راه های تقویت سیستم ترمز پراید ،پژو ،سمند ،۲۰۶ ،دنا ،پژو پارس

0

فشار شکن ترمز پراید ،تقویت ترمز پژو پارس ،تقویت ترمز پژو ۴۰۵ ،تقویت ترمز پراید abs ،ترمز عقب پراید ،قیمت بوستر پراید ،تقویت ترمز abs ،قیمت بوستر ترمز پژو پارس

چه جوری ترمز خودرو را قوی‌تر کنیم

روش‌ها و گزینه‌های زیادی برای ارتقا و بهبود ترمزگیری خودروها وجود دارند. برای آشنایی با برخی از ساده‌ترین و ارزان‌ترین این روش‌ها، همراه ما باشید.

همه به یک ترمز خوب نیاز پیدا می کنند!

خودرویی که سریع می رود باید بتواند به خوبی هم کنترل شود و در دستان شما رام باشد و یکی از مهمترین سیستم ها برای کنترل خودرو سیستم ترمز آن است.

ترمز ها با لنت های اصطکاکی کار می کنند که بر دیسک خودرو فشار وارد می کنند و هر چه این فشار بیشتر باشد اصطکاک بیشتری حاصل می شود و ترمز محکم تری گرفته شده است در این هنگام انرژی جنبشی خودرو به گرما تبدیل می شود و از طریق دیسک ها این گرما به محیط منتقل می شود.

این گرما خود یک مشکل بزرگ است و رانندگان مسابقات و کسانی که در شرایط سخت رانندگی می کنند با این گرم شدن سیستم ترمز به خوبی آشنا هستند آنها مجبور هستند بیشتر از ترمز استفاده کنند و ترمز های محکم تری بگیرند و در عین حال باید مراقب گرمای بیش از حد ترمز های خود هم باشند و به آنها فرصت خنک شدن بدهند.

وقتی که پدال خودرو را می فشارید از طریق بوستر و به کمک موتور فشار روغن ترمز تقویت می شود و به همین دلیل است که وقتی موتور خودرو خاموش است قدرت ترمز های شما چند برابر کمتر است به خصوص در سر پایینی ها و نواحی کوهستانی باید بسیار مراقب باشید و هنگامیکه که موتور خودرو خاموش است اجازه ندهید گیربکس در وضعیت خلاص باشد چون به راحتی خودروی شما از کنترل خارج می شود.

فشار از طریق روغن ترمز به لنت ها منتقل می شود البته از طریق پیستون ها و یکی دیگر از مشکلات سیستم ترمز این است که گرمای لنت ها به راحتی به روغن ترمز منتقل می شود.

وقتی که خودروی خود را تقویت می کنید که سریعتر حرکت کند باید برای متوقف کردن آن هم  ترمز های قوی تری داشته باشید.

مزیت بزرگ روغن ترمز غیر قابل ترکم بودن آن است (این یک خاصیت عمومی برای مایعات است) و این بدان معناست که فشار  بی درنگ در داخل لوله هایی که حاوی روغن ترمز است منتقل می شود. و اگر ترمز ها از طریق کابل فلزی کشیده می شدند و روغنی در کار نبود  نمی توانستید چنین پاسخ سریعی از سیستم ترمز خود بگیرید بیشتر ترمز دستی ها از چنین سیستمی استفاده می کنند و یکی از دلایلی که نمی توان خیلی به ترمز دستی اطمینان کرد همین است نقطه ضعف دیگر کابل این است که گرما تاثیر بیشتری روی آن می گذارد و از کارایی آن کم می کند.

و مزیت دیگر روغن ترمز خوب نقطه جوش بالای آن است اما مشکلی که با روغن ترمز وجود دارد جذب رطوبت است که این رطوبت سبب کاهش زمان پاسخگویی می شود و مشکل زمانی حادتر می شود که گرما به روغن ترمز منتقل شود و ذرات آب موجود در روغن شروع به جوشیدن می کنند و در داخل مایعی که تراکم پذیر نیست حباب هایی تشکیل شده است که به راحتی متراکم می شوند به این ترتیب فشار از بوستر به پیستون ها به خوبی منتقل نمی شود و قدرت ترمز ها کم می شود و در بدترین حالت ممکن است ترمز های شما کلا از کار بیفتد!

