آشنایی با انواع چراغ های ماشین +عکس

0

چراغ های عقب ماشین، مورد چراغ های خودرو ،چراغ نور بالا ،چراغ مه شکن ،چراغ ترمز ،انواع لامپ خودرو ،بهترین لامپ خودرو

در سیستم روشنایی خودروهای سواری از چراغ های گوناگون و متعددی استفاده شده است، هر کدام از این چراغ ها به منظور خاصی در بدنه خودرو نصب می شوند. شکل ظاهری چراغ های روشنایی متنوع اند و بر مبنای طراحی کارخانه سازنده بر روی خودرو تعبیه می شوند. در این مطلب با انواع چراغ های خودرو آشنا می شویم.

لامپ led خودرودر سیستم روشنایی خودرو های سواری از چراغ های گوناگون و متعددی استفاده شده است، هر کدام از این چراغها به منظور خاصی در بدنه خودرو نصب می شوند. شکل ظاهری چراغ های روشنایی متنوع اند و بر مبنای طراحی کارخانه سازنده در روی خودرو تعبیه میشوند

انواع چراغ ماشین
در سیستم روشنایی خودرو های سواری از چراغ های گوناگون و متعددی استفاده شده است، هر کدام از این چراغ ها به منظور خاصی در بدنه خودرو نصب می شوند. شکل ظاهری چراغ های روشنایی متنوع اند و بر مبنای طراحی کارخانه سازنده در روی خودرو تعبیه میشوند

چراغ های روی بدنه خودرو شامل:

۱-چراغ های بزرگ جلو:

از چراغ های بزرگ جلو برای تامین روشنایی مسیر حرکت خودرو در هنگام شب استفاده میشود و نقش مهمی زیبا جلوه دادن خودرو  دارد.

کاسه ی چراغ

کاسه ی چراغ کروی شکل طراحی و ساخته می شود و سطح آن را به منظور انعکاس نور لامپ، جیوه اندود می کنند. مرکز کاسه ی چراغ محل نصب لامپ است و برای ثابت کردن لامپ در روی کاسه چراغ از فنر یا حلقه ی نگه دارنده پلاستیکی استفاده می شود.

۲-چراغ های مه شکن:

در بیشتر خودرو های جدید دو عدد چراغ در قسمت جلوی خودرو طراحی و نصب شده است. مدار الکتریکی این دو چراغ از مدار چراغ های بزرگ جلو و چراغ های پارک جداگانه  است و با سوئیچ تعبیه شده در پنل جلوی راننده روشن و خاموش می شود. این چراغ ها نیز وظیفه روشن نمودن مسیر حرکت خودرو را بر عهده دارند.

با توجه به اینکه در هوای مه آلود، به دلیل غلظت و تراکم ذرات بخار آب و همچنین به هنگام بارش شدید برف، از شعاع دید راننده کاسته می شود و قدرت تشخیص جاده مختل می گردد، لازم است برای روشن نمودن سطح جاده از چراغ مه شکن استفاده شود. تعداد چراغ های مه شکن دو عدد هستند و در قسمت جلوی خودرو در کنار چراغ های بزرگ، در یک مجموعه ساخته شده و در روی خودرو، نصب می شوند.
تابش نور در این چراغ ها زرد رنگ است و نسبت به نور چراغ های بزرگ خودرو قدرت نفوذ بیشتری دارد، زیرا نور بالای چراغ های بزرگ در برخورد با ذرات برف منعکس می شود و در روشن کردن مسیر حرکت تاثیری ندارد و نور پایین چراغ ها نیز آن چنان موثر نیست.

بلوری یا عدسی چراغ

بلوری یا عدسی در روی کاسه ی چراغ قرار گرفته و به وسیله چسب مخصوصی با کاسه یکپارچه می شود تا از ورود گرد و خاک و آب به داخل کاسه ی چراغ جلوگیری شود. سطح عدسی دارای منشورهای بلورین است و این منشورها، برای هدایت پرتو های نور لامپ چراغ های بزرگ در روی عدسی، ایجاد می گردد.

