مقایسه دنا با پژو پارس موتور TU5 !کدام یک بهتر است ؟

0

ممکن است خیلی ها در انتخاب کردن بین پژو پارس و خودروی دنا شک داشته باشند و ندانند که کدام خودرو را انتخاب نمایند به این دسته از افراد در ابتدا می گوییم که همواره در امر انتخاب…

ایران خودرو به عنوان یک خودروساز دولتی که بخش عظیمی از بازار را در اختیار دارد در بخش خودروهای کمتر از ۵۰ میلیون تومان چندین محصول دارد که برخی از آنها فروش بالایی را به خود اختصاص داده‌اند. یکی از این محصولات پژو پارس است که هر سال با تغییرات کوچکی با استقبال خوبی روبرو می‌شود. این خودرو که در ابتدا پرشیا نام گرفت، یک محصول محبوب از پژو فرانسه در ایران است که به‌نظر می‌رسد کم‌کم با فراهم شدن شرایط تولید خودروهای جدید و به روز به زودی بازنشسته میشود. یکی دیگر از محصولات ایران خودرو که ما امروز می‌خواهیم آن را با پژو پارس مقایسه کنیم، یک خودرو ملی است که با حرف و حدیث‌های فراوانی به بازار عرضه شد. دنا نام یک خودرو ایرانی است که شباهت زیادی به خانواده سمندهای ایران‌خودرو دارد ولی چند میلیونی با این خودروها تفاوت قیمتی دارد. با مقایسه این ۲ خودرو با ما همراه باشید…

طراحی ظاهری

پژو پارس نام یک کمپانی بزرگ و مطرح را یدک می‌کشد که در طراحی حرف برای گفتن زیاد دارد و در مقابل دنا از طراحی جدیدتری برخوردار است. نظر دادن درباره ظاهر هر کدام از این خودروها به‌تنهایی آسان است اما وقتی از مقایسه سخن گفته می‌شود، شرایط تغییر می‌کند. چهره پژو پارس باتوجه به اینکه از زمان تولید آن مدت زیادی میگذرد، قدیمی شده و در مقابل دنا طراحی جدیدتر و جذاب‌تری دارد به خصوص در بخش چراغ‌های جلو که از LED در آن بهره گرفته شده است. به‌ هر حال نظر دادن درباره چهره خودروهای هم‌رده کمی دشوار است اما در اینجا دنا برتر شناخته خواهد شد.

شاید یکی از دلایل اینکه پژو پارس هنوز هم در بازار خرید و فروش میشود، ظاهر قدیمی آن باشد که هنوز جذابیت هایی برای هموطنانی دارد که سالهاست با این خودروهای قدیمی سوخته و ساخته اند.

طراحی داخلی

پژو پارس بعد از چندین سال تولید با تغییرات داخلی روبرو شد. کابین جدید از طراحی بهتری برخوردار است و در قسمت داشبورد، بسیار جذاب‌تر شده، اما جذابیت کابین دنا بسیار بیشتر از پژو پارس است. طراحان ایران خودرو در طراحی داخلی دنا واقعا خوب عمل کرده‌اند و اگر کمی جنس کابین بهتر بود، دیگر هیچ جای شکی باقی نمی‌ماند که یکی از بهترین‌ها در مقایسه با سایر رقبا است. از لحاظ تریم هر دو خودرو مشابه هم هستند ولی از لحاظ ظاهری، تفاوت‌هایی وجود دارد. دنا از لحاظ ابعادی کمی بزرگتر از پارس است بنابراین طبیعی بوده که فضای داخلی بیشتری را در اختیار سرنشینان قرار دهد.

البته اگر به طراحی داخلی دنا نگاهی بیاندازنید و سپس به سراغ طراحی داخلی هایما S7 بروید، ممکن نیست تشخیص دهید که چه کسی از روی دست آن یکی کپی کرده است!

در این مقایسه مدل پارس سال بررسی شده است

پیشرانه

پژو پارس با موتور XU7JP/L3 و با حجم دقیق ۱۷۶۱ سی‌سی عرضه شده است. این موتور توانایی تولید ۱۰۰ اسب بخار قدرت را در گشتاور ۶۰۰۰ دور در دقیقه دارد و حداکثر گشتاور آن ۱۵۳ نیوتن متر در ۳۰۰۰ دور در دقیقه است. لازم به ذکر است که وزن خالص پژو پارس ۱۱۶۵ کیلوگرم است. در مقابل دنا با موتور EF7 خود توانایی تولید ۱۱۴ اسب بخار در ۶۵۰۰ دور در دقیقه  اسب بخار قدرت را دارد و حداکثر گشتاور آن ۱۵۵ نیوتن متر در ۵۰۰۰ دور در دقیقه است. وزن خالص دنا بیشتر از پژو پارس است و این خودرو ۱۲۵۸ کیلوگرم وزن دارد. پژو پارس به‌دلیل شتاب خوب خود در رده خودروهای ارزان قیمت طرفداران زیادی دارد و همانطور که مشاهده می‌کنید موتور دنا اگرچه کمی قوی تر است اما وزن آن نیز بیشتر است و این امر سبب می شود هر ۲ محصول از لحاظ قدرت نزدیک به هم باشند.

هر ۲ خودرو گیربکس دستی ۵ سرعته دارند

هندلینگ

صندلی‌های دنا باعث می‌شوند به خودرو تسلط بیشتری داشته باشید و بتوانید آن را بهتر کنترل کنید و چیزی که در دنا توجه بسیاری را به‌خود جلب کرد توانایی هندلینگ و فرمان پذیری بالا است که به‌عنوان یک موفقیت برای مهندسان ایران خودرو مطرح می‌شود. این خودرو در داخل پیچ‌ها بسیار محکم و خوب عمل میکند و کنترل شما بر روی خودرو بسیار زیاد است. بنابراین قدرتمندترین بخش دنا، هندلینگ و فرمان‌پذیری آن است که پژو پارس هر چقدر هم تلاش کند به‌پای آن نخواهد رسید. پارس اگر چه از هندلینگ خوبی برخوردار است اما یک خودرو تیز محسوب مشده و در پیچ‌ها کمی ناپایدار عمل می‌کند.

قیمت و تجهیزات

دنا در بازار نزدیک به ۴۲.۸۰۰.۰۰۰ تومان قیمت دارد و به همین نسبت از تجهیزات کامل‌تری برخوردار است. از جمله تجهیزات دنا می‌توان به فرمان هیدرولیک مجهز به کلیدهای کنترلی سیستم صوتی و هندزفری موبایل و کروز کنترل، مانیتور تصویری با قابلیت پخش فایل های تصویری، دارای سیستم رهیاب، دارای سیستم پاسخگویی به تلفن همراه (هندزفری موبایل)، مجهز به کلیدهای کنترلی سیستم صوتی روی فرمان، تیوتر، جابجایی‏های صندلی‏های راننده و سرنشین جلو بصورت کاملا برقی, امکان نصب صندلی کودک در صندلی عقب (دارای استاندارد Isofix ), دسترسی به صندوق از داخل اتاق, پشت سری صندلی جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع و زاویه, پشت سری صندلی عقب یکپارچه با صندلی و … اشاره کرد. در حالی که پژو پارس سال با قیمت ۳۶.۰۰۰.۰۰۰ تومان تجهیزات ابتدایی و ساده‌ای دارد. البته در مدلهای با داشبرد جدید، بر روی فرمان این محصول چند دکمهای برای خالی نبودن عریضه نصب شده است.

وقتی این ۲ خودرو را با هم مقایسه می‌کنیم متوجه خواهیم شد پژو پارس در خیلی از بخش ها از دنا ضعیف‌تر ظاهر خواهد شد و به نظر می‌رسد اختلاف قیمت ۸ میلیون تومانی ارزش خرید دنا را داشته باشد چرا که یک خودرو بسیار کامل‌تری از پژو پارس سال است. بنابراین در این مقایسه اگر بخواهیم یک خودرو را برتر اعلام کنیم بی‌شک آن دنا خواهد بود. بنابراین اگر می‌خواهید خودرو سدان داخلی برای خود خریداری کنید، پیشنهاد ما به شما در این مقایسه دنا خواهد بود.

معایب خودرو پژو پارس از نگاه کلی به شرح زیر است:

    1. کیفیت ساخت پایین: مونتاژ و کیفیت ساخت خودرو پژو پارس هم به مانند دنا دارای ایراد های بسیار زیادی است که ایران خودرو باید در این مورد کمی تجدید نظر کند.
    2. امکانات رفاهی کم: در میان خودرو های هم رده شما شاهد امکانات رفاهی کمی هستید که بی شک این بخش از معایب بسیار بد خودرو پژو پارس است.
    3. گرمای زیاد موتور: سیستم خنک کننده موتور پژو پارس تا وقتی که خوب و منطقی کار کند همه چیز درست پیش می رود و شما شاهد هیچ مشکلی نیستید ولی اگر سیستم خنک کننده برای یک زمان اندک معیوب گردد و گرمای موتور زیاد شود بلافاصله واشر سرسیلندر پژو پارس می سوزد و به اصطلاح پیستون می چسباند که در این حالت، باز کردن قسمت بالایی موتور و تراش دادن سر سیلندر و تعویض پیستون ها الزامی می گردد و هزینه تعمیر زیادی به مصرف کننده وارد می سازد.
    4. موتور و مصرف سوخت ضعیف در مدل پایه: نسخه ELX پژو پارس این ایراد را ندارد اما مدل کم قیمت این خودرو دارای این ایراد است چرا که هم مصرف سوخت این مدل بالاس و هم هماهنگی خوبی بین وزن خودرو و موتور(در حالت پایه) نیست که همین امر باعث شتاب کم شده است.
    5. هزینه نگهداری بالا: متاسفانه قطعات نسبی بر روی پژو پارس بی کیفیت است و شما پس از مدت کمی باید قطعات این خودرو را به مرور تعویض کنید. البته قطعات با کیفتی از پژو پارس در بازار موجود می باشد.

محاسن خودرو پژو پارس از نگاه کلی به شرح زیر است:

    1. طراحی داخلی: اگر تندر ۹۰ خودروی افتضاحی از لحاظ طراحی داخلی باشد پژو پارس در نقطه مقابلش قرار خواهد گرفت و از لحاظ طراحی داخلی رنگ و روی خاص و ویژه ای را نسبت به خودروهای هم رده اش دارد، البته این را هم بگویم که چون خودروهای هم رده اش از پلاستیک خشک در کابینش استفاده شده است.(متاسفانه)
    2. فرمان پذیری خوب: در پیچ و خم و در مسافرت خودرو دارای هندلینگ و البته فرمان پذیری خوب و معقولی می باشد که به راننده و سرنشین حسی بهتری را نسبت به خودرو های هم رده اش می دهد.
    3. موتور مصرف سوخت معقول در مدل ELX: همان طور که در بخش معایب گفتیم این خودرو در مدل پایه دارای موتور ضعیف و البته مصرف سوخت بالاست ولی این مورد در مدل بالاتر برعکس شده و با دارابودن موتور خوب شتاب معقولی را به وجود می آورد در ضمن مصرف سوخت خودرو هم در این مدل قابل قبول است.

محاسن و معایب دنا:

معایب خودرو دنا از نگاه کلی به شرح زیر می باشد:

    1. شتاب کم: شما در نظر بگیرید که موتور این خودرو ۱۱۴ اسب بخار قدرت دارد. حال این قدرت موتور را با وزن ۱۲۷۷ کیلوگرمی دنا مقایسه کنید، بی شک متوجه خواهید شد که این موتور توان این را ندارد که شتاب معقولی را برای خودرو شما ایجاد کند.
    2. موتور ضعیف: بی شک با خواندن متن بالا متوجه خواهید شد که باید آبی پوشان جاده مخصوص کرج در زیر کاپوت این خودرو از موتور قوی تری استفاده می کردند. حال از این موضوع هم که گذر کنیم به این مطلب می رسیم که موتور این خودرو موتور ملی EF7 است و این موتور معایبی هم چون صدای زیاد موتور(که البته یکم عایق بندی در دنا بیشتر از سمند)، عدم هماهنگی موتور و جعبه دنده که منجر به این می شود که در دنده ۵ دنا گژکاری وجود داشته باشد و مشکل دیگری که بعضا دارندگان خودرو ملی(نه همه) از آن رنج می برند زود جوش بودن آن است.
    3. سیستم تعلیق: برای اینکه ارتعاشات کلی ماشین به سرنشینان انتقال پیدا نکند متخصصان سیستم تعلیق را میان چارچوب شاسی و چرخهای خودرو قرار داده اند تا به این وسیله از احساس این ارتعاشات توسط سرنشینان جلوگیری کنند، در دنا این امر به خوبی صورت نپذیرفته است.
    4. کیفیت مونتاژ: کیفیت مونتاژ این خودرو کامل و بی نقص نیست به طور مثال فاصله درز درب های دنا زیاد است که این خود مهر تاییدی بر گفتار ماست.

محاسن خودرو دنا از نگاه کلی به شرح زیر است:

    1. طراحی داخلی: بی شک در میان خودروهای هم قیمت بازار، دنا از طراحی خوب و معقولی برخوردار است. هرچند کیفیت جنس کابین کمی شما را دلسرد می کند.
    2. تجهیزات رفاهی مناسب نسبت به رقبا هم قیمت: در این بازه قیمتی بی چون و چرا شما نخواهید توانست که خودرویی با این امکانات رفاهی را پیدا کنید، البته چند روز پیش سایپا خودروی جدیدی را رونمایی کرد که دارای امکانات رفاهی درخوری بود که بی شک در این بخش(امکانات رفاهی) دنا را به چالش خواهد کشید.
    3. سیستم ترمز: هر ۴ چرخ دنا مجهز به ترمز دیسکی است که با کمک ABS و EBD و با کمک بوستر ترمز، عملکرد بسیار خوبی دارد.
    4. ایمنی: این خودرو دارای آپشن های امنیتی بسیار درخوری است حال این آپشنها را با ترمز خودرو که در هم کنیم شاهد عملکرد مناسب در این بخش خواهیم بود.
    5. زیست محیطی: دارا بودن استاندارد آلایندگی یورو ۴ که قابلیت ارتقا به یورو ۵ را هم دارد یک نکته مثبت برای دنا محسوب می شود.
    6. فرمان پذیری خوب: بی شک در پیچ و خم جاده دنا بسیار خوب عمل می کند و حس بی نظیری را در هنگام رانندگی به شما خواهد داد حسی که در خودروهای هم رده بازار ایران کمتر دیده می شود.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.