خنک کاری لنت ترمز ها که داغ ترین قسمت از سیستم ترمز هستند بوسیله دیسک ترمز انجام می گیرد یک دیسک ترمز مناسب باید کانال هوا برای خنک کاری سطح دیسک داشته باشد.

همچنین دیسک های سوراخ دار با حالت گوه ای شکل خود به گردش بهتر هوا و خنک کاری آن کمک می کنند و مانع از تشکیل لایه ای از گاز، مایع یا چربی بین دیسک و لنت می شود و بین لنت و دیسک تمیز و صاف می ماند.

معمولا آنقدر که در رسانه‌ها و مقالات به گزینه‌ها و راهکارهایی برای سریع‌تر کردن و قدرتمند کردن خودرو پرداخته می‌شود، به مبحث ترمزگیری پرداخته نمی‌شود و اجزایی چون توربوشارژرها و هدرزها بیشتر از سیستم ترمز مورد توجه هستند. اگر مبالغ زیادی را صرف سریع‌تر کردن خودروی خود کنید و اما از توانایی کافی برای توقف برخوردار نباشد، این بهینه‌سازی‌ها چه سودی خواهد داشت؟ یکی از مراکز فروش و تحویل خودروی ولوو با نام پاتریک ولوو گزینه‌ها و مواردی را به مشتریان ارائه می‌دهد که با آن‌ها می‌توان عملکرد ترمز خودرو را نیز بهبود بخشید.

هدف از طراحی  بوستر کاهش  فشار  پای راننده به  پدال ترمز بوده  و در نهایت اسایش  و راحتی کنترل  خودرو  می باشد  در بوستر  مستقیم  بوستر  بین پدال و پمپ قرار می گیرد  این دستگاه که سیلندر اصلی ان در سمت سیلندر خلا قرار گرفته است  از  طریق سوپاپی یک  طرفه  با  دریچه ورودی  سیلندرخلا ارتباط داده شده است ارتباط ان با قسمت دیگر سیلندر خلا هنگامی که ترمز اعمال نشده باشد از طریق دهانه  سیلندر خلا انجام می شود در هنگام اعمال ترمز اهرمجلوبر از داخل مجموعه سوپاپ کنترل بطرف جلو حرکت می کند ابتدا داخل دهانه خلا بسته میشو  سپس راه  ورود هوای بیرون  باز می شود  هوا  از این راه  به عقب  سیلندر خلا وارد می شود اختلاف فشار حاصل در این سو و  ان سوی دیافراگم انرا همراه با اهرم جلو سیلندر اصلی به جلو می راند که به نوبه خود  پیستون  سیلندر  اصلی را در  طول سیلندر خود به حرکت در می اورد و روغن ترمز را  برای به  کار انداختن ترمزها به خارج عبورمی دهد  اگر دراین وضع پدال در موقعیت ثابتی نگاه داشته شود  دیافراگم به پیشروی خود ادامه داده کنار خارجی )صفحه لاستیکی عکس العمل( را  تحت  فشار  قرار  می دهد و  متراکم می سازد

تقویت ترمز یا جایگزینی ترمز؟

نخستین قدم برای اینکه مشخص کنید که به چه میزان افزایش کارایی در سیستم ترمز خودروی خود نیاز دارید، این است که تصمیم بگیرید که آیا می‌خواهید سیستم ترمز استاندارد خودرو را بهینه سازی کنید یا قصد تعویض آن را با یک نمونه‌ی قدرتمند‌تر دارید؟ در چنین موردی دو بخش مهم سیستم ترمز وجود دارند که باید به آن‌ها پرداخته شود؛ این دو بخش یکی لنت و دیگری دیسک ترمز هستند. بیایید نگاهی دقیق‌تر به این دو بخش داشته باشیم.

دیسک ترمز

دیسک ترمز صفحه ای گرد است که درست در پشت چرخ خودرو جای گرفته است. اگر خودروی شما دارای رینگ‌های آلومینیومی باشد می‌توانید به راحتی از لابلای پره‌های رینگ، دیسک ترمز را رویت کنید. این قطعه را از سطح فلزی و براق آن می‌توانید تشخیص دهید. اگر خودروی شما مجهز به ترمز دیسکی باشد در اینصورت چند گزینه برای بهبود کارایی ترمز خودرو در اختیار خواهید داشت که به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت.

