اجزا سیستم صوتی و راهنمای خرید سیستم صوتی ماشین

0

بهترین برند سیستم صوتی ماشین ،راهنمای خرید سیستم صوتی ماشین ،قیمت سیستم صوتی حرفه ای ماشین ،بهترین سیستم صوتی ماشین در ایران ،سیستم صوتی خودرو ،آموزش نصب سیستم صوتی ماشین ،آموزش تنظیم سیستم صوتی ماشین ،بهترین باند ماشین بدون آمپلی

صدا در یک چرخه ۳۶۰ درجه حرکت می کند. زمانی که صفحه یک اسپیکر (از تویتر تا سـاب ووفر ، ووفر) از حالت سکون در ۰ درجه به سمت بالا حرکت می کند، در سیکل حرکتی خود به یک چهارم آن ۳۶۰ درجه یعنی ۹۰ درجه میرسد و در این حالت به حداکثر دامنه حرکتی رو به جلو خود رسیده است. زمانی که به محل سکون خود برمیگردد در واقع یک حرکت ۱۸۰ درجه داشته است و به سمت زاویه ۲۷۰ درجه رو به عقب حرکت خود را ادامه می دهد که به حداکثر دامنه حرکتی رو به عقب خود رسیده است. زمانی که دوباره به محل سکون خود بر میگردد بعد از آخرین حرکت ۹۰ درجه، یک چرخه ۳۶۰ درجه کامل را طی کرده است. این سیکل همینطور تکرار خواهد شد و در نتیجه آن هوا جابجا و مرتعش شده و صدا تولید می شود. با هر حرکت رو به جلو و رو به عقب یک سیکل حرکتی اسپیکر کامل میگردد که با واحد هرتز Hz سنجیده میشود؛ هرتز معادل هر سیکل کامل رفت و برگشت در یک ثانیه است. پس ۲۰ هرتز برابر است با ۲۰ سیکل حرکتی در یک ثانیه. هر چه میزان این سنجش به هرتز کمتر باشد صدا هم بم تر خواهد بود و برعکس. انسانها به طور متوسط صداهای مابین ۲۰ هرتز تا ۲۰۰۰۰ هرتز (۲۰ کیلو هرتز) را می شنوند و مابقی فرکانسها برای ما معمولا قابل تشخیص نیستند.

توجه کنید که چگونه در هر دو سوی چپ و راست، منحنی رو به بالا حرکت میکند و اینکه چگونه منحنی در حجم های پایین صدا، بالاتر رفته است. این همان موضوعی است که یک پخش (هدیونیت) در مدارات خود سعی می شود که در مورد فرکانسها انجام دهد و معمولا به نام تنظیم LOUD شناخته می شود؛ بدینگونه که سطح فرکانسهای بالا و پایین در دسیبل های کم را افزایش می دهد. اما با افزایش حجم صدا (ولوم) میزان تقویت این فرکانسها نیز کاهش می یابد. هر چه پخش میزان تقویت اینگونه فرکانسها رو به طور غیر یکنواختی انجام دهد صدای بهتری با این تنظیم ارائه می دهد. معمولا هم اکولایزرهای پخش به شکلی بهتر است باشند که منحنی تقویت فرکانسها بیشترین شباهت به منحنی Fletcher-Munson را داشته باشد. زمانی که گفته میشود “کاری کن اکولایزرت لبخند بزنه” منظور این هست که شبیه منحنی شکل بالا آن را تنظیم کن.

برای راحتی کار میتوان اصوات را به چهار دسته از محدوده فرکانسی قابل شنیدن تقسیم بندی کرد که عبارتند از: سـاب ووفر بیس یا بیس، مید بیس، مید رنج و های (bass, mid-bass, mid-range, high). البته هیچ محدوده دقیقی برای این دسته بندی وجود ندارد اما به طور کلی به شکل زیر شناخته می شوند. همچنین سایز معمول اسپیکر برای اجرای صحیح هر محدوده فرکانسی نیز مشخص شده است.

