۱۵ نکته که عدم توجه به آن خرابی خودروی نازنین شما را به دنبال دارد

0
 رانندگی در نگاه اول ممکن است ساده به نظر برسد اما دشواری‌های خاص خود را دارد و باید در کنار اینکه حواستان به خیابان و محیط اطراف باشد، هوای خودرو را نیز داشته باشید و هر از گاهی به آن رسیدگی کنید.

ترجمه از محمد کاملان: رانندگی در نگاه اول ممکن است ساده به نظر برسد اما دشواری‌های خاص خود را دارد و باید در کنار اینکه حواستان به خیابان و محیط اطراف باشد هوای خودرو را نیز داشته باشید و هر از گاهی به آن رسیدگی کنید.

 

از طرف دیگر گاهی اوقات رانندگان کارهایی انجام می‌‌دهند یا از انجام کارهایی غافل می‌شوند که خواسته یا ناخواسته سلامت خودرو را به‌خطر می‌اندازد. به همین دلیل در ادامه با هم به ۱۵ کاری اشاره خواهیم داشت که باعث خرابی خودروی شما خواهد شد.۱. نادیده گرفتن علامت‌های جلو داشبورد

درجه‌هایی که در جلو راننده قرار دارند برای زیبایی گذاشته نشده‌اند و هر کدام از آن‌ها معنا و مفهومی را از وضعیت خودرو به راننده منتقل می‌کند. در این بین گاهی اوقات راننده‌ها تنها به نماد بنزین خودرو توجه می‌کنند و درجه‌های مهمی مانند آب، فشار روغن، لنت، شارژ دینام، درجه حرارت آب و مواردی از این دست را نادیده می‌گیرند، در صورتی که قرمز شدن هر کدام از این چراغ‌ها می‌تواند عواقب بدی را برای خودرو به دنبال داشته باشد. با این حساب پیشنهاد می‌‌کنیم اگر به فکر سلامت خودروی نازنین خود هستید حتماً به علامت‌های جلو داشبورد توجه بیشتری داشته باشید.

</div
۲. عبور از دست‌اندازها

انصافاً باید اعتراف کرد گاهی اوقات دست‌اندازها از چشم راننده دور می‌مانند و در حین رانندگی خودرو با سرعتی نسبتاً زیاد از روی آن‌ها عبور می‌کند. با این حساب پیشنهاد می‌کنیم وقتی پشت فرمان هستید حواستان را بیشتر به جلو متمرکز کرده و سعی کنید قبل از رسیدن به دست‌انداز، مسیر خودرو را تغییر دهید و از کنار آن رد شوید. دست‌اندازها نه‌تنها لاستیک‌های خودرو را خراب می‌کنند بلکه خودرو را از مسیر خارج کرده و به قطعات سیستم تعلیق خودرو آسیب وارد می‌کنند. جالب است بدانید دست‌اندازهای سطح شهر که خیلی هم جدی گرفته نمی‌شوند سالانه میلیون‌ها تومان خرج روی دست رانندگان می‌گذارند.

۳. تعویض نکردن گاه‌به‌گاه روغن موتور

به عنوان یک راننده خودرو حتماً به خوبی می‌دانید که روغن موتور اگر دیر‌به‌دیر عوض شود باز هم خودرو به حرکت خود ادامه می‌‌دهد، در نتیجه گاهی اوقات رانندگان کم‌حوصلگی کرده و از تعویض روغن موتور در بازه‌های زمانی لازم صرف نظر می‌کنند. پیشنهاد می‌کنیم زمانی که چراغ روغن موتور روشن شد یا در بازه زمانی که سازنده خودرو توصیه کرده است نسبت به تعویض روغن موتور اقدام کنید. تعویض دیر‌به‌دیر روغن و فیلتر روغن، موتور خودرو را بیشتر در معرض خرابی قرار می‌دهد. از طرف دیگر اگر فردی که روغن موتور را تعویض می‌کند در کار خود ماهر باشد می‌تواند بعضی دیگر از خرابی‌های خودروی شما را نیز از روی روغن موتور تشخیص دهید.

 i

۴. چکاپ نکردن به‌موقع خودرو

شرکت‌های سازنده خودرو تأکید دارند که در بازه‌های زمانی تعریف شده یا پس از طی مسافتی مشخص، خودرو برای چکاپ به نماینده‌های مجاز برده شود، اما گاهی اوقات رانندگان فکر می‌کنند چنین سیاستی برای بالابردن عمر خودرو نیست و شرکت‌های سازنده‌ خودرو با این کار دنبال افزایش درآمد خود هستند.

