راههای کاهش دمای موتور ای اف سون (EF7) سمند و دنا

16

دور کند و دور تند فن سمند ،ترموستات سمند ef7 ،داغ کردن موتور ،راههای کاهش دمای موتور ،بهترین روغن موتور برای سمند ای اف سون ،انواع ترموستات خودرو

سیستم خنک کننده و فشار روی موتور عوامل تعیین کننده در میزان داغ شدن موتور هستند و باز شدن کامل ترموستات یکی از قابلیت های سیستم خنک کننده برای انتقال حرارت 

مثلا فرض کنید در حال رانندگی در جاده ای کفی هستید (با ترموستات ۷۵ درجه) و سرعتتان ۱۲۰ کیلومتر در ساعت است و چون باد زیادی جلوی خودرو در جریان است و جاده شیب ندارد دمای موتور در حدی پایین می آید که ترموستات بسته شده و دما به حداقل ممکن یعنی ۷۵ می رسد. اگر مدتی بعد وارد یک سربالایی تند ولی کوتاه شوید مثلا ممکن است دمای موتور در پایان سربالایی به ۹۵ برسد. یعنی شما با دمای ۷۵ درجه وارد سربالایی شدید و با دمای ۹۵ درجه از آن خارج شدید و مثلا فقط ۲ دقیقه کلا در سربالایی بودید. حال اگر با ترموستات فابریک این حالت را تجربه می کردید با دمای ۸۳ وارد سربالایی می شدید و ممکن بود مثلا با دمای ۹۹ درجه از سربالایی خارج شوید (یعنی ۴ درجه داغتر) زیرا لحظه ورود به سربالایی دمای موتور ۸۳ بود که بالاتر از حالت اول (ترموستات ۷۵) بود. پس در این حالت خاص ترموستات ۷۵ درجه به اندازه ۴ درجه در خنکتر کار کردن موتور شما تاثیر گذاشت ولی نکته مهم در این مثال مدت زمان رانندگی شما در سربالایی است. اگر فرض کنیم در دمای ۱۰۵ درجه دور تند فن های رادیاتور وارد مدار شوند و جلوی بالا رفتن دما بیش از ۱۰۵ درجه را بگیرند و همچنین اگر فرض کنیم مدت زمان ماندن شما در سربالایی از ۲ دقیقه به ۲۵ دقیقه افزایش یابد و فشار روی موتور خیلی زیاد باشد پس در این حالت چه ترموستات ۷۵ داشته باشید چه ۸۳ فرقی به حال شما نخواهد کرد زیرا در هر صورت اگر مدت زمان زیادی در سربالایی باشید (مهم نیست با چه دمایی وارد سربالایی شدید) دمای شما از ۱۰۰ درجه رد خواهد شد و به ۱۰۵ می رسد و در این مرحله خنک شدن موتور به عهده فن های رادیاتور است نه ترموستات. پس خنک تر بودن موتور آن هم فقط چند درجه و در شرایطی خاص اینقدر ارزش ندارد که به خاطر آن باعث فرسایش بیشتر موتور شویم.

در مطالب قبلی به تفضیل در مورد روش‌های کاهش دما موتور اشاره شد. یکی از موتورهایی که دمای کارکرد آن بسیار بالا بوده و باعث بروز مشکلات عدیده‌ای در طولانی مدت شده، موتور قدرتمند EF7 است. این موتور بر روی خوروهایی نظیر سمند LX، سمند سورن، سمند سورن توربو، دنا و … به کار رفته است. عدم عایق‌بندی مناسب موتور و بالا بودن دمای آن سبب شده است که مشکلاتی برای مجموعه سرسیلندر و واشر آن ایجاد شود و علاوه بر آن سوختگی سیم کشی خودرو به عنوان یه معضل در بسیاری از خودروهای با کارکرد بالا مشاهده می‌شود.

برای رفع این مشکل یک پیشنهاد کاملاً علمی و بی ضرر (بر خلاف سایر روش‌های غیر اصولی موجود) برای شما دارد. ما توانسته‌ایم با استفاده از تخصص خود در زمینه ریمپ ایسیو، به دانش تغییر ثوابت عملکردی سیستم خنک کاری خودرو در تمام ایسیوهای بوش دست یابیم و با تغییر آن‌ها، دمای عملکرد فن و در پی آن دمای موتور خودرو را تا حد مورد نظر خود کاهش دهیم.

در ادامه نمایی از ثوابت و پارامترهای مرتبط با عملکرد فن سمند EF7 با ای سی یو Bosch ME7.4.9 نشان داده شده است.