نام ______________ محدوده فرکانسی _____________ سایز اسپیکرها

بیس _______________ ۲۰-۸۰ Hz ______________________ هشت اینچ یا بزرگتر

مید بیس ____________ ۸۰-۲۰۰ Hz _____________________ شش و نیم و ۸ اینچ

مید رنج _____________ ۲۰۰-۲,۰۰۰ Hz __________________ سه و نیم، ۴”, ۵.۲۵”, ۶.۵”

های _______________ ۲,۰۰۰-۲۰,۰۰۰ Hz ________________ دو اینچ و کوچکتر

در ایران و بطور معمول برای پوشش این رنج فرکانسی از کامپوننت (component) یا کواکسیال (coaxials یا به اصطلاح عامیه در ایران باند) استفاده میشود. در یک تعریف ساده ، در کواکسیال ها مید بیس ، مید رنج و تویتر بصورت سر هم و روی یک بلندگو هستند اما کامپوننت ها چند تکه هستند . یعنی از ووفر(میدبیس یا میدرنج هم بهش گفته میشه)، تویتر و کراس اوور تشکیل شده. کامپوننت ها ۲way یا ۳way هستند که در نوع دوم مید بیس و میدرنج مجزا هستند

انواع کامپوننت:

۲way

۳way

اجزای کامپوننت :

ووفر(مید بیس،مید رنج)

تویتر(tweeter ) : تویتر ها شکل های مختلفی دارند، سه شکل اصلی آنها dome, cone, horn هستند( گنبدی، قیفی و شیپوری). تویتر های گنبدی یا dome ها، در بسیاری از اسپیکر ها استفاده میشوند، چرا که کاربری بالایی و دیستورشن کمی دارند .دو نوع تویتر گنبدی سخت و نرم وجود دارند اما همه ی آنها حجم کم و توانایی کار با توان های بالا دارند.

کراس اوور(crossover):وسیله یا مداریست که در یک سیستم استفاده میشود تا تویتر ها و میدرنج ها را از هم جدا کند یعنی فرکانس های بالاتر و پایین تر از یک رنج خاص را از بین می برد تا اجازه دهد که صدای هر درایور(تیوتر،ووفر یا ووفر ها) اصلاح شده باشد. بیشتر اسپیکر ها کراس اوور هایی دارند که تشکیل شده از یک سری عناصر مثل خازن ها، کویل ها و مقاومت ها تا بتوانند فرکانس های مختلف را جدا کنند. در یک سیستم با دو یا چند آمپلی فایر، کراس اوور یک وسیله جداگانه است که فرکانس های مختلف را به ورودی آمپ های مختلف می فرستد(مثلا فرکانس های پایین به آمپی که برای ساب استفاده شده است و …)

اما کامپوننت یا کواکسیال؟ و چرا ؟

همانطور که اشاره شد کامپوننت در حقیقت همان کواکسیال می باشدکه اجزای آن تفکیک شده است .بدین معنی که در یک اسپیکر معمولی و کواکسیال تمام اجزاء (تیوتر ، ووفر)در یک مجموعه قرار دارند ولی در کامپوننت این اجزاء از همدیگر جدا می باشند و بوسیله یک کراس اوور (پسیو) حوزه فعالیت و رنج فرکانسی خاصی برایشان تعریف شده است(در واقع کامپوننت بطور معمول از یک جفت ووفر ،یک جفت تیوتر و یک جفت کراس اوور تشکیل شده است) بدین ترتیب که فرکانسهای پایین و رنج وسط برای ووفر و فرکانسهای وسط به بالا برای تیوتر آماده و ارسال می گردد . ولی اینکار برای چیست و چه فوایدی می تواند داشته باشد؟

برای پاسخ به این سوال و سوال اصلی (کامپوننت یا کواکسیال) بطور مختصر و ساده به تفاوتهای بین کامپوننت و کواکسیال و مزایای این تفاوت ساختاری میپردازیم

۱-بعلت وجود کراس اوور، کامپوننت صدای بهتری نسبت به کواکسیال دارد و هرچه دقت کراس اوور بیشتر باشد صدای نهایی بهتر خواهد بود .قیمت کامپوننت ها نیز گرانتر است (بطور معمول ۱۲db/octبرای تیوتر و۶db/oct برای ووفر در نظر گرفته میشود)

۲-باتوجه به اینکه کراس اوور صدا را آنالیز کرده و فرکانس تفکیک شده را برای تیوتر، ووفر آماده می کند ، پس براحتی می توان گفت بعلت حذف فرکانسهای مزاحم وغیر ضروری ،کامپوننت از لحاظ توان خروجی صدا نیز از اسپیکر هم تراز خود قوی تر بوده و می تواند وات خروجی بیشتری داشته باشد.