۳-چراغ های خطر:

چراغ های خطر، به منظور هشدار و هم چنین مشخص نمودن موقعیت خودرو در محیط کم نور، هوای مه آلود و نیز تاریکی هوا طراحی، در قسمت عقب خودرو در روی بدنه نصب می گردد. تعداد چراغ های خطر به تعداد حداقل یک عدد در هر سمت بدنه است، که در بعضی از خودرو ها دارای کاسه چراغ مستقل از دیگر چراغ های عقب است و در بعضی دیگر به همراه چراغ ترمز به طور مشترک در یک کاسه ی چراغ قرار می گیرند

۴­- چراغ های ترمز :

چراغ های ترمز از نوع چراغ های هشدار دهنده است. روشن شدن  چراغ ترمز به منظور گرفتن ترمز و کاهش سرعت است.

۵-چراغ های دنده ترمز:

چراغ های دنده عقب به منظور روشن کردن فضای عقب خودرو و آگاهی سایرین از جهت حرکت خودرو طراحی و ساخته شده است. این چراغ ها که دو عددند در کنار چراغ های خطر، ترمز و راهنما در روی بدنه تعبیه می شوند.
تلق یا عدسی چراغ های دنده عقب بی رنگ و شفاف انتخاب شده اند و دارای برجستگی هایی است که پرتوهای نور لامپ را در محیط پخش می کند. این چراغ ها به صورت مجزا و یا همراه با سایر چراغ ها در قسمت عقب خودرو نصب میگردد.

چراغ روی سپر

اکثر خودروهای جدید دو عدد چراغ در قسمت جلوی خودرو طراحی و نصب شده است. مدار الکتریکی این دو چراغ از مدار چراغ های بزرگ جلو و چراغ های پارک مستقل است و با سوئیچ تعبیه شده در پنل جلوی راننده روشن و خاموش می شود. این چراغ ها نیز وظیفه روشن نمودن مسیر حرکت خودرو را بر عهده دارند.

چراغ های دنده عقب

چراغ های دنده عقب به منظور روشن کردن فضای عقب خودرو و آگاهی سایرین از جهت حرکت خودرو طراحی و ساخته شده است. این چراغ ها که دو عدد هستند و در کنار چراغ های خطر، ترمز و راهنما در روی بدنه تعبیه می شوند. تلق یا عدسی چراغ های دنده عقب بی رنگ و شفاف انتخاب شده اند و دارای برجستگی هایی است که پرتو های نور لامپ را در محیط پخش می کند. این چراغ ها به صورت مجزا و یا همراه با سایر چراغ ها در قسمت عقب خورو نصب می گردد.

چراغ های پلاک خودرو

http://digioptioncar.ir/wp-content/uploads/2017/11/photo_2017-07-25_21-44-38-600x403.jpg

در خودرو های سواری برای روشن کردن فضای محل نصب پلاک شناسایی، از مدار چراغ های پلاک استفاده می شود. به طوری که با این طرح محل نصب پلاک روشن می شود و رویت و قرائت مندرجات روی صفحه ی پلاک شناسایی به هنگام شب و تاریک بودن هوا امکان پذیر می گردد. این چراغ ها معمولاً به تعداد دو عدد و در قسمت بالا یا دو طرف پلاک عقب خودرو نصب می شود.

چراغ های جانبی (پارک)

 هنگامی که راننده ی خودرو سوئیچ چراغ های روشنایی را در وضعیت مرحله ی اول سوئیچ قرار می دهد، جریان الکتریکی مدار تعدادی از چراغ های روشنایی روی بدنه و داخل اتاق خودرو برقرار می گردد. چراغ هایی که روی بدنه قرار داشته و روشن می شوند به چراغ های جانبی (پارک) معروف اند. این چراغ ها عبارتند از:
چراغ های کوچک روی سپر یا بدنه ی جلوی خودرو و چراغ های خطر که محدوده ی خودرو را در تاریکی شب یا در هوای مه آلود مشخص می سازند. در بعضی خودرو ها چراغ جانبی (پارک) در داخل کاسه ی چراغ بزرگ جلو خودرو طراحی و نصب می شود.

چراغ های داخل اتاق خودرو

https://www.thecarexpert.co.uk/wp-content/uploads/2013/09/dashboard-warning-lights-1.jpg

• چراغ های نقشه خوانی (سقف).
• چراغ های صفحه نشان دهنده ها و پنل جلوی راننده.
• چراغ جعبه داشبورد.
• چراغ صندوق عقب.
• چراغ مطالعه سرنشین عقب.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.