امکانات و آپشن‌ خودروهای‌ هیبریدی موجود در بازار ایران +تصاویر

0

کم‌مصرف اما مجهز

در کشور ما اقداماتی صورت گرفته تا در راه اشاعه هرچه بیشتر خودروهای کم‌مصرف تلاشی همگانی شود
در‌حال‌حاضر برندهایی مانند تویوتا با محصولاتی چون پریوس و کمری و همچنین برند لوکس خود یعنی لکسس در مدل NX در بازار ایران حضور گسترده‌ای دارند، در کنار اینها برند هیوندای هم حدود ۲‌سال است که با نمونه‌های ‌هایبرید سوناتا به بازار آمده ‌و این اتفاق باعث ایجاد‌شدن یک بازار رقابتی در میان این برندها شده است. در این میان که تعرفه واردات خودروهای ‌هایبرید به شدت پایین‌تر از تعرفه خودروهای معمولی است، تنها نکته‌ای که شاید بتواند خودروهای این رنج قیمتی را از هم متمایز کند میزان آپشن‌های رفاهی و ایمنی ارائه شده توسط هر کدام است. در این مطلب سعی شده تا به آپشن‌های خاص هریک از این خودروها نگاهی بیندازیم تا بتوانیم دید بهتری از هریک از این خودروها پیدا کنیم.

تویوتا پریوس‌

۲۰۱۶ Toyota Prius

پریوس به عنوان یک خودرو بسیار ساده و برای کاربرد روزمره در بازار آمریکا به فروش می‌رسد و در فول‌ترین نمونه این خودرو قیمتی در حدود ۲۷ هزار دلار دارد. پریوس که در مقایسه با نمونه شاسی‌بلند معروف این برند یعنی RAV4 حدود ۳هزار دلار گران‌تر است، بر‌خلاف قیمتش از آپشن‌های عجیب و غریبی بهره‌مند نیست بلکه یک خودرو بسیار ساده و بی‌آلایش به‌حساب می‌آید. اما در میان این همه سادگی، تعدادی آپشن‌های جالب و قابل توجه در آن وجود دارد.
HUD: هدآپ دیسپلی یک نمایشگر بازتابی است که در بالای پنل پشت‌آمپر و دقیقا‌ زیر شیشه نصب می‌شود و اعداد و علائم لازم در هنگام رانندگی را به راننده نشان می‌دهد. هدف این سیستم این است که راننده در حین حرکت نیازی به نگاه کردن به پنل پشت‌آمپر نداشته باشد. علائم و هشدارهای خودرو هم ‌روی این صفحه ظاهر می‌شود.
شارژر وایرلس: شارژکردن باتری موبایل چندسالی است که با تکنولوژی‌های جدید مانند سیستم وایرلس امکان‌پذیر شده است. از زمانی که سامسونگ برای نخستین‌بار سیستم شارژ بدون‌سیم را روانه بازار کرد، شرکت‌هایی مانند تویوتا و لکسس هم به سرعت این سیستم را به‌عنوان یک آپشن روی خوروهای خود قرار دادند.
EV Mode: این آپشن شاید یک مشخصه فنی به‌نظر بیاید ولی می‌توان آن را به‌عنوان یک آپشن هم برداشت کرد. سیستم EV به راننده این اختیار را می‌دهد تا موتورهای برقی را تا جایی که امکان دارد در مدار نگه داشته و تا حد امکان از پیشرانه بنزینی استفاده نکند. این سیستم علاوه بر کمک به کاهش آشکار مصرف سوخت می‌تواند به کاهش آلایندگی هم کمک بسزایی کند.

