خودروهای بسیار باکیفیت ولی شکست خورده در بازار ایران

0

نگاهی به هشت مدل خودروی وارداتی و تولیدی بازار ایران که با عدم استقبال بازار ایران، به سرنوشت تلخی دچار شدند و علیرغم ویژگی های خوب‌شان چه در نمونه صفر یا کارکرده روی دست مالکان‌شان باد کردند

اگر تمام کهکشان راه شیری را بگردید هیچ بازاری را پیدا نمی‌کنید که در آن کالایی با قطعیت فروشش تضمین شود مگر اینکه مفت باشد! اساسا هر بازاری اقتضائات خاصی دارد و شرایط زمانی و جغرافیایی باعث بروز شرایطی می‌گردد که حتی گاهی بهترین ساخته‌ها در یک صنعت نزد خریداران مقبولیتی پیدا نمی‌کنند. مراجعه کوتاهی به تاریخچه ده ساله اخیر بازار خودروی ایران گویای این نکته است که بی‌گدار به آب زدن در زمینه تولید یا واردات خودرو می‌تواند گاها نتایج فاجعه باری به دنیال داشته و میلیاردها تومان ضرر به سرمایه‌گذاران وارد کند. تعریف کردن شرایطی نامناسب برای حضور یک خودرو در بازار موجب می‌شود تا گاها محصولاتی از تولیدکنندگان ژاپنی، کره‌ای یا اروپایی به بدترین شکل ممکن شکست خورده و عدد فروش انها در یک دوره زمان چند ساله به کمتر از ۱۰۰۰ دستگاه برسد.

در این گزارش، به معرفی ۸ خودروی نسبتا ناموفق اما جذاب بازار خودروی ایران پرداخته‌ایم که در یک دهه اخیر پس از تولید یا واردات به سرعت زمین خورده‌اند و خریداری پیدا نکرده‌اند. جالب است که از پژو و نیسان و جیلی تا سیتروئن و سوزوکی و تویوتا در این لیست حضور دارند.

پژو ۴۰۷

قیمت : ۷۰ تا ۷۵ میلیون تومان
مدل: ۲۰۰۹
کارکرد : ۱۰۰ هزار کیلومتر
موتور : ۲ لیتری
قدرت : ۱۴۰ اسب بخار
ویژگی‌ مهم : سواری باکیفیت
علت شکست : حدود ۱۰ سال است که فروش سدان‌های بزرگ پژو در بازار ایران به صخره قیمت گران‌ و شرایط فروش نامناسب می‌خورد و علیرغم همه ویژگی‌های مثبت دیگری که دارند، نمی‌تواند فروشی مناسب هم پاس ساخته‌های کیا، هیوندای، تویوتا و هوندا داشته باشند. ۴۰ که هم در بخش دینامیک رانندگی و هم طراحی بدنه و اتاق محصولی اسپورت و جوان‌پسند بود، در دوره شکوفایی هیوندای سوناتا و تویوتا کمری در ایران با قیمتی بالاتر از متوسط این کلاس عرضه شدند و شکست را عاید خودروساز فرانسوی کردند.

سوزوکی کیزاشی

سوزوکی کیزاشی

قیمت : ۱۳۵ میلیون تومان
مدل: ۲۰۱۲
کارکرد : ۳۰ هزار کیلومتر
موتور : ۲۴۰۰ سی‌سی
قدرت : ۱۸۵ اسب بخار
ویژگی‌ مهم : طراحی گیرای بدنه
علت شکست : این خودرو که پس از تولید گرند ویتارا، دومین خودروی سوزوکی در کشور مان بود و در بدو ورود به ایران قرار شد به صورتی گسترده عرضه شود هرگز نتوانست رنگ موفقیت را به چشم ببیند. با اینکه اتاق سدان ژاپنی ایران خودرو جذابیت خاصی داشته و دارد اما چهره خشن کیزاشی که تا آن زمان در میان اتومبیل‌های کلاس سدان شهری متوسط باب نبود ، ضربه بدی به حیثیت این خودرو زد و در عین حال، عرضه نمونه ۱۴۰ اسبی که هندلینگی ضعیف را به مالکان خودرو ارزانی می‌کرد باعث شد وجهه ساخته باابهت سوزوکی در ایران تخریب شود.

نیسان تیانا

قیمت : ۱۷۵ میلیون تومان
مدل: ۱۳۹۲
کارکرد : ۷۰ هزار کیلومتر
موتور : ۶ سیلندر ۲۵۰۰ سی‌سی
قدرت : ۱۸۲ اسب بخار
ویژگی‌ مهم : ظاهر لوکس و اتاق مجلل
علت شکست : خدمات فروش و پس از فروش ضعیف در ایران، مونتاژی بودن و البته خوردن به صخره سخت تحریم‌ها موجب شد تا ساخته زیبا و باابهت نیسان که در برخی بازارها با نام ماکسیما و در برخی دیگر به عنوان آلتیما شناخته می‌شد، در ایران شکست خورده و خاطره تلخی را برای نیسان از حضور مجدد در کلاس سدان‌‌های لوکس شهری به جا بگذارد. تیانا که هم‌اینک یکی از گزینه‌های خوب بازار اتومبیل های شهری و لوکس با قیمت کمتر از ۲۰۰ میلیون تومان است، از تجهیزاتی عالی، اتاقی مجلل و گنجایش مناسب سود میبرد. به گفته مسئولان شرکت نیسان، تیانا یکی از بهترین خودروهایی هست که تاکنون توسط این شرکت تولید شده است.

