مزایای لاستیک تیوبلس چیست ؟

0

نحوه تشخیص لاستیک تیوبلس ،از کجا بدانیم لاستیک اتومبیلی تیوبلس است ،نحوه پنچرگیری لاستیک تیوبلسپ ،معایب لاستیک تیوبلس ،از کجا بفهمیم لاستیک تیوبلس است ،لاستیک تیوب دار ،مزایای لاستیک تیوبلس

مزایای لاستیک های تیوبلس.

– عملکرد خوب در فشار پایین – شانس کمتر پنچری – تعمیر آن توسط دوچرخه سوار -وزن کمتر نسبت به لاستیک های با تیوب – مقاومت چرخشی کمتر در برخی از لاستیک های تیوبلس در غیاب تیوب داخلی، شانس پنچری کاهش می یابد. از آنجایی که لاستیک به طوقه متصل است و برای محکم شدن آن در جای خود، از …


۱- ساختمان لاستیک تیوبلس
تایر تیوبلس از لحاظ ساختمان شبیه به لاستیک معمولی میباشد؛ با این تفاوت که جدار داخلی آن بوسیله لایه نازکی از بوتیل (Butyl) بطور کامل عایق بندی شده است. این لایه لاستیک که از پلیمریزاسیون ایزوبوتیل بدست می آید، همان لایه نازکی است که در جدار داخلی تیوب های معمولی مورد استفاده قرار میگیرد. این لایه مانع از نشتی هوا شده و بنابراین تایر و لبه چرخ تشکیل یک مخزن هوا را میدهند که مانند تیوب معمولی قابلیت نگهداری هوا را دارا است. لذا در لاستیک تیوبلس نیازی به تیوب و روبان لاستیکی دور چرخ (Flap) نیست. همچنین بر خلاف لاستیک های معمولی که بر روی چرخ چند قسمتی (Multi-piece Wheel) سوار می شوند، لاستیک تیوبلس می تواند بر روی چرخ یکپارچه (Single-piece Wheel) سوار شود.

۲- عملکرد لاستیک تیوبلس
درصورتی که شئی مانند میخ وارد بدنه لاستیک معمولی و تیوب شود، با سوراخ کردن جداره آنها موجب خارج شدن سریع هوا خواهد شد. این در حالیست که در لاستیک تیوبلس پس از ورود میخ به بدنه لاستیک اطراف آن به سرعت آب بندی شده و خود میخ نیز بعنوان درپوش راه خروج هوا را می بندد.
یک تایر تیوبلس که درست نصب شده باشد، بطور متوسط باد را با سرعت ۲۵/۰ اتمسفر در روز از دست میدهد، لذا اگر تایر تیوپلس باد  را با سرعتی بیشتراز مقدار ذکر شده از دست بدهد باید ابتدا از بابت سفت بودن درپوش سوزن باد اطمینان حاصل کرده، سپس به دنبال پنچری موجود در لاستیک گشت.

۳- مزایای لاستیک تیوبلس
هرچند که هر دو لاستیک معمولی و تیوبلس در اندازه یکسان و فشار باد یکسان میتوانند میزان بار یکسانی را تحمل کنند، لیکن لاستیک تیوبلس مزایای خاصی دارد که به ذکر آنها می پردازیم.

• نصب لاستیک تیوبلس بسیار ساده تر است.
• استفاده از آن موجب کاهش وزن خودرو می شود.
• تعداد قطعات کمتر و تعمیر آنها ساده تر است.
• افزایش عمر تسمه درون لاستیک (Bead) بسبب افزایش فضای خالی در چرخ که منجر به کاهش انتقال حرارت از لنت ترمز خواهد شد.
• افزایش عمر تاج و دیواره جانبی لاستیک.
• افزایش تعادل جانبی بر سر پیچ ها و در هنگام دور زدن به دلیل کمتر بودن ارتفاع در مقطع لاستیک.
• عدم انفجار لاستیک به سبب پنچری و افزایش ضریب ایمنی.
• افزایش فاصله زمانی میان پنچری و خوابیدن لاستیک که به راننده این امکان را میدهد که خود را به تعمیرگاه برساند.
• کاهش صدمات وارده از دست اندازهای مسیر به جلوبندی به سبب مقاومت لاستیک نسبت به ضربات وارده.
• عدم امکان وجود پنچری ریز در لاستیک بدلیل ساختار خاص لاستیک تیوبلس.
• عدم امکان نفوذ شیئ ریز از کناره لاستیک به داخل آن.

