بنزین دو نرخی در سبد کالای مردم ایران از واقیعت تا شایعه؟

0

بنزین دو نرخی در سبد کالای مردم ایران از واقیعت تا شایعه؟

آیا بنزین دونرخی می شود؟

قانون بودجه سال ۹۵ بار دیگر دولت را مکلف به عرضه سهمیه ای سوخت کرده است اما باید دید که این امرتحقق می یابد.

خردادماه سال گذشته با قطع سهمیه بندی بنزین، فروش این محصول استراتژیک در سبد خانوار به صورت آزاد و تک نرخی آن هم با قیمت ۱۰۰۰ تومان شروع و از همان زمان نقد و بررسی آثار مثبت و منفی این اقدام آغاز شد؛ البته مسئولان به فراخور زمان از تک نرخی و دو نرخی شدن سوخت سخن گفتند و این ماجرا تا جایی ادامه پیدا کرد که نهایتا در قانون بودجه سال ۹۵ دولت بار دیگر مکلف به عرضه سهمیه ای سوخت شد و از همان ابتدا مقامات دولتی بویژه وزیر نفت مخالفت خود را با دو نرخی شدن بنزین اعلام کردند.

بیژن زنگنه  در صحبت هایش دو نرخی بودن قیمت بنزین را فساد آور دانست و اینطور گفته بود که وزارت نفت نه تنها به دو نرخی بودن قیمت بنزین بلکه با دو نرخی بودن هیچ فرآورده نفتی موافق نیست.

کارشناسان معتقدند که هدف مجلس شورای اسلامی از طرح این مصوبه حفظ کارت‌های سوخت و به طور کلی سامانه هوشمند سوخت است تا روند مصرف کنترل شود این درحالی است که وزارت نفت تمایلی به استفاده مجدد از کارت سوخت ندارد و قطع سهمیه بندی بنزین را گامی در کنترل مصرف سوخت می داند.

*مخالفت صد درصدی جایگاه داران سوخت از عرضه دونرخی

بیژن حاج محمدرضا رئیس انجمن جایگاه‌داران سوخت سراسر کشور نیز در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص عرضه بنزین دو نرخی و آثار آن گفت: عرضه سوخت دو نرخی باعث بروز فساد می شود.

وی ادامه داد: اجرای این طرح در پمپ بنزین ها مشکل ساز است و علاوه بر دولت، جایگاه داران نیز از اجرای آن راضی نیستند.

حاج محمد رضا با اشاره به اینکه عرضه بنزین باید به صورت تک نرخی باشد، تصریح کرد: نرخ سوخت همانند سایر کشورهای جهان باید با یک نرخ واحد که بهای تمام شده سوخت است، محاسبه شود.

**عرضه دونرخی سیاسی کاری است

ناصر رئیسی فر رئیس انجمن صنفی کارفرمایی جایگاه داران سوخت کشور نیز در این خصوص اظهار داشت: اجرای سهمیه بندی و چند نرخی بودن تجربه تلخی بوده است و نباید دوباره این نتایج تکرار شود.

وی افزود: دو نرخی شدن قیمت بنزین به جای اینکه کارشناسی باشد رنگ و بوی سیاسی دارد و عواقب اجرای آن بیشتر از سودش است.

** لزوم خود گردانی سامانه سوخت

جلیل سالاری مدیرعامل سابق شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی، نیز در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص تغییرات قیمت سوخت، اظهار داشت: تغییرات پی در پی قیمتی، سبب افزایش مصرف سوخت و به تبع آن  واردات بیشتر و هدر رفت سرمایه های ملی کشور می شود و در مقابل آن نظارت بر کیفیت این سوخت های وارداتی کاهش پیدا می کند.

مدیرعامل سابق شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی تصریح کرد:اگر رویه عرضه بنزین تک نرخی و بدون کارت تداوم پیدا کند، نظام هدفمندی بی خاصیت و مجددا به خارج برای واردات وابسته خواهیم شد.

**شفافیت آماری مانعی بر سر راه  سود جویان

احمد توکلی نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: سالانه حدود یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار صرف واردات بنزین می شود و دلالان و قاچاقچیان بیشترین سهم را از این واردات می برند.

وی تصریح کرد: براساس آمار مرکز پژوهش های مجلس عرضه سوخت با کارت در طول هشت سال به میزان ۱۰۰ میلیارد دلار جلوی قاچاق را گرفت.

توکلی تاکید کرد:ما طرفدار شفافیت هستیم و کسانی که به هر نحو در حذف کارت سوخت سنگ اندازی می کنند، به دنبال منافع خود هستند چراکه شفافیت آماری مانعی برای رسیدن به اهداف آن ها است.

گفتنی است مطابق با قانون، عرضه بنزین دونرخی چهار ماه بعد از ابلاغ مصوبه دولت انجام خواهد شد که بر این اساس تاریخ اجرای آن اوایل مهرماه خواهد بود.حال باید دید که مجلس دهمی ها قانون مربوط به  دونرخی شدن سوخت را اصلاح می کنند یا اینکه مجددا بنزین سهمیه با دونرخ در دسترس مردم قرار می گیرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.