دیسک‌های ترمز کاخانه ای (شرکتی)

این دیسک‌ها ارزان‌ترین گزینه‌ی شما هستند که می‌توانید آن‌ها را از مراکز خدمات پس از فروش و یا فروشگاه‌های قطعات یدکی تهیه کنید. این دیسک‌ها معمولا از جنس آهن ساخته می‌شوند و می‌توانند به دو صورت تو پر معمولی یا دارای پره‌های داخلی برای خنک کاری باشند.

دیسک‌های ترمز شیار دار

این دیسک‌ها دارای شیارهایی هستند که روی سطح دیسک ایجاد شده‌اند. این شیارها سبب بهبود دفع حرارت از سطح دیسک می‌شوند و در صورت برخورد آب به سطح دیسک نیز کمک می‌کنند تا آب روی سطح بیشتری جریان پیدا کند. دیسک‌های شیار دار ظاهر زیبایی دارند و عملکرد آن‌ها نیز قابل قبول و مناسب است با این وجود استفاده از این نوع دیسک‌ها سبب می‌شوند که لنت ترمز خودروی شما کمی زودتر از حالت معمول به اتمام برسد.

دیسک‌‌ ترمز سوراخ دار

دیسک‌های ترمز سوراخ دار برای دستیابی به بالاترین عملکرد طراحی و ساخته می‌شوند. این دیسک‌ها دارای سوراخ‌هایی روی سطح خود هستند با روش دریل (سوراخکاری) ایجاد شده‌اند و وجود آن‌ها بالاترین انتقال و دفع حرارت را فراهم می‌کند. این دیسک‌ها ظاهر و عملکرد عالی دارند اما قیمت آن‌ها نسبت به دیگر انواع کمی بالاتر است.

لنت ترمز

لنت‌های ترمز قطعاتی هستند که با فشرده شدن به روی سطح دیسک با ایجاد اصطکاک سبب اعمال فشار شده و سرعت خودرو را کاهش می‌دهند. مشکل این قطعه این است که این اصطکاک به مرور زمان سبب خورده شدن لنت و کاهش ضخامت آن می‌شود و اگر ضخامت آن‌ها از حد معینی کمتر شود باید آن‌ها را با لنت‌های نو تعویض کرد. حتما اکثر شما سرویس ترمز را تجربه کرده اید، تعویض لنت‌های کهنه با لنت نو کاری است که معمولا مکانیک‌ها در هنگام سرویس ترمز انجام می‌دهند. لنت‌های ترمز به سه دسته ی کلی تقسیم می‌شوند.

لنت های غیر فلزی (Non-metalic)

این دسته از لنت‌ها معمولا به صورت استاندارد مورد استفاده قرار می‌گیرند و دارای قیمت پایینی هستند. این نوع لنت‌ها عملکرد مناسبی دارند اما طول عمر آن‌ها به نسبت پایین است. اگر می‌خواهید به زودی خودروی خود را تعویض کنید، استفاده از این نوع لنت‌ها بهترین گزینه است.

لنت‌های نیمه فلزی (Semi-metalic)

این نوع لنت‌ها به نوعی به عنوان حد متوسط در مبحث قیمت و دوام شناخته شناخته می‌شوند. این نوع لنت‌ها در هنگامی که ترمزگیری می‌کنید عملکردی سفت و سخت‌تر از خود نشان می‌دهند اما طول عمر آن‌ها به دلیل استفاده از مواد فلزی در ساختار آن‌ها بالاتر از انواع معمولی است.

لنت‌های سرامیکی

این لنت‌ها بهترین گزینه‌ی موجود هستند و در اکثر خودروهای قدرتمند و سریع استفاده می‌شوند. لنت‌های سرامیکی قدرت ترمزگیری بهتری را نسبت به انواع غیر فلزی و نیمه فلزی از خود بروز می‌دهند و عملکرد آن‌ها نیز کم سر و صدا است.

امروز شاید با انواعی از لنت‌ها و دیسک‌ها آشنا شدید که قبلا راجب آن‌ها نمی‌دانستید، به هر حال بهتر است در خصوص این موارد نگاران نباشید و تنها کافی است که در خصوص استفاده از آن‌ها با نمایندگی خدمات پس از فروش خودروی خود یا مکانیک مشورت کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.