شرح کامل کاربراتور ،انواع کاربراتور و نحوه تنظیم آن
کاربراتور پیکان ،تنظیم کاربراتور ،تفاوت کاربراتور و انژکتور ،کاربراتور نیسان ،کاربراتور پراید ،اجزای کاربراتور ،کاربراتور ونتوری ثابت ،کاربراتور موتور سیکلت ،فناوری ها و اطلاعات پایه خودرو
عامل اصلی کار کاربراتور ایجاد خلأ در روی مجرای خروج سوخت (ژیگلور) است. ایجاد خلاء براساس دو قانون مهم در مکانیک سیالات بنامهای معادله پیو ستگی و معادله برنولی بوجود میآید. این کار توسط قسمتی از کاربراتور به نام ونتوری یا گلوگاه انجام میگیرد. با بازشدن صفحه گاز هوا توسط سیلندر موتور مکیده شده و به داخل کاربراتور جریان …
کاربراتور نام وسیلهای در اتومبیل است که وظیفه دارد سوخت مورد نیاز موتور در سیستمهای کاربراتوری را در کلیه شرایط به نحوی آماده کند که موتور با بهترین شرایط ممکن کار کند. این وسیله در سال ۱۸۸۵ میلادی توسط کارل بنز اختراع گردید.
کاربراتور مهم ترین قطعه در سیستم سوخت رسانی به شمار می رود. وظیفه اصلی کاربراتور، تهیه مخلوط هوا و سوخت با نسبت مشخص در شرایط مختلف و ایجاد مکش روی مجرای خروج سوخت است. این کار توسط ونتوری که روی بدنه کاربراتور قرار دارد، انجام می شود. پس از این که صفحه گاز باز شد، مکش هوا توسط سیلندر، انجام و به کاربراتور منتقل می شود. به علت کاهش مقطع عبور، سرعت هوا در هنگام عبور از ونتوری، افزایش و در مقابل فشار محفظه کاهش می یابد.
مکش ایجاد شده به طور قابل ملاحظه بیش تر از سایر مقاطع است. ازاین رو، اگر مجرای سوخت، به این قسمت متصل شود، سوخت، مکیده می شود و پس از مخلوط شدن با هوا به داخل سیلندر انتقال می یابد. محفظه گاز، ساسات، بدنه، قسمت راه انداز، پمپ شتاب دهنده، و ونتوری از جمله اجزای تشکیل دهنده یک کاربراتور است. ونتوری در بدنه اصلی قرار دارد. صفحه گاز در محفظه گاز و صفحه ساسات در محفظه ساسات است. قسمت راه انداز و پمپ شتاب دهنده نیز در کاربراتورهای پیشرفته، به منظور جبران برخی کاستی های کاربراتورهای اولیه، طراحی شده اند. کاربراتورها انواع مختلفی دارند که در ادامه به شرح مختصری از آن ها پرداخته شده است.
کاربراتور می بایستی خواسته های زیر را برآورده سازد:
۱) تهیه مخلوط صحیح هوا و سوخت برای شرایط مختلف کار موتور در زمانی بسیار کوتاه
۲) مصرف کم سوخت در وضعیت کار عادی موتور
۳) امکان تأمین حداکثر قدرت در حالت بار کامل
۴) روشن شدن موتور در هر دما و کارکرد منظم آن در حالت دور آرام
۵) پایداری تنظیم های انجام یافته برای مدتی طولانی و امکان تنظیم با توجه به شرایط کاری موتور
۶) سادگی، قابلیت اطمینان و دوام
۷) سهولت تعمیر و نگهداری
طرز کار کاربراتور :
عامل اصلی کار کاربراتور ایجاد خلأ در روی مجرای خروج سوخت (ژیگلور) است. ایجاد خلاء براساس دو قانون مهم در مکانیک سیالات بنامهای معادله پیو ستگی و معادله برنولی بوجود میآید. این کار توسط قسمتی از کاربراتور به نام ونتوری یا گلوگاه انجام میگیرد. با بازشدن صفحه گاز هوا توسط سیلندر موتور مکیده شده و به داخل کاربراتور جریان مییابد. در هنگام عبور از ونتوری به علت کاهش مقطع عبور سرعت هوا افزایش یافته و فشار محفظه ونتوری کاهش میابد، و مکشی ایجاد میکند که به مراتب از سایر مقاطع کاربراتور بیشتر است. بنابراین چنانچه مجرای سوخت به این قسمت متصل شود، سوخت مکیده شده و پس از مخلوط شدن با هوا به داخل سیلندر وارد میشود. سوخت به حالت اتمیزه با نسبت استکیومتری با هوا ترکیب میشود.
با کاهش سطح مقطع عبور ماده در گلوگاه سرعت افزایش یافته و فشار کاهش میابد.
انواع کاربراتور
کاربراتورها را میتوان از جهات مختلف دسته بندی کرد:
براساس جهت حرکت سوخت
– کاربراتور صعودی
– کاربراتور نزولی
– کاربراتور افقی
۱- کاربراتور صعودی:
در این کاربراتور هوای ورودی از پایین کاربراتور وارد شده و در حین بالا رفتن با سوخت پاشیده شده از ژیگلور مخلوط میشود از این نوع کاربراتور بدلیل کاهش راندمان حجمی موتور در اتومبیلهای سواری استفاده نمیشود وتنها در ماشینهای کشاورزی وموتورهای دریایی مورد مصرف دارند.
