H30 Cross متولد شرکت دانگ فنگ چین است که شریک تجاری پژو محسوب می‌شود. احتمالا ورود این خودرو به کشورمان در نتیجه بخشی از قرار داد همکاری ایرانخودرو و پژو بوده است. این خودروساز چینی در این کشور آسیای شرقی از نام و آوازه خوبی برخوردار است و به‌عنوان چهارمین خودروساز برتر چین شناخته می‌شود. یکی از دلایل موفقیت این شرکت فعالیت‌های مشترک با برندهای خودروساز بزرگ دنیا مانند نیسان، کیا، پژو-سیتروئن و هوندا بوده و نتیجه این همکاری بدست آوردن تجربه زیاد بوده است. در مقابل این خودرو یک محصول چینی دیگر قرار دارد، خودرویی که چند ماهی است در خیابان‌های کشورمان تردد می‌کند برلیانس H320 توسط گروه خودروسازی سایپا به بازار ایران عرضه شد. امروز در سایت چرخان این دو خودرو را با هم مقایسه خواهیم کرد تا شما بیشتر با آنها آشنا شوید. با ما همراه باشید…

طراحی ظاهری

اچ‌سی کراس به‌عنوان یک محصول ضعیف از دانگ فنگ عرضه شده که بسیاری این خودرو را ضعیف‌ترین محصول این شرکت می‌دانند. اچ‌سی کراس بر اساس یک پلتفرم قدیمی طراحی شده که دیگر در دنیای خودرو جایی ندارد و ظاهر قدیمی این خودرو به همین دلیل است. اما خوشبختانه در کشورمان محصولاتی که هم‌رده با این خودرو هستند برتری چشمگیری ندارند، اچ‌سی کراس به‌عنوان یک خودروی ارزان قیمت در بازار کشورمان، چهره قابل قبولی دارد، در قسمت ابتدایی خودرو، جلو پنجره بزرگ و چراغ‌های کشیده به چشم می‌خورد و سپر نیز طراحی نسبتا ساده‌ای دارد. چراغ‌های عقب خودرو، بدون شک نام محصولات ولوو را در ذهن شما تداعی می‌کند.

برلیانس H320 از طراحی بهتری نسبت به اچ‌سی کراس برخوردار است و یکی از دلایل این طراحی زیبا می‌تواند همکاری برلیانس و بی‌ام‌و باشد. در قسمت جلو چراغ‌ها و جلوپنجره از طراحی جدیدی برخوردار هستند. محصول زیبای پارس خودرو شباهت‌هایی با بی‌ام‌و سری یک دارد و ابعاد و فرم کلی آن دلنشین است. نمای عقب خودرو نیز هوشمندانه طراحی شده و چراغ‌ها و بدنه عضلانی به‌خوبی شکل گرفته‌اند. در کل اگر بخواهیم از لحاظ ظاهری یک خودرو را انتخاب کنیم، برلیانس به‌صورت کاملا مقتدرانه شایسته انتخاب است.

هرچند باید تکرار کنیم که انتخاب ظاهری یک خودرو امری کاملا سلیقه‌ای‌ست!

طراحی داخلی کابین

در طراحی اچ‌سی کراس نمای داخلی خودرو که شباهت‌هایی نیز با محصولات پژو دارد، اگر چه ساده بوده اما از طراحی خارجی خودرو بهتر است. طول ‌اچ‌سی کراس ۴.۳ متر بوده و اندکی از ۲۰۶ صندوق‌دار بزرگتر است اما فاصله بین دو محورش حدود ۲۰ سانتی‌متر بیشتر از ۲۰۶ است. بنابراین با فضای داخلی بیشتری نسبت به ۲۰۶ صندوقدار مواجه هستید.

سادگی کابین برلیانس H320 بیشتر از اچ‌سی کراس است. این سادگی نیز همانند محصولات بی‌ام و بوده اما کمی بیش از حد ساده! صندلی‌ها بزرگ و جادار بوده و در داخل کابین فضای کافی برای آرامش شما وجود دارد. تمام دکمه‌ها و ادوات کنترلی خودرو به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که شما به سادگی به آنها دسترسی خواهید داشت، البته جنس کابین از پلاستیک ارزان قیمت است که به‌نظر نمی‌رسد اچ‌سی کراس بهتر از این خودرو باشد. برلیانس طولی معادل ۴.۲۱۰ متر دارد و عرض و ارتفاع آن نیز به ترتیب ۱.۷۵۵ و ۱.۴۶۰ متر است.

