالی

تُرمُز دستی یکی از اجزاء خودرو است. برای اینکه خودرو در توقفگاه‌ها در اثر شیب محل به راه نیفتاده خطری ایجاد ننماید ترمزی به نام ترمزدستی در آن پیش‌بینی نموده‌اند که این ترمز ممکن است روی چرخ‌ها قرار داده شده چرخ‌ها را از چرخیدن بازدارد یا روی میل گاردان تعبیه شود و مانع گردیدن آن شود. قدرت ترمز دستی به مراتب کمتر از ترمز پایی است

 ترمز دستی :

   ترمز دستی  که  به ترمز پارک  هم  معروف است برای  ساکن کردن خودروی پارک شده ی  خاموش یا روشن به کار می رودترمز دستی  توانایی  دارد  خودروی را  در شیب ۳۰ درصد ساکن نگه دارد البته  در  موقعی  که ترمز پایی  عمل نکند  می توان از ترمز  دستی تا حدودی برای متوقف کردن خودرو کمک گرفت ترمز دستی معمولا روی چرخهای عقب نصب می شود و  به وسیله کابل یا سیمی با اهرم دستی داخل اتاق به کار می افتد برای انکه هر دو  چرخ  عقب  هم  زمان  عمل کنند دو طرح وجود دارد.

در یک طرح  یک سیم به اهرم  وصل می شود که با  کشیدن ان  قطعه T  شکلی حرکت  لولایی  کرده دو سیم متصل به چرخ های  عقب را  در یک زمان به  حرکت  در می اورد  و در طرح  دیگر  با کشیدن  اهرم ترمز دستی دو سیم  کشیده  می شود که  هر سیم ترمز دستی  یک  چرخ عقب را فعال  می کند  برای انکه ترمز دستی  در وضعیت  انتخاب  شده  به  وسیله  راننده  ثابت  بماند   دکمه ی  ضامن کننده ای   در روی  اهرم طراحی شده  است که با فشردن ان سیستم ازاد می شود و می توان اهرم را به  کار انداخت  نصب ترمز دستی در سیستم ترمز های دیسکی  دشوارتر است در ترمز های دیسکی از اهرمی  استفاده  شده  که با کشیدن ان پایه کشیده شده و دیسک در وسط دو لنت به طور مکانیکی فشرده می شود

 رگلاژ ترمز های کفشکی :

برای  افزایش راندمان ترمز های  کفشکی لازم است لقی کمی  بین لنت و کاسه وجود  داشته باشد  به  علت سایش  لنت ها  مقدار لقی  تنظیم شده   ثابت و پایدار نیست بنابراین هر چند  وقت یک بار سیستم ترم ز نیاز به رگلاژ مجدد دارد عمل رگلاژ ترمز گاهی به صورت دستی و گاهی هم به صورت اتوماتیک  طراحی  می شود

در  صورت دستی  بودن رگلاژ ابتدا به زیر محور چرخ جک زده شده پس از بلند شدن چرخ از زمین پیچ  رگلاژ را  می چرخانند  تا کاسه ی چرخ با لنت ها تماس بگیرد سپس  کمی پیچ رگلاژ را در جهت  عکس پیچانده  در لحظه ی  تماس مختصر لنت با کاسه عمل رگلاژ خاتمه می پذیرد  در صورت  رگلاژ  اتوماتیک با دنده ی عقب حرکت کرده به طور ناگهانی اهرم ترمز دستی را می کشید  سپس با دنده مستقیم حرکت کرده دوباره اهرم ترمز دستی کشیده  می شود این عمل ان قدر تکرار  میشود تا پدال در ارتفاع  بالاتری عمل کند در ضمن گاهی ترمز دستی روی میل گاردان  خودرو نصب می شود  مانند خودروی  لندرور  در این صورت با کشیدن اهرم ترمز دستی میل گاردان قفل شده در نتیجه چرخ های محرک خودرو هم قفل می شوند

منبع : اتومکانیک به زبان ساده (مهندس احمد امیر تیموری)

امتیاز 5.00 ( 1 رای )
اشتراک گذاری مطلب

تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است