آیا دمای روغن موتور مانند دمای آب برای ماشین اهمیت دارد ؟

0

علت افت فشار روغن موتور ،ویسکوزیته روغن موتور ،روغن موتور مناسب زمستان ،بهترین مارک روغن موتور ،روغن موتور sl 10w40 ،چرا باید به دمای روغن موتور خودرو خود اهمیت دهید؟

روغن موتور خودرو علاوه بر وظیفه اصلی اش یعنی روانکاری قطعات موتور وظیفه انتقال حرارت موتور را نیز برعهده دارد

برای افرادی که رانندگی پر فشاری دارند دانستن دمای روغن یکی از مهمترین اطلاعات است. گاز دادن و بالا بردن دور موتور هنگامی که روغن هنوز به دمای کاری خود نرسیده است بسیار خطرناک می باشد. به این فکر نباشید که دمای آب موتور میزان دمای روغن آن را نیز مشخص می کند زیرا اینطور نیست.

اهمیت دمای روغن موتور

چه یک راننده حرفه ای باشید و چه یک راننده معمولی، دانستن درباره دمای روغن یکی از دانسته های مهم شما درباره ماشینتان خواهد بود.
گازدادن و افزایش دور موتور هنگامی که روغن هنوز به دمای کار خود نرسیده است پرخطر است و ممکن است به موتور خودرو آسیب وارد کند. دمای روغن تنها با کارکردن موتور در حالت درجا به دمای کار نمی‌رسد و کارکردن موتور در حین حرکت خودرو هم لازم است.

بهترین روش برای رساندن دمای موتور به دمای کاری

بهترین کاری که برای رسیدن به دمای کاری موتور می‌توانید انجام دهید این است که پس از روشن کردن ماشین اجازه دهید موتور ۱دقیقه در حالت درجا کار کند و پس از آن چند دقیقه ای آهسته رانندگی کنید.

حرکت کردن با موتور سرد و خطر یاتاقان زدن موتور خودرو

با توجه به اینکه نقش اصلی موتور خودرو روانکاری قطعات متحرک موتور است و روغن موتور برای ایفای این نقش باید به دمای نرمال (دمای کاری) برسد بنابراین حرکت با موتور و روغن موتور سرد ممکن است موتور ماشین شما را به طور کامل از کار بیاندازد.
توجه داشته باشید که دما و فشار پایین روغن از اصلی ترین دلایل یاتاقان زدن موتور خودرو است چراکه روغنی که سرد باشد عمل روانکاری را آنطور که باید انجام نمی‌دهد.
تا هنگامی که دمای روغن خیلی پایین باشد فشار روی قطعات داخلی موتور زیاد خواهد بود و فاصله بین رینگ پیستون ها و دیواره سیلندر به خوبی با روغن پر نمی‌شود.
همچنین موتوری که خیلی سرد باشد قدرت ایده آل خود را تولید نمی‌کند به خصوص بیشتر در فصول سرد سال که دمای روغن سخت تر و آهسته تر بالا می‌رود.
ممکن است در شرایطی مجبور باشید با موتوری که هنوز گرم نشده است شروع به رانندگی کنیم اما انجام پی در پی این کار به خصوص در موتورهای تقویت شده به موتور خودرو آسیب وارد می‌کند.

تشخیص گرم شدن روغن موتور

دمای آب را ملاک گرم شدن کامل موتور قرار ندهید.چرا که با وجود اینکه به طور کلی بعد از گرم شدن موتور عموما دمای روغن چند درجه داغتر از دمای آب موتور خواهد بود اما روغن در مقایسه با آب رادیاتور زمان خیلی بیشتری بــرای رسیدن به دمای ایده آل نیاز دارد.
بنابراین اول صبح که موتور را استارت می‌زنید یا پس از ساعت های طولانی خاموش بودن ماشین، تا حدود ۵دقیقه اول دور موتور را پایین نگه دارید.

آمپر دمای روغن یا آمپر فشار روغن

برخی از خودروها علاوه بر آمپر آب رادیاتور دارای آمپر دمای روغن و آمپر فشار روغن نیز هستند که باعث می‌شود تشخیص دمای روغن دقیق تر و ساده تر باشد.
آمپر دمای روغن یا فشار روغن سنسوری مفید برای اندازه گیری و اطلاع از میزان فشار روی موتور است.
فراموش نکنید که روغن موتور به خصوص در مناطق سردسیر چند برابر بیشتر از آب رادیاتور زمان می خواهد تا گرم شود.
برخی از خودروها دارای سیستم خنک کننده روغن هستند که میان موتور و فیلتر روغن قرار گرفته است و از آب رادیاتور برای پایین آوردن مستقیم دمای روغن استفاده می‌کنند و در شرایط کاری پرفشار باعث نگه داشتن دمای روغن در حد معمولی است.

https://blog.nilaka.com/wp-content/uploads/2017/09/%D9%86%D9%85%D9%88%D8%AF%D8%A7%D8%B1-%D8%B4%D8%A7%D8%AE%D8%B5-%DA%AF%D8%B1%D8%A7%D9%86%D8%B1%D9%88%DB%8C-%D8%B1%D9%88%D8%BA%D9%86-%D9%85%D9%88%D8%AA%D9%88%D8%B1.jpg

فراموش نکنید هم دمای خیلی سرد و هم دمای خیلی گرم باعث می‌شوند روغن موتور خاصیت روانکاری خود را از دست بدهد و به موتور خودرو شما آسیب جدی وارد شود و موتور خودرو تنها در صورتی که روغن کاملا گرم باشد و موتور در محدوده دمای مجازش کار کند، قدرت بهینه را برای حرکت تولید می‌کند.

بنابراین با رعایت کردن نکاتی که در این مقاله مطرح شد عمر موتور خودروی خود را افزایش دهید و از روبرو شدن با تجربیات ناخوشایند آسیب دیدن موتور جلوگیری کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.