اما این نکته را از ما داشته باشید که چکاپ به‌موقع خودرو باعث می‌شود قطعات خراب شناسایی شده و قبل از اینکه هزینه‌های بیشتری روی دست شما بگذارد تعویض شوند، در این زمینه می‌توان به تسمه تایم اشاره کرد که چرخش میل‌بادامک و میل‌لنگ را هماهنگ می‌کند. این قطعه کوچک اگر به‌درستی کار نکند موتور خودرو از داخل از هم می‌پاشد و به کلی خراب می‌شود و چکاپ به‌موقع خودرو جلوی آسیب‌هایی از این قبیل را قبل از وقوع خواهد گرفت.

 

۵. به تعویق انداختن تعمیرات خودرو

انصافاً باید اعتراف کرد که تعمیرات خودرو هزینه‌بر و زمان‌بر است، اما تأخیر در تعمیر قسمت‌های مختلف خودرو هزینه‌‌های بیشتری را به دنبال دارد، برای نمونه می‌توان به تعویض لنت ترمز اشاره کرد که تأخیر در تعویض آن نه‌تنها سلامت شما و خودرو را تهدید می‌کند بلکه ممکن است قسمت‌های دیگری مانند دیسک ترمز را خراب کرده و هزینه بیشتری را متحمل شوید.

 

۶. عدم توجه به فشار باد لاستیک‌ها

اگر حواستان به فشار باد لاستیک‌ها نباشد، زودتر از آنچه فکرش را بکنید لاستیک‌های خودروی شما فرسوده می‌شوند، از طرف دیگر زمانی که لاستیک‌ها پر باد نباشند مصر صورت خودرو نیز بیشتر می‌شود و هندلینگ جالبی را با چنین خودرویی تجربه نخواهید کرد. خوشبختانه فرآیند بررسی فشار باد لاستیک‌‌ها کار چندان سختی نیست و با انجام این کار می‌توانید جلوی هزینه‌های جانبی را بگیرید.

۷. بررسی نکردن سلامت لاستیک‌ها

لاستیک‌های خودرو یکی از قسمت‌های پرمصرف است و به همین دلیل باید توجه بیشتری به سلامت لاستیک‌ها داشته باشید. پیشنهاد می‌کنیم هر از گاهی لاستیک‌ها را از نزدیک بررسی کنید. در حین بررسی لاستیک اگر متوجه شدید که یک قسمت سائیدگی بیشتری دارد به احتمال زیاد لاستیک‌ها با هم تراز نیستند یا اینکه سیستم تعلیق سوخت خودرو مشکل دارد. میخ یا سایر اشیاء تیزی که به داخل لاستیک فرو رفته را بهتر است قبل از اینکه خودروی شما را پنجر کنند پیدا کنید.

 

۸. غافل شدن از ترمز دستی

رانندگان زیادی را شاهد هستیم که برای ثبات بیشتر، خودرو را در حالی که در دنده است پارک می‌کنند غافل از اینکه این کار ممکن است به جعبه گیربکس خودرو آسیب شدیدی بزند. این نکته در بین خودروهایی که دنده دستی دارند یا خودروهایی با دنده اتومات فرق نمی‌کند و ترمز دستی را باید زمانی که خودرو پارک شده است حتماً بکشید. البته اگر رانندگی سختی را پشت‌سر گذاشته‌اید و ترمزها بیش از اندازه داغ شد‌ه‌اند بهتر از اجازه دهید ابتدا ترمزها سرد شده و سپس ترمز دستی را بکشید. زمانی که خودرو در یک مکان کاملاً صاف و مسطح پارک شده نیز نیازی به کشیدن ترمز دستی نیست.

۹. شستن خودرو

ممکن است با خود فکر کنید چقدر سخت‌ گرفته‌ایم اما باور کنید نشستن خودرو بیشتر از آنچه فکرش را بکنید ممکن است برای شما گران تمام شود. جالب است بدانید گل و مواد آلوده‌ای بر روی خودروی شما می‌شود گاهی اوقات دارای ترکیبات شیمیایی هستند که به راحتی رنگ خودرو را می‌برد، از طرف دیگر باعث زنگ‌زدگی قسمت‌های مختلف خودرو نیز خواهد شد. جان کلام اینکه شستن خودرو باعث دوام بیشتر رنگ و زنگ‌نزدن خودرو خواهد شد.

۱۰. پولیش نزدن خودرو

شاید برای شما جالب باشد بدانید اگر چند بار در طول سال خودرو را پولیش بزنید، ترکیبات موجود در پولیش نقش یک لایه محافظ را برای رنگ بدنه خودرو ایفا می‌کنند. از طرف دیگر پولیش باعث می‌شود تا رنگ خودرو شما جلای بیشتری داشته باشد. خوشبختانه پولیش‌های جدیدی که در بازار است ترکیبات قوی‌تری دارد و فرآیند پولیش زدن را راحت‌تر می‌کند، پیشنهاد می‌کنیم پولیش خودرو را به فال نیک بگیرید و در حین زدن پولیش سایر قسمت‌های خودرو را نیز حسابی بررسی کنید.

