مقایسه جامع هیوندای سوناتا YF و کیا اپتیما TF

0

مقایسه اپتیما و سوناتا ۲۰۱۷ ،درگ اپتیما با سوناتا

دهه دوم قرن بیست‌و‌یکم را می‌توان دوران شروع اوج‌گیری خودروسازان کره‌ای دانست ،هرچند پیشرفت کره‌ای‌ها در مباحث مهندسی و فنی خودرو، از چند سال پیش از آن آغاز شده بود اما در طراحی اکثر محصولات آنها، چیزی جز سادگی و محافظه‌کاری دیده نمی‌شد‌

ازاین‌رو، مدیران کره‌ای که متوجه نقطه ضعف اصلی محصولات خود شده بودند، با استخدام طراحان مطرح جهانی، یک انقلاب به تمام معنا را در طراحی خودروهای خود به وجود آوردند که کاملا موفقیت‌آمیز بوده و منجر به افزایش اقبال خریداران به خودروهای کره‌ای شد‌. در طی سال‌های اخیر، با اهمیت بیش از پیش خریداران ایرانی به دو مقوله طراحی ظاهری و آپشن، بازار ایران تبدیل به بهشت خودروسازان کره‌ای شده و کمتر رقیبی توان رقابت با کره‌ای‌های خوش‌خط‌و‌خال را دارد. با این مقدمه، در صفحه انتخاب این هفته، به سراغ بررسی و مقایسه ۲ سدان بسیار محبوب کره‌ای در بازار دست دوم رفته‌ایم که در هنگام معرفی و ورود به بازار، به لطف طراحی انقلابی نسبت به نسل‌های پیشین خود، توجه‌های بسیاری را به خود جلب کردند. پس با ما همراه باشید با بررسی هیوندای سوناتا نسل ششم (YF) و کیا اپتیما نسل سوم (TF).

 

معرفی اجمالی و مشخصات فنی
هیوندای سوناتا YF از سال ۲۰۱۱ تا اوایل ۲۰۱۵ تولید شد‌. نیمه دوم سال ۲۰۱۳‌، شاهد یک فیس‌لیفت مختصر روی این نسل بودیم که منجر به تغییر در گرافیک چراغ‌های عقب، طرح رینگ‌ها، اضافه‌شدن دی‌لایت در قسمت بالایی مه‌شکن‌های جلو و یکسری تغییرات جزئی در کابین خودرو شد‌. تولید کیا اپتیما TF از سال ۲۰۱۲ شروع شد و تا اوایل سال ۲۰۱۶ ادامه یافت‌. TF نیز در سال ۲۰۱۴ فیس‌لیفت شد که دامنه این فیس‌لیفت، وسیع‌تر از سوناتا بود و منجر به تغییر در فرم چراغ‌های عقب، گرافیک چراغ‌های جلو، چراغ‌های مه‌شکن، غربیلک فرمان و‌… شد. سوناتا YF و اپتیما TF‌، هر دو با پیشرانه یکسان ۲.۴ لیتری تنفس طبیعی به بازار کشورمان وارد‌شده و از نظر عملکردی تقریبا مشابه هستند که در جدول زیر می‌توانید جزئیات مشخصات فنی هر یک را مشاهده کنید‌.

امکانات رفاهی و ایمنی
همانطور که اشاره شد، خودروهای کره‌ای در سال‌های اخیر علاوه بر پیشرفت قابل توجه در طراحی ظاهری، از نظر سطح امکانات رفاهی و ایمنی نیز گامی بلند رو به جلو برداشته و رقبای با سابقه خود را به چالش کشیده‌اند‌. سوناتا YF و اپتیما TF نیز از این قاعده مستثنی نبوده و با وجود گذر چند سال از عمر و یک نسل قدیمی‌شدن، کماکان در زمینه آپشن از بسیاری از خودروهای به‌روز نیز غنی‌تر هستند‌. در جدول زیر می‌توانید لیست کامل آپشن‌های دو خودرو مذکور را مشاهده کنید‌. لازم به ذکر است که تعدادی نمونه نیمه‌فول‌آپشن سوناتا و اپتیما نیز در بازار موجود است اما چون اکثر نمونه‌های وارد‌شده به کشور از نوع فول‌آپشن هستند، تنها آپشن‌های نمونه‌های فول را در اینجا ذکر کرده‌‌ایم‌.

قیمت قطعات یدکی
خودروهای کره‌ای همیشه هزینه‌های نگهداری نسبتا پایین‌تری از همکلاسان اروپایی خود داشته‌اند‌. در این بین، هیوندای سوناتا و کیا اپتیما نیز از این قاعده مستثنی نبوده و با نگاهی به قیمت برخی قطعات یدکی و مصرفی آنها، قیمت قابل قبول این قطعات، نظر شما را به خود جلب خواهد کرد‌. علی‌الخصوص قیمت قطعات مصرفی خودرو‌های مذکور بسیار قابل قبول بوده و حتی قابل رقابت با خودرو‌های ارزان‌قیمت داخلی است‌. این مسئله بدین معناست که تا زمانی که دچار تصادف نشوید، سواری کم‌هزینه‌ای را تجربه خواهید کرد‌. البته نکته قابل ذکر دیگر در مورد بازار قطعات یدکی هیوندای سوناتا و کیا اپتیما این است که به دلیل مواردی همچون تفاوت در مبدأ واردات خودروها، سال ساخت و تعداد زیاد عرضه‌کنندگان قطعات، برای یک قطعه با قیمت‌های بسیار متفاوتی روبه‌رو بوده و بعضا برای گرفتن قیمت دقیق، بایستی شماره شاسی خودرو خود را به فروشنده اعلام کنید‌.

 

جمع‌بندی و بررسی وضعیت بازار
هم‌اکنون می‌توان یک هیوندای سوناتا YF را بسته به سال ساخت، سطح آپشن، میزان سلامت و کارکرد، با مبلغی بین ۱۰۵ تا ۱۵۰ میلیون تومان خریداری کرد‌. در مورد کیا اپتیما TF نیز با توجه به اینکه این خودرو، یک‌سال دیرتر از سوناتا YF به بازار کشور ما راه یافت، قیمت کمی بالاتر بوده و نمونه‌های مختلف آن در رنج قیمتی ۱۲۰ تا ۱۶۵ میلیون تومان قرار می‌گیرند‌. در نهایت، باید گفت که با توجه به شباهت بسیار زیاد هیوندای سوناتا و کیا اپتیما، هیچ کدام برتری خاصی بر دیگری نداشته و هر دو خودرو، گزینه‌های قابل قبولی برای افرادی هستند که به دنبال یک خودرو مدرن، با حداکثر امکانات رفاهی و هزینه‌های نگهداری قابل قبول هستند‌. در این بین، سوناتا ذات خانوادگی‌تر و قیمت کمی پایین‌تری داشته اما اپتیما بیشتر مورد پسند جوان‌ترها قرار می‌گیرد‌. در پایان مطلب و در جدول زیر نگاهی خواهیم داشت به قیمت چند نمونه مختلف از هیوندای سوناتا YF و کیا اپتیما TF با توجه به سال ساخت، میزان کارکرد و وضعیت بدنه‌.

 

نویسنده:‌ امیر خادمی پور

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.