عصر خودرو
عصر خودرو
عصر خودرو
عصر خودرو

 

لکسوس NX300h‌
آپشن‌های خاصی که لکسوس در مدل NX خود ارائه کرده است بسیار آپشن‌های جالب توجه و جذابی هستند. این خودروعلاوه بر شارژر وایرلس، هدآپ دیسپلی و سیستم EV و ECO از دیگر امکانات رفاهی و ایمنی منحصر‌به‌فردی هم بهره می‌برد که در زیر به آنها اشاره می‌کنیم.
دکمه‌های کنترلی: فول بودن لکسوس را در بازار با تعداد دکمه‌های کنترلی‌اش می‌شناسند. فول‌ترین نمونه موجود این خودرو ۸ کلید است که متاسفانه در بازار ایران حضور ندارد و نمونه ۷کلید به جای آن به بازار وارد شده است. این کلید‌های کنترلی که برای تنظیم اتولایت، سنسور پارک جلو، هشدار نقطه کور، باز یا بسته شدن برقی درب صندوق عقب، رادار پیشگیری از برخورد (جلو)، قفل دیفرانسیل، دوربین‌های دید اطراف (۳۶۰ درجه) و گرمکن فرمان استفاده می‌شوند در سمت چپ بین در و زیر فرمان قرار گرفته‌اند.

عصر خودرو

 

هیوندای سوناتا‌

در سال ۲۰۱۶ که نمونه ‌هایبرید اتاق YF با پیشرانه ۲ لیتری تنفس طبیعی و با بهره‌گیری از موتورهای برقی با قدرتی در حدود ۲۰۰ اسب بخار به بازار عرضه شد، دلایل متعددی باعث شد تا این خودرو به اندازه نمونه تنفس طبیعی‌اش نتواند در بازار موفق باشد. این خودرو علاوه ‌بر مانیتور، سیستم تهویه مطبوع دوگانه، حالت رانندگی ECO و دیگر آپشن‌های معمولی خودروها در این بازه قیمتی، از آپشن‌های دیگری هم بهره می‌برد که در زیر به آنها اشاره می‌کنیم.
BDS: این خودرو در نمونه فول‌آپشن از رادار تشخیص نقطه‌کور یا Blind Spot Detection بهره می‌برد که جزو یکی از مشخصات ایمنی خودرو به شمار می‌رود.
EPB: سوناتا در نمونه‌های فول آپشن خود از سیستم ترمز پارک برقی استفاده می‌کند که در میان خودروهای‌ هایبرید موجود در بازار تنها سوناتا و لکسوس از این سیستم بهره‌مند هستند.

عصر خودرو
عصر خودرو
عصر خودرو

تویوتا کمری‌

نمونه‌ هایبرید موجود از این خودرو در بازار ایران قدرتی معادل ۲۰۵ اسب بخار دارد که این قدرت با کمک یک پیشرانه ۲.۵ لیتری تنفس طبیعی و ۴ موتور برقی در هر چرخ ممکن شده است. اما در کنار این قدرت، آپشن‌هایی هم در این خودرو وجود دارد که می‌تواند در جلب نظر مشتری تاثیر مثبتی داشته باشد.
EV Mode و ECO: در قسمت مربوط به تویوتا پریوس به توضیح EV پرداخته شد. اما این خودرو حالت دیگری هم به نام ECO دارد که کاربردشان هرچند با یک هدف مشترک به نام کاهش آلایندگی است ولی راهکار هر کدام برای رسیدن به این هدف متفاوت است. حالت ECO یا اقتصادی در واقع تنظیم‌کننده واکنش‌های پیشرانه بنزینی است که با عوض‌کردن دنده‌ها در دور پایین‌تر مانع از شتاب‌گیری‌های ناگهانی و در نهایت مصرف سوخت بالا می‌شود اما در حالت EV سیستم تلاش می‌کند تا حد امکان از پیشرانه بنزینی استفاده نکند. اگر کسی با این خودروها در حالت EV و ECO رانندگی ایده‌آلی داشته باشد می‌تواند مصرف سوخت خود را تا حدود ۴.۵ الی ۵ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر کاهش دهد.

عصر خودرو
عصر خودرو

 

نویسنده: روزبه نوروزیان

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.