بررسی قیمت و مشخصات شاسی بلند فولکس واگن اطلس ۲۰۱۸ +تصاویر

0

اطلس در بخش طراحی بیرونی مانند دیگر محصولات فولکس‌واگن از طراحی ساده و درعین‌حال زیبایی برخوردار است. در طراحی این خودرو از خطوطی تیز و پانل‌هایی مسطح استفاده شده و کاملاً از طراحی‌های اغراق‌آمیز و شلوغ این روزهای صنعت خودروسازی به دور است.

کراس‌اوور بسیار مهم فولکس‌واگن اطلس سرانجام در اختیار ما قرار گرفت اما آیا ارزش توجه دارد یا خیلی برای این کار دیر شده است؟

روزی روزگاری در چهار سال پیش، فولکس‌واگن هدف فروش سالانه ۸۰۰ هزار دستگاه خودرو در ایالات‌متحده را دنبال می‌کرد اما ناگهان رسوایی بزرگی برای این غول خودروسازی دنیا به وجود آمد که لطمهٔ زیادی به فروش آن در بازار ایالات‌متحده زد. بعدازاین ماجرا، فولکس‌واگن چشم‌انداز فروش خود در این کشور را به نصف آن تعداد یعنی ۴۰۰ هزار دستگاه کاهش داد. چندی است این شرکت برای زدودن تصویر مخدوش خود و همچنین کمک به افزایش مجدد فروش در آمریکا، خودروی جدیدی بنام اطلس را معرفی کرده است. حال فرصتی دست داد تا در یک صبح برفی ماه مارس در کِبِک کانادا برای اولین بار با این کراس‌اوور نورسیدهٔ آلمانی رانندگی کنیم.

 هنگام رانندگی با اطلس به وظیفهٔ سنگینی که برای افزایش فروش فولکس‌واگن در ایالات‌متحده در عرض چند ماه بر عهده دارد فکر نمی‌کنم بلکه در عوض از صندلی‌های راحت و مجهز به گرم‌کن آن لذت می‌برم و به تماشای مناظر برفی زیبای کانادا می‌پردازم. در همین حین به بررسی فضای داخلی و تأمل در رانندگی آن مشغول می‌شوم. در مورد این کراس‌اوور فول سایز نمی‌توانم شکایت یا نکتهٔ هیجان‌انگیزی بگویم بلکه فقط می‌توان گفت اطلس کراس‌اوور خوبی است.

فولکس‌واگن برای اطلس دو پیشرانهٔ مختلف را در نظر گرفته است. موتور پایه یک واحد ۲ لیتری چهار سیلندر توربو با ۲۳۵ اسب بخار قدرت است که تنها به‌صورت دیفرانسیل جلو عرضه می‌شود؛ بنابراین برای این آزمون زمستانی در کانادا، من یک اطلس SEL مجهز به پیشرانهٔ قوی‌تر ۳.۶ لیتری V۶ با ۲۸۰ اسب بخار قدرت و سامانهٔ چهارچرخ محرک ۴Motion را انتخاب کردم. یک هشت سرعتهٔ اتوماتیک نیز تنها گیربکس قابل سفارش برای این خودرو است که در جاده‌های پیچ‌درپیچ یا هنگام بالا رفتن از یک تپهٔ برفی شیب‌دار، شتاب گیری آرامی را برای آن فراهم می‌کند.

فولکس‌واگن اطلس 2017

یکی از چیزهایی که عمدتاً در رانندگی با این ماشین دید نمی‌شود، لغزش و عدم پایداری است. سیستم چهارچرخ محرک ۴Motion پیشرفتهٔ اطلس همان سیستمی است که در گلف R و گلف آلترک هم وجود دارد. این سیستم در کراس‌اوور بزرگی چون اطلس هم عملکردی عالی را به نمایش می‌گذارد و حتی زمانی که من عمداً با هدف انحراف خودرو از مسیر آن‌را به‌سرعت به‌سوی یک پیچ پوشیده از برف میراندم نیز به‌خوبی اطلس را پایدار و در مسیر نگه می‌داشت. در حالت رانندگی عادی، سیستم ۴Motion به‌صورت پیش‌فرض قدرت موتور را تنها به چرخ‌های جلو انتقال می‌دهد اما در صورت تشخیص لغزش و انحراف، نیرو به چرخ‌های عقب هم ارسال می‌شود. درحالی‌که صورت نیاز امکان ارسال تمام قدرت به چرخ‌های عقب هم وجود دارد.

با تغییر حالت رانندگی به اسپرت، برنامه‌نویسی گیربکس تغییر کرده، پاسخ پدال گاز افزایش یافته و فرمان نیز سنگین‌تر احساس می‌شود. حالت اقتصادی اما دقیقاً برعکس عمل می‌کند به‌گونه‌ای که گیربکس دنده‌ها را در دورهای پایین تعویض می‌کند و تنها در مواقع کاملاً ضروری قدرت به چرخ‌های عقب هم انتقال پیدا می‌کند. در این سیستم چهارچرخ محرک، راننده می‌تواند بین حالات مختلف آنرود، برف، آفرود و آفرود سفارشی یکی را انتخاب کند. حالت برف بسیار شبیه به حالت اقتصادی عمل می‌کند به‌گونه‌ای که واکنش پدال گاز را کُندتر و فرمان را سبک‌تر کرده و دور موتور را پایین نگه می‌دارد؛ اما برخلاف حالت اقتصادی، در حالت برف همواره قدرت به هر چهارچرخ انتقال پیدا می‌کند.

