حکایت ترافیک سرسام آور شمال پایتخت

0

 شمیرانات- ترافیک شمال تهران از وضعیت عادی فراتر رفته و به حدی رسیده است که حرکت در یک مسیر کوتاه شاید ساعت ها به طول بیانجامد.

 الهه آهنگر: این روزها به دلیل ترافیک سرسام آور شمال شهر تهران، به خصوص میدان «تجریش» تا میدان «قدس»، «ولنجک»، «نیاوران» و … بسیاری از مردم ترجیح می دهند، مسیر عبوری خود را دورتر کرده و مسیری جایگزین برای خود برگزینند، تا از ترافیک فوق سنگین این منطقه از شمال شهر تهران در امان باشند.از طرف دیگر نیز، برخی از افراد به دلیل آن که محل زندگی یا کار آن ها در نزدیکی این منطقه است، ترجیح می دهند، زمان معطل شدن در ترافیک را به جان خریده و از این مسیر عبور کنند، این مساله نیز بر ترافیک موجود در مسیر میدان «تجریش» تا میدان «قدس» می افزاید.

شمال تهران و در محوطه شهرستان شمیرانات از گذشته محیطی گردشگری بوده است، که علاوه بر ساکنان خود، پذیرای تعداد زیادی از ساکنان نواحی دیگر تهران و شهرستان های نزدیک به خصوص در روزهای تعطیل است، این امر به خودی خود بد نیست، اما نکته ای که باید به آن توجه داشت، این است که چه میزان توانستیم از این فرصت حضور گردشگر برای ارتقا منطقه بهره برداری کنیم و چه برنامه هایی برای رفع ترافیک سرسام آور منطقه کرده ایم.

انتقاد از کثرت دستفروشان

البته گاهی مُسَکن هایی مانند احداث پل «مقصود بیک» یا سامان دهی مسافربرهای دور میدان تجریش و یا سامان دهی دستفروش ها توانسته تا حدودی در کاهش ترافیک منطقه موثر باشد، اما یک جانبه دیدن معضل ترافیک در گران ترین مناطق پایتخت، در نهایت محکوم به شکست است.

این ترافیک به حدی است، که صدراعظم نوری، عضو شورای شهر تهران در یکی از جلسات این شورا نسبت به ترافیک منطقه یک تهران تذکر داد و سد معبر دستفروشان را مسبب این ترافیک دانست و گفت: این سد معبر خلاف قانون است و باید جلوی آن گرفته و بساط گستران جمع آوری شود، گاه حتی رفت و آمد شهروندان به دلیل کثرت حضور دستفروشان با اختلال مواجه است.

راننده یک خودرو مسافرکش در ترافیک سنگین روبروی بیمارستان شهدای تجریش گرفتار بود، نیز در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: معمولا حضور در این منطقه برای ما سخت است و مسافر به این قسمت های شهر نمی آوریم، اما فکر نمی کردم، در این ساعت روز و ۳ بعد از ظهر هم گرفتار ترافیک شوم.

علی محتشمی در خصوص نقش دستفروشان و دیگر عوامل وجود ترافیک در سرسام آور میدان «تجریش» تا میدان «قدس» اظهار داشت: به عقیده بنده به عنوان فردی که هر روز مجبورم حداقل ۲ الی ۳ بار از این مسیر عبور کنم، مدیریت ضعیف شهری و نداشتن هیچ برنامه مناسبی برای ساماندهی دستفروشان به خوبی نمایان است و کسی نمی تواند آن را رد کند.

وی اضافه کرد: تا زمانی که خود مردم همکاری نکنند و همه مسئولین در اقدامی مشترک ساماندهی نظم شهری را در سر لوحه امور خود قرار ندهند، نمی توانیم شاهد نظم در این منطقه و دیگر مناطق شهر باشیم.

رفع معضل ترافیک نیاز به برنامه مدون دارد

از یکی از رهگذران نیز در خصوص ترافیک این مسیر سوال کردیم، او می گفت: نباید بر روی جمع آوری دستفروشان و انتقال آن ها به یک منطقه دیگر تمرکز کرد، نباید تنها بدی این دستفروشان را دید، خیر، باید آن ها را سامان دهی کرد، چرا که بخش اعظمی از گرمی بازار تجریش به دلیل حضور همین دستفروشان است، باید این عزیزان را با یک برنامه مدون در منطقه ای با دسترسی مناسب و بدون منفعت طلبی مدیریت کرد، تا هم خریداران راضی باشند، هم ترافیک قدری کم تر شود.