۳-با توجه به جدا بودن اجزای کامپوننت شما قادر خواهید بود که بهترین حالت و بهترین موقعیت را برای تیوتر و ووفر در نظر بگیرید که این مساله می تواند در بهبود صدای نهایی بسیار موثر باشد

۴-منفک بودن بودن اجزای کامپوننت می تواند این موقعیت را پیش آورد که برای تیوتر از هد سینگ (موادی مشبک از جنس آلومنیوم برای خنک کردن ) استفاده شود و امکان سریعتر خنک شدن آنرا فراهم آورد.

۵-در کامپوننتها با توجه به جدا بودن محل قرار گیری ووفر و تیوتر می توان از داس کپ برای جلوگیری از ورود آشغال وبراده به درون کویل استفاده کرد.

۶-در اکثر کراس اوور ها شما قادر به تنظیم شدت و تغییر فرکانس خواهید بود که کمک زیادی به شما برای رسیدن به صدای مطلوب می کند.

۷- در ساختمان کراس اوور ها معمولا از خازنهای عدسی یا لامپها و یا سایر موارد استفاده می شود که وظیفه حفاظت از تیوتر را در شدت صدای بالا و مخصوصا هنگام دیستروشن (بهم ریختگی صوتی در اثر فشار زیاد ) دارد و این مساله می تواند سلامتی تیوتر را تضمین کند.

۸-در کامپوننتهای ۳way امکان طراحی و ساخت میدرنجهای بزرگتر و کارا تر نسبت به کواکسیال ها میسر می باشد.

۹- ودر نهایت شما در کامپوننت ها با توجه به ابزار آلاتی که در داخل پک است می توانید تیوتر را در زوایای مختلف و حالتهای دلخواه نصب کنید.

اما در مقابل کامپوننتها نسبت به کواکسیال دارای معایبی نیز می باشند:

۱- با توجه به قدرت بالای کامپوننتها شما در اکثر مواقع برای درایو کردن آنها نیازمند آمپلی فایر هستید

۲-قیمت کامپوننتها از کواکسیال های هم سطح خود بیشتر است

۳-با توجه به چند تیکه بودن کامپوننتها نصب و راه اندازی آنها مشکلتر از یک بلندگو خواهد بود

ودر آخر ۲ نکته تکمیلی : اول اینکه کامپوننتها غالبا” گرد هستند ولی کامپوننتهای بیضی هم گه گاه دیده میشود و دوم اینکه کامپوننت ها عموما” ۲way هستند ولی کامپوننتهای ۳way هم موجود و در دسترس هستند.

سابووفر یک بلندگو است که برای ایجاد فرکانس‌های خیلی پایین (بم)، در حدود ۲۰ تا ۱۲۵ هرتز، طراحی شده است. این بلندگوها معمولا بزرگ هستند بین ۲۰ تا ۴۰ سانتی‌متر قطر دارند. سابووفر نسبت به بلندگوهای معمولی توان الکتریکی (مصرف انرژی برق در واحد زمان) بالاتری دارد. سابووفر یک دستگاه مستقل نیستند و صرفا برای تقویت و بم کردن محدوده صداهای زیر خارج شده از بلندگوی معمولی و تولید صداهای پر و قوی می‌باشد. البته واضح است که استفاده از سابووفر اصلا ضروری نیست، منتها چون سابووفرها می‌توانند در یک فضای بسته و کوچک، صداهای بم و قوی تولید کنند، به شدت مورد پسند عده‌ای از علاقه‌مندان به موسیقی واقع شده‌اند.کیفیت سابووفر به نوع ساخت و مولفه‌های آن بستگی دارد. سابووفر را می‌توان از مواد اولیه گوناگونی مانند کاغذ تقویت‌شده، پلی‌پروپیلن، کربن یا آلومینیوم ساخت. افکت و صدای تولید شده بسته به ماده‌ استفاده شده، می‌تواند تا اندازه ای متفاوت باشد.سابهای مختلف اصولا به چند هدف طراحی وساخته می شود تا در سیستمها استفاده شود:

سابهای SPL یا قدرتی :

این سابها که معمولا از لحاظ فیزیکی سایزی بزرگ دارند وبسیار پرقدرت هستند برای ایجاد فشار بسیار زیاد با فرکانسهای پایین و بیشتر در مسابقات و برای ثبت رکورد استفاده میشوند. از مشخصات این سابها میتوان به سوراند بسیار پهنتر نسیت به سایر سابها ،XMAX بالا ، مگنتهای چند لایه ، ترمینالهای مخصوص اتصال سیمهای قطور ،بدنه از جنس دایکاست و…اشاره داشت. به طور معمول این سابها ویبره بیشتری نسبت به سایر سابها دارند و برای اجرای موسیقی زیاد مناسب نیست و برای استفاده این نوع ساب ووفر معمولا از باکسهای نوع پورت دار استفاده می شود

سابهای SQL یا کیفیتی :

این سابها که بطور معمول در سایز۱۰و۱۲ اینچ تولید می شود برای سیستمهای کیفیتی استفاده می شود و در ساخت آنها از مواد مرغوب که معمولا هم گران هستند، استفاده میشود تا پارامترهای مطلوبتری را بتوان از لحاظ فنی ایجاد کرد و در نهایت دقت ساب برای اجرای نتهای موسیقی دقیق تر می شود. این سابها معمولا در باکسهای سیلد استفاده می شود و قدرت خیلی بالایی ندارند و معمولا از سابهای SPL ارزانتر هستند.

سابهای متوسط :

این سری که معمولا ارزانتر از دو سری قبلیست از مواد اولیه نسبتا ارزانتر ساخته میشود و مصرف عمومی بیشتری دارد و از تنوع بیشتری در بین سابها برخوردار است این سابها از همه لحاظ متوسط هستند و در میان دو سری قبل قرار میگیرند،باکسهای مصرفی برای آنها از تمام مدلهای باکس میتواند باشد.

سابهای باریک(shallow) :

این سابها که در چند سال اخیر رشد قابل ملاحظه داشته در حقیقت جدیدترین سری سابها می باشند که نه برای کیفیت و نه برای قدرت است بلکه از سر ناچاری استفاده می شود، کسانیکه به دنبال حجم کم باکس هستند به سراغ این سابها می روند. پیدا نبودن مگنت ، باریک بودن ساب و قدرت نسبتا کم از مشخصات عمده این سابها می باشد

برای استفاده مطلوب و بهینه از ساب ووفر حتما” در درون محوطه بسته یا همان باکس آنرا نصب کنید.امکان دارد بپرسید که لزوم استفاده از باکس چیست ؟ وچرا باید از باکس استفاده کرد ؟ شاید بهترین جواب برای این سوال همان تجربه ای باشد که اگر شما درون یک اتاق (مخصوصا اگر خالی باشد) فریاد بکشید صدای خیلی قوی تر و بیشتری نسبت به فضای باز خواهید داشت و این به دلیل تشدید صدا بوسیله دیوارهای اتاق و همچنین دیواره های باکس خواهد بود .در واقع صدای ساب در درون باکس بطور معمول ۱۲ دسی بل بیشتر از صدای همان ساب در فضای باز می باشد و این در حالیست که با افزایش هر ۳ دسی بل ، صدا حدودا ۲ برابر می شود.گذشته از نقشی که باکس در تشدید صدا دارد وجود آن دارای مزایای قابل توجهی در عملکرد فیزیکی و در نهایت صدای ایجاد شده توسط ساب دارد ،عملکردهایی مثل بهبود فاکتورهای فیزیکی ساب مانند کمک به واکنش های ساب ، ایفای نقش کراس اوور و فیلتر کردن فرکانسها در بعضی از انواع باکسها و…

