مرسدس بنز آکتروس با کارنامه تولید ماشین سنگین بیست ساله شد.

0

مرسدس بنز آکتروس با کارنامه تولید ماشین سنگین بیست ساله شد.

کشنده مرسدس بنز آکتروس با تولید در ۴ نسل‌ به ۲۰سالگی خود رسید

یک ۲۰ دیگر در کارنامه آکتروس

در بین شرکت‌های خودرو‌سازی همیشه بالاترین رده از محصولات برای مدیران و کمپانی مادر از رنگ و بوی خاص‌تری برخوردار است و برای معرفی و رونمایی هر نسل از آن و همچنین سالگرد‌های تولد چندساله‌شدن آنها مراسم خاصی در نظر گرفته می‌شود که این مراسم حتی در یک پله پایین‌تر از تاپ‌ترین محصول هر کمپانی نیز دیده نخواهد شد.

 در بین تولیدات سنگین مرسدس بنز، آکتروس دارای جایگاه خاصی است و این جایگاه حتی در بین رقبایش نیز دیده می‌شود تا جایی که آکتروس در هر نسلش توانسته است جایزه برترین کشنده سال را از آن خود کند و در آخرین نسل از این کشنده که در سال ۲۰۱۱ معرفی شد، نه‌تنها جوایز بی‌شماری را نصیب خود کرده است بلکه هنوز هم حرف‌های زیادی در برابر بزرگانی چون ولوو FH و اسکانیا برای گفتن دارد. امسال مراسمی برای بزرگداشت ۲۰ساله‌شدن برند آکتروس در نمایشگاه IAA مرسدس در نظر گرفته ‌و نسخه خاصی نیز به همین مناسبت تولید کرده است.


در گذر از نسل‌ها
آکتروس MP1 در سال ۱۹۹۵ رونمایی شد و تولید آن از یک سال بعد آغاز شد. آکتروس نسل اول در پی ورود هر‌روزه قطعات پلاستیکی به ظاهر خودرو‌ها، دارای بخش‌های زیادی از جنس پلاستیک بود که این رویه را البته قبل از آن کشنده‌هایی چون ولوو FH و رنو مگنوم آغاز کرده بودند. پیشرانه‌های ۶ و ۸ سیلندر خورجینی در این خودرو  نصب شدند و بلند‌ترین سقف به نام مگا اسپیس برای آن معرفی شد. نسخه SLT آن که کشنده‌ای فوق‌سنگین بود نیز با موتور  ۸سیلندر خورجینی OM502LA به بیشترین قدرت ۶۰۹ اسب بخار رسید.

نسل دوم با نام MP2 در سال ۲۰۰۲ رونمایی شد. هر چند پیروی از خطوط کلی و چار‌چوب نسل قبلی رعایت شده بود اما چهره ظاهری و طراحی داخلی کاملا دگرگون شده به نظر می‌رسید. در این سری، رده کامیون‌های عمرانی جایگاه ویژه‌ای پیدا کردند و رده‌ای خاص برای آنها در نظر گرفته شد. باز هم بلند‌ترین سقف به نام مگا اسپیس بود و البته نسخه خاص معروفی چون بلک ادیشن نیز برای این نسخه معرفی شد. سری MP2 در کشورمان نیز تولید شد و از محبوب‌ترین کشنده‌های زمان خود و حتی بعدا بود. آکتروس MP2 در بین رقبای خود دارای عریض‌ترین اتاق در فضای داخلی بود و همین قضیه آن را به یکی از جادار‌ترین‌ها در نسخه مگا اسپیس تبدیل کرد. پیشرانه‌ها با ارتقای استاندارد آلایندگی دارای سازه‌ای مشابه با سری قبلی بودند و باز هم در بالاترین خروجی به قدرت ۶۰۹ اسب بخار می‌رسیدند.  گیربکس‌ها نیز همچنان با سری قبلی مشترک بودند که از انواع دستی و اتوماتیک تشکیل می‌شدند.  سری سوم در سال ۲۰۰۸ معرفی شد که در واقع یک فیس‌لیفت و بهینه‌سازی کلی نسبت به سری دوم بود. این نسخه نیز از سقف بلند مگا اسپیس برخوردار شد و هرچند نسخه‌های تولید محدود زیادی ‌روی این سری عرضه شد اما سری تولید محدود بلک / وایت لاینر از بقیه شاخص‌تر بود. موتور‌ها و پیشرانه‌ها به همراه گیربکس‌ها با سری قبلی مشترک بودند و با بهینه‌سازی‌های صورت گرفته در استاندارد آلایندگی آنها، به قدرت‌های متفاوت‌تری می‌رسیدند. باز هم قوی‌ترین پیشرانه همان نمونه ۱۶٫۴ لیتری ۶۰۹ اسب بخاری بود که در آخرین سال‌های تولید به استاندارد یورو ۵ نیز رسید و معروف‌ترین موتور نیز مثل سری قبلی، پیشرانه ۴۴۰ اسب بخاری آن بود. اما نسل چهارم که بنیانگذار انقلابی در طراحی خودرو‌های سنگین شد، در سال ۲۰۱۱ معرفی شد که چهره‌ای رادیکالی و مدرن را به نمایش گذاشت. اتاق‌ها این بار در دو عرض ۲٫۳ و ۲٫۵ متری عرضه شد تا طیف گسترده‌تری را در اختیار خریداران قرار دهد. ضمن اینکه بلند‌ترین اتاق این بار نام گیگا اسپیس معرفی شد که فضایی بیشتر از مگا اسپیس‌های قبلی داشت. با این کشنده، تکنولوژی‌های جدیدی نیز در این صنعت معرفی شد که ریتاردر آبی به جای روغنی و همچنین گیربکس خودکار با توربو ریتاردر کلاچ به همراه اولین گربکس ۱۶ سرعته خودکار  برای کشنده‌های فوق‌سنگین از آن جمله بودند.

آکتروس نسخه ۲۰ سالگی
این آکتروس در تعداد محدود ۲۰۰ دستگاهی تولید می‌شود که خریداران آن می‌توانند با انواع پیشرانه‌ها آن را سفارش دهند. ضمن اینکه کابین‌ها نیز در دو نوع مگا اسپیس و گیگا اسپیس هستند که وجود نوشته‌هایی خاص در برخی‌ قسمت‌های بدنه، آن را از نمونه‌های دیگر مجزا می‌کند و همچنین می‌توان قسمت‌های مختلفی از بدنه را به رنگ دلخواه سفارش داد. نوشته و نشان ۲۰ سالگی آکتروس در روی گوشه پایینی آینه‌های جانبی و پارکابی در‌ها قرار دارد و در داخل نیز از ترکیب چرم و آلومینیوم بهره گرفته شده است‌ ضمن  اینکه نورپردازی  داخلی نیز با طیف وسیعی از رنگ‌ها توسط راننده قابل تنظیم خواهد بود.
در کنار رونمایی از این کشنده، در یک فستیوال نیز، مرسدس با نمایش مدل‌های مختلفی از آکتروس از سری اول تا امروز و حتی سری‌های NG و SK و نمونه‌های دماغ‌دار سری L این موفقیت را جشن گرفته است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.