دوئل رنو کپچر با سانگ یانگ تیوولی !کدام یک بهتر است ؟

0

خرید خودروهای شبه شاسی بلند یا همان کراس اوور به یک تب جهانی تبدیل شده است

از همین رو کلیه خودرو سازان جهان در سبد محصولات خود حتما یک کراس اوور جمع جور یا همان کراس اوور سگمنت B عرضه می کنند.در کشور ماه در این چند سال اخیر واردکنندگان و تولید کنندگان خودرو همگی یک کراس اوور درلیست محصولات خود جای داده اند.خودروهای نظیر رنو کپجر،سوزوکی ،لیفان X50،جک اس ۵،رنو کپچر و سانگ یانگ تیوولی که در حال حاضر رقابتی سنگین بین این خودروها موجود می باشد.اما ما در این مقاله می خواهیم به دو خودروی اصیل کره ای و فرانسوی بپردازیم و مقایسه کوتاه بین رنو سانگ یانگ تیوولی و رنو کپجر انجام دهیم.چرا که هر دو از امکانات خوب و کیفیت بالا بهره می برند.

مقایسه رنو کپچر با سانگ یانگ تیوولی

مقدمه

سلیقه خریدارن خودرو در چند سال گذشته بشدت تغییر کرده است .در سالهای نه چندان دور خریدارن بدنبال خودرو هایی با بدنه بزرگ و حجم موتور بالا بوده که بتوان حس قدرت طلبی و رانندگی راحتی را برای آنها به ارمغان بیاورد. اما با گذشت زمان و شلوغی شهرهای بزرگ و افزایش روز افزون قیمت سوخت و کاهش درآمد های قشر متوسط الگوی خریدران به کلی تغییر کرده و روی به خودروهای جمع و جور و مصرف سوخت کم آورده اند . بطور کل باید گفت در جهان کنونی اقتصادی بودن خودرو برای خریدران بسیار مهم و یکی از گزینه های می باشد. از همین رو سازندگان خودرو هم با این تغییر الگو در محصولات خود تجدید نظر کرده و بدنبال ساخت خودروهایی می باشند که هم نشانی از خودروهای بزرگ و جادار قدیمی داشته باشد و هم از نظر اقتصادی مقرون به صرفه باشد. رنو کپچر حاصل چنین تفکری می باشد.خودروی سانگ یانگ تیوولی و رنو کپچر حاصل چنین طرز تفکری بوده اند.
مقایسه طراحی خارجی کپچر و تیوولی

طراحی خارجی رنو کپچر هیجان انگیز و جوان پسند می باشد.نمای جلوی خودرو متشکل شده از دو چراغ باریک که توسط یک جلو پنچره کشیده به یکدیگر متصل شده است پرژکتورها و چرغهای روزتاب توسط یک قاب غیر همرنگ با بنده خودرو احاطه شده که بر زیبایی جلوی خودرو می افزاید.چراغهای عقبی خودرو بصورت بیضی بوده که چراغ دنده عقب در مرکز آن می باشد

گلگیر ها و بدنه خودرو بصورت عضلانی طراحی شده تا کمی خودرو بزرگتر و جسور تر به چشم آید .ابعاد خارجی خودرو نشان از جمع جور بوده خودرو می دهد ..از نکات جالب طراحی خارجی متفاوت بودن رنگ سقف خودرو و بعضی از قسمت های بیرونی خودرو با رنگ اصلی بدنه بوده که باعث اسپرت شدن خودرو می گردد.

اما طراحی خارجی سانگ یانگ تیوولی بطور کل متفاوت با رنو کپچر می باشد. در رنو کپچر سعی شده بیشتر از خطوط منحنی و نرم استفاده شود .در صورتی که در طراحی تیوولی بیشتر از خطوط تیز و زوایا خاص بهره می برد. چراغ های جلوی نوک تیز و ذوزنقه ای دارای چراغ های LED مخصوص روشنایی روز می باشند.چراغ های جلو در ترکیب با طراحی خط های موجود بر روی سپر جلو ظاهر هوشمندانه و اسپورتی به سانگ یانگ تیوولی می دهد.

بطور کل باید گفت سیلقه افراد برای ظاهر خودرو متفاوت بوده و نمی توان گفت ظاهر کدام خودرو زیباتر است. هر دو خودرو از ظاهری جوان پسند و بروز برخودار بود که دل هر ببینده ای را می ربایند. اماباید گفت که سانگ یانگ بدلیل استفاده از زویای تند و خطوط تیز از چهره خشن و تهاجمی تری بهره می برد که باعث شده که بیشتر مورد توجه نسل جوان قرار گیرد.