حالت آفرود هم همین کار را انجام می‌دهد و درعین‌حال مداخلهٔ سیستم‌های کنترل کشش و کنترل پایداری را هم کاهش می‌دهد. در این خودرو سیستم کمکی بالا رفتن از تپه یا شیب هم وجود دارد که بدون نیاز به درگیر کردن دستی، به‌طور خودکار تا سرعت ۳۰ کیلومتر در ساعت عمل می‌کند. تنها حالت آفرود را انتخاب کنید و اجازه دهید تا اطلس تمامی کارها را انجام دهد. پس از ۳۰ دقیقه رانندگی در مسیرهای برفی، من توانستم کاملاً رفتار جاده‌ای اطلس را تشخیص دهم. من پیش‌ازاین شک داشتم که خودرویی با چنین ابعادی، رانندگی پویایی داشته باشد اما پس از یک آزمایش کوتاه نظرم عوض شد و به‌احتمال‌زیاد آزمایش‌های بیشتر نیز تجربهٔ رانندگی کوتاه من در کبک را تقویت خواهند کرد. اطلس رانندگی آسانی دارد و حتی در جاده‌های خاکی پوشیده از برف هم راحت و آرام است؛ بنابراین من آن‌را مانند یک گلف بزرگ عالی میدانم.

فولکس‌واگن اطلس 2017

 طراحی جعبه‌ای شکل و استایل چهارشانه، به اطلس حتی با رینگ‌های کوچک‌تر ۱۸ اینچی، ظاهری مانند یک فرمانده را بخشیده‌اند (رینگ‌های ۲۰ اینچی سفارشی هستند). هیچ‌چیز در طراحی اطلس واقعاً نشان نمی‌دهد که آن یک فولکس‌واگن است و شاید مناسبت‌تر باشد که آن‌را با جیپ گرند چروکی یا کیا موهاوی مقایسه کنیم؛ اما با وجود ابعاد بزرگی شامل ۵.۰۳ متر طول، ۱.۹۸ متر عرض و ۱.۶۸ متر ارتفاع، اطلس اساساً به‌اندازهٔ یک فورد اکسپلورر است و نزدیک به ۷۹ سانتیمتر طول بیشتری از هاچ‌بک گلف دارد درحالی‌که روی همان پلت‌فرم MQB گلف ساخته شده است.

طراحی بیرونی عظیم این خرس آلمانی به داخل آن‌هم کشیده شده است و در داخل کاملاً بزرگ احساس می‌شود. در هر سه ردیفِ صندلی‌ها، فضای سر و پای کافی وجود داشته سانروف پانوراما نیز نور مناسبی را وارد کابین می‌کند. ردیف دوم صندلی‌ها به‌صورت کشویی به عقب و جلو حرکت می‌کند و برای دسترسی به ردیف سوم حتی در صورت نصب بودن صندلی کودک هم به سمت جلو خم می‌شود. البته بااین‌حال دسترسی به صندلی‌های ردیف سوم تنگ اما قابل‌کنترل بوده و فضای سر، پا و زانوی آن‌ها هم مناسب به نظر می‌رسد. هرچند احتمالاً هنوز هم بزرگ‌سالان نمی‌توانند برای مدتی طولانی در این صندلی‌ها بنشینند.

 برای هرکسی که به‌تازگی سوار بر یک فولکس‌واگن شده است، تمامی متریال و طراحی داخلی اطلس آشنا خواهد بود. پلاستیک داشبورد احساس خوبی داشته، فرمان با روکش چرمی پوشیده شده و تمام دکمه‌ها و کلیدها دقیقاً همان جایی قرار دارند که انتظار می‌رود؛ اما اطلس در تکنولوژی‌های جدید هم حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. یک صفحه‌نمایش هشت اینچی لمسی در میانهٔ داشبورد برای ارائهٔ سیستم اطلاعاتی-سرگرمی فولکس‌واگن که با اندروید اتو گوگل و کارپلی اپل سازگاری دارد قرار گرفته است درحالی‌که در تیپ‌های پایینی یک صفحه‌نمایش کوچک هم در وسط صفحه آمپر آنالوگ خودرو تعبیه شده است. هرچند نمونهٔ مورد آزمایش من از تیپ SEL است اما هنوز هم از همان صفحه آمپر سنتی استفاده می‌کند درحالی‌که در تیپ بالایی SEL پریمیوم، یک صفحه آمپر تمام دیجیتال ارائه می‌شود که اساساً نسخه‌ای با پوستهٔ جدید از صفحه آمپر مجازی آئودی است.

فولکس‌واگن اطلس 2017

 اطلس در سایت تولیدی فولکس‌واگن در تنسی تولید خواهد شد و گفته شده که تا پایان بهار برای فروش به بازار عرضه خواهد شد هرچند که انتظار نداریم تا قبل از تابستان به‌طور کامل در تمامی نمایندگی‌های ایالات‌متحده ارائه شود. در بخش قیمت گزاری نیز انتظار می‌رود قیمت این کراس‌اوور نوین آلمانی از حدود ۳۰ هزار دلار آغاز گردد درحالی‌که این مبلغ برای تیپ SEL پریمیوم فول آپشن به ۵۰ هزار دلار خواهد رسید که اطلس را در قلب کلاس کراس‌اوورهای هفت‌نفره قرار می‌دهد. در کل تجربهٔ رانندگی و برداشت اول من با نسخهٔ پیش‌تولید اطلس خوب بود. این خودرو یک پکیج کلی خوب و ساده است که باید کمک کند تا فولکس‌واگن فروش خود را در آمریکا بازیابد.

مشخصات فنی

فولکس‌واگن اطلس 2017

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.