مقایسه آلفارومئو جیولیا با BMW M3 و مرسدس C63 S و کادیلاک ATS-V
در میان انبوهی از خودروهای سوپراسپرت کوپه قدرتمند، سدانهای با عملکرد بالایی نیز وجود داشته که از طراحی جذاب و پیشرانه قدرتمندی بهره میبرند. سدانهایی که در نگاه نخست موجب جلب توجه همگان میشوند.
در بازار هنگامی که نام سدان را میشنویم، تصور میکنیم این مدل خودرو توانایی بالایی چون یک مدل کوپه نداشته و تنها آن را به عنوان خودرو استاندارد خانوادگی میشناسند. اما هستند مدلهایی که ساختار خودروهای سدان را تغییر دادند و نگاهی متفاوت به آنها بخشیدند.
شرکتهای چون بی ام و، کادیلاک، آلفارومئو، مرسدس و چندی دیگر سعی کردند تا در این زمینه شاخص باشند و حتی توانستند موفق شوند. این کمپانی با عرضه خودروهایی چون GIULIA QUADRIFOGLIO، M3، AMG C63 S و ATS-V نشان دادند که تجربه فراوانی در تولید سدان با عملکرد بالا دارند.
در این مقاله قصد داریم به مقایسه چهار مدل مورد اشاره بپردازیم تا مشخص شود در این میان کدام کمپانی توانسته موفقیت بیشتری از آن خود کرده و پیروز میدان باشد.
مرتبه چهارم: مرسدس AMG C63 S/ بهترین پیشرانه
ما دوست نداریم که بگوییم مرسدس AMG C63 S یک مدل نامطلوبی محسوب میشود بلکه مرسدس با تمام تلاش خود توانسته پیشرانه قدرتمندی را شامل حال آن کند. اما در برخی ویژگیها این مدل نتوانسته امتیاز مناسب را کسب کند و از رقبا برتر باشد.
همانطور که پیشتر گفته شد، در میان سه مدل دیگر AMG C63 S پیشرانه پرتوانی شامل حال آن شده و توانسته بهترین موتور را به خود اختصاص دهد، اما در برخی ویژگیها کاستیهایی مشاهده میشود و انتخاب آن به عنوان برترین در میان سه مدل دیگر حقیقتا اشتباه است. C63 به پیشرانه هشت سیلندر ۴٫۰ لیتری مجهز شده که میتواند حرکت بزرگی در جادهها داشته و اصالت برند اشتوتگارتی خود را به رخ رقبا بکشاند.
با وجود پیشرانه مورد بحث لذت رانندگی بالایی را میتوان از مرسدس AMG C63 S بدست آورد که حقیقتا جذاب است. پیشرانه مورد بحث قادر است توان ۵۰۳ اسببخاری داشته و نسبت به GIULIA QUADRIFOGLIO دو اسب بخار کمتر باشد. با آن که پیشرانه جولیا آلفارومئو از نوع شش سیلندر بوده و مرسدس موتور هشت سیلندر را به کار گرفته اما قدرت موتور بیشتری را باید از جولیا انتظار داشت.
مرسدس AMG C63 S نه تنها در پیشرانه قدرتمند بوده بلکه در طراحی نیز یک مدل اسپرت قابل توجه به شمار میرود. گذشته از آن GIULIA نیز وزن کمتری در مقایسه با مرسدس AMG C63 S داشته که کمک شایانی به آن در عملکرد حرکتی سریعتر خواهد کرد. در فضای داخلی این سدان مرسدس شاهد عناصر طراحی اسپرتی مطابق با مشخصههای آن هستیم که از جمله باید به صندلیهای اسپرت، فرمان مسابقهای، تریم داخلی مشکی/نقرهای و برخی دیگر اشاره کرد. C63 با تمامی چنین تفاسیر محصول شگرف از کمپانی اشتوتگارتی بوده که میتوان انتظارات بسیاری از آن داشت.
