۱۲ اصل مهم برای رانندگی به شیوه ای بهینه تر

0

با آرامش برانید رانندگی عصبی (با سرعت راندن، شتابگیری و ترمزگیری سریع) باعث هدر رفتن سوخت می گردد. در صورت رانندگی با آرامش می توانید متوسط مصرف سوخت خودرو را تا ۳۳ درصد در بزرگراهها و تا ۵ درصد در درون شهرها کاهش دهید. رانندگی با آرامش همچنین ایمن تر بوده و به این ترتیب این تنها سوخت نیست که در آن صرفه جویی می شود. محدودیت سرعت را در نظر …

با آرامش برانید

رانندگی عصبی (با سرعت راندن، شتابگیری و ترمزگیری سریع) باعث هدر رفتن سوخت می گردد. در صورت رانندگی با آرامش می توانید متوسط مصرف سوخت خودرو را تا ۳۳ درصد در بزرگراهها و تا ۵ درصد در درون شهرها کاهش دهید. رانندگی با آرامش همچنین ایمن تر بوده و به این ترتیب این تنها سوخت نیست که در آن صرفه جویی می شود.

محدودیت سرعت را در نظر داشته باشید

از آنجاییکه حالت ایده آل و بهینهء مصرف سوخت هر خودرو در سرعتی خاص (و یا بازه ای از سرعت های مختلف) حاصل می شود، مصرف متوسط سو.خت خودروها معمولاً در سرعت هایی بالاتر از ۹۰ کیلومتر در ساعت افزایش می یابد.

به این ترتیب می توان گفت هر ۱۰ کیلومتر افزایش سرعت بعد از رسیدن سرعت خودرو به ۹۰ کیلومتر در ساعت به معنای پرداخت هزینه ای اضافی معادل …. جهت سوخت مصرفی خودرو خواهد بود.

در نظر داشتن محدودیت سرعت نیز به افزایش ایمنی خودرو کمک می نماید.

از حمل و نگهداری آیتمهای غیر ضروری در خودرو، خصوصاَ اشیاء سنگین خودداری نمایید. 

حمل باری معادل ۵۰ کیلوگرم می تواند میزان متوسط مصرف سوخت در هر صد کیلومتر خودروی شما را از ۱ تا ۲ درصد افزایش دهد. البته این افزایش مصرف بر اساس درصد بار اضافی به نسبت وزن خودرو محاسبه می گرد و در خودروهای سبک اثر آن محسوس تر خواهد بود.

از اینکه خودرو به مدت طولانی در جا روشن باشد اجتناب نمایید.

مصرف سوخت خودرو در حالت کار کردن درجا، بسته به حجم موتور خودرو و روشن/خاموش بودن AC، معادل یک تا دو لیتر می باشد. موتور خودرو را در زمان پارک آن، خاموش نمایید.

جهت استارت مجدد مقدار ناچیزی سوخت مورد نیار خواهد بود. به هر حال روشن و خاموش کردن موتور خودرو به دفعات متوالی می تواند باعث استهلاک سیستم استارت گردد.

از کروز کنترل استفاده نمایید

استفاده از کروز کنترل در بزرگراهها یه شما امکان تنظیم سرعت خودرو را در حدی معین داده به این ترتیب کمابیش به صرفه جویی در مصرف سوخت خودرو کمک می نماید.

با دنده های سبکتر رانندگی نمایید

در صورت امکان با دنده های سبکتر رانندگی نمایید به این ترتیب دور موتور خودرو کاهش

یافته، و باعث کاهش مصرف سوخت و استهلاک موتور می گردد.

نگهداری از خودرو در شرایط خوب

موتور خودرو را در فواصل منظم تنظیم نمایید  

رفع عیب و یا تعمیر موتور خودرویی که از تنظیم خارج شده است و یا نتایج تست آلایندگی ناموفقی داشته است می تواند مسافت قابل طی به ازای هر لیتر سوخت را به طور متوسط تا ۴ درصد افزایش دهد، هر چند نباید فراموش کرد که نتایج حاصل، بسته به نوع تعمیرات و کیفیت رفع عیب خودرو متفاوت خواهند بود.

تعمیر و رفع یک نقص جدی، مانند یک سنسور اکسیژن معیوب می تواند مسافت قابل طی به ازای هر لیتر سوخت را به طور متوسط را حتی تا ۴۰ درصد افزایش دهد.