ام‌جی GS

ام‌جی GS

قیمت : ۱۴۰ میلیون تومان
مدل: ۲۰۱۶
کارکرد : ۳۰ هزار کیلومتر
موتور : ۲ لیتری توربو
قدرت : ۲۱۷ اسب بخار
ویژگی‌ مهم : موتور قدرتمند
علت شکست : یک کراس‌اوور چینی-انگلیسی با ظاهری خشن، نامتعارف و اسپورت که زیاده از حد قلدر است و علاوه بر انگ نادرست چینی‌بودن، قربانی قیمت بالایش شد. جی‌اس که در زمینه هندلینگ و شتاب محصولی توانمند و حتی بهتر از رقبای شرقی خود از کره و ژاپن است، فعلا در بازار به زحمت و سختی با ۲۵ میلیون تومان زیر قیمت کارخانه به فروش می‌رسد.

سیتروئن C5

سیتروئن C5

قیمت : ۱۱۵ میلیون تومان
کارکرد : ۱۲۰ هزار کیلومتر
مدل: ۲۰۱۱
موتور : ۲ لیتری
قدرت : ۱۴۰ اسب بخار
ویژگی‌ مهم : تکنولوژی ساخت بالا
علت شکست : موتور ضعیف این خودرو باعث شد تا خیلی زود بازی را به رقیبان واگذار کند. علیرغم ظاهر مجلل و اسپورت، تکنولوژی ساخت بالا مخصوصا در فنربندی و تعلیق و فرمان، سی۵ جدید تنها به تعداد بسیار پایینی در ایران عرضه شد و سپس پرونده‌اش برای همیشه بسته شد. فرمان این خودرو یکی از جذاب‌ترین نکاتی بود که توجهات بسیاری را به خود جلب کرد.

فیات سیه‌نا

فیات سیه‌نا

قیمت : ۳۰ میلیون تومان
کارکرد : ۱۳۵ هزار کیلومتر
موتور : ۱۴۰۰سی‌سی
قدرت : ۷۷ اسب بخار
ویژگی‌ مهم : مصرف مناسب
علت شکست : یک انتخاب بسیار بد برای یک سرمایه‌گذاری بزرگ موجب شد تا در کمتر از یک سال شرکت تاپکو به زمین بخورد و مسئله حضور گسترده برند فیات در ایران برای همیشه خاتمه یابد. سی‌نا که از ظاهری به شدت قدیمی و نافرم با موتوری ضعیف، امکاناتی اندک و قیمتی گران رنج می برد قرار بود به عنوان رقیب مستقیم هیوندای ورنا در بازار ایران خودنمایی کند اما … .

جیلی امگرند ۷ سدان

جیلی امگرند 7 سدان

قیمت : ۵۸ میلیون تومان
مدل: ۲۰۱۳
کارکرد : ۶۰ هزار کیلومتر
موتور : ۱۸۰۰ سی‌سی
قدرت : ۱۳۷ اسب بخار
ویژگی‌ مهم : اولین چینی با کیفیت بازار ایران
علت شکست : با ایکه هم‌اینک جیلی یکی از مشهورترین سازندگان چینی خودرو در جهان است و علاوه بر مالکیت، ولوو، پروتون و لوتوس در مجموعه دایملر بنز هم سهامدار است اما هرگز نتوانسته چنان که باید و شاید انگ چینی بودن را از پیشانی خود در ایران پاک کند. در واقع ویژگی‌ اصلی این خودرو به نقطعه ضعفش بدل شد و در کنار قیمت گران، زمینه بی‌اعتباری دیگر نقاط قوت جیلی امگرند را فراهم کرد.

رنو لاگونا کوپه

رنو لاگونا کوپه

قیمت : ۱۹۰ میلیون تومان
مدل: ۲۰۱۲
کارکرد : ۳۰ هزار کیلومتر
موتور : ۳۵۰۰ سی‌سی
قدرت : ۲۳۸ اسب بخار
ویژگی‌ مهم : طراحی گیرای بدنه
علت شکست : یک کوپه اروپایی جذاب و اصیل با قلب تپنده ۳۵۰۰ سی‌سی که قدرت زیادی معادل ۲۴۰ اسب بخار زیر پای راننده قرار می‌داد و در کمتر از ۶ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت می‌رسید. لاگونا کوپه که در سال ۲۰۱۰ جزو اولین خودروهای رنو برای ورود به بازار ایران به حساب می‌آمد، تا بیش از ۲۶۰ کیلمتر در ساعت سرعت می گرفت و کابین راحت داشت گرچه طراحی نامتعارف پوزه خودرو در کنار عدم استقبال ایرانی‌ها از محصولات کوپه موجب شد خودروی اسپورتی رنو در بدو ورود به ایران یک شکست سنگین تجاری را برای واردکننده‌اش به ارمغان آورد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.