مقایسه طراحی داخلی کپچر و تیوولی

طراحی جلو داشبورت و ادوات رنو کپچر بسیار آرگونومیک و متناسب با فضای بیرونی خودرو می باشد.اداوات تهویه مطبوع آن متشکل از دو دایره غیر متقارن می باشد که بشکل جالبی در کنار هم قرار دارد.صفحه پشت آمپر خودرو هم از دو دایره تشکلی شده که توسط یک بیضی که وظیفه نشان دادن سرعت را بر عهده دارد به یکدیگر متصل شده است.مواد بکار رفته در داشبورت کمی سخت و ارزان قیمت بوده که برای این خودروی اقتصادی کمی عادی به نظر می رسد. .صندلیهای خودرو برای مسافرت های درون شهری مناسب و نرم به نظر می رسد ولی برای مسافرت های طولانی مدت کمی نارحت کننده می باشد.

طراحی داخل تیوولی همانند ظاهر خودرو بیشتر از زوایای خاص استفاده شده تا بتواند هارمونی خاصی با فضای بیرونی داشته باشد . همچنین,همانند رنو کپچر کنسول مرکزی دارای صفحه ی نمایش لمسی TFT بزرگ به همراه سیستم اطلاعاتی – سرگرمی میباشد که به راننده کنترل سیستم آب و هوای داخل خودرو,سیستم کنترل اسمارت فون,سرگرمی,سیستم تغییر نحوه ی رانندگی,دید دوربین و غیره را میدهد.داخل اتاق از مواد با کیفیتی ساخته شده است که دارای رنگ های مشکی پیانویی و قرمز میباشند.عناصر کروم و داشبورد قرمز با صندلی های قرمز و فرمان دارای کلید های مختلف قرمز مشکی خودرو ترکیب زیبایی ایجاد کرده اند.

بطور کل باید گفت طراحی داخلی و خارجی این خودرو بگونه ای است که حس جوان پسندانه و اسپرت بودن القا گردد.ولی از نظر پردیس خودرو طراحی داخلی سانگ یانگ تیوولی کمی به رنو کپچر برتری دارد .چرا که مواد بکار رفته در داخل کابین خودرو با کیفیت تر و طراحی جلو داشبورت آن از هارمونی بهتری برخودار می باشد.

مقایسه پیشرانه کپچر و تیوولی

همیشه برای مقایسه دو خودرو مهمترین قسمت موتور و قدرت خروجی آن می باشد.امروز خودروسازان مطرح جهان بدنبال حجم پایین تر و قدرت بیشتر هستند.از همین رو رنو کپچر گوی رقابت را از تیوولی می رباید.در زیر کاپوت رنو کپچر یک پیشرانه ۱.۲ لیتری توربو شارژر بوده که قدرت موتوری برابر با ۱۲۰ اسب بخار در دور موتور ۴۹۰۰ دور بر دقیقه تولید می کند.اما تیوولی از یک موتور ۱.۶ لیتری بهره می برد که قدرت خروجی معادل ۱۲۸ اسب بخار در دور موتور ۶۰۰۰ دور بر دقیقه تولید می کند . این یعنی فقط ۸ اسب بخار بیشتر از رنو کپچر تولید می کنند در برابر ۴۰۰ سی سی حجم موتور بیشتر . این مقدار باعث افزایش مصرف سوخت بیشتری می گردد. مصرف سوخت رنو کپچر بصورت ترکیبی برای با ۴.۷ لیتر در ۱۰ کیلومتر و برای سانگ یانگ تیوولی ۵.۷ لیتر می باشد. توربوشارژ این خودرو در محدوده دور موتور ۲۰۰۰ دور در دقیقه وارد مدار شده و حداکثر خروجی توان موتور از این دور قابل دسترسی است. لازم به ذکر است که دور موتور ۲۰۰۰ معمولاً از دنده ١ به بعد در دسترس قرار می گیرد و این بدین معنی است که حداکثر توان موتور را به محض خروج از دنده یک و در دنده دو خواھیم داشت و در نتیجه خودرو بسیار سریع شتاب گرفته و در صورت نیاز به حرکت پرشتاب می تواند بسیار لذت بخش باشد و به سرعت به نیاز راننده پاسخ دھد.

ضمن اینکه ۹۰% قدرت موتور در دنده یک و دور موتور ۱۵۰۰ قابل دسترسی خواھد بود بنابراین در شتاب گیری و حرکت اولیه خودرو بسیار چابک خواھد بود. این امر بدلیل استفاده از تکنولوژی VVT در این موتور است.

در طراحی موتور این خودرو رنو از اصول طراحی موتور خودروھای فرمول یک خود بھره برده است و از آلومینیوم برای ساخت آن استفاده شده است و ھمانطور که مستحضرید رنو ھمه ساله در بین خودروھای مسابقات بین المللی فرمول یک جزو برترین ھا بوده است.