برای تشخیص لاستیک تیوبلس به سر والف باید نگاه کرد سر والف اگر به رینگ جسبیده باشد تیوبلس می باشد و اگر موقع فشار دادن به داخل از رینگ جدا شود تیوب می باشد
لاستیک تیوبلس والف سر خود ندارد جدا می باشد

لاستیک تیوبلس وایمنی آن :

موردی که برای خودرو شخصی اینجانب در خصوص مزیت های لاستیکهای تیوبلس در مقایسه با لاستیکهای تیوپ دار اتفاق افتاد باعث انعکاس این تجربه به سایر دوستان شد.

چند ماه قبل با خودرو شخصی خود در حرکت بودم. احساس اینکه یکی از چرخها کم باد است باعث توقف خودرو گردید.یکی از چرخهای جلو به شدت کم باد شده بود بطوریکه گیج باد فشار را ۱۵PSI نشان می داد.چرخ مذکور به دلیل اینکه قبلاٌ به دلیل پنچری از دیواره جانبی لاستیک دیگر امکان پنچری تیوبلس آن نبود   مجبور به استفاده از تیوپ با توجه به نوبودن لاستیک شده بودم. عدم موقعیت مناسب پارک برای تعویض چرخ واصرار همراهان باعث شد تا یک مسافت ۳کیلومتری را حداکثر با سرعت ۵۰کیلومتربر ساعت به منظور ایمنی بیشتر وحفاظت از لاستیک طی نمایم.

پس از رسیدن به مغازه پنچرگیری متأسفانه لاستیک به حدی گرم شده بود که به راحتی گرمای آن از نیم متری همراه با بوی سوختگی احساس می شد.گرمای لاستیک به حدی بود که تماس دست با سطح لاستیک بیش از چند ثانیه امکان پذیر نبود.پس از جدا کردن لاستیک از رینگ،تیوپ از ۲۰نقطه حالت گزیدگی از طرف لاستیک پیدا کرده بود و دیگر امکان استفاده از آن امکان پذیر نبود.شکی نبود علیرغم اینکه با سرعت پایینی حرکت کرده بودم طی مسافت بیشتر باعث ترکیدگی تیوپ ولاستیک می گردید.لذا اهمیت تنظیم باد وعدم استفاده حدالامکان ازتیوپ مشخص می گردد .لذادر صورت شرایط خاص واضطراری درصورت استفاده از تیوپ; چرخ مذکوررابرای زاپاس قرار دهید.

امروزه از دلایل اصلی خودروسازان برای استفاده از چرخهای تیوبلس; ایمنی خودرو وجلوگیری ار ترکیدن لاستیک است.در خودروهای امروزی به دلیل استفاده رانندگان از سرعت های بالا(بیش از ۱۰۰کیلومتردر ساعت) علاوه بر تیوبلس شدن چرخها;ارتفاع دیواره جانبی لاستیکها نیز کاهش یافته است.علت آن برای جلوگیری ازانعطاف زیاد لاستیک وگرم شدن آن است.در صورتیکه ارتفاع لاستیک زیاد باشد حرکت لایه ها ی لاستیک باعث گرم شدن لاستیک می گردد.

چند پیشنهاد

  1. تنظیم باد چرخها علاوه بر مزیت های اقتصادی آن نظیر بالارفتن طول عمرلاستیک،کاهش مصرف سوخت و… باعث بالارفتن ایمنی رانندگی می گردد.
  2. با توجه به اینکه کاهش وافزایش چند PSI فشار تأثیرات منفی دارد واکثر گیج های باد آپاراتی ها،از تنظیم افتاده ونیاز به کالیبره شدن دارند،حتماٌ نسبت به تهیه یک گیج باد استاندارد برای تنظیم باد چرخهای خودروی خود اقدام نمائید.
  3. از تیوپ دار کردن چرخها خودداری کنید.مگردر شرایطی که لاستیک نو بوده وامکان پنچری به صورت تیوبلس نباشد که لازم است بعنوان چرخ زاپاس استفاده گردد.
  4. در سفرهای طولانی فشار باد لاستیک بین ۲تا۳ psi بیش تر از حالت عادی در شرایط رانندگی در شهر باشد.
  5. لاستیک ها را مرتباٌ زیر وسیله نقلیه جابجا کنید(سواری هر ۳۰۰۰کیلومتر وباری هر ۵۰۰۰کیلومتر)
  6. تعویض لاستیک زمانی است که عمق آج به ۶/۱ میلیمتر رسیده باشد.
  7. توصیه می گردد روی هر خودرواز یک نوع لاستیک استفاده گردد. در صورتیکه مجبور به استفاده از انواع لاستیک هستید،لاستیکهای رادیال را در محورهای عقب استفاده نمائید.
  8. حرکات غیر عادی لاستیک از قبیل کشیدن به یک جهت ویا لرزش وغیره را جدی بگیرید.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.