مشخصات زنجیر چرخ اتوماتیک برای ماشین سنگین
با تلاش فناوران ایرانی سیستم زنجیر چرخ خودکار برفی و یخی طراحی و ساخته شد
محققان یکی از واحدهای فناور کشورمان موفق به طراحی و ساخت سیستم زنجیر چرخ خودکار برفی و یخی در کشور شدند.
«تورج خلیل پورآذر» مدیرعامل موسسه تحقیقاتی سازنده این سیستم با اعلام این مطلب به خبرنگار سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، اظهار کرد: با استفاده از زنجیر چرخ خودکار که بر روی خودروهای سنگین از جمله کامیون، اتوبوس و… قابل نصب و اجرا است، معایب موجود در زنجیر چرخ معمولی حل شده است و راننده در حین رانندگی؛ زمانی که به سطح برفی و لغزنده میرسد با فشار دادن یک کلید میتواند به سیستم هوای فشرده فرمان داده تا از طریق جک پنوماتیکی تعبیه شده سیستم را فعال کرده و پس از طی شدن مسیر برفی و یا لغزنده با فشار دادن همان کلید دوباره زنجیر چرخ را از زیر خودرو جمع کند.
وی در رابطه با چگونگی استفاده از این زنجیر چرخ تصریح کرد: با فعال شدن این سیستم که پس از فشار دادن کلید مورد نظر توسط راننده اتفاق میافتد، چرخ واسطه با کمک بازوی متحرک به چرخ در حال حرکت خودرو جفت شده تا از حرکت دورانی چرخ خودرو نیرو بگیرد، به گونهای که این چرخ واسطه در هر دور لاستیک ۶ دور را طی میکند.
خلیل پورآذر افزود: زنجیرهای وصل شده به چرخ چدنی با غلبه بر نیروی جاذبه زمین، وزن زنجیرها را حذف کرده که با کنده شدن از زمین به صورت شلاقی پی در پی مابین جاده و لاستیک فرستاده میشود و با ایجاد اصطکاک موجب حرکت خودرو میشود.
وی درباره ویژگیهای این زنجیر چرخ نسبت به نمونه معمولی آن، خاطرنشان کرد: زنجیر چرخ معمولی ۲۵ تا ۳۰ سانتی متر از هم فاصله داشته که باعث ایجاد ارتعاش و کندشدن حرکت خوردو میشود، در این وضعیت اگر یکی از زنجیرها به سمت لاستیک خودرو برگردد، آجهای یخ شکن این زنجیرها باعث پاره شدن لاستیک میشود، اما در زنجیر چرخ ساخته شده، با فاصله کمتر و ویژگیهایی که دارد، این نقیصه رفع شده است.
وی در خصوص ویژگیهای این محصول عنوان کرد: مونتاژ و دمونتاژ آسان زنجیر چرخ خودکار با لمس کردن یک کلید، حفظ بالانس جرمی چرخها، از بین رفتن زمان باز و بسته کردن زنجیر چرخ، بالا بردن عمر لاستیک خودرو، عدم آسیب رسیدن به خودرو، از بین رفتن ارتعاش در حین حرکت، ایجاد ایمنی بالا، امکان حرکت با سرعتهای زیاد و کم، مقرون به صرفه بودن از نظر مالی و زمانی، از ویژگیهای زنجیر چرخ ساخته شده است.
خلیل پورآذر در پایان با بیان اینکه این زنجیر چرخ طی مدت سه ثانیه بر روی خودرو نصب میشود، گفت: اولین نمونه آزمایشگاهی این سیستم بر روی یک دستگاه خودرو آتشنشانی در تبریز نصب و آزمایش شده است، این زنجیر چرخ خودکار به صورت صنعتی تولید و به بازار عرضه نشده که با توجه به متفاوت بودن سایز لاستیک خودروها و محل نصب آنها، درصدد اورسایز کردن سیستم فوق برای تمامی خودروهای سنگین هستیم
زنجیر چرخ اتوماتیک
در فصل زمستان و در مناطق سردسیر ، همراه داشتن زنجیر چرخ برای وسایل نقلیه از واجبات قانونی است . اما نصب زنجیر قبل از رسیدن به منطقه لغزنده از سرعت سیر به شدت می کاهد و خستگی راننده را بالا می برد و از طرفی نصب زنجیرهای مرسوم در حاشیه جاده و در شرایط بد هوا بسیار سخت و گاهی غیر ممکن است . شرکت شهاب با طراحی و ساخت زنجیر چرخ اتوماتیک توانسته است به این مشکلات فائق آمده و با مکانیزم قابل نصب و جدا شدن زنجیر ، از اتاق راننده به راحتی زنجیر چرخ را در حین حرکت وسیله نقلیه و بدون نیاز به توقف از لاستیک جدا کند و یا نصب نماید .
مشخصات:
- نصب سریع و راحت دستگاه
- دو حالته بودن دستگاه ( در حال درگیری و آزاد )
- ممانعت از سرخوردن وسایل نقلیه در مناطق لغزنده
- افزایش سرعت عملکرد وسایل نقلیه خدماتی به دلیل اینکه در هنگام حرکت سریع ، زنجیرها را می توان از درگیری خارج کرد و در زمان رسیدن به منطقه لغزنده به سرعت آنها را درگیر نمود .
- قابلیت درگیر شدن سریع در زمان گیرکردن یک لاستیک در چاله ها و مناطق باتلاقی و گل آلود
- قابلیت کنترل از اتاق راننده و در حین حرکت
- دارای فنرهای کششی متصل به انتهای زنجیرها جهت افزایش مقاومت زنجیرها و همچنین یکنواخت کردن آنها
- در دو مدل بادی و برقی قابلیت ساخت دارد.
سلام
کارشما زیباست ولی دو عکسی که در تبلیغات خود استفاده کردید مربوط به تولیدات شرکت ادوات راهداری شهاب میباشد که در این مورد ثبت اختراع داره بهتره از کارهای خودتان عکسی بگذارید
با سلام ، قیمت این زنجیر چقدره الان؟ کیفیتش به پای نمونه های خارجی میرسه ؟ گارانتی و نشان استاندارد ایران داره؟