اعداد و ارقام فوق مشخص می کند که تکنولوژی موتور رنو کپچر بالاتر از تیوولی بوده و با ۰.۴ لیتر کمتر قدرتی تقریبا برابر با تیوولی تولید می کند . قابل ذکر است که ۸ اسب بخار برای مصارف روزانه و حتی مسافرت ها برون شهری اصلا قابل حس کردن نمی باشد.

مقایسه جعبه دنده کپچر و تیوولی

تیوولی برای انتقال قدرت موتور به چرخهای جلو از دو جعبه دنده ۵ سرعته دستی و ۶ سرعته اتوماتیک تیپ ترونیک بصورت سفارشی بهره می برد.رنو کپجر هم از یک جعبه دنده ۶ سرعته دو کلاچه بهره می برد.هر دو خودرو در جعبه دنده اتوماتیک مشخصاتی تقریبا یکسانی دارند که دارای کارایی نرم و تعویض دنده مناسبی می باشند.

https://testcoches.es/wp-content/uploads/2016/12/ssangyong-tivoli-euroncap.jpg

استاندارد ایمنی

در این قسمت سانگ یانگ تیوولی حرفها بسیاری برای گفتن دارد.تیوولی دارای ایربگ راننده و سرنشین جلو – ایربگ های پرده ای – ایربگ های جانبی – مجموعاً ۶ کیسه هوا در ۱۰ نقطه مختلف – سیستم فعال شونده پشت سری ها در هنگام تصادف می باشد که در مقابل رنو کپچر فقط دارای ۴ کیسه هوا که دو عدد برای سرنشینان جلو ۲ عدد کیسه هوای جانبی بهره می برد.همچنین در تست های تصادفی که از این دوخودرو بعمل آمده تیوولی امتیاز های بیشتری را کسب کرده است. در اخر هم در تست آلایندگی رنو کپچر دارای یورو ۵ و سانگ یانگ تیوولی دارای استاندارد یورو ۶ می باشد.

https://cdn01.zoomit.ir/2017/2/c2f12f5b-299e-47f8-a5f5-952cea7906f0.jpg

با توجه به مطب فوق در مقایسه ایمنی رنو کپچر حرفی برای گفتن در مقابل تیوولی ندارد.

تست رانندگی

با نشستن پشت فرمان رنو کپچر اولین چیزی که نظر شما را جلب خواهد کرد دیده خوب نسبت جاده و پیش رو می باشد. اما این موضع در خصوص دید عقب خودرو صدق نمی کند زیرا ستون و شیشه کوچک عقب خودرو کمی دید پشت را ضعیف کرده و نقاطی کور ایجاد کرده است.

با روشن کردن خودرو صدای نسبتا ضعیفی بداخل اتاق به گوش می رسد. با شروع به حرکت از شتاب ضعیف این خودرو روبرو خواهید شد که با تعویض دنده از یک به ۲ و رفتن دورموتور به ۲۰۰۰ دور بر دقیقه توربوی خودرو وارد مدار شده و حداکثر قدرت خودرو را در اختیار راننده قرار می دهد.در هنگام حرکت خودرو صدای کمی وارد اتاق می شودولی برای این خودروی سبک کمی عادی می باشد.سیتم تعلیق خودرو در پستی و بلندی های داخل عملکرد مناسبی داشته و سواری نرمی را در اختیار سرنشنان قرار می دهد.

https://crprodcarimages.blob.core.windows.net/media/2343/ssanyong-tivoli-back.jpg

رانندگی با تیوولی هم مانند رنو کپچر حس خوبی را به راننده القا می کند.اما کمی صدای موتور و محیط بیشتر از رنو کپچر در داخل کابین به گوش می رسد که البته آزار دهنده نمی باشد.

نتیجه نهایی

هر دو خودروی رنو کپجر و تیوولی از همه نظر تقریبا در شرایط یکسانی قرار دارند.در مقایسه پیشرانه رنو کپچر دارای برتری بوده و در قسمت ایمنی تیوولی دارای امکانات بهتری می باشد.پس مقایسه بین این دو خودرو بستگی به سلیقه و نوع نیاز های افراد متفاوت است.اگر برای شما رانندگی نسبتا نرم و مصرف سوخت پایین مهم است قطعا رنو کپجر مناسب شما خواهد بود . اما اگر شما ظاهر جسور و عضلانی به همراه حجم موتور بالاتر و ایمنی بیشتر مهم است بسراغ تیوولی بروید.

در خصوص قیمت این دو خودروهم باید گفت که تیوولی با قیمتی برابر با ۸۹ میلیون تومان از سوی رامک خودرو عرضه می شود .در مقابل رنو کپچر قیمتی برابر با ۱۰۵ تا ۱۱۲ میلیون تومان را دارد. با نگاه به قیمت این دو خودرو مشخص است تیوولی با امکاناتی مشابه رنو کپچر قیمتی بسیار پایین تر دارد که قطعا این خودرو را در بازار موفق خواهد کرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.