باکسها دارای مدلهای گوناگونی هستند با مشخصات خاص خود که هر کدام برای منظور خاصی بکارگرفته می شود.باکس ها در اشکال مختلف و از نظر ساختار به ظاهر ساده ای هستند و میتوانند دارای بافل های داخلی (پیچش صوتی) ، انواع جنس چوب، پورت و… باشند. محوریت عملکرد باکس، در مقابله با ترکیب صدای تولید از پشت ووفر با صدای تولیدی با صفحه ی جلوی ووفر است زیرا این دو صدا با هم اختلاف فاز صوتی داشته و در عمل صدای دیستورشن به شنونده منتقل خواهد شد همچنین باکس ها اصل دیگری در مورد تولید ویبره نیز دنبال میکنند که این عمل در اثر جابجایی فشار هوای داخلی باکس و انتقال آن به محیط صوتی است.

انواع باکس ها

سیلد (Seald):

هوای تولید شده توسط ووفر در این نوع باکس در واقع نقش بالانس کردن حرکت ووفر را دارد که ووفر را به نقطه ی ثابت خود هدایت میکند که حرکت اضافی نداشته باشد.جهت تشدید تاثیر گذاری این نوع باکس ها میبایست داخل آن را از الیاف پشمی پر کرد و این امر در شرایط ایده آل چیزی حدود ۴۰% افزایش صوت را به همراه دارد اما از سرعت انتشار صوت میکاهد و البته در مورد مسائل تولید گرمای ووفر تاثیر بیشتر بر کند شدن عمل خنک شدن ووفر میکند و در نتیجه گرما را به همراه دارد.

پورتد( Ported or vented) :

در این نوع باکس ها که باکس های معمول امروزی نیز هستند حجم صدای بیشتری را کاربر در اختیار دارد که تخصص آن بر روی تقویت فرکانس های پایین پشت ووفر است.عملکرد این نوع باکس ها بر روی هدایت فشار صوتی داخلی به خارج از باکس است که همین امر باعت افزایش تاثیر گذاری آن میشود.از مزایای این نوع باکس میتوان اشاره کرد که در صورت طراحی درست عملکردی شبیه سیلد ها دارند .از نظر کیفیت صوت و همچنین محدود کردن میزان حرکت ووفر در مرکزیت فرکانس تیونینگ میشود و همچنین میزان دیستورشن را کاهش میدهد.

از انواع دیگر باکس میتوان به پسیو رادیاتور (Passive radiator )،بند پس (Bandpass ) و…اشاره داشت و نکته آخر اینکه از باکس های سیلد در سایر بلندگو ها مثل میدرنج ها با مید باسها هم استفاده می شود که بطور چشمگیری فرایند وکیفیت صدا را متحول می کند و به آنها اصطلاحا” کیک پنل یا kick panel گفته میشود

هدیونیت (Head Units)

هدیونیت یا پخش ( یا به اصطلاح رایج ولی اشتباه ضبط ) قطعه اول ، راس و استخوان بندی سیستم صوتیست. هدیونیت مهمترین قسمت یک سیستم صوتی بوده و هرگز نمیشود از یک سیستم صوتی صدای خوبی گرفت اگر هدیونیت در این سیستم بد و نامناسب باشد.وظیفه هدیونیت خواندن دیتای دیجیتالی دریافت شده، تجزیه و تحلیل آن و تبدیلش به یک سیگنال آنالوگ و ارسال این سیگنال برای آمپلی فایر است. اهمیت هدیونیت از آنجا ناشی میشود که سیگنال اگر دقیق و با کیفیت نباشد، کیقیت صدا قطعا خراب خواهد شد و به هیچ وجه آنرا نمیشود اصلاح نمود زیرا معنای کیفیت در سایر اجزای سیستم صوتی در واقع حفظ و اجرای سیگنال هدیونیت بدون تغییر در آن و بصورت دقیق است و زمانیکه اصل سیگنال خراب باشد، حتی با کیفیت ترین قطعات هم نمی توانند صدای خوبی را به نمایش بگذارند.

هدیونیت ها از چند نظر دسته بندی میشوند. ابتدا از نظر سایز، که به دو دین و تک دین(۱din_2din) تقسیم بندی میشوند. نمونه هایی که عموما” در خودروهای ایرانی نصب شده اند تک دین هستند . تک دین دراقع فضایی روی داشبورد محسوب میشود که به شکل یک مستطیل باریک است و هدیونیت به صورت افقی در آن قرار میگیرد. دو دین نیز یک مستطیل افقی بوده که طولش به اندازه تک دین ولی عرضش دو برابر تک دین است.