پیشرانه

اچ‌سی کراس با موتور TU5 عرضه شده که از لحاظ خدمات پس از فروش، کارمندان ایران خودرو در بخش تعمیرات با این موتور بسیار آشنا هستند. بیش از این، این شرکت از پیشرانه TU5 در پژو ۲۰۶ تیپ ۵ و ۶ و رانا استفاده کرده بود. این موتور با حجم ۱.۶ لیتری، توانایی تولید ۱۰۵ اسب بخار و ۱۴۲ نیوتن‌متر گشتاور را دارد. از لحاظ انتقال قدرت دانگ فنگ بسیار خوب عمل کرده و گیربکس‌های بی‌کیفیت پژو را با گیربکس‌های ۴ سرعته اتوماتیک ساخت کمپانی ژاپنی معتبر AISIN تعویض کرده است. بر اساس اخبار منتشر شده از سوی دانگ فنگ و ایران‌خودرو، اچ‌سی کراس مصرف سوخت ۶.۱ لیتری در هر صد کیلومتر دارد و شتاب صفر تا ۱۰۰ آن ۱۲.۵ ثانیه است.

در مقابل، برلیانس از موتور ۱.۵ لیتری با توان خروجی ۱۰۳ اسب بخار نیرو در ۵۸۰۰ دور در هر دقیقه، و گشتاور ۱۴۳ نیوتنی در ۳۸۰۰ تا ۴۲۰۰ دور در دقیقه بهره می‌برد. این موتور از لحاظ عملکرد کمی ضعیف‌تر از موتور TU5 اچ‌سی کراس است. گیربکس اتوماتیک چهار سرعته مجهز به تیپ ترونیک نیز وظیفه انتقال قدرت را در این خودرو به عهده دارد. اگرچه این گیربکس عملکرد خوبی دارد اما گیربکس‌های AISIN در دنیا مطرح هستند و همین یک نام برتری اچ‌سی کراس را نشان می‌دهد.

تجهیزات

محصول جدید ایران خودرو به صورت استاندارد تجهیزات خوبی دارد که از جمله آنها می‌توان به رینگ آلومینیومی ۱۶ اینچی، قابلیت تنظیم دستی صندلی راننده در ۶ جهت، کامپیوتر سفری، چراغ‌های جلو هالوژن، چراغ مشایعت تا منزل، چراغ مه شکن جلو و عقب، گرم‌کن آینه، سانروف برقی دو حالته، پاور ویندوز، جا عینکی، گرم‌کن شیشه عقب، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، صندلی پارچه‌ای دو رنگ، غربیلک فرمان چرمی، سیستم صوتی مجهز به پخش MP3 و USB دارای ۶ بلندگو، تهویه مطبوع اتوماتیک، مانیتور ۶.۵ اینچی لمسی به همراه GPS و دوربین دید عقب با قابلیت پخش فایل‌های تصویری، هندزفری بلوتوث، اسپویلر عقب، صندلی‌های تاشو عقب و کنسول میانی صندلی‌های جلو اشاره کرد. البته باید توجه داشت مثل همیشه امکان تغییر برخی از این تجهیزات در خودروهایی که ایران خودرو تحویل می‌دهد، وجود دارد.

h320_n2

برلیانس H320 با تجهیزاتی مانند، کیسه هوای جلو (راننده و سرنشین جلو)، سیستم ترمز ABS+EBD، سانروف برقی، سنسور دنده عقب، بسته شدن پنجره‌ها با استفاده از ریموت کنترل، قابلیت تنظیم صندلی راننده در ۸ جهت به همراه تنظیم گودی کمر، تنظیم الکتریکی آینه های جانبی، سیستم تاشو برای صندلی عقب، میله ضربه‌گیر درهای جانبی، باز شدن خودکار درها هنگام تصادف، سیستم ضد سرقت موتور و صندلی عقب با قابلیت پشتیبانی ایزوفیکس (صندلی کودک) عرضه شده است. هر ۲ خودرو تجهیزات کافی برای راحتی ۵ سرنشین دارا هستند و در این بخش تعداد تجهیزات اچ‌سی کراس کمی بیشتر است اما هنوز مشخص نیست که آیا این خودرو با تجهیزات کامل در ایران عرضه می شود یا خیر! در کاتالوگ ارائه شده از سوی ایران‌خودرو نام برخی از این آپشن‌ها به چشم نمی‌خورد.

کلام آخر

هر دو خودرو بسیار نزدیک به هم هستند ولی بر روی کاغذ اچ‌سی کراس به جز چهره نه چندان دلچسب خود در سایر بخش‌ها از برلیانس H320 برتر است. اچ‌سی کراس احتمالا با قیمت تمام شده ۴۴ میلیون تومان عرضه خواهد شد و برلیانس در حال حاضر نزدیک به ۵۰ میلیون تومان قیمت دارد. با توجه به تمام سخنان بیان شده و همچنین قیمت بالاتر برلیانس، به‌نظر می رسد اچ‌سی کراس ارزش خرید بالاتری دارد، اما باید توجه کرد که این خودرو هنوز به دست مشتریان نرسیده تا بتوان بررسی دقیق‌تری از این محصول داشت.