Coolant_Fan_BoschMe7.4.9

همان‌طور که مشاهده می‌نمایید، در این خودرو فن دور کند در دمای ۹۵٫۳ و دور تند در دمای ۱۰۲ درجه روشن می‌شود و دمای خاموش شدن آن ها نیز در نهایت در دمای ۹۰ درجه خواهد بود. این بدان معناست که موتور شما معمولاً از دمای ۹۰ درجه پایین‌تر نخواهد آمد. دقت نمایید که اعداد فوق کاملاً دقیق بوده و علت مغایرت دماهای فوق با بعضی دستگاهای دیاگ، عدم دقت و خطای دستگاهای متفرقه‌ی عیب یابی است.

ما می‌توانیم برای کاهش دمای موتور شما، دمای روشن و خاموش شدن فن رادیاتور را به صورت نرم افزاری و از روی دامپ ای سی یو تغییر دهیم. در این روش هیچ گونه تغییر سخت افزاری در خودروی شما انجام نخواهد شد.

پیشنهاد برای شما به شرح ذیل است:

لازم به ذکر است که شرایط دمایی عملکرد موتور سمند سورن توربو نیز مشابه سمند ای اف سون معمولی بوده و تمامی تغییرات و قابلیت‌های فوق قابل اجرا بر روی سورن توربو نیز می‌باشد.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
16 نظرات
  1. سجاد می گوید

    سلام.من سمن ای اف سون دارم و برای کارم مجبورم با سرعت بالا رانندگی کنم.وو فشار خیلی زیادی به موتور میاد.چه راهی هست که دمای موتور رو پایین بیارم

    1. کارستان می گوید

      سلام
      سیستم خنک کاری موتور همیشه سالم و سرحال باشد و اینکه راه حل دیگر ریمپ ایسیو هست که البته در این زمینه بیشتر پرس و جو کنید.

  2. یوسف می گوید

    سلام من سمند سورن خشک گرفتم دمای آب خیلی میره بالا احساس میکنم غیرعادیه
    چکار کنم به نظرتون09141961338

  3. رضا می گوید

    دمای فن راپایین بیاورید .از۹۵ درجه به ۷۵درجه کاهش دهید.مشکل حل می شود.

  4. احسان می گوید

    اخه وقتی ترموستات ۸۸ هست فن دور کند چرا باید تا۸۵ کار کنه،😁😁🤔😄

    1. مهرداد می گوید

      به خاطر بسته شدن ترموستات

  5. یحیی عبادی زاده می گوید

    سلام من دنا پلاس توربو اتوماتیک دارم دما خیلی بالا می ره لطفا آدرس بدید خرم‌آباد لرستان هستم
    ۰۹۱۶۳۹۸۱۳۷۲ باتشکر

    1. Erfan می گوید

      هم ترموستات عوض کن و سپس ریمپ کن

  6. احمد می گوید

    سلام
    من دنا پلاس توربو اتومات دارم. دمای موتور ظهر تو جاده بالای نصف میره .لطفا آدرس بفرمائید شماره تماس.۰۹۳۷۱۵۹۱۰۴۳

  7. خلجی می گوید

    با سلام
    لطفا نحوه کار راوآدرس رو بفرمایید وهزینه اش رو ممنون می شوم

  8. حسین می گوید

    سلام شما چه شهری هستید ؟میشه آدرس بدید؟شماره تماس من ۰۹۱۵۰۴۶۴۲۵۵

    1. حسین می گوید

      سلام رادیاتور بخاری کثیف باشه باعث بالا رفتن دما موتور میشود بعد سه سال درگیری با این مشکل متوجه شدم برای چک کردن رادیات بخاری از مدار خارج کن البته لولها نباید کور بشوند ورود خروج به هم وصل کنید

  9. دانیال می گوید

    سلام. ماشین من سورن توبو هست و تو ترافیک یا سربالایی یا حالت عادی دما میره تا یک خط بعد از خط وسط…نه آب روقن قاطی کرده و ن چیز دیگه. ترموستات فشنگی و هر چیزی ک ممکنه تعویض شده اما درست نشده
    آدرس بفرمایید بیام خدمت شما با تشکر ۰۹۱۲۸۸۷۴۴۳۰ دانیال

  10. حسینی می گوید

    سلام وقت بخیر
    هزینه ریمپ فن ها چه قدره و برلی این کار باید به کجا مراجعه کنیم؟

  11. رضا می گوید

    سلام. شما چه شهری هستید؟
    تو شهرستان نمایندگی دارید که این کار را روی ای سی یو انجام بده؟

    1. مدیر می گوید

      سلام
      شهرستان نمایندگی نداریم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.