دسته بندی بعدی صوتی یا تصویری بودن هدیونیت است. هدیونیت های صوتی ها عموما” تک دین هستند و در انواع مدلها ، امکانات ، قیمت ها و تمام رنج نیازها و کاربری ها از ابتدایی تا حرفه ای را پوشش میدهند. دسته دوم که هدیونیت های تصویری هستند که در دو سایز بصورت تک دین و دو دین موجود هستند. تک دین ها به دو صورت موجود هستند، نمونه اول بصورت یک ال سی دی کوچک ۳ اینچی که به اندازه صفحه نمایش یک موبایل کوچک بوده و کنار سایر کلید های هدیونیت قرار دارد . نوع دوم که خیلی رایج هستند به in dash ها معروف بوده که در آنها ال سی دی معمولا ۶ یا ۷ اینچی بوده و از داخل هدیونیت به صورت افقی بیرون آمده و با یک چرخش ۹۰ درجه روی محور پایینش به صورت عمودی می ایستد

سایز دو دین هدیونیت های تصویری هم با وجود یک نمایشگر بزرگ ۶ یا ۷ اینچی در مرکز هدیونیت و قرار گیری کلید ها در دو طرف یا بالا و پایین موجود می باشد . قیمت هدیونیت های تصویری عموما” بین ۱ تا ۲ میلیون است. نکته ای که باید در نظر گفته شود این بوده که حتی نمونه های دو میلیونی هم برای سیستم های حرفه ای صوتی چندان قابل استفاده نیستند بهمین خاطر بهترست برای کاربری های خاص و حرفه ای از نمونه های صوتی تک دین اما حرفه ای استفاده شود .اکثر هدیونیت های تصویری تاچ هستند که کار با آنها را بسیار راحت می کند. در هدیونیت های تصویری شما میتوانید تصویر دوربین دید عقب را روی آنها پخش کنید و دیگر نیازی به خرید نمایشگر مجزا برای دوربین دید عقب نیست.

در هنگام خرید هدیونیت به مسائلی همچون امکان یا عدم امکان پخش دیسک (صوتی،DVD و…)،وجود پورتUSB،پشتیبانی از کارت های حافظه، پوشش دادن و امکان پخش فرمت های صوتی تصویری مختلف،بلوتوث و… باید توجه نمود و براساس نیاز ها و کاربرهای هر شخص هدیونیت مناسب انتخاب و خریداری شود .

از نظر فنی کلیه هد یونیت ها ۱۸ وات آر ام اس و ۵۰ وات ماکسیمم خروجی دارند.حجم صدای تمام آنها یکی هست و صدای هیچ کدام از آنها بلند تر از دیگری نیست . این مسئله یک استاندارد بود و چه در مورد هدیونیت های ۲۵۰ هزار تومنی چه ۵ میلیونی صادقست.در واقع چیزی که با بالاتر رفتن قیمت هدیونیت تغییر میکند کیفیت صدا ، کنترل صدا و آپشن های صوتیست .علاوه بر موارد فوق قیمت بالاتر یک هدیونیت میتواند به علت افزایش کیفیت و پروسس صدا و افزایش آپشن های کنترلی صدا باشد .

یک نکته مهم در انتخاب هدیونیت ها علاوه بر امکانات و آپشن های کنترل صدا (تعداد اکولایزر ،کراس اوور،قابلیت نتورک و…) تعداد پورت های RC در پشت و ولتاژ آنهاست. اگه قصد وصل کردن ساب ووفر و باندها(کامپوننت ،کواکسیال) توسط آمپلی فایر به هدیونیت را دارید، شما به این پورت ها نیاز دارید. علت استفاده از آمپلی فایر خارجی به این خاطرست که عموما” آمپلی فایر داخل هدیونیت ها ضعیف، کم توان و بی کیفیت هستند. هر چه تعداد پورت های RC بیشتر باشد شما میتوانید اجزای بیشتری به سیستم وصل کنید. مثلا با یک جفت پورت یک اسپیکر را میشود به آمپلی فایر خارجی وصل کرد ، با دو جفت میشود دو جفت اسپیکر یا یک جفت اسپیکر و یک ساب ووفر ، با سه جفت میشود دو جفت اسپیکر و یک ساب ووفر و با ۴ جفت میشود دو جفت اسپیکر و دو ساب ووفر یا سه جفت اسپیکر و یک ساب ووفر را به آمپلی فایر خارجی وصل کرد.