۱۱. رانندگی نکردن با خودرو

کاملاً مشخص است که هر چقدر بیشتر با خودرو در خیابان‌ها تردد کنید خرابی خودرو بیشتر خواهد شد، اما جالب است بدانید اگر برای مدت طولانی از خودرو استفاده نکنید نیز آن را در معرض آسیب قرار داده‌اید. باتری خودرویی که ماه‌های متمادی در گاراژ مانده، شارژ خود را از دست می‌دهد. بنزین چنین خودرویی نیز کهنه می‌شود و فشار باد لاستیک‌ها کمتر خواهد شد، در نتیجه پیشنهاد می‌کنیم حتی اگر از خودرو قصد استفاده ندارید باز هم هر از گاهی با آن در خیابان دوری بزنید تا طول عمر خودرو بیشتر شود.

۱۲. عدم توجه به نشتی‌های خودرو

نشت مایعات از خودرو نشانه‌ای از خرابی یکی از قسمت‌های آن است و با نگاهی دقیق‌تر به رنگ مایعاتی که از خودرو نشت کرده می‌توانید تشخیص اولیه‌ای در خصوص خرابی خودرو بدهید. برای نمونه اگر مایعاتی مشکی یا قهوه‌ای از خودروی شما نشت می‌کند به احتمال زیاد این مایع، روغن موتور است. اگر هم متوجه نشت مایع قرمز رنگی شدید به احتمال نشت این مایع مربوط به روغن فرمان است. نشت مایعی شفاف یا قهوه‌ای نیز حکایت از اشکال در سیستم روغن ترمز دارد. به این نکته نیز اشاره کنیم که تمامی مایعاتی که از خودروی شما نشت می‌‌کند سمی هستند و در نتیجه کودکان و حیوانات نباید در معرض نشت مایعات خودرو قرار بگیرند.

۱۳. جدی‌ نگرفتن ترک‌ شیشه جلو

این روزها به راحتی می‌توان پریدگی‌های کوچک شیشه‌های خودرو را درست کرد، بدون اینکه شیشه را کاملاً تعویض کنید. اما اگر جلوی این پریدگی‌ها را نگیرید بزرگ‌تر می‌شوند و ترک‌هایی را ایجاد می‌کنند که دیگر چاره‌ای به غیر از تعویض کامل شیشه‌ جلو برای شما باقی نمی‌گذارد. جالب است بدانید حتی استفاده از یخ‌شکن شیشه یا تغییر دمایی که در حین شستشوی خودرو در کارواش وجود دارد می‌تواند ترک شیشه را بیشتر کند. در نتیجه پیشنهاد می‌کنیم ترک‌های شیشه را جدی بگیرید.
۱۴. خرید اشتباه لاستیک

شرکت‌های خودروسازی تأکید دارند که باید برای هر خودرویی از لاستیک مخصوص آن استفاده کنید، به همین منظور لاستیک‌ها برای تحمل وزن مشخصی ساخته می‌شوند، در نتیجه استفاده از لاستیکی که برای خودروی شما ساخته نشده می‌تواند هندلیگ خودرو را تحت تأثیر قرار داده و حتی امنیت کلی رانندگی را به خطر بیاندازد. لاستیکی که بیش از اندازه برای خودروی شما بزرگ باشد ممکن است به قسمت‌های مختلف سیستم تعلیق خودرو فشار وارد کرده و زودتر فرسوده شود.

۱۵. شروع و توقف‌های سریع

در جلسه‌های آموزش رانندگی به رانندگان توضیح داده می‌شود که نباید سریع خودرو را به حرکت وادار کنند، از طرف دیگر توقف‌ سریع نیز مشکلات خاص خود را متحمل خودرو می‌کند اما رانندگان این نکته‌ها را زیاد جدی نمی‌گیرند. جالب است بدانید شروع و توقف‌های سریع در کنار اینکه سلامتی شما را به خطر می‌اندازد فشار زیادی را به خودرو وارد می‌کند و تأثیر زیادی در افزایش مصرف سوخت دارد. در نتیجه پیشنهاد می‌کنیم اگر به شروع و توقف‌های سریع عادت کرده‌اید، رفته‌رفته این عادت را در رانندگی اصلاح کنید. در این قسمت به پایان ۱۵ کاری رسیدیم که خرابی خودروی نازنین شما را می‌تواند به دنبال داشته باشد، پیشنهاد می‌کنیم اگر شما هم راننده باتجربه‌ای هستید و موارد دیگری در این زمینه در ذهن شماست، این موارد را با ما و سایر کاربران در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.