علت۴۰ هزار دلاری بودن سقف واردات خودرو چیست؟

چرا سقف واردات خودرو ۴۰ هزار دلار در نظر گرفته شده است؟

منظور از سقف واردات خودرو چیست؟ بعد از اینکه آیین‌نامه جدید واردات خودرو تصویب شد یکی از موضوعات مهمی که مطرح گردید این بود که چرا سقف ارزشی برای واردات در نظر گرفته شده است؟

بعضی از کارشناسان و نمایندگان مجلس در مورد سقف واردات خودرو اعتقاد دارند که این کار باعث به‌وجود آمدن رانت خواهد شد. به گفته آنان تعیین سقف واردات خودرو باعث می‌شود تا فقط عده‌ای خاص از این مصوبه به سود برسند. همچنین به گفته این افراد این ممنوعیت‌ها موجب حمایت کامل از صنعت خودروی داخلی خواهد شد و نباید به چنین سمت‌وسویی حرکت کرد.

علت۴۰ هزار دلاری بودن سقف واردات خودرو چیست؟

یکی از مسئولان ارشد وزارت صنعت، معدن و تجارت معتقد است که مصوبه واردات خودرو و تعیین سقف واردات خودرو فقط به دلیل مسائل ارزی که دولت با آن درگیر است وضع شده است و این امر هیچ ارتباطی با حمایت از صنعت خودروی داخلی ندارد.

وی در ادامه در تایید حرف‌های خود اعلام نمود که در حال‌ حاضر قیمت کدام ‌یک از خودروهای تولید داخل حتی به ۴۰ هزار دلار نزدیک است که تصمیم گرفته شده تا با واردات خودروهای بالای ۴۰ هزار دلار مخالفت شود؟ به گفته وی چون محصولی با این قیمت وجود ندارد پس خطر و یا به‌نوعی رقیبی هم در اینجا وجود نخواهد داشت. وی تاکید نمود که این مورد فقط به مسائل ارزی ارتباط دارد.

به گفته این مقام‌مسئول دولتی، آیین‌نامه مربوط به سقف واردات خودرو می‌تواند تغییر کند و نمایندگانی که در این مورد نظری داشته باشند می‌توانند در قالب طرح آن را دنبال نمایند.

به گفته این مسئول ارشد وزارت صنعت، معدن و تجارت، نمایندگان نیز به دنبال آن هستند تا بتوانند در آینده این آیین‌نامه مربوط به سقف واردات خودرو را اصلاح کرده و مورد بازنگری قرار دهند. پس در این شرایط بهتر است منتظر بود تا مشخص شود که در این زمینه چه اتفاقاتی خواهد افتاد.

بازار خودروهای وارداتی نیاز به آرامش دارد!

در این روزها یکی‌از مهم‌ترین موضوعاتی که نیاز به بررسی و توجه دارد بازگشت آرامش به بازار خودروهای وارداتی است. زیرا در مدت ۶ ماه گذشته که سایت ثبت سفارش واردات خودرو مسدود بود، خودروهای وارداتی با افزایش قیمت بسیار زیادی روبه رو شدند و این مسئله باعث شد تا نارضایتی‌هایی در این زمینه اتفاق افتد.

البته عده‌ای دیگر از کارشناسان عقیده دارند که تا زمانی که قیمت خودروها کاهش نیابد نباید انتظار هم داشت که بازار خودروهای وارداتی و خارجی دوباره رونق بگیرد. لازم به ذکر است که هر چه پایان سال نزدیک‌تر می‌شود و خودروها براساس تعرفه‌های جدید به کشور وارد می‌شوند، قیمت‌های جدید مربوط به خودروها نیز بهتر می‌توانند در بازار خودرو برای خود جا باز کنند و بنابراین رونق و آرامش نیز رفته رفته به بازار خودروها باز خواهد گشت.

نکته مهمی که باید به آن توجه داشت این است که اگر هر کدام از شرکت‌های واردکننده خوا%۸

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.