قوی‌ترین و بزرگترین موشک جهان با موفقیت پرتاب شد +عکس

1

بزرگترین و قدرتمندترین موشک جهان

 

 در شرایطی که نخستین پرتاب آزمایشی موشک «فالکن‌هوی» بامداد امروز با موفقیت انجام شد و دو موشک از سه موشک هم با موفقیت فرود آمدند، محموله فالکن‌هوی در مداری متفاوت با مدار دلخواه ایلان ماسک قرار گرفت.

بامداد امروز به وقت ایران، موشک فالکن‌هوی (Falcon Heavy) با موفقیت از پایگاه فضایی کندی ناسا به فضا پرتاب شد و قدرت بزرگ‌ترین موشک عملیاتی حال حاضر را به رخ جهانیان کشید.

مراحل پرتاب موشک با موفقیت انجام شد. در مرحله نخست، دو موشک کمکی «فالکن ۹» از موشک حامل محموله جدا شدند و برای بازیابی، در محل تعیین‌شده فرود آمدند. مرحله اول موشک حامل هم با موفقیت از مرحله دوم جدا شد، اما نتوانست فرود موفقی را روی شناور رباتیک انجام دهد و از بین رفت. برای تماشای فیلم پرتاب و دانستین جزئیات این آزمایش موفق،‌اینجا را کلیک کنید.

مرحله دوم موشک توانست محموله را که یک دستگاه خودروی «تسلا رودستر» بود، از میدان جاذبه زمین خارج کند و آن را در مداری به دور خورشید قرار دهد. تصاویر ارسالی از دوربین‌های نصب‌شده در نقاط مختلف خودرو، نماهای زیبایی را از تسلا رودستر و استارمن (مانکن راننده) در برابر کره زمین به نمایش گذاشت.

فیلم زیر در قالب gif آماده شده و حجم آن ۷ مگابایت است. برای مشاهده تصویر کامل، اندکی صبر کنید تا فایل کاملا بارگذاری شود.

اما داده‌های تله‌متری از ماجرای دیگری حکایت داشت. از قرار معلوم، موتورهای مرحله دوم بیش‌ازاندازه روشن مانده‌اند و خودروی «تسلا رودستر» را در مداری بزرگ‌تر از مدار پیش‌بینی‌شده قرار داده‌اند. ابتدا قرار بود تسلا رودستر در مداری بیضوی که به مدار زمین و مریخ مماس است، قرار بگیرد و تا یک میلیارد سال دیگر، در همین محدوده بچرخد؛ اما خودروی تسلا به سرعت اولیه بسیار بیشتری رسید و اوج مداری آن (دورترین فاصله‌اش از خورشید) درون کمربند سیارک‌ها قرار گرفت. به‌بیان‌دیگر، در شرایطی که ابتدا قرار بود این خودروی فضاپیما در شعاع ۱ تا ۱٫۵۲ واحدنجومی از خورشید سرگردان باشد، هم‌اکنون در مداری با فاصله ۱ تا ۲٫۴ واحدنجومی از خورشید قرار گرفته است. (هر واحدنجومی، میانگین فاصله زمین از خورشید و تقریبا ۱۵۰ میلیون کیلومتر است).

برای مشاهده اینفوگرافیک زیر در ابعاد بزرگ، اینجا را کلیک کنید.

https://static.magito.net/images/contents/1814856@700x450.jpg

ورود به کمربند سیارک‌ها، احتمال برخورد این خودرو را با خرده‌سنگ‌های سرگردان افزایش می‌دهد؛ البته داده‌های فعلی برای پیش‌بینی دقیق آینده این خودرو بسیار اندک است؛ ولی با گذشت چند ماه می‌توان مدار آن را با دقت بالاتری تعیین و برخوردهای احتمالی آن را با دیگر اجرام سرگردان در منظومه شمسی پیش‌بینی کرد.

به این ترتیب، ایلان ماسک که آرزو داشت نخستین محصول شرکت خودروسازش تا صدهامیلیون سال در فضای منظومه شمسی سرگردان باشد، به‌احتمال‌زیاد به آرزویش نخواهد رسید. البته این آرزو در برابر موفقیت نخستین آزمایش این ماهواره‌بر عظیم و پیچیده، ارزش چندانی ندارد!

اما نباید فراموش کرد که موشک «فالکن‌هوی» در مهم‌ترین بخش مأموریت خود یعنی «تزریق محموله به مدار» موفق عمل نکرد و اسپیس‌ایکس اگر بخواهد اعتبار «قوی‌ترین موشک ماهواره‌بر جهان» را حفظ کند، باید هرچه سریع‌تر، این مشکل را حل کند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. وحیده میرحسنی می گوید

    مرگ بر گرانفروشان و ایران خودرو وسایپای جنایتکار

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.