مرتبه سوم: کادیلاک ATS-V/ بهترین شاسی
یکی دیگر از رقبای این گروه سدان قدرتمند ATS-V شرکت آمریکایی کادیلاک بوده که باید آن را یکی از خودروهای اسپرت جذاب به شمار آورد. محصولی که دست کمی از دیگر مدلهای اشاره شده ندارد. کادیلاک ATS -V از گیربکس هشت سرعته اتوماتیکی بهره میبرد که نسبت به مدلهای رقیب کمی عملکرد پایینی دارد که دور از انتظار است. سیستم سرگرمی اختصاصی در کنار پیشرانهای که جنرال موتورز طراحی کرده، عملکرد حرکتی بالایی به ATS-V میبخشد. یکی از بهترین ویژگی این سدان کادیلاک شاسی فوفالعادهای بوده که در سرعتهای بالا میتواند به خوبی تعادیل خود را حفظ کند و ثبات داشته باشد.
وجود ثبات آیرودینامیک فوقالعادهای به ارمغان خواهد آورد که در عملکرد حرکتی ATS-V نقش موثری دارد. بنابراین این محصول کادیلاک اگرچه در تمامی مشخصات برتر از رقبا نیست اما با شاسی قابل توجهی که شرکت آمریکایی برای آن در نظر گرفته میتوان انتظارات بسیاری از آن داشت. با شاسی که آیرودینامیک بالایی به دنبال دارد، کادیلاک در سر پیجها می واند تعادل خود را حفظ کرده و موجب از دست دادن کنترل نشود. موضوعی که بسیاری از خودروهای رقیب فاقد آن بوده و یک امتیاز منفی به شمار میرود. از این تاثیر مثبتی روی حرکت با سرعت بالای اتومبیل نخواهد داشت و مشکل ساز است. در پایداری شاسی کادیلاک ATS-V نسبت به مرسدس AMG C63 S عملکرد بهتری داشته و سریعتر محسوب میشود. در این میان انتخاب آن به عنوان بهترین شاسی امری درست محسوب میشود.
یک پیشرانه توربو دوقلو ۴۶۴ اسب بخاری ۳٫۶ لیتری شش سیلندر توان لازم را به ATS-V جهت جولان در خیابان میدهد. بنابراین باید این محصول کمپانی کادیلاک را نسبت به باقی رقبا مناسب تلقی کرد که قادر است عملکرد بزرگی از خود نشان داده و پرتوان باشد. صدای موتوری گوش نواز با چنین موتوری غیرعادی نبوده و دور از انتظار نیست. زیرا با قلب تپنده شش سیلندر آن هم با خروجی ۴۶۰ اسب بخاری صدا نامناسب میتواند دور از انتظار تلقی شود. البته چنین موتوری در مقایسه با پیشرانه هشت سیلندر ۵۰۰ اسبی مرسدس AMG C63 S کمی ضعیف تر به حساب میآید اما اختلاف بسیار نیست تا بتوان آن را کندتر از محصول مرسدس به حساب آورد.
مرتبه دوم: بی ام و M3 / برترین M3
سری M3 بی ام و همیشه هیجانانگیز بوده و هستند و خودروهای جذابی به نظر میرسند. مدل جدید آن یعنی M3 2016 نیز دست کمی از دیگر رقبا نداشته و ویژگیهای لازم را به عنوان یک سدان قابل توجه دارد. هنگامی که دست خود را روی فرمان این مدل میگذارد و پدال گاز را میفشارید احساس بزرگی به شما دست میدهد که هیجانانگیز است. محصولی از برند مطرح باواریایی که در نگاه نخست یک مدل تیونینگ زیبا به چشم میآید. این مدل از شاسی F80 بی ام و برخوردار بوده که توان بیشتری را به M3 برای عملکرد بزرگ هدیه میدهد. M3 از پیشرانه ۴۲۵ اسب بخاری برخوردار بوده که نسبت به مدلهای پیشتر ضعیف محسوب میشود اما همچنان یک خودرو جذاب از بی ام و آلمانی به شمار میرود. لاستیکهای پهن در عملکرد حرکتی این مدل تاثیر بسزایی دارند و M3 را برای مسابقات آماده میسازند. بنابراین برای عملکرد بهتر میتوان روی M3 حساب بزرگی باز کرد و آن را یک مدل شایسته از برند آلمانی موردبحث به حساب آورد.