اجازه ندهید تا فشار باد تایرها از تنظیم خارج شود

با تنظیم باد تایر ها می توانید مسافت قابل طی به ازای هر لیتر سوخت را به طور متوسط تا ۳.۳ درصد افزایش دهید. جالب است بدانید که به ازای هر psi 1 افت فشار باد هر چهار تایرها مسافت قابل طی به ازای هر لیتر سوخت تا ۰.۳ درصد کاهش می یابد. همچنین تنظیم باد تایرها باعث افزایش عمر و ایمنی تایرها می گردد.

اطلاعات مربوط به فشار باد تایرها معمولاً در برچسب موجود در ستون درب راننده یا جعبه داشبورد و یا در دفترچهء راهنمای مالکین خودرو موجود می باشد. از تنظیم فشار باد تایرها در حالت حداکثر فشار نوشته شده در برچسب خودداری نمایید.

تنها از روغن موتورهای با درجهء مناسب و مورد تایید خودروساز استفاده نمایید  

در صورت استفاده از روغن موتور با درجهء مناسب و مورد تایید خودروساز می توانید مسافت قابل طی به ازای هر لیتر سوخت را به طور متوسط از ۱ تا ۲ درصد افزایش دهید. به عنوان مثال، استفاده از روغن موتور با درجهء ۳۰۱۰W در موتوری که روغن ۲۰۵W مناسب آن می باشد می تواند باعث کاهشی ۱ تا ۵,۱ درصد از مسافت قابل طی به ازای هر لیتر سوخت گردد. همچنین، از روغن هایی استفاده نمایید که علامت  “EnergyConserving” “حافظ انرژی” بر روی برچسب API آن وجود داشته باشد تا از اینکه روغن مصرفیتان شامل

افزودنیهای روان ساز”friction‐reducing additives” می باشد مطمئن شوید.

برنامه ریزی و یکپارچه سازی ترددها

یکی کردن سفرهای کوتاه شهری باعث صرفه جویی در وقت و پول شماست. ترددهای کوتاه و مکرر و استارت کردن خودرو در حالت سرد بودن موتور مصرف سوختی معادل دوبرابر حالتی که همین مقدار مسیر را به صورت یک پارچه انجام می دهید به شما تحمیل می نماید. برنامه ریزی ترددها و رفت و آمد به شما این امکان را می دهد تا بیشتر ترددهایتان را در زمانی انجام دهید که موتور خودرو گرم بوده و بیشترین خروجی را دارد و همچنین از مسافت طی شده نیز می کاهد.

تردد

ساعات کارتان را به گونه ای تنظیم نمایید که تا حد امکان از تردد در ساعات اوج ترافیک اجتناب نمایید. در صورت

امکان از رفت و آمد به محل کارتان خودداری نموده و به شیوهء “کار در منزل” “Telecommute” به کارهایتان رسیدگی نمایید.  تا حد امکان جهت استفادهء مشترک از خودروی همکارانی که با آنها هم مسیر می باشید و یا تاکسی، برنامه ریزی و هماهنگی نمایید. ” carpools and ride‐share” در صورتی که  به صورت نوبتی (یک روز در میان) از خودروی خود و همکارانی که با آنها هم مسیر می باشید استفاده نمایید می توانید هزینهء سوخت و استهلاک خودرو را به نصف تقلیل دهید. همچنین استفاده از سرویسهای حمل و نقل عمومی در صورتی که در دسترس باشند نیز به شما در رابطه با کاستن از هزینهء سوخت و استهلاک کمک خواهند کرد.

مسافرت

یک باربند سقفی برای شما فضایی مضاعف جهت حمل بار تامین می نماید و در خودروهای کوچک تر شما را یاری می دهد تا نیاز تان به فضای بار را تامین نمایید. به هر حال یک باربند سقفی پر از بار ممکن است تا ۵ درصد باعث افزایش مصرف سوخت شما گردد. در نتیجه جهت کاستن از میزان مقاوت باد بهتر است تا حد امکان از بستن بار بر روی سقف خودداری نموده و از صندوق عقب استفاده نمایید.

از حمل آیتمهای غیر ضروری در خودرو، خصوصاَ اشیاء سنگین خودداری نمایید. باری معادل

۵۰ کیلوگرم در صندوق عقب می تواند میزان متوسط مصرف سوخت در هر صد کیلومتر خودروی شما را از ۱ تا ۲ درصد افزایش دهد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.