ولتاژ این پورت ها نیز مهم است،اصولا” هر چه ولتاژ بالاتر باشد سیگنال قویتر ، واضح تر ، با نویز کمتر و شدیدا” قوی تر به آمپلی فایر خارجی میرسد و فشار کمتری به آمپلی فایر خارجی خواهد آمد و صدایی شفاف تر ، قوی تر و با کیفیت تری خواهید داشت. البته ذکر این نکته ضروریست که هر چه این ولتاژ بالاتر باشد کنترل هدیونیت روی آن سخت تر خواهد شد و باید هدیونیت با کیفیت تری داشته باشید تا بتواند سیگنال دقیق را با این ولتاژ بدهد. اگر این ولتاژ پایین باشد جدای افت کیفیت آمپلی فایر، ممکن است باعث شود در ولوم های بالا بصورت ناگهانی حجم صدا افت کند و آمپلی فایر نتواند به اندازه کافی صدا ایجاد کند .۲ ولت برای RC ولتاژ پایین و ضعیفی محسوب میشود و برای سیستم های صوتی مطلقا” توصیه نمیشود. ۴ ولت مقداری بالا و کافیست و برای سیستم های صوتی اغلب توصیه به ۴ ولت است . ولتاژ خروجی RC در برخی هد یونیت های حرفه ای به ۸ ولت هم میرسد اما مهم است که هدیونیت بتواند این ولتاژ بالا را کنترل کند در غیر اینصورت تنها قدرت زیاد خواهد شد و کیفیت از دست خواهد رفت

آمپلی فایر (amplifier)

قبل از اینکه به سراغ این سوال که “لزوم استفاده آمپلی فایر در سیستم های صوتی چیست؟” برویم ابتدا باهم مسیر تولید و ایجاد صدا را مرور می کنیم. وقتی که دستگاه پخش اتومبیل (هدیونیت) از روی منبع ذخیره اطلاعات مانند CD،DVD،USBو… اطلاعات را باز خوانی می کند این دیتا بعد از طی مراحلی نظیر تبدیل اطلاعت دیجیتال به آنالوگ و تقویت آنها وارد قسمت pre (به معنای اولیه) میشود .در این قسمت پردازشهای صوتی نظیر اکولایزرها، فیلترها،بازیابی های صوتی و…… بروی سیگنال صوتی انجام می شود .در این مرحله قدرت سیگنال صوتی بسیار پایین است و بسته به نوع پخش از ۰.۲ تا ۵ ولت می باشد.این pre یا سیگنال اولیه از اینجا به بعد دو مسیر برای حرکت پیش رو دارد:

I.وارد آمپلی فایر داخلی هدیونت میشود ، این آمپلی فایر که در واقع همان ic power دستگاه می باشد از یک چیپ ست کوچک تشکیل شده است و به یک هد سینگ که نقش خنک کننده را برای آن بازی می کند وصل است. این IC سیگنالهای صوتی را تقویت کرده و آماده برای ارسال بسوی بلندگوها می نماید. این تقویت سیگنال تا ۲۲وات RMS بیشتر نخواهد بود و در واقع خروجی یک پخش استاندارد معادل ۴ خروجی ۲۲وات خواهد بود .

حال این ۲۲ وات را مقایسه کنید با توان اسپیکر ها که اکثر آنها بالای ۵۰ وات RMS می باشند ، یعنی اگر اسپیکر مورد نظر شما ۵۰ وات باشد شما در بهترین حالت و در حداکثر ولوم پخش خود فقط می توانید کمتر از نصف توان و ظرفیت اسپیکر را بکار بگیرید .حتما” با این مشکل روبرو بوده اید که صدای خروجی شما در ولوم های پایین خوب و مطلوب است و با افزایش ولوم بهم ریختگی صوتی نیز بیشتر شده تا جاییکه دیگر قادر به تحمل آن نیستید و تازه آنوقت شما کمتر از نصف ظرفیت بلندگوی خود را درایو کرده اید!

