کارشناسی قیمت خودرو چطور انجام می پذیرد؟

0

 تعیین قیمت خودرو ، قیمت گذاری خودرو، کارشناسی خودرو،محاسبه قیمت خودرو ،کارشناسی ماشین، فی خودرو، کارشناسی قیمت خودرو،کارشناسی رنگ خودرو، کارشناسی قیمت اینترنتی،تشخیص رنگ.

قیمت خودرو دست دوم به روز ،تعیین قیمت خودرو کارکرده پراید، نرم افزار محاسبه گر قیمت خودرو ،کارشناسی خودرو در محل ،تخمین قیمت خودرو دست دوم خارجی شاسی بلند ،قیمت خودرو خارجی

آیا تا به حال از خود پرسیده‌اید که حدود قیمت یک خودرو به خصوص در انواع کارکرده چگونه و بر حساب چه مواردی تعیین می‌شود ؟ و این تعیین قیمت به چه فاکتورهایی و بر حساب کدام شرایط سنجیده می ‌شود؟

خب در اینجا باید بگوییم که تعیین قیمت در واقع نتیجه یک کارشناسی درست است. و تعیین و تخمین قیمت حدودی یک خودرو، از چشمه‌های هنر کارشناسی خودرو می‌باشد. همچنین عموما، تعیین قیمت یک خودرو در مرحله آخر فرایند کارشناسی و پس از به دست آمدن تمامی داده‌ها و فهمیدن شرایط خودرو صورت می‌پذیرد. پس در ابتدا لازم است تا مروری بر فرایند کارشناسی یک خودرو و سیر مراحل استخراج اطلاعات داشته باشیم :

۱. کارشناسی رنگ و بدنه

اولین مرحله از فرایند کارشناسی مربوط به بخش رنگ و  بدنه اتومبیل است. در گذشته نیز مقالات بسیاری را در زمینه کارشناسی بدنه برای شما خوانندگان گروه اُتکس منتشر کردیم و حال به تشریح سلسه مراتب این امر می‌پردازیم. در قدم اول کارشناس به کمک دستگاهتشخیص رنگ دیجیتال به آنالیز وضعیت رنگ‌ بدنه خواهد پرداخت. عدد به نمایش آمده توسط دستگاه در نقاط مختلف بدنه اتومبیل وضعیت رنگ بدنه مشخص می‌کند. هر چند که تمامی دستگاه‌های دیجیتال دارای ضریب‌ خطایی هستند و این میزان خطا بسته به نوع دستگاه می‌تواند اندک یا زیاد باشد اما یک کارشناس خبره به کمک تجربه و دانش خود می‌تواند چالش این ضریب خطا را در امر کارشناسی به طور کامل پوشش دهد.

بعد از آنالیز رنگ‌ خودرو، آشکار شدن میزان رنگ‌شدگی خودرو در نقاط مختلف و بررسی آسیب‌های قطعات بدنه جهت فرآیند صافکاری و نقاشی، نوبت به بازبینی مواردی مانند سینی‌های جلو و عقب، سرشاسی‌ها، بازبینی وضعیت رکاب، ستون‌ها و بررسی میزان درز‌های مختلف بین قطعات بدنه می‌رسد. در این مرحله از کار نیز شرایط کلی بدنه اتومبیل مشخص شده و حتی مواردی مانند تعویضی بودن و یا چپی بودن اتاق خودرو نیز آشکار شده و بسته به میزان آسیب‌دیدگی‌ها و دور بودن وضعیت بدنه از حالت اولیه خود، درصدی از ارزش و قیمت واقعی اتومبیل کسر می‌شود.

۲. کارشناسی فنی

در مرحله دوم از فرایند کارشناسی، کارشناس به کمک دستگاه دیاگ وضعیت قسمت‌های فنی، وضعیت سنسور‌ها و خطا‌های آن‌ها، کارکرد صحیح بخش‌های مختلف و میزان کارکرد اتومبیل را مشخص می‌کند. در واقع دستگاه دیاگ عملکرد فنی خودرو را تشریح و تحلیل کرده و داده‌های به دست آمده در این مرحله نیز نقش تعیین‌کننده‌ای در میزان افت قیمت خودرو، میزان وقت و هزینه‌های لازم برای برطرف کردن مشکلات و میزان رضایتمندی خریدار دارد.

۳. تست رانندگی

مرحله دوم کار کارشناسی، در شرایط سکون انجام گرفته اما در مرحله سوم از فرایند کارشناسی خودرو، کارشناس به جهت تکمیل آزمایش بخش فنی و محک زدن قسمت‌هایی از قبیل جلو‌بندی، تعلیق، راندمان موتور و گیربکس، میزان سر و صدای اتاق و کیفیت کلی سواری اتومبیل، یک تست رانندگی چند دقیقه‌ای را انجام می‌دهد. این مرحله از کار که به کارشناسی تکمیلی خودرو نیز معروف است به جهت استخراج اطلاعات از بخش‌هایی از خودرو بوده که سنجش عیار آن‌ها به صورت کلی در حالت سکون امکان‌پذیر نیست و لازم است تا خودروی مورد نظر کمی رانده شود.

تست رانندگی کارشناس خودرو

۴. تعیین و تخمین قیمت

در نهایت و در محله آخر از فرایند کارشناسی، کارشناس تمامی اطلاعات مربوط به وضعیت خودروی مورد نظر را جمع‌آوری و طبقه‌بندی می‌کند و حدود قیمت و ارزش واقعی خودرو، با توجه به تمامی اطلاعات به‌ دست آمده و همچنین قیمت روز خودرو در بازار مشخص می‌شود.

نقص عملکرد و خسارت در هر بخشی از فرایند کارشناسی می‌تواند باعث افت ارزش واقعی خودرو شود. در واقع کارشناسی خودرو، آشکار‌کننده میزان ارزش و قیمت واقعی آن است و بارها پیش‌آمده که خودرویی به ظاهر وضعیت ایده‌آلی داشته و قیمت نسبتا بالایی نیز دارد اما پس از آزمون کارشناسی کامل و لیست شدن اشکالات و ایرادات آن توسط یک کارشناس خبره، خریدار متوجه وخامت ماجرا و گاهی متوجه میزان خوش‌خیم بودن و یا بدخیم بودن سرطان متحرک نشان‌شده برای خرید خود می‌شود! نکته مهم دیگر در امر قیمت‌گذاری، تسلط و آگاهی بر قیمت روز خودرو در بازار فروش است که این برای یک کارشناس باتجربه امری ساده اما برای اکثریت خریداران اتومبیل چالشی بزرگ است. و اما راه چاره برای فائق‌ آمدن بر این چالش چیست ؟

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.