وی ادامه داد: این منطقه از تهران محل تردد جمعیت زیادی از رهگذران، ساکنان و گردشگران است، حتی بدون دستفروشان نیز ترافیک این منطقه وجود خواهد داشت، البته درست است، کمی ترافیک روان تر می شود، اما این که گمان کنیم، همه مشکلات به دلیل حضور دستفروشان است، نگاه تک بُعدی به مساله ترافیک است.

این شخص افزود: موقعیت خوب تجاری و گردشگری این منطقه نیز نقش مهمی در ترافیک دارد، به هر حال جایی که بازار باشد، خریدار و رفت و آمد است و این امر نیز ترافیک را باعث خواهد شد.

حضور دستفروشان در این منطقه، علاوه بر ایجاد ترافیک، سبب نارضایتی هایی در میان اصناف شمال تهران نیز شده است، تا جایی که بارها اعتراضات خود را به شهرداری منطقه یک تهران اعلام کرده اند.

ضرورت اتصال خط ۳ مترو تهران از سمت تجریش به غرب و مرکز تهران

فرماندار شمیرانات، از جمله مسئولانی است، که همواره دغدغه حل معضل ترافیک شمال تهران را داشته است، وی در این خصوص در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: بهترین راهکاری که برای حل معضل ترافیک باید برگزینیم، اتصال خط ۳ مترو تهران از سمت تجریش به غرب و مرکز تهران است، شمیرانات ۵۶۰ هزار نفر جمعیت دارد، بلند مرتبه سازی ها در این منطقه سبب قفل شدن خیابان ها شده و نگرانی هایی برای امدادرسانی در مواقع بحران ایجاد کرده است و علاوه بر آن نیز هزاران نفر گردشگر و رهگذر از این منطقه عبور می کنند، که سبب سنگین تر شدن ترافیک در منطقه می شود.

عزت الله خان محمدی از اعضای پنجمین دوره شورای شهر تهران، ری و تجریش خواست اتصال خط ۳ مترو تهران از سمت تجریش به غرب و مرکز تهران را در نظر داشته باشند.

وی اظهار داشت: معضل ترافیک حاد شمال تهران را قبل از انتخابات ۹۴ با آیت الله هاشمی در میان گذاشتم و خواستم با شهردار سابق در این خصوص صحبت کند و از طریق اتصال خط ۳ مترو تهران از سمت تجریش به غرب و مرکز تهران این معضل حل شود و قرار شد به محسن هاشمی، که اکنون رییس شورای شهر تهران، ری و تجریش است، موضوع منتقل شده و برای رفع ترافیک اقدام کند.

نماینده عالی دولت در شهرستان شمیرانات وجود مراکزی همچون دانشگاه شهید بهشتی، دانشکده علوم بهزیستی، دانشکده علوم پزشکی، سالن اجلاس سران و نمایشگاه دائمی را از مهم ترین عوامل ترافیک در شمال تهران دانست و اظهار داشت: احداث تونل زیرگذر از «دزاشیب» تا چهارراه «پارک وی» یکی دیگر از راههایی است، که می تواند به عنوان برای رفع ترافیک مورد توجه باشد.

وی در خصوص تاثیر حضور دستفروشان در ترافیک میدان «تجریش» تا میدان «قدس» نیز گفت: بله، حضور این افراد که اغلب از سایر نقاط تهران به تجریش می آیند هم در ایجاد ترافیک تاثیر بسزایی دارد.

در هر صورت، هرچند بخش اعظمی از دستفروشان سرپرست خانوار بوده و از این راه کسب روزی می کنند، اما باید با تدابیر ویژه اقدام به سامان دهی آن ها کرد، که کسب و کار این افراد کم ترین صدمه را ببیند و از طرفی معضلات ترافیکی مناطقی از شمال شهر تهران حل شود، از طرف دیگر نباید فقط این موضوع را تک بعدی نگاه کرد و لازم است، مدیران شهری و مسئولین اجرایی فکری اساسی با در نظر گرفتن تمام پارامترها برای رفع ترافیک شمال پایتخت کنند.

منبع :مهر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.