پس راه حل چیست ؟ شما دو راه دارید :

۱. استفاده از اسپیکر های زیر ۲۲ وات که تقریبا یافت نمی شود و اگر هم وجود داشته باشند بسیار کیفیت پایینی خواهند داشت و معمولا فول رنج ، بدون تیوتر و میدرنج هستند.

۲. استفاده از آمپلی فایرهای خارجی یا اکسترنال که تنوع بسیار بالایی دارند و با اطلاع از نوع اسپیکر مورد نظرمان می توانیم آمپلی فایر مورد نیاز آنرا نیز انتخاب کنیم.

II. آماده خارج شدن از هدیونیت به همان حالت اولیه خود ، این سیگنال اولیه که توسط جک های RCA که در پشت هدیونیت نصب گردیده اند آماده استفاده برای آمپلی فایرهای خارجی می باشند.

ولی آیا آمپلی فایرها تنها برای افزایش سطح سیگنالهای صوتی بکار می روند و یا استفاده از آن طبعات دیگری نیز دارد؟ پاسخ مثبت است یکی از طبعات آن این گونه می باشد که آمپلی فایر داخلی پخش یا همان آی سی پاور بعلت نداشتن کیفیت بالا نمیتواند خروجی را همانگونه که باید باشد ارائه دهد. به بیان ساده تر سیگنالهای تولید شده و محیا شده بعد از خارج شدن از قسمت Pre ، وقتی وارد آی سی پاور میشود دچار افت کیفیت نیز میشود چراکه آی سی پاورها به خاطر محدودیتهایی که دارند از قبیل عدم منبع تغذیه کافی ، هدسینگ کوچک ،بالارفتن هزینه ها و… بسیار محدود عمل کرده و اصولا برای داشتن یک صدای خوب طراحی نشده است ولی با استفاده از آمپلی فایرهای اکسترنال شما علاوه بر داشتن صدای بلندتر صدایی باکیفیت تر نیز خواهید داشت.

برای انتخاب آمپلی فایر مورد نظر باید چند مولفه را در نظر داشت:

۱- اولین مولفه مارک یا برند آنست، که بر طبق آن باید ببینید کدام برند با هدیونیت و اسپیکر های شما هماهنگ تر است تا بتوان بهترین گزینه را برای سیستم صوتی اتومبیلتان انتخاب نمود

۲-مولفه بعدی تعداد کانال های آمپلی فایر است، انتخاب آن بسته به تعداد اسپیکر ها(کامپوننت یا کواکسیال) و یا ساب ووفر است. آمپلی فایرهای موجود در بازار ۲ ، ۴ و یا ۶ کاناله هستند.

بعنوان مثال برای یک جفت اسپیکر باید از یک آمپلی فایر دو کاناله ، برای دو جفت اسپیکر و یا یک جفت اسپیکر و یک ساب ووفر می توان از یک آمپلی فایر ۴ کاناله استفاده کرد. همچنین اگر دو جفت اسپیکر و یک ساب ووفر داشته باشیم می توانیم از یک آمپلی فایر ۶ کاناله بهره ببریم.

البته توصیه میشود اگر از یک جفت اسپیکر و یک ساب ووفر استفاده می کنید از ۲ آمپلی فایر مجزا استفاده کنید و آمپلی فایر اسپیکر ها از ساب ووفر تفکیک شود، به دو علت زیر:

اول اینکه وقتی آمپلی فایر اسپیکر ها از ساب ووفر جدا باشد می توانید به صورت مجزا آنها را تنظیم کنید و کیفیت بالاتری را دریافت نمایید.دومین دلیل آنست که اگر به هر علتی یکی از آمپلی فایرها از کار افتاد کل سیستم صوتی از کار نیافتد و فقط قسمتی از سیستم صوتی اتومبیل تان کار نکند ، در واقع یا اسپیکر از کار بیافتد یا ساب ووفر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.