کمک فنر بهینه شده ، سیستم ترمز اسپرت، کیت اسپرت سری M و برخی دیگر از ویژگیهای M3 بوده که بی ام و همچون دیگر مدلهای سری M برای آن در نظر گرفته است. البته این مدل المانهایی از نسخه GTS را نیز در خود داشته تا دست کمی از اتومبیل هاردکور بی ام و نداشته و شایسته به یدک کشیدن عنوان بی ام و را با خود داشته باشد. البته برخی ویژگیهایی چون ابعاد بزرگ M5، سیستم هیدرولیک کمکی M6 در M3 به کار گرفته نشد. اما خوشبختانه سیستم تنظیم فرمان سه حالته از جمله ویژگیهای قابل توجه این محصول باوارییهاست. کلاچ دوگانه اتوماتیک M3 برای حرکتی بی وقفه و سریع بسیار مناسب است. با پیشرانه ۴۰۰ اسب بخاری این مدل قادر است در کمتر از ۴٫۳ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر برساعتی دست پیدا کند. این M3 اگرچه شاسی F80 را داشته اما موجب شده تا عملکرد کندتری از خود به نمایش بگذارد. همچنین تعداد تولید M3 نیز یک چالش به شمار رفته و بی ام و آن را به رقم گستردهای تولید نکرده است. البته بایستی جدیدترین M3 را محصولی اسپرتی با ساختاری مناسب محسوب کرد.
به طور کلی M3 جدید الهام گرفته از یک مدل GTS محسوب شده که موجب شد تا شاهد عملکردی قابل توجه با طراحی چشمگیر باشیم. این مدل بی ام و لوکس نیست اما میتوان آن را هاردکور دانست.
رتبه اول: آلفارومئو GIULIA QUADRIFOGLIO/برترین مدل
محصول GIULIA QUADRIFOGLIO شرکت آلفارومئو را باید تمام عیار دانست. خودروسازی که تاکنون محصولات قابل توجهی را در بازار عرضه نداشته اما در چند سال اخیر توانست خودی نشان دهد و اثبات کند که یک تولید کننده مطرح اروپایی به شمار میرود. GIULIA QUADRIFOGLIO نماد کامل یک سدان میانسایز اسپرت بوده که دست کمی از رقبا نداشته و آلفا نیز با تمام تلاش خود سعی کرده محصولی در بازار عرضه دارد تا مورد حیرت همگان قرار گیرد. تلاش آلفارومئو به ثمر نشست، GIULIA QUADRIFOGLIO همان مدلی بود که کمپانی مذکور تمام تلاش خود را برای عرضه آن کرده است. با معرفی این نسخه آلفارومئو افزایش ارزشی پیدا کرده و به نوعی محبوب شده است.
با پیشرانه شش سیلندر ۵۰۵ اسب بخاری QUADRIFOGLIO در میان رقبا قدرتمندترین مدل به شمار رفته که توانایی بزرگی به ارمغان میآورد. البته بخش QUADRIFOGLIO آلفارومئو توانسته جولیا را به یک محصول بزرگ تبدیل کند که نباید آن را دست کم گرفت. گذشته از قدرت، طراحی جولیا QUADRIFOGLIO میتواند یک سدان میانسایز اسپرت و جذاب به شمار رود که پیشتر شاهد آن نبودیم. با آن که مرسدس بنز به پیشرانه هشت سیلندر مجهز است اما توان کمتری در مقایسه با جولیا دارد. این نشان می دهد آلفارومئو تمام سعی خود را کرده تا این مدل را در رقابت با رقبا هم سطح برتر ساخته و در حقیقت نیز چنین نتیجهای بدست آمده است.
علاوه بر پیشرانه پرتوان، سیستم تعلیق، ترمز و برخی قطعات دیگر خودرو نیز قابل توجه بوده و یک سدان اسپرت کامل و بی نقص است. از این رو باید آن را برترین سدان میانسایز در مقایسه با مدلهای موجود به شمار آورد. البته قیمت جولیا نسبت به سایر خودروهای مورد بررسی کمتر محسوب شده و این جالب توجه بوده که توان بیشتری میتواند از خود نشان دهد.