این نوع کاربراتور، بیش تر در گذشته به کار می رفته است؛ زیرا در این نوع از ورود سوخت به صورت مایع به موتور جلوگیری می شود. در حال حاضر، با توجه به این که در این نوع دسترسی به کاربراتور از نقطه نظر انجام خدمات سرویس و تعمیرات، راحت نیست و نیز روشن شدن موتور در هوای سرد با مشکلات عدیده ای همراه است، کاربری زیادی ندارد. کاربراتور خودروهای قدیمی دهه ۱۹۶۰ معمولاً از این نوع بوده اند.
۲- کاربراتور نزولی:
در این نوع کاربراتور هوای ورودی از بالای کاربراتور وارد شده و با سوخت تحت تاثیر نیروی جاذبه مخلوط شده و حرکت میکند این نوع تاز کاربراتور راندمان حجمی بالایی دارد.
در این نوع ، نیروی جاذبه به جریان یافتن مخلوط سوخت و هوا به داخل موتور، کمک می کند و در نتیجه تغذیه موتور بهتر انجام می شود. به علاوه، دسترسی به کاربراتور از نقطه نظر انجام خدمات سرویس و تعمیرات نیز بهتر است. به همین دلیل، بسیاری از خودروهای قدیمی از این نوع استفاده می کردند. این نوع کاربراتورها می توانند یک مرحله ای یا دو مرحله ای باشند. کاربراتور مدل های قدیمی خودروهای نیسان، پراید، و پژو از این نوع بوده است.
۳- کاربراتور افقی:
در این نوع کاربراتور سوخت و هوا به صورت افقی حرکت کرده و راندمان حجمی کمتری از کاربراتور نوع نزولی دارد.
مزیت اصلی این نوع، فضای کمی است که در زیر درپوش موتور اشغال می کند. ونتوری این نوع، ثابت یا متغیر است. کاربراتور خودرو پیکان از نوع کاربراتور با جریان هوا به صورت افقی می باشد و ونتوری آن متغیر است.
بر اساس ونتوری
کاربراتور ونتوری ثابت:
در این نوع کاربراتور جریان هوای عبوری از ونتوری خلا نسبی یا مکشی ایجاد میکند که سبب تخلیه سوخت از نازل میشود تنوع این کاربراتور زیاد است و همگی بر اساس روش مشترکی کار میکنند.
کاربراتور ونتوری متغیر:
در این نوع کاربراتور با تغییر شرایط وارد بر موتور سطح موثر ونتوری نیز تغییر میکند.
براساس تعداد دهانه
– یک دهانه
– دو دهانه
– چهار دهانه
بیشتر موتورهای کوچک کاربراتور یک دهانه دارند اما استفاده از کاربراتور دو و چهار دهانهای سبب افزایش راندمان حجمی موتور میشود که این افزایش راندمان حجمی در دورهای بالا از اهمیت زیادی برخوردار است اگر این سوال پیش اید که میتوان از یک کاربراتور تک دهانه با قطر زیاد استفاده کرد باید گفت که در این صورت مکش ونتوری به اندازهای ضعیف خواهد شد که نمیتوان نسبت سوخت هوا را بوسیله ان تنظیم کرد.
۱- کاربراتور یک دهانه:
این کاربراتورها دارای یک ونتوری یک پیاله بنزین و یک سوخت پاش است.
۲- کاربراتور دو دهانه:
این کاربراتور دارای دو ونتوری یک پیاله بنزین مشترک و دو سوخت پاش است این نوع از کاربراتور اساساً دو کاربراتور تک دهانهای است که در یک مجموعه جمع شدهاند از دهانه دوم به دو روش میتوان استفاده کرد در روش اول از هر دهانه کاربراتور برای ارسال سوخت – هوا به نیمی از سیلندرها استفاده میشود در روش دوم دهانه اول به همه سیلندرها سوخت هوا می رساند تا اینکه دریچه گاز مثلاً بیشتر از ۴۵ درجه باز شود از این زمان به بعد دریچه گاز دوم نیز به تدریج باز میشود در این طرح عملکرد موتور در دورهای متوسط به بالا بهتر میشود.
۳- کاربراتور چهار دهانه:
این کاربراتور دو کاربراتور دو دهانهای است که در یک مجموعه جمع شدهاند این کاربراتور به صورت مرحلهای عمل میکند در مرحله اول مانند یک کاربراتور دو دهانه عمل کرده و در مرحله دوم که با ازدیاد خلا موتور شروع میشود مانند یک کاربراتور چهار دهانه عمل میکند دو دهانه اول به همه سیلندرها سوخت می رسانند با بازشدن بیشتر دریچه گاز دو دهانه بعدی نیز وارد میشود این چهار دهانه سوخت هوای اضافی مورد منیاز برای شتاب